Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af SteffenFisker » 12. sep 2019, 17:50

Hejsa

Jeg har længe været forelsket i Benchmade Bugout 535Gry-1 samt Bailout.
Eneste sted jeg kan finde 535Gry-1 til en ok pris er Lamnia, Bailout modellen kan jeg slet ikke finde i DK.
På Lamnia er den altid udsolgt, men de får nogen hjem sommetider har skrevet lidt med dem.

Er der nogen der har personlige erfaringer med en af de knive?

Kan det betale sig at bestille udenlands? Eller skal man bare vente til Lamnia får den hjem igen?

Har længe ønsket mig en kvalitets kniv som Bugout, men vil jo også gerne have den til en fair pris.

Håber nogen kan hjælpe mig på rette vej her.
Senest rettet af Refraktorius 23. sep 2019, 18:59, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Læs gerne opslaget i small talk

Vandalhart
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28. okt 2014, 00:08
Interesser: foldeknive
Geografisk sted: sjælland

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af Vandalhart » 15. sep 2019, 12:00

Hej den er på lager hos knives and tools og billigere end lamnia. Jeg har ingen erfaringer med kniven men jeg har bestilt mange gange fra lamnia og knives and tool og jeg har kun oplevet super service hos begge.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af Elbæk » 15. sep 2019, 18:27

Jeg har ingen erfaringer med de specifikke modeller - men helt generelt om Benchmade kan jeg sige at mærket har et dårligt rygte iht. klinger som knækker/chipper under brug. Du kan finde en del videoer hvor deres "survival" knive ikke holder til basale bushcraft teknikker.
Personligt har jeg en - begrænset - erfaring med nogle af deres ældre foldeknive; jeg har kun gode ting at sige om finish, materialevalg (jeg har ikke personligt oplevet problemer med deres klinger, men heller aldrig for alvor testet dem) og tolerancer, mens jeg altid har fundet deres mekaniske design unødvendigt overkomplicerede.

Vær opmærksom på at måden låsen på både Bugout og Bailout betjenes på, er enormt følsom overfor skidt. I min bog er det ikke et godt design sammenlignet med en ryg- eller rammelås. Igen; designet er unødvendigt overkompliceret og tilbyder, i min optik, ikke de store fordele i forhold til mere konventionelle låsesystemer, ikke store nok til at opveje de potentielle problemer de kan medføre.

I min optik er Benchmade samlerknive og som sådan bevidst prissat højt. De er knive for ham som bruger mere tid på at sidde og lege med dem ved skrivebordet end på at bruge dem ude i den virkelige Verden.

Jeg ville personligt kigge på et billigere alternativ fra Buck, Gerber eller Cold Steel - alle tre producerer knive i lignende design, hvor der i min oplevelse er er meget bedre balance mellem pris og produkt. Og alene det at jeg vil anbefale et mall ninja brand som Cold Steel over Benchmade, bør sige alt hvad der egentlig behøves siges.

Og det er så her at nogen måske vil påpege at klingerne på de to omtalte Benchmade modeller er i CPM-S30V "super stål" - og dertil vil jeg tillade mig et bemærke at én ting er hvilken ståltype man benytter, noget andet er om man mestrer at hærde den til noget funktionelt. Jeg vil hellere have en klinge i ordentligt hærdet 420HC end en klinge i CPM-S30V eller VG-10 som konstant chipper i æggen fordi producenten ikke mestrede at hærde den ordentligt.
Jeg har personligt (efter lang tids tovtrækkeri og senden frem og tilbage med producenten) måttet opgive en dyr kniv i VG-10 pga. en æg som konstant knækkede - mens jeg har knive i 420HC som har holdt til mere end jeg nogensinde kunne tillade mig at forvente af nogen kniv. Af samme årsag er jeg stor fan af Buck, de bruger deres egen aldeles usexede udgave af 420HC til de fleste af deres knive - og det med stor succes, for de kan finde ud af at hærde den så de får mest muligt ud af stålet.

