En tråd om: Mit seneste knivkøb
-
- This member is
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 96 times
Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb
Jeg blev nød til at købe en brugt Puma White Hunter. Aner ikke endnu, hvad jeg virkelig skal bruge den til. 

“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2545 times
Den behøver kun at tilføje glæde til din tilværelse, ved sin blotte tilstedeværelse 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 108 times
Yep - samme rolle har min Fällkniven F1 :)
Da jeg importerede den for snart 15 år siden, måtte jeg ned forbi det lokale Politikontor, for den ville de gerne se...
- Dansken
- Silver Member
- Geografisk sted: Sverige
- Has thanked: 230 times
- Been thanked: 352 times
Schenker kom med en lille pakke fra Lamnia i dag:
En Muela Touareg og en Muela Kodiak
(Jeg kunne ikke bestemme mig hvilken jeg ville have, og så tog jeg en af hver for en sikkerheds skyld)
[attachment=2]20220301_133438.jpg[/attachment]
Der kom også en større kasse med andre godter i
[attachment=1]20220301_133544.jpg[/attachment]
[attachment=0]20220301_133835.jpg[/attachment]
En Muela Touareg og en Muela Kodiak
(Jeg kunne ikke bestemme mig hvilken jeg ville have, og så tog jeg en af hver for en sikkerheds skyld)

[attachment=2]20220301_133438.jpg[/attachment]
Der kom også en større kasse med andre godter i

[attachment=1]20220301_133544.jpg[/attachment]
[attachment=0]20220301_133835.jpg[/attachment]
-
- This member is
- Interesser: Knive, skydning,jagt
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 22 times
Nyeste Kniv i samlingen blev en Spyderco Mule, MT32 i SRS13/SUS405, ville gerne have haft MT35 i MagnaCut, men det lykkedes ikke.
Den er vanvittig skarp ud af boksen, det bliver spændende og se hvordan denne stål type holder i længden, og hvor nem den er og slibe op igen
Den er vanvittig skarp ud af boksen, det bliver spændende og se hvordan denne stål type holder i længden, og hvor nem den er og slibe op igen
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 5632 times
- Been thanked: 538 times
Dette er ikke et knivkøb, men derimod en gave fra min thailandske onkel.
Både kniv og skede er 100% håndlavet.
En gave jeg sætter specielt stor pris på.
Peter
Både kniv og skede er 100% håndlavet.
En gave jeg sætter specielt stor pris på.

Peter
- DK_Allanmc
- Bronze Member
- Interesser: at nørde om alt muligt
- Geografisk sted: Vorbasse
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 36 times
Jeg kom lige til at købe sådan en bandit her: Victorinox Hunter Pro Wood
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 433 times
- Been thanked: 886 times
Bestilt i Januar, sendt i går og leveres i morgen.
Esee 4 i s35vn med micarta greb.
Jeg glæder mig til at få den, føle den og sammenligne den med min lionsteel m2m og min fallkniven phk. Alle premium, men meget forskellige.
Esee 4 i s35vn med micarta greb.
Jeg glæder mig til at få den, føle den og sammenligne den med min lionsteel m2m og min fallkniven phk. Alle premium, men meget forskellige.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Raptor357
- Platin Member
Så kom den. Den er skam lækker nok.
Hvad hulen er snoren til som sidder i bunden af skeden?
Det er ikke en meget farlig halskniv, snoren er alt for kort og låsemekanismen kan ikke holde at man trækker kniven ud af skeden.
De laver jo normalt ikke rustfrie knive som denne, så det er heller ikke til fastgørelse ved anklen som dykker.
Det er ikke en meget farlig halskniv, snoren er alt for kort og låsemekanismen kan ikke holde at man trækker kniven ud af skeden.
De laver jo normalt ikke rustfrie knive som denne, så det er heller ikke til fastgørelse ved anklen som dykker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Scrapper
- Platin Member
- Interesser: Knive, bushcraft, vandring
- Geografisk sted: Kokkedal
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 275 times
Tillykke med nyanskaffelsen.Raptor357 skrev: ↑19. maj 2022, 17:22Så kom den. Den er skam lækker nok.
Sådan en ESEE-4 vil altid være en solidt valg, som man ikke skal være bange for at grise til.
Hvad angår den snor, så kan jeg heller ikke rigtigt se formålet med den. Det er nok bare pynt.
Nogle ville binde den om låret, så kniven ikke flaprer rundt, men så tynde lår har du nok ikke.
- Raptor357
- Platin Member
Den føles som en rigtig fin brugs kniv, dog ikke super til madlavning, men jeg glæder mig til at skille et dyr ad med den.
Jeg tror snoren vil være fin rundt om låret. Indtil barnet fylder 8-9 år.
Jeg var inde og læse om snoren og den er faktisk beregnet til at binde skeden fast til et bælte med, såfremt man ikke har deres clip som kan skrues på skeden eller man vil have den siddende horisontalt.
Jeg tror snoren vil være fin rundt om låret. Indtil barnet fylder 8-9 år.
Jeg var inde og læse om snoren og den er faktisk beregnet til at binde skeden fast til et bælte med, såfremt man ikke har deres clip som kan skrues på skeden eller man vil have den siddende horisontalt.

