Mine 4 primære knive

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Mine 4 primære knive

Indlæg af Scrapper » 9. dec 2019, 21:57

Disse fire knive er dem som oftest kommer med på tur ud i skoven, kanoturen eller med i bjergene på de længere vandreture.
I hverdagen er det andre knive, som ligger i lommen, en disse fylder rollerne når jeg træder ud af hverdagens sysler.

Jeg starter med denne Battle Horse
20191209_210739.jpg
Denne fylder mest rollen som arbejdshest, der gerne sættes til at flække træ. Men den er også fin til forarbejdning at træ og lige så vigtigt; super fin til madlavning. Det at lave noget lækkert mad fylder ret meget for mig når jeg er på tur.

Ret simplet design, der bare fungerer. Den er fuldflad slebet, med en konveks æg. 4,5 mm tyk klinge.

Den næste her er en AdventureSworn
20191209_210950.jpg
Lidt mere delikat udført, så den får ikke lov til at blive banket gennem kævler. Dog står jeg ikke tilbage for at flække træstykker af håndledstykkelse med den.
Designet af grebet er mere detaljeret og ligger fantastisk i hånden.
Denne er fuld konveks, med en 3 mm tyk klinge.

Når jeg føler for at have en foldekniv med, så bliver det ofte denne Buck 112
20191209_210706.jpg
Efterhånden en gammel sag, som bare har vist sig enormt duelig.
Dejlig snittekniv, som nærmest bare flyder gennem træet.
Ligger fantastisk i hånden. Klingen er hulslebet og jeg har lagt en konveks æg på dem. Eller det er den blevet med tiden.

Når den står på længere vandreture, hvor vægt og alsidighed spiller ind, så bliver det denne Victorinox Forester
20191209_211116.jpg
Lækker enhåndsbetjent sag, som indeholder kniv, sav, oplukker, dåseåbner, skruetrækkere, proptrækker og syl.
Jeg ville egentlig gerne have haft deres saks i også, men den er udeladt.
Der findes også udgaver med en Phillipshead skruetrækker, men den finder jeg unødvendig, og foretrækker proptrækkeren.
Kniven ligger lækkert nok i hånden og som det er vane fra Victorinox, så er bladet nemt at slibe og holde skarpt.

Hvilke knive foretrækker I andre, når det kommer til livet væk fra de dage, som går med arbejde og familie?

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Mine 4 primære knive

Indlæg af Starling » 15. dec 2019, 11:43

Når det kommer til foldeknive, så foretrækker jeg Spyderco og Benchmade. Når det gælder dolke er valget nok de nordiske, og det kunne være Helle.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Mine 4 primære knive

Indlæg af Scrapper » 15. dec 2019, 19:40

Spyderco har også en stor stjerne hos mig. Men det er mere i hverdags-situationer, at de sidder i lommen.
Jeg har en Para 3 og en lille Ambitious.
Begge gode knive, men de ligger bare ikke lige så godt i min hånd som Buck 112, når det kommer til at arbejde med træ.
Om aftenen kan jeg godt lide, at sidde og lave redskaber til køkkenet eller snitte et sværd til mine drenge. Her er min 112'er bare sublim. Adventure Sworn Mountaineer kniven er ligeledes eminent til det arbejde.

Benchmade har jeg ikke nogen erfaringer med, men jeg forestiller mig, at jeg ville være lige så glad for en Benchmade, som jeg er for mine Spyderco-knive.

NBK
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:11
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sjælnd
Has thanked: 4 times

Re: Mine 4 primære knive

Indlæg af NBK » 18. dec 2019, 21:11

Jeg har jo altid min buck 301 stockman i lommen, om jeg er på arbejde eller ej.
Som min primære kniv på ture osv. Er de min Bruseletto hunter der er med. Hvis det er længer ture kommer strømeng 8 m/fingerværn også med.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Mine 4 primære knive

Indlæg af Allan3 » 19. dec 2019, 10:13

Har et par fixed-blade knive jeg skifter imellem, men foldekniv har jeg næsten altid en af dem her med.
Det er bare en billig kniv, men holder sig skarp i lang tid, og skulle den gå tabt så gør det ikke noget, da jeg har et par stykker på lager af dem.
Vedhæftede filer
kniv.png
kniv.png (452.29 KiB) Vist 4422 gange

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Mine 4 primære knive

Indlæg af Scrapper » 19. dec 2019, 11:07

NBK skrev:
18. dec 2019, 21:11
Jeg har jo altid min buck 301 stockman i lommen, om jeg er på arbejde eller ej.
Som min primære kniv på ture osv. Er de min Bruseletto hunter der er med. Hvis det er længer ture kommer strømeng 8 m/fingerværn også med.
Buck 301 Stockman er også en flot lille klassisk kniv
0301BKS-B.jpg
0301BKS-B.jpg (32.22 KiB) Vist 4407 gange
Og super anvendelig til mange daglige sysler.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Mine 4 primære knive

Indlæg af Scrapper » 19. dec 2019, 11:12

Allan3 skrev:
19. dec 2019, 10:13
Har et par fixed-blade knive jeg skifter imellem, men foldekniv har jeg næsten altid en af dem her med.
Det er bare en billig kniv, men holder sig skarp i lang tid, og skulle den gå tabt så gør det ikke noget, da jeg har et par stykker på lager af dem.
Jeg vil lige påpege, at det er en uskik, at påstå at billigt grej kan være godt og funktionelt :twisted:

Spøg til side.

Det er da fedt, når man har noget, som ikke koster alverden, men som bringer høj funktionel værdi med sig.
Sådan har jeg det med Victorinox' knive.

Besvar