EDIT: Nogen vil nok spørge til hvad det var for en VG-10 kniv. Det var en Fällkniven A1 - og den oplevelse jeg havde med Fällkniven i den forbindelse gjorde at jeg straks fjernede deres produkter fra butikkens sortiment. Ironisk nok købte jeg nogenlunde samtidig en Gerber Bear Grylls Ultimate Survival, for at teste den for naturalbushcraft.co.uk - og den ikke bare overlevede min test, den holdt til så meget mere end min Fällkniven A1, at jeg oprigtigt ikke ved om jeg skal le eller græde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af Smejen » 15. sep 2019, 21:42

Det er altså bare en fornøjelse at læse dine indlæg om knive Elbæk. Ja om alt muligt i virkeligheden, men jeg kan godt lide din viden om og personlige holdning til ting der kan skære :smile:

SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af SteffenFisker » 15. sep 2019, 23:48

Vandalhart skrev:
15. sep 2019, 12:00
Hej den er på lager hos knives and tools og billigere end lamnia. Jeg har ingen erfaringer med kniven men jeg har bestilt mange gange fra lamnia og knives and tool og jeg har kun oplevet super service hos begge.
Og der er ingen mons eller noget på knives and tools? Skal jeg bruge import tilladelser eller hvordan?
Elbæk skrev:
15. sep 2019, 18:27
Jeg har ingen erfaringer med de specifikke modeller - men helt generelt om Benchmade kan jeg sige at mærket har et dårligt rygte iht. klinger som knækker/chipper under brug. Du kan finde en del videoer hvor deres "survival" knive ikke holder til basale bushcraft teknikker.
Personligt har jeg en - begrænset - erfaring med nogle af deres ældre foldeknive; jeg har kun gode ting at sige om finish, materialevalg (jeg har ikke personligt oplevet problemer med deres klinger, men heller aldrig for alvor testet dem) og tolerancer, mens jeg altid har fundet deres mekaniske design unødvendigt overkomplicerede.

Vær opmærksom på at måden låsen på både Bugout og Bailout betjenes på, er enormt følsom overfor skidt. I min bog er det ikke et godt design sammenlignet med en ryg- eller rammelås. Igen; designet er unødvendigt overkompliceret og tilbyder, i min optik, ikke de store fordele i forhold til mere konventionelle låsesystemer, ikke store nok til at opveje de potentielle problemer de kan medføre.

I min optik er Benchmade samlerknive og som sådan bevidst prissat højt. De er knive for ham som bruger mere tid på at sidde og lege med dem ved skrivebordet end på at bruge dem ude i den virkelige Verden.

Jeg ville personligt kigge på et billigere alternativ fra Buck, Gerber eller Cold Steel - alle tre producerer knive i lignende design, hvor der i min oplevelse er er meget bedre balance mellem pris og produkt. Og alene det at jeg vil anbefale et mall ninja brand som Cold Steel over Benchmade, bør sige alt hvad der egentlig behøves siges.

Og det er så her at nogen måske vil påpege at klingerne på de to omtalte Benchmade modeller er i CPM-S30V "super stål" - og dertil vil jeg tillade mig et bemærke at én ting er hvilken ståltype man benytter, noget andet er om man mestrer at hærde den til noget funktionelt. Jeg vil hellere have en klinge i ordentligt hærdet 420HC end en klinge i CPM-S30V eller VG-10 som konstant chipper i æggen fordi producenten ikke mestrede at hærde den ordentligt.
Jeg har personligt (efter lang tids tovtrækkeri og senden frem og tilbage med producenten) måttet opgive en dyr kniv i VG-10 pga. en æg som konstant knækkede - mens jeg har knive i 420HC som har holdt til mere end jeg nogensinde kunne tillade mig at forvente af nogen kniv. Af samme årsag er jeg stor fan af Buck, de bruger deres egen aldeles usexede udgave af 420HC til de fleste af deres knive - og det med stor succes, for de kan finde ud af at hærde den så de får mest muligt ud af stålet.