-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 42 times
Jeg mente at jeg fortjente en ny kniv og jeg har i lang tid kigget på en Buck 113 Skinner.
Det er en relativt kort kniv i både skæft og blad og har et forholdsvis tungt skæfte.
På grund af det korte blad og den solide følelse kan man virkelig ligge noget vægt i den og stadig føle at man har rigtig god kontrol.
Fra fabrikken af er bladet hulslebet. Æggen var slebet meget groft fra fabrikken men med hjælp fra mit Lansky slibesæt kunne den hurtigt barbere min arm.
Det er en relativt kort kniv i både skæft og blad og har et forholdsvis tungt skæfte.
På grund af det korte blad og den solide følelse kan man virkelig ligge noget vægt i den og stadig føle at man har rigtig god kontrol.
Fra fabrikken af er bladet hulslebet. Æggen var slebet meget groft fra fabrikken men med hjælp fra mit Lansky slibesæt kunne den hurtigt barbere min arm.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 638 times
Den udmærkede debat i tråden om våbenloven angående knive ( viewtopic.php?f=53&t=3771&start=1250 ) fik en inkarneret selvstrammer som mig overbevist om at EDC-begrebet for små lommeknive alligevel stadig lever, dog med nogle faldgrupper, som man skal være obs på - f.eks. at man ganske uplanlagt og uforsætligt kan havne i en af de særlige situationer, hvor alle knive - uanset type - er forbudte...
En efterfølgende gennemgang af min beholdning af knive afslørede, at jeg lige netop manglede den rigtige lille ”hverdagskniv til let kontorbrug”, selvom min hustru synes at jeg har rigeligt med knive (men kan man virkelig have det...
). Mit behov her er en relativ lille og let kniv. Selvom ”7 cm-kriteriet” døde med 2016-loven er der stadig en del ”gammel strøm” out there, som det også ses i den refererede dom fra Østre Landsret i 2019 (se ”kniv-tråden”). Så ved at vælge en lille kniv vil man som udgangspunkt stå bedre i en evt. disput med myndighederne…
Mit valg faldt på en Kizer KI2533A2. Dette er ganske lille og let kniv med en klinge på 64 mm (med æg i hele klingens længde) og en udslået længde på 153 mm samt en vægt på blot 49 g. Den åbnes som en flipper med en fin lavprofil tap og låses ved en Liner Lock. Skæftet er i kulfiber mens klingen er udført i samme udmærkede CPM S35VN stål, som jeg allerede har erfaring med fra en tidligere anskaffet Kizer kniv ( viewtopic.php?f=41&t=65153&p=735967 ).
Kniven har ved første øjekast bestemt ikke skuffet. Den er rigtig fint forarbejdet med fine detaljer og rigtig god finish. Den valgte ståltype passer fint til den brug jeg forudser for kniven. Ståltypen er ganske hårdfør og holder æggen fint - men kræver lidt omhyggelighed ved slibning. Lomme-clippen irriterer mig dog – og den ryger af (som ved alle mine andre foldeknive).
Kizer er en kinesisk producent af kvalitetsknive, som jeg absolut har gode erfaringer med. Og denne nye kniv synes bestemt at holde dette gode indtryk.
Har indsat et billede af den konkrete kniv – samt et par mere professionelle billeder sakset fra nettet..
Oscar123
. .
PS: I nogens øjne kan køb af kinesiske produkter være problematisk bl.a. grundet landets knægtelse af menneskerettigheder, aggressive udenrigspolitiske fremfærd m.m. Indlæg desangående bedes dog venligst holdt i de tråde, der omhandler sådant…

En efterfølgende gennemgang af min beholdning af knive afslørede, at jeg lige netop manglede den rigtige lille ”hverdagskniv til let kontorbrug”, selvom min hustru synes at jeg har rigeligt med knive (men kan man virkelig have det...

Mit valg faldt på en Kizer KI2533A2. Dette er ganske lille og let kniv med en klinge på 64 mm (med æg i hele klingens længde) og en udslået længde på 153 mm samt en vægt på blot 49 g. Den åbnes som en flipper med en fin lavprofil tap og låses ved en Liner Lock. Skæftet er i kulfiber mens klingen er udført i samme udmærkede CPM S35VN stål, som jeg allerede har erfaring med fra en tidligere anskaffet Kizer kniv ( viewtopic.php?f=41&t=65153&p=735967 ).
Kniven har ved første øjekast bestemt ikke skuffet. Den er rigtig fint forarbejdet med fine detaljer og rigtig god finish. Den valgte ståltype passer fint til den brug jeg forudser for kniven. Ståltypen er ganske hårdfør og holder æggen fint - men kræver lidt omhyggelighed ved slibning. Lomme-clippen irriterer mig dog – og den ryger af (som ved alle mine andre foldeknive).
Kizer er en kinesisk producent af kvalitetsknive, som jeg absolut har gode erfaringer med. Og denne nye kniv synes bestemt at holde dette gode indtryk.
Har indsat et billede af den konkrete kniv – samt et par mere professionelle billeder sakset fra nettet..

