Side 1 af 1

Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".

: 2. feb 2020, 19:43
af mpeg69
Hej Alle,

Jeg har fået denne sabel / rapir som jeg er meget i tvivl om hvad er.. Der er "Neuhaus" stempel på den ene side af klingen - og på den anden side et utydeligt stempel... fæstet er i 1600-tals stil - men dengang lavede "Neuhaus" vist ikke "rapirer" :-) - Grebet er naturligvis nyere.

Det er en lang sag 105cm...

Nogen bud på hvad det er for en "fætter".
Ger01.jpg
Ger02.jpg
Ger03.jpg
På forhånd tak.

/Morten

Re: Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".

: 2. feb 2020, 21:54
af Refraktorius
Den ser mærkelig ud.

Noget en smed har klampet sammen på en eksisterende klinge til teaterbrug?


.... jeg mener, anglen sidder et stykke ude af skæftet og parerbøjlen sidder helt tosset.
Samlet af tilfældige dele, fordi de lige passede (eller næsten passede).

Re: Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".

: 2. feb 2020, 22:30
af mpeg69
Hej,

Tak for svar.. jeg er dog ikke helt enig... hvis man googler "Antique Swept Hilt Rapier" ser man en hel del eksempler på denne type "angel"...

/Morten

Re: Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".

: 3. feb 2020, 22:33
af Elbæk
Jeg vil umiddelbart mene at stykket er et tysk fremstillet jagtsværd, fra andel halvdel af 1800-tallet, fremstillet i tillempet 1600-tals stil.

Sværdet er fremstillet i 1600-tals barokstil - men fremstår håndværksmæssigt og formgivningsmæssigt som et produkt af den sværmen for den tidlige barok som opstod i andel halvdel af 1800-tallet. Som rigtig mange genstande i barokstil fremstillet i den periode, er formgivningen for stiv og uorganisk i forhold til originale 1600-tals stykker.

Ovenstående er konsistent med stykkets stempler.

Man så tidligere relativt ofte stykker som dette forsøgt afhændet som originale 1600-tals antikviteter - ofte til priser som mere end blot antydede at sælger godt var klar over at der ikke var tale om et tidsoriginalt stykke. Men, jeg synes at der bliver længere og længere imellem dem - måske fordi de efterhånden er blevet et samleobjekt i sig selv? Fra tid til anden er de dog at finde i lots med div. blankvåben på lauritz.com

Ovenstående må ikke forveksles med egentlige deciderede forfalskede antikviteter (nogle gange med originale elementer - såkaldte kompositstykker) fremstillet til den antikvitetshungrende øvre middel- og overklasse i Europa mellem ca. 1840-1930. Den slags stykker varierer i kvalitet fra det direkte pinlige til det sublime og er et studie i sig selv. Overraskende mange våben og rustninger/rustningsdele på museer og i privatsamlinger rundt omkring viser sig, ved nærmere eftersyn, at falde i den kategori, enten som værende rene forfalskninger eller helt eller delvise kompositstykker uden samlet oprindelse. Visse eksperter på området er i særdeles bad stranding hos både museer og privatsamlere, for uvelkomment at påpege sligt i tekst eller tale.
Jeg har selv en fabelagtig baroklysestage (købt som værende et nyere stykke) som ved første (og andet) øjekast snyder selv garvede kendere. Den er angiveligt fra starten af 1900-tallet - og det er næsten tragisk at tænke på at det talent som er brugt på den har været spildt på idelt falskneri.