Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Lycon » 28. jan 2019, 15:27

Det er da, trods alt, fint de officielt går ud og advarer. Men de kunne godt specificere hvad problemet er.
Politiet advarer: Flere børn køber det her - og det kan få store konsekvenser
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Senserazer » 28. jan 2019, 15:38

:alcohol:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Elbæk » 28. jan 2019, 22:52

Interessant at politiet mener så objektivt at kunne definere "anerkendelsesværdigt formål".

Den definition måtte de da gerne dele med os andre så...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Timber » 28. jan 2019, 23:07

Elbæk skrev:
28. jan 2019, 22:52
Interessant at politiet mener så objektivt at kunne definere "anerkendelsesværdigt formål".

Den definition måtte de da gerne dele med os andre så...
Kunne man måske gøre journalisten opmærksom på den problemstilling, så hun kunne bore lidt i det? Jeg mener, egentlig er det vel kun en dommer der i sidste ende kan definere det, og på ingen måde politiet?? Selvom de gerne vil altså..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Ras.Killing » 28. jan 2019, 23:16

»Men sådan en kniv er ofte udformet på en måde, der gør, at den er uden anerkendelsesværdigt formål og derfor ulovlig at være i besiddelse af i Danmark.«

Ja den var da ny. Siden hvornår er det udformningen der afgør om kniven et ulovlig?

...det lugter langt væk af smagsdommeri.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Elbæk » 28. jan 2019, 23:16

Timber skrev:
28. jan 2019, 23:07
Elbæk skrev:
28. jan 2019, 22:52
Interessant at politiet mener så objektivt at kunne definere "anerkendelsesværdigt formål".

Den definition måtte de da gerne dele med os andre så...
Kunne man måske gøre journalisten opmærksom på den problemstilling, så hun kunne bore lidt i det? Jeg mener, egentlig er det vel kun en dommer der i sidste ende kan definere det, og på ingen måde politiet?? Selvom de gerne vil altså..
Det kunne man godt - men jeg har ikke den store tiltro til at den vinkling er fantastisk interessant for en B.T. journalist. Ligesom jeg er 100% sikker på at politiet ikke vil fremkomme med et brugbart svar på den baggrund.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Drikkedunk » 28. jan 2019, 23:23

Er det ikke en skede med hul i, der gør en kniv til en "halskniv"?

For kniven alene uden skede (som vist på billedet i artiklen) kan vel sagtens have et anderkendelsesværdigt formål.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af BasicReality » 29. jan 2019, 00:10

Hvordan skal en kniv se ud hvis den ikke kan have noget anerkendelsesværdigt formål? Hvem skal gøre sig dommer over det?
Hvordan relatere det sig til blankvåben tilladelse? Er der også her krav om at blankvåbenet skal være anerkendt som våben eller hvad hele hule helvede foregår der?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Flugteren » 29. jan 2019, 00:35

Indtil nogle får myndighedernes (og mediernes) øjne op for problemstillingen angående "halsknive" og knive, der har en skede med hul til snor i, så bør man afholde sig fra at købe knive i udlandet, medmindre man indhenter en importtilladelse først. Jeg ville ikke engang turde importere en SAK, for de kommer alle med lanyard-rings påsat kniven.

Jf. den seneste sag med den ældre herre, som fik frataget sit jagttegn grundet import af en kniv fremstillet efter en version fra et PC-spil, så har jeg mine tilladelser for kære, når der kun skal så lidt til at miste alt sit jagtudstyr.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Starling » 29. jan 2019, 17:38

Da den nye knivlov kom til, troede jeg at problemerne var løst - men det er de langt fra.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af C-X » 29. jan 2019, 18:26

Starling skrev:
29. jan 2019, 17:38
Da den nye knivlov kom til, troede jeg at problemerne var løst - men det er de langt fra.
Problemerne skyldes i højere grad et inkompetent politi, der forsøger sig som lovgivere, end de skyldes vores ringe politikeres elendige lovarbejde. Det er fanme uhyggeligt! :crazy:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Timber » 29. jan 2019, 19:16

Elbæk skrev:
28. jan 2019, 23:16
Timber skrev:
28. jan 2019, 23:07
Elbæk skrev:
28. jan 2019, 22:52
Interessant at politiet mener så objektivt at kunne definere "anerkendelsesværdigt formål".

Den definition måtte de da gerne dele med os andre så...
Kunne man måske gøre journalisten opmærksom på den problemstilling, så hun kunne bore lidt i det? Jeg mener, egentlig er det vel kun en dommer der i sidste ende kan definere det, og på ingen måde politiet?? Selvom de gerne vil altså..
Det kunne man godt - men jeg har ikke den store tiltro til at den vinkling er fantastisk interessant for en B.T. journalist. Ligesom jeg er 100% sikker på at politiet ikke vil fremkomme med et brugbart svar på den baggrund.
Du har sgu nok desværre ret...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Refraktorius » 30. jan 2019, 20:00

Østjyllands politi har også meldt ud på twatter at man skal passe på.