EDIT: Nogen vil nok spørge til hvad det var for en VG-10 kniv. Det var en Fällkniven A1 - og den oplevelse jeg havde med Fällkniven i den forbindelse gjorde at jeg straks fjernede deres produkter fra butikkens sortiment. Ironisk nok købte jeg nogenlunde samtidig en Gerber Bear Grylls Ultimate Survival, for at teste den for naturalbushcraft.co.uk - og den ikke bare overlevede min test, den holdt til så meget mere end min Fällkniven A1, at jeg oprigtigt ikke ved om jeg skal le eller græde.
Super spændende læsning!
Hehe men det er netop låsen jeg har forelsket mig i, har haft en spyderco pm2 længe nu, men er træt af den fylder så fandens meget og vægten også, når den er i lommen :) men har også overvejet deres ikoniske 940-2 men den er noget dyrere, og er ikke så vild med de scales af aluminium.

Planen med den bugout var egentlig også at smide nogle nye scales på, måske i titanium eller carbon fiber. For at gøre den endnu mere stabil.

Kan også godt lide Bailout versionen, bare ikke det stål kniven er i :)

Er ikke den vilde Survival gut, men bruger nu stadig meget mine knive. Nu vil jeg bare gerne have noget med en nem lås, spyderco Pm2 har også en super fed lås, og en lås der er sikker for fingeren, bla derfor jeg os har forelsket mig i benchmade med deres axis lock.

Kommer nok aldrig til at misbruge kniven, har misbrugt min PM2 og den er heller ikke for god, så min næste kniv passer jeg gerne ekstra godt på :)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af Elbæk » 16. sep 2019, 08:45

Nogen gange har man bare en kløe som skal kløs... Det kender jeg alt for godt.

Jeg ved ikke hvor mange knive jeg har - men selvom jeg har bragt samlingen betydeligt ned i antal, så er det mange. Det er dog den samme håndfuld jeg konstant tyr til.

Jeg har selv en, fuldstændig ubrugt, Spyderco Paramilitary 2 liggende. Jeg kan ikke forenes med låsen, jeg synes at den er tåbeligt indrettet. Min Spyderco Military derimod er jeg glad for. Dog er ingen af mine Spyderco i regelmæssig brug.

De knive jeg bruger allermest er min Buck Spitfire og Spitfire Mini. Spitfire bor i lommen på mine uniformsbukser og Spitfire Mini ligger fast på mit skrivebord. På jagt har jeg et par TVJ knive (to af hans Bird'n Trout i forskellige generationer), en i hver af mine foretrukne jagtbukser-/knickers - og i min bino bag har jeg som regel enten en Tekut Tough, en Gerber Kettlebell, Kershaw Injection eller en Buck Vantage alt efter temperament. Til mere outdoor relaterede aktiviteter er det til stadighed min traditionelle skandinaviske Eräpuu puukko som jeg foretrækker, fra tid til anden afløst af Gerber Strongarm. I mit privat indkøbte basis sidder en Buck Matt Would Go og i mit udleverede sidder (foruden den åndssvage udleverede Glock kniv) et Leatherman MUTT. På mit skrivebord hjemme ligger der et Leatherman Wave Plus og på arbejde et Leatherman Wingman. I min lomme lever et Leatherman Style PS og i min rygsæk en Victorinox Cyber Tool 41.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af Scrapper » 16. sep 2019, 20:22

Lige for nuværende har Benchmade lidt modvind i USA, af politiske årsager. Det er nok med til at puste til negative stemmer omkring mærket.

Hvad angår deres stål og hærdning af samme, så er der noget der tyder på, at de hærder deres klinger relativt blødt. Altså får man ikke det fulde udbytte af f.eks. 3V i deres knive. Mit gæt er, at de hærder deres knive relativt blødt, for undgå for mange reklamationer over knive der knækker eller chipper.

Men gennemgående er min opfattelse, at dem der kan se ud over de politiske strømme der går imod Benchmade, er ganske tilfredse med de produkt de får.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af C-X » 16. sep 2019, 21:46

Det skal man vel også være, til de priser?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Vandalhart
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28. okt 2014, 00:08
Interesser: foldeknive
Geografisk sted: sjælland

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af Vandalhart » 17. sep 2019, 22:39

SteffenFisker skrev:
15. sep 2019, 23:48
Vandalhart skrev:
15. sep 2019, 12:00
Hej den er på lager hos knives and tools og billigere end lamnia. Jeg har ingen erfaringer med kniven men jeg har bestilt mange gange fra lamnia og knives and tool og jeg har kun oplevet super service hos begge.
Og der er ingen mons eller noget på knives and tools? Skal jeg bruge import tilladelser eller hvordan?

Nej jeg har bestilt fra knives and tools.com, .de og .uk og alle bestillingerne blev sendt fra deres lager i Holland og bliver sendt med gls.
Tidligere kunne man være heldig at en vare var billigere på den ene side pga. valuta kursen, men nu har de vist opdaget fejlen :-)

SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout

Indlæg af SteffenFisker » 18. sep 2019, 08:10

Vandalhart skrev:
17. sep 2019, 22:39
SteffenFisker skrev:
15. sep 2019, 23:48
Vandalhart skrev:
15. sep 2019, 12:00
Hej den er på lager hos knives and tools og billigere end lamnia. Jeg har ingen erfaringer med kniven men jeg har bestilt mange gange fra lamnia og knives and tool og jeg har kun oplevet super service hos begge.
Og der er ingen mons eller noget på knives and tools? Skal jeg bruge import tilladelser eller hvordan?

Nej jeg har bestilt fra knives and tools.com, .de og .uk og alle bestillingerne blev sendt fra deres lager i Holland og bliver sendt med gls.
Tidligere kunne man være heldig at en vare var billigere på den ene side pga. valuta kursen, men nu har de vist opdaget fejlen :-)
Tak for det! Så vil jeg da lurer noget mere på Knivesandtools og se hvad de har :) Har altid været lidt nervøs for at skulle bestille fra udenlandske sider :)

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af DonWerner » 9. nov 2019, 20:54

Benchmade har haft et ry for at deres kvalitetskontrol ikke altid har været for god, primært med blade der ikke er centreret, til gengæld er deres kundeservice HELT i top. Har aldrig hørt om Elbæks beskrivelse af klinger der knækker eller chipper. Jeg har derimod selv en Benchmade Athem 781, som er en af deres flagship knive og da jeg modtog den var bladet ikke centreret. Ikke noget alm. brugere ville bemærke eller noget som var et funktionelt problem. Alligevel kontaktede jeg dem og de sørgede for alt i forhold til at få den sendt retur til USA, fixet problemet og sendt den retur til DK igen, inkl. at betale alle told- og forsendelse omkostningerne. Jeg så regningen og det var ikke en billig omgang for dem. Kostede tæt på halvdelen af nyprisen på kniven.

Man kan selvfølgelig sige, at på en kniv til 4000 kr., der bør den slags fejl være fanget i kvalitetskontrollen, men når det så smutter, så er de til gengæld de første til at rette op på det, no questions asked. Alene det ville gøre at jeg ingen betænkligheder ville have med at købe en Bugout. Jeg har i øvrigt også 940 Osbourne og det er altså bare lækre knive de laver.

Du kan med ro i sindet købe fra lamnia.com eller knivesandtools.com eller eur.heinnie.com - de sender alle sammen indenfor EU's grænser, så der kommer ingen told/moms på, og det er gode pålidelige forretninger med hurtig levering.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af Scout » 19. nov 2019, 22:57

Bugout er meget populær i udlandet (læs USA). Den har en stor fanskare. Den forekommer som en OK kniv. Den kan du roligt købe.
Blandt knivnørder er det ofte sådan, at man enten er BM-mand eller fan af Spyderco. Jeg må tilstå, at jeg hører til i Spyderco fanskaren.
30V og omtalte VG10 er nogle af Spydercos meget brugte ståltyper. Begge er kvalistål og dem går man ikke fejl af - i hvert fald ikke i Spydercos udgaver.

Jeg har PM2 i flere udgaver (30v, 90v, M4 etc) og har vel ejet ca ti - femten stykker. Virkelig rygraden af firmaets foldere. Det samme gælder for firmaets DragonFly, Delica og Endura'er, som jeg også har haft en håndfuld af i alt fra VG10 til V-Toku2.. Har aldrig haft problemer med at hverken 30v eller VG10 fra Spyderco 'chipper.'

