Køb af Havalon Piranta - Råd og vejledning

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Andrea8900
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. dec 2018, 10:15
Interesser: Jagt og friluftsliv
Geografisk sted: Randers NV

Køb af Havalon Piranta - Råd og vejledning

Indlæg af Andrea8900 » 30. dec 2018, 09:50

Hejsa.

Jeg søger lidt råd og vejledning til køb af en Havalon Piranta kniv via eBay. Jeg ved godt de forhandles herhjemme, men synes også at priserne er overdrevet høje.
Derfor vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med at løbe sådan en kniv via eBay og hvad det kræver af evt. dokumenter til indførsel?
For mig er det vigtigt at vide om den er ulovlig, hvis jeg ikke umiddelbart har kunne læse mig til at den ikke er (ønsker ikke en ulovlig kniv). Derudover så har jeg er anerkendelsesværdi formål at bruge den til, da jeg er jæger og skal bruge den til at skinde nedlagt vildt, men samtidig ikke ønsker at miste mit jagttegn samt våben ved en indførsel.

Er der mon nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?

På forhånd tak og Godt Nytår

Andreas

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Køb af Havalon Piranta - Råd og vejledning

Indlæg af Bofhenator » 30. dec 2018, 10:16

Søg indførselstilladelse.

Men som tingene er lige nu, med køb af knive online i udlandet og "halsknive" allevegne, ville jeg finde kniven herhjemme og betale det ekstra... Hvor meget er dit jagttegn og straffeattest værd i sparede krone og øre?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Køb af Havalon Piranta - Råd og vejledning

Indlæg af Greyberd63 » 30. dec 2018, 10:29

Tænkogså lige på, at hvis pris er over DKK 80, og pakken kommer udenfor EU, så skal du betale moms 25 %, og et gebyr på DKK 160 i toldbehandling.

Så ikke sikkert at det kan betale sig.

MVH
Grey

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Køb af Havalon Piranta - Råd og vejledning

Indlæg af Elbæk » 30. dec 2018, 14:00

Inkl. moms (selv his Postnord følger reglerne og ikke trækker moms af fragten, hvilket de har det med at gøre), så ender den billigste Havalon Piranta jeg kan finde på eBay på kr. 479,- inkl. fragt, moms og Postnord fortoldningsgebyr dummebøde.
Skulle du være heldig og pakken slipper gennem tolden uden at blive toldbehandlet, så koster den stadig ca. kr. 275,- med en leveringstid på mellem 10 dage og en måned.

Dertil kommer besværet med evt. importtilladelse - som jeg ikke mener du skal have til dén kniv. Men, det er ikke sikkert at politiet og en dommer er enige med mig dér. Gider man tage chancen? Jeg gjorde nok ikke - og så kommer ventetiden på tilladelsen (5-8 hverdage + forsendelse som brev) oven i. Hertil kommer - såfremt pakken bliver toldbehandlet (og hvis den er deklareret som kniv, så regn med det) - Postnords (himmelråbende uacceptabelt langsomme) toldbehandlingstid (ofte længere tid end det tog pakken at krydse Atlanten).

B-Wild.dk har dem fra kr. 399,- (inkl. fri fragt med GLS), leveret inden for 1-2 hverdage.

Så du kan vente 10 dage til en måned, efter bestilling, på at finde ud af om du måske sparer ca. kr. 124,- eller om du virkeligheden skal betale kr. 80,- mere end du ville have betalt for kniven i Danmark, hvor du ville have haft den i løbet af 1-2 hverdage, uden at skulle ansøge - og vente ca. en uge på - importtilladelse først.

Det kán være god økonomi i at bestille vise ting i USA - men langt fra altid. Her ville jeg nok bare bestille en hos B-Wild.dk - de har en god score på TrustPilot og jeg har (med 12-13 år i samme branche som dem) aldrig hørt noget skidt om dem.

Og så er der også overvejelserne mht. hvor lang tids reklamationsret du har på varer købt i USA vs. varer købt i Danmark (i Danmark er du sikret to års reklamationsret ved fejl på materialer og konstruktion) - og hvor nemt (og om det kan betale sig mht. porto) det er at få behandlet en evt. reklamation. Jeg har selv blandede erfaringer med reklamationer og eBay sælgere, de fleste gode, men oftest har det ikke kunnet betale sig at bruge penge på at sende tingen til USA for at få den repareret eller ombyttet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar