Jeg har fået en 'Pie In The Sky' Spyderco-kniv:

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Jeg har fået en 'Pie In The Sky' Spyderco-kniv:

Indlæg af Scout » 17. mar 2020, 16:46

Jeg har jagtet en PITS gennem længere tid og det lykkedes mig endeligt at finde et ubrugt eksemplar af den udgåede model.
Greb er titanium og bladet er N690Co. Nok ikke det mest sexede superstål, vil nogen sikkert sige men alt fint nok til mig. Det virker bare. Det østrigske stål er i 440-familien, nemt at slibe og holder en god æg.
'Pie In The Sky' designet af englænderen Mike Read til at være en lovlig ikke-låsbar kniv til det engelske marked og er i Spyderco's høje kvalitet kendt fra mange af deres knive. PITS er lavet i Managio, Italien.
En ret finurlig konstruktion; fjederen oven på grebet går i et hak i bladet og ens greb om kniven holder bladet sikkert i åben tilstand uden dog at låse bladet.
Rigtigt lækker åbning/lukning med et dejligt smæld, hvis man er til det.
Den flipper-lignende pjort er ikke en flipper men en slags 'parerplade,' der forhindrer, at ens fingre skrider ud på æggen.
Det var planen, at køre en tur på to hjul syd på i sommer og bruge kniven til madlavning og forefaldene camping-arbejde, da den er lovlig at bære også i Tyskland mrn nu får vi at se hvornår det bliver en realitet at kunne bevæge sig frit rundt i Europa igen. Grundet titaniumgreb og den åbne funktion, så vejer kniven meget lidt og den ville være fin til en minimalistisk tur og til at bære i de lande, hvor det er lovligt. PITS er diskret langt nede i lommen pga sin 'clip' og man lægger ikke mærke til kniven, før man har brug for den.
Vedhæftede filer
20200317_161923.jpg
Senest rettet af Refraktorius 21. mar 2020, 13:41, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: overskrift suppleret. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Spyderco-knive.

Indlæg af 308 W » 17. mar 2020, 16:50

Lækker kniv i mit favorit stål. :10:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Spyderco-knive.

Indlæg af Scout » 17. mar 2020, 17:16

:thumbup:
Jeg er selv ret tilfreds med stålet. Nogle af nørderne øffede om mere moderne superstål men man kan jo ikke stille alle tilfreds.

Her lidt fra den helt anden ende af skalaen; Endura og Delica i V-Toku2stål i en sandwich af SUS410. Kulstofstålet bliver nærmest uhyggeligt skarpt og knivene er helt utrolige snittere. V-Toku2 kan blive uhyggeligt skarpt men mister hurtigere pusten i for eksempel pap end de fantastiske CruWear og M4-stål men det er dog nok også en lidt uretfærdig sammenligning.

Lamineringslinjerne er fine på mine knive men andre har været utilfredse med at lamineringen kan have forskellig højde fra side til side (på samme kniv). Det bunder dog nok lige så meget i mangel på forståelse for selve laminerings-processen. Linjerne på de to viste klinger har også en anelse forskellig højde på de individuelle knive men ikke nær nok til at genere mig.
Vedhæftede filer
20200317_165637.jpg

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Jeg har fået en 'Pie In The Sky' Spyderco-kniv:

Indlæg af Scout » 21. mar 2020, 17:32

Det er fint nok, at du går ind og retter i den tro, at tråden kun er om PITS-kniven (selv om der er andre knive i tråden) men planen var at øse flere af mine Spydercoknive på i denne tråd, hvorfor jeg naturligvis ikke navngav den efter en enkelt kniv (PITS).

Men jeg opretter da gerne en ny tråd, når nu du har ændret titlen på denne.
Vedhæftede filer
20200321_172431.jpg

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Jeg har fået en 'Pie In The Sky' Spyderco-kniv:

Indlæg af Scrapper » 21. mar 2020, 20:14

Det er lækkert med den lommeclip, der sænker kniven godt ned i lommen.
At gemme ens kniv lidt væk kan være behændigt i mange sociale sammenhænge.

Bare min lille bitte Spyderco Ambitiuos eller Böker Cox ligner nemt større knive, sådan de stikker op ad lommen.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Jeg har fået en 'Pie In The Sky' Spyderco-kniv:

Indlæg af Scout » 21. mar 2020, 20:34

Scrapper skrev:
21. mar 2020, 20:14
Det er lækkert med den lommeclip, der sænker kniven godt ned i lommen.
At gemme ens kniv lidt væk kan være behændigt i mange sociale sammenhænge.

Bare min lille bitte Spyderco Ambitiuos eller Böker Cox ligner nemt større knive, sådan de stikker op ad lommen.
Jep, en god ide til knivforskrækkede Europa.
Jeg har eftermonteret MXG 'deep carry clips' på nogle Spydercoknive men dem er jeg ikke så vild med.
I dette tilfælde virker det dog fint og er lige sagen til f.eks. Tyskland og England.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jeg har fået en 'Pie In The Sky' Spyderco-kniv:

Indlæg af Refraktorius » 22. mar 2020, 09:11

Scout skrev:
21. mar 2020, 17:32
Det er fint nok, at du går ind og retter i den tro, at tråden kun er om PITS-kniven (selv om der er andre knive i tråden) men planen var at øse flere af mine Spydercoknive på i denne tråd, hvorfor jeg naturligvis ikke navngav den efter en enkelt kniv (PITS).

Men jeg opretter da gerne en ny tråd, når nu du har ændret titlen på denne.

Det er fint.
Hvis du bare lægger en brøkdel af den energi i en god overskrift som du lægger i dine indlæg, så burde resultatet være forrygende og forummets overskuelighed og læsbarhed meget højere, til gavn og glæde for alle.
:numberone:

Det står dig frit for at kalde tråden: "Se alle mine fine spydercoknive" og så vil den stadig være spot-on.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Jeg har fået en 'Pie In The Sky' Spyderco-kniv:

Indlæg af Scout » 22. mar 2020, 12:07

Refraktorius skrev:
22. mar 2020, 09:11
Scout skrev:
21. mar 2020, 17:32
Det er fint nok, at du går ind og retter i den tro, at tråden kun er om PITS-kniven (selv om der er andre knive i tråden) men planen var at øse flere af mine Spydercoknive på i denne tråd, hvorfor jeg naturligvis ikke navngav den efter en enkelt kniv (PITS).

Men jeg opretter da gerne en ny tråd, når nu du har ændret titlen på denne.

Det er fint.
Hvis du bare lægger en brøkdel af den energi i en god overskrift som du lægger i dine indlæg, så burde resultatet være forrygende og forummets overskuelighed og læsbarhed meget højere, til gavn og glæde for alle.
:numberone:

Det står dig frit for at kalde tråden: "Se alle mine fine spydercoknive" og så vil den stadig være spot-on.
Mine overskrifter er generelt lige på kornet ...eller 'spot on' om du vil.
Tak for de pæne ord om mine indlæg. Jeg gør gerne en indsats for læsevenligheden af indlæg. Et minimum af omtanke/omhu er det mindste man kan gøre, for at øge læsevenligheden for andre.
Flere tager sig tid til at skrive gode indlæg men der er så sandelig også (mange) eksempler på det modsatte desværre.
Sløsede indlæg med dårligt sprog/grammatik samt ikke mindst den evindelige brug af angelsaksiske* termer
som substitut for danske udtryk/ord.
Ikke noget mod folks sprogevner som sådan men jeg er sikker på, at mange indlæg bare er sløset skrevet og sagtens kunne renses op af forfatteren med et minimum af indsats.

* oven i købet ofte brugt forkert. Ingen hentydning til nogen i denne tråd.
Jeg bruger selv visse engelske ord/udtryk - især når jeg mener, at det ikke kan være anderledes (og så ofte i anførselstegn, som du selv bruger oven over). 'Pocket clip' er f.eks fint i min bog, da 'lommeklemme/lommeclips' bare forvirrer/skader mere ens det gavner. Visse engelske ord er jo også gradvist overtaget af det danske sprog og det er helt fint. Dog mener jeg, at man bør tilstræbe, at bruge danske ord/udtryk (når de nu er der), i stedet for partout** at bruge (ofte pinefuldt bastardiserede) engelske ord/udtryk.

**vits.

PS nu har jeg lyst til en 'muffins' :wall: :blink: :giggle:

Besvar