Oscar123
. .
PS: I nogens øjne kan køb af kinesiske produkter være problematisk bl.a. grundet landets knægtelse af menneskerettigheder, aggressive udenrigspolitiske fremfærd m.m. Indlæg desangående bedes dog venligst holdt i de tråde, der omhandler sådant…
On scene - but unseen
-
- Platin Member
Den ser pænt lækker ud 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 192 times
Man skal passe på med at gå i Genbrug. Så kan man finde på at bruge penge
Den første er en svensk Ake. Jeg kender stort set intet om mærket og Google var heller ikke særlig stor hjælp. Er der nogen der kan komme med extra info?
Nr 2, er en INOX fra Spanien. Det mærke kender jeg ikke selv særligt meget, men kan se på nettet at det nok er et samlerobjekt. Kan finde priser på omkring 2-300kr brugt for den her.
Den sidste er sjov. Den er fra Gebr. Berns - Otter, fra Sollingen Tyskland. Jeg kan finde denne model til omkring 3-350kr på ebay. Jeg har jo efterhånden rigtigt mange Sollingen knive. Nærmer mig jo nærmest at være nørd på dem :).
Det der gør den sidste sjov, er at Gebr. Berns er et af de firmaer som produceret div multitools allerede fra starten af 1900 tallet. Sådan et sæt fandt jeg for nogle år siden på et loppemarked. Mit er dog er Rich A Herder, men flere af firmaerne arbejdede sammen dengang. Den dag i dag, er det et af mine mest værdsatte ting jeg ejer.

Den første er en svensk Ake. Jeg kender stort set intet om mærket og Google var heller ikke særlig stor hjælp. Er der nogen der kan komme med extra info?
Nr 2, er en INOX fra Spanien. Det mærke kender jeg ikke selv særligt meget, men kan se på nettet at det nok er et samlerobjekt. Kan finde priser på omkring 2-300kr brugt for den her.
Den sidste er sjov. Den er fra Gebr. Berns - Otter, fra Sollingen Tyskland. Jeg kan finde denne model til omkring 3-350kr på ebay. Jeg har jo efterhånden rigtigt mange Sollingen knive. Nærmer mig jo nærmest at være nørd på dem :).
Det der gør den sidste sjov, er at Gebr. Berns er et af de firmaer som produceret div multitools allerede fra starten af 1900 tallet. Sådan et sæt fandt jeg for nogle år siden på et loppemarked. Mit er dog er Rich A Herder, men flere af firmaerne arbejdede sammen dengang. Den dag i dag, er det et af mine mest værdsatte ting jeg ejer.
Michael
Slava Ukraini!
Interesse i Brande modstandsgruppe
Feinwerkbau 800 Evolution Top
Otterup M70, Remington M1867, Winchester M1917 Sirius, Mauser K98 med Otterup pibe, US karabin, Browning mod 2000,
Krag Jørgensen M89 Enkeltskud/skytteforeningsriffel.
Slava Ukraini!
Otterup M70, Remington M1867, Winchester M1917 Sirius, Mauser K98 med Otterup pibe, US karabin, Browning mod 2000,
-
- Platin Member
Fine fund. INOX betyder bare rustfri 

-
- Gold Member
- Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 192 times

Det tror jeg ikke der er nogen på nettet der ved. De har alle skrevet: Iher Inox pocket knife - eller Inox pocket knife fra Spanien. Det er totalt griner.
Michael
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Den bliver du glad for!
Jeg har selv den lidt mindre 110'er og den er perfekt til hårdt brug i skoven
Jeg har selv den lidt mindre 110'er og den er perfekt til hårdt brug i skoven

-
- Silver Member
- Interesser: Knive
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 24 times
-
- Platin Member
Det er virkelig en kniv man får tillid til. Den holder ikke skæret vildt godt, men alligevel overraskende godt, især til prisen. Til gengæld bliver den legende let super skarp. "Dutch Bushcraft Knives" på tuben, som godt kan være ret belastende, skamroser den og bruger den tit som baseline overfor andre, ofte dyrere knive.
Man skal lige være lidt over den med kærlighed, så den ikke ruster.
-
- Silver Member
- Interesser: Knive
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 24 times
Har set "DBK's" video og helt som du skriver fås det ikke mere stabilt til pengende. Har mange andre knive men alle i rustfrit, og nu ville jeg prøve en carbon kniv så det skulle heller ikke være den dyreste, i tilfælde af at jeg ikke holder den pæn. Synes den ligger rigtig godt i hånden så glæder mig til at bruge den.C-X skrev: ↑21. sep 2022, 17:21Det er virkelig en kniv man får tillid til. Den holder ikke skæret vildt godt, men alligevel overraskende godt, især til prisen. Til gengæld bliver den legende let super skarp. "Dutch Bushcraft Knives" på tuben, som godt kan være ret belastende, skamroser den og bruger den tit som baseline overfor andre, ofte dyrere knive.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 382 times