Føler mig frygteligt fristet til at opfordre dem til at melde klart ud om hvad der så reelt er lovligt og ikke lovligt.
Vedhæftede filer
B1F8B63E-5CD2-425B-80F7-99A1CCBE11D5.png
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af LJ » 30. jan 2019, 23:24

C-X skrev:
29. jan 2019, 18:26
Problemerne skyldes i højere grad et inkompetent politi, der forsøger sig som lovgivere, end de skyldes vores ringe politikeres elendige lovarbejde. Det er fanme uhyggeligt! :crazy:
Enig!

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Scrapper » 31. jan 2019, 12:15

Refraktorius skrev:
30. jan 2019, 20:00
Østjyllands politi har også meldt ud på twatter at man skal passe på.

Føler mig frygteligt fristet til at opfordre dem til at melde klart ud om hvad der så reelt er lovligt og ikke lovligt.
Altid den kniv de har vist billede af, er der vel ikke nogen der kan være i tvivl om er ulovlig, efter gældende lov.
Så den er fin nok i kanten.

Men jo jo, så snart de begynder at opfinde egne definitioner for halsknive giver det noget knas.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Glockster » 31. jan 2019, 12:20

Modtog i går nyeste version af "Jæger". På siderne med grej var en fin halskniv de anbefalede til jagtbrug :wall:

Så når selv danmarks jægerforbunds medlemsblad ikke har styr på reglerne står det skidt til :oops:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Ras.Killing » 31. jan 2019, 14:07

Scrapper skrev:
31. jan 2019, 12:15
Refraktorius skrev:
30. jan 2019, 20:00
Østjyllands politi har også meldt ud på twatter at man skal passe på.

Føler mig frygteligt fristet til at opfordre dem til at melde klart ud om hvad der så reelt er lovligt og ikke lovligt.
Altid den kniv de har vist billede af, er der vel ikke nogen der kan være i tvivl om er ulovlig, efter gældende lov.
Så den er fin nok i kanten.

Men jo jo, så snart de begynder at opfinde egne definitioner for halsknive giver det noget knas.
Ret beset er selve kniven jo ikke ulovlig. Det er kombibation af skede og kniv som gør det til en halskniv. Det er intet i lovgivningen der beskriver hvordan en kniv må se ud- eller ikke se ud.

...der hvor man så kan få sin tvivl, er når de skriver:

Men sådan en kniv er ofte udformet på en måde, der gør, at den er uden anerkendelsesværdigt formål og derfor ulovlig at være i besiddelse af i Danmark.

Jeg kan bare ikke se noget i lovgivningen der bakker den påstand op.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Ansoknives » 31. jan 2019, 14:34

det er endnu et eksempel på lovsjusk....det er super ærgerligt at den fjollede regel ikke forsvandt sammen med de en-hånds betjente knive...

jeg har længe syntes dette var en perfekt out door kniv til sønnike....men den er et no-go ...mere anerkendelses værdi kniv skal man da lede længe efter. Mora Eldris kniv....

Beskrivelse sakset fra Eventyrsport der bare er een af de danske forhandlere...: "Eldris er en lille, kompakt kniv, der er lavet til altid at være i tasken, lommen, eller i en snor om halsen."
eldris-gr_n-mo0412651.jpg
eldris-gr_n-mo0412651.jpg (28.66 KiB) Vist 15918 gange
Nu jeg var igang kan man så finde dette på spejdergear.dk:

"MORA ELDRIS SOM NAKKEKNIV

Selvom det er muligt at benytte Mora Eldris som nakkekniv, skal vi gøre opmærksom på, at det er ulovligt at hænge sin kniv rundt om nakken ifølge dansk lovgivning."


Det er jo pænt af dem at advare....det er dog efter min mening en meningsløs advarsel da det for knive ikke er anvendelsen med udformning der giver problemet...hva fane gør vi for at rette på dette lovsjusk?
Jens Ansø

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 104
Tilmeldt: 27. dec 2015, 23:27
Interesser: Skydning med pistol
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af PBP » 31. jan 2019, 15:15

Mora skriver jo også selv at den er egnet som "neck knife" og man kan købe et fint lille kit til den:
https://morakniv.se/en/product/eldris-neck-knife-kit/

Så der er vist ingen tvivl, det er en alt for farlig ulovlig kniv.

Den kunne ellers være god som snittekniv til ungerne når der skal laves snobrødspinde, men så må de jo låne fars store lovlige jagtdolk i stedet for :wall:

Efter enhåndsbetjente knive er blevet lovlige, så forstår jeg ikke at man ikke har slettet paragrafferne om halsknive, faldknive osv.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Deepo » 31. jan 2019, 17:44

PBP skrev:
31. jan 2019, 15:15
Mora skriver jo også selv at den er egnet som "neck knife" og man kan købe et fint lille kit til den:
https://morakniv.se/en/product/eldris-neck-knife-kit/

Så der er vist ingen tvivl, det er en alt for farlig ulovlig kniv.

Den kunne ellers være god som snittekniv til ungerne når der skal laves snobrødspinde, men så må de jo låne fars store lovlige jagtdolk i stedet for :wall:

Efter enhåndsbetjente knive er blevet lovlige, så forstår jeg ikke at man ikke har slettet paragrafferne om halsknive, faldknive osv.
Mora Eldris sælges også uden kit, hvor kun kniven og dens skede går igen i produktet.
Rettelse: Det står jo allerede ovenfor...