VG er et meget populært japansk stål ofte brugt i japanske køkkenknive. Omtalte Fällkniven er jo ligeledes lavet i Japan. Japanerne er almindeligt anerkendt for at have styr på VG10.
30v er på ingen måde i dag anset som et 'super-stål..' For Spydercos vedkommende er stålet blot basisstålet/begynderstålet mht deres skønne PM2model. Udviklingen går hurtigt og morgendagens superstål er kørt agterud blandt knivsnobberne.
Det betyder ikke, at du skal være en stålsnob. Både VG10 og 30v er gode ståltyper, der er nemme at slibe og forbliver skarpt i en acceptabel tid i brug.
Jeg har brugt og bruger 30v og er meget tilfreds, selv om jeg foretrækker mine Spydercoknive i M4 og ikke mindst CruWear.

Uanset om du køber BM eller Spyderco, så er brugen af 30v kontra andet stål et spørgsmål om, hvad du vil bruge din kniv til, hvor tit du har lyst til at slibe (nogle nyder det som en slags terapi - andre vil helst have, at der skal gå lang tid mellem slibning) og ikke mindst hvor meget, du har lyst til at hoste op med for kniven.

30v skal slibes oftere end f.eks CruWear ved det samme brug men koster meget mindre.

Køb f.eks fra Lamnia eller Tyskland. Det kan ikke betale sig at bestille den hjem fra USA.

Sammenfatning; du kan rolig købe den Bugout men der er fine alternativer fra Spyderco i 30v, især da du efterlyser smallere grebsskaller end på PM2

Delica og Endura FRN-modellerne har tynde grebsskaller. Caly og flere andre lige så.
Her Endura i VG10 og lamineret V-Toku2. Især V-Toku2 er en af mine Endurafavoritter.
Billede
Billede

Delica (som jeg har 'bobbet') samt UKPK. Begge med tynde skaller.
Billede

Caly ZDP189 med slankt design, Domino CTS-XHP og PM2 M4
Billede


Billede

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af Scrapper » 20. nov 2019, 12:12

Hvis man har en slags hang til PM2, så kunne man også godt unde sig selv en PM3.

Den er lidt mere diskret end PM2, men ellers nogenlunde samme facon.
Jeg har den i S30V, og det fungerer upåklageligt.
Havde sikkert også været fint tilfreds med 440C o.lign, for den sags skyld.

Spyderco må siges at være blandt dem, som er med helt fremme, når det kommer til at fodre "stål-snobber" med nyt og spændende.
Det er også mit indtryk, at Spyderco går efter at behandle de forskellige ståltyper optimalt, således at man får de rette egenskaber frem i stålet.

SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af SteffenFisker » 5. jan 2020, 09:30

Jeg fik købt mig en bugout!

Fantastisk kniv 😀👍

Den er jo slet ikke til at mærke i lommen med en vægt på 52 gram!

Men er nu brændt varm på Spyderco PM3 lightweight i sort! Den er fandme sprød!
476AF727-D0DE-47BE-8507-46FA93397DC8.jpeg
476AF727-D0DE-47BE-8507-46FA93397DC8.jpeg (101.59 KiB) Vist 11138 gange

Simon Oesterlid
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. feb 2020, 21:09
Interesser: Knive
Geografisk sted: Odense

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af Simon Oesterlid » 3. feb 2020, 21:21

Hej, jeg er mega interesseret i en BM 940-2. Den er røv lækker, men er faktisk ret bange for at den vil blive snuppet i told, hvis jeg køber fra udlandet. Grunden til at jeg tænker sådan, er pga. den her axis låsemekanisme. Låsemekanismen kan misbruges, så den fungere ligesom en faldkniv. Ikke at der er nogen, der nogle sinde ville gøre det, for det ser bare dumt ud. Men altså, jeg er bare bange for at købe den fra udlandet, for er lige fyldt 15, og det ville være træls, at starte voksenlivet ud med en plet på straffeattesten. For som der står i knivloven, så er faldknive altså røv ulovlige. Jeg kan se at der er en del af jer, der har foldeknive med den her axis låsemekanisme. Er der nogen af jer med den her slags kniv, der er blevet stoppet i told, og så fået den sendt videre til jer alligevel. Altså er der nogen af jer, der har erfaring med at købe disse slags knive, og hvad man skal sige hvis man bliver taget i tolden??? I må undskylde, hvis jeg er lidt dårlig til at formulere mine spørgsmål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af Elbæk » 3. feb 2020, 23:01