Den ville jeg ikke være bange for at putte i tasken til en skovtur.

/Mogens

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Mito » 31. jan 2019, 18:11

Hvis det er en kombination af skede og kniv som er problemet betyder det så at denne nye model Provoke foldekniv fra CRKT (original design er vist Caswell) er i orden? Af ren nysgerrighed har jeg kontaktet en forhandler af CRKT i Danmark men de mener den er ulovlig eller de skal i det mindste ikke nyde noget hvad angår at købe dem hjem :oops:

Jeg kan i øvrigt se at der er et par folk som har fået hul i bukserne fordi den åbner sig delvist i lommen, og andre hvor skruerne er gået løs og har beskadiget overfladebehandlingen så om det er en god lommekniv er jeg ikke sikker på men den er anderledes end min gode gamle Buck 112A :fun:

Hvis der er nogen som er intresseret i at se hvordan mekanikken virker er her et link til en video https://www.youtube.com/watch?v=9caxoPwa1RE
Provoke fra CRKT.jpg

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Flugteren » 31. jan 2019, 18:26

Hvis den bare minder om en halskniv, så turde jeg ikke købe den.

Indtil vi får styr på, hvad politiet og anklagemyndighederne skal fortolke som en halskniv (eller endnu bedre, fjernet paragraffen), har jeg besluttet ikke at risikere noget som helst.

Og når en forhandler ikke vil have noget med den at gøre, så står du som forbruger nærmest endnu dårligere. Jeg kan lige se avisoverskriften for mig:

"Mand køber en kriminelt ulovlig kniv på nettet".

Forhandler udtaler: "Jeg advarede ham mod det, men han valgte at omgå dansk lov og mine råd".

Rigspolitiet til B.T/EB: "Den kniv er dobbelt ulovlig, og så er den indført ulovligt. Ikke engang uddannede politibetjente må udstyres med sådan én".


Kan I se det for jer? :giggle:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Ras.Killing » 31. jan 2019, 19:33

Mito skrev:
31. jan 2019, 18:11
Hvis det er en kombination af skede og kniv som er problemet betyder det så at denne nye model Provoke foldekniv fra CRKT (original design er vist Caswell) er i orden? Af ren nysgerrighed har jeg kontaktet en forhandler af CRKT i Danmark men de mener den er ulovlig eller de skal i det mindste ikke nyde noget hvad angår at købe dem hjem :oops:

Jeg kan i øvrigt se at der er et par folk som har fået hul i bukserne fordi den åbner sig delvist i lommen, og andre hvor skruerne er gået løs og har beskadiget overfladebehandlingen så om det er en god lommekniv er jeg ikke sikker på men den er anderledes end min gode gamle Buck 112A :fun:

Hvis der er nogen som er intresseret i at se hvordan mekanikken virker er her et link til en video https://www.youtube.com/watch?v=9caxoPwa1RE

Provoke fra CRKT.jpg
Den er fuldt ud lovlig!

Og en emsig betjent så mener den burde være ulovlig, eller du ikke kan have et anerkendelsesværdigt formål med den...tjaaa.
Senest rettet af Ras.Killing 1. feb 2019, 00:24, rettet i alt 3 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Deth
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 10. okt 2014, 15:20
Interesser: Knive Luftvåben Gear
Geografisk sted: Billund
Has thanked: 98 times
Been thanked: 6 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Deth » 31. jan 2019, 20:11

Mon ikke politiet ville blive til grin hvis nogle påpegede at det er et hul og et stykke snor der er det ulovlige på det billede :shock:

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Politiet advarer: Køb ikke halsknive

Indlæg af Mito » 31. jan 2019, 22:40

Deth skrev:
31. jan 2019, 20:11
Mon ikke politiet ville blive til grin hvis nogle påpegede at det er et hul og et stykke snor der er det ulovlige på det billede :shock:
Men hvad er det der er ulovligt og så farligt at selv ikke det danske politi kan eje en :giggle: ????????

Er det alle Kerambit knive = knive fra Malaysia eller hvor fabrikanten har brugt Kerambit i model navnet?
Karambit.jpg
Karambit.jpg (43.16 KiB) Vist 15740 gange
Er det knive som optræder i computerspil?
Computer game.jpg
Er det knive med en kurve på klingen?
Curved blade.jpg
Curved blade.jpg (23.48 KiB) Vist 15740 gange
Er det knive med et stykke snor i skeden?
Knife with Sheath and string.jpg
Knife with Sheath and string.jpg (76.95 KiB) Vist 15740 gange
Er det knive med et rundt hul i grebet?
Round hole in handle.jpg
Round hole in handle.jpg (34.27 KiB) Vist 15740 gange
Eller er det en kombination af 2 eller flere egenskaber?

Når det drejer sig om en lov det har så alvorlige konsekvenser at overtræde må der da være en jurist hos politiet som kan sige nøjagtigt hvad der er lovligt og hvad der er ulovligt?

Besvar