Simon Oesterlid skrev:
3. feb 2020, 21:21
Hej, jeg er mega interesseret i en BM 940-2. Den er røv lækker, men er faktisk ret bange for at den vil blive snuppet i told, hvis jeg køber fra udlandet. Grunden til at jeg tænker sådan, er pga. den her axis låsemekanisme. Låsemekanismen kan misbruges, så den fungere ligesom en faldkniv. Ikke at der er nogen, der nogle sinde ville gøre det, for det ser bare dumt ud. Men altså, jeg er bare bange for at købe den fra udlandet, for er lige fyldt 15, og det ville være træls, at starte voksenlivet ud med en plet på straffeattesten. For som der står i knivloven, så er faldknive altså røv ulovlige. Jeg kan se at der er en del af jer, der har foldeknive med den her axis låsemekanisme. Er der nogen af jer med den her slags kniv, der er blevet stoppet i told, og så fået den sendt videre til jer alligevel. Altså er der nogen af jer, der har erfaring med at købe disse slags knive, og hvad man skal sige hvis man bliver taget i tolden??? I må undskylde, hvis jeg er lidt dårlig til at formulere mine spørgsmål.
Der er ikke en fast juridisk definition på hvad en faldkniv er, men jeg har endnu til gode at se en erklæret faldkniv konstrueret på anden vis end med en klinge som, vha. klingens egenvægt, deployeres fra skæftets top i skæftets længderetning.

I min opfattelse så bliver en foldekniv ikke til en faldkniv, blot fordi man kan åbne den ved at påvirke låsen og flippe klingen ud - skulle jeg tage fejl, vil de fleste større foldeknive kunne bringes til at være "faldknive", Gerber Gator som et klassisk eksempel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Simon Oesterlid
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. feb 2020, 21:09
Interesser: Knive
Geografisk sted: Odense

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af Simon Oesterlid » 4. feb 2020, 10:30

Vil de sige at jeg kan købe en bm 940-2 med den her låsemekanisme uden bekymring for told- og politiproblemer?? :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af C-X » 4. feb 2020, 11:34

Teoretisk ja. I praksis ved man aldrig hvad de tosser kan finde på, men Elbæk har givet dig det bedste svar du kan få.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Simon Oesterlid
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. feb 2020, 21:09
Interesser: Knive
Geografisk sted: Odense

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af Simon Oesterlid » 4. feb 2020, 12:16

Ja jeg tænker bare, at nu når der er knive her i Danmark med axis lock, så må der da have været bare mindst en, der har haft fået taget den i told pga. den kostede over 80 kr. Så er der mon nogen, med erfaring omkring hvad de vil sige, til sådan en slags knive? Er bare nysgerrig.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af Scrapper » 4. feb 2020, 13:07

Jeg vil gerne sige det samme som CX

SteffenFisker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. sep 2016, 23:06
Interesser: Co2 våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Er der nogen der har personlige erfaringer med Benchmade Bugout 535Gry-1 / Bailout?

Indlæg af SteffenFisker » 11. feb 2020, 07:54

Simon Oesterlid skrev:
4. feb 2020, 12:16
Ja jeg tænker bare, at nu når der er knive her i Danmark med axis lock, så må der da have været bare mindst en, der har haft fået taget den i told pga. den kostede over 80 kr. Så er der mon nogen, med erfaring omkring hvad de vil sige, til sådan en slags knive? Er bare nysgerrig.
Men hvor er det du vil købe fra? USA eller Kina? Hvis du nu købte fra enten Lamnia eller Knivesandtools så rammer tolden dig jo ikke :)

Jeg købte min Bugout fra Lamnia, har købt min Work Sharp Ken union sliber fra Knives and tools.

Besvar