Machete lovlighed?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
yeehawman
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. mar 2021, 20:51
Interesser: samler
Geografisk sted: sjælland

Machete lovlighed?

Indlæg af yeehawman » 28. mar 2021, 18:06

Ville denne kniv/machete være lovlig uden blankvåbentilladelse?
https://handelshusetaulum.dk/webshop/12 ... 2-machete/

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af ReneKJ » 28. mar 2021, 18:42

yeehawman skrev:
28. mar 2021, 18:06
Ville denne kniv/machete være lovlig uden blankvåbentilladelse?
https://handelshusetaulum.dk/webshop/12 ... 2-machete/
Det er måske et dumt spørgsmål, men hvorfor ikke bare få en blankvåbentilladelse?
Det ser ud som om du spørger efter forskellige knive ud fra samleinteresse, og så er den generelt rar at have.

Den er gratis og gælder i 10 år, det er dog værd at bemærke at det kun giver tilladelse til at samle på blankvåben men ikke at rende rundt med dem.

yeehawman
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. mar 2021, 20:51
Interesser: samler
Geografisk sted: sjælland

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af yeehawman » 28. mar 2021, 19:13

ReneKJ skrev:
28. mar 2021, 18:42
yeehawman skrev:
28. mar 2021, 18:06
Ville denne kniv/machete være lovlig uden blankvåbentilladelse?
https://handelshusetaulum.dk/webshop/12 ... 2-machete/
Det er måske et dumt spørgsmål, men hvorfor ikke bare få en blankvåbentilladelse?
Det ser ud som om du spørger efter forskellige knive ud fra samleinteresse, og så er den generelt rar at have.

Den er gratis og gælder i 10 år, det er dog værd at bemærke at det kun giver tilladelse til at samle på blankvåben men ikke at rende rundt med dem.
Tak for hjælpen, men har min grund. Mit spørgsmål er entlig bare er den lovlig uden blankvåbentilladelse?
Senest rettet af yeehawman 28. mar 2021, 21:52, rettet i alt 1 gang.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af F U B A R » 28. mar 2021, 19:45

Du vil købe et “haveredskab “
Bruger du et “våben” på blankvåbentilladelse til selvforsvar kan jeg kun sige passere start og gå direkte i sjældet
Man må som udgangspunkt ikke forsvare sig selv og sine med våben personligt eller ejendom som det reelt er hvis du tager den på blankvåben tilladelse
Xcuse me
Ment med bedste mening overhovedet
Læs lovgivning og evt bliv nogle år ældre inden den form for? På åbent forum
Holy F
:biggrin:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Agamemnon » 28. mar 2021, 19:55

Med selvforsvarsargumentet bevæger du dig ud på gyngende grund.... Meget gyngende grund.

Det handler i bund og grund om din påtænkte anvendelse af macheten.

1)
Hvis du har tænkt dig (og kan sandsynliggøre dette) at anvende den til havearbejde. Dvs. Du opbevarer den sammen med dine haveredskaber og den måske endda bærer synligt præg af arbejdsbrug, så er den et stykke værktøj, ligesom en rockwool kniv, og kræver ikke tilladelse.

2)
Hvis du vil hænge den på væggen, fordi du synes den er pæn vil den, med overvejende sandsynlighed, blive betragtet som et blankvåben til dekoration, og hermed kræve blankvåbentilladelse.

3)
Hvis du vil bruge den som champagne sabel eller til at skære salami med, så er den et køkkenredskab og er ikke tilladelseskrævende.

4)
Hvis du opbevarer den ved siden af din seng, ved hoveddøren eller bag et glas med påskriften "knus glas i tilfælde af hjemmerøveri", så vil det være forholdsvis enkelt for politiet at sandsynliggøre, overfor en dommer, at du hverken havde påtænkt at anvende den som have- eller køkkenredskab. Og så er din straffeattest og vandelsgodkendelse i fare.

Det er ikke voldsomt gennemskueligt og det betyder også at der ikke er et entydigt svar på dit spørgsmål.

Det kommer, i sidste ende, an på hvad du kan overbevise politiet- og i sidste ende dommeren om.

Jeg ville personligt passe rigtigt meget på. Og jeg vil på det kraftigste fraråde dig at tænke blankvåben eller skydevåben ind i dine selvforsvarsplaner.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

yeehawman
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. mar 2021, 20:51
Interesser: samler
Geografisk sted: sjælland

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af yeehawman » 28. mar 2021, 20:18

Agamemnon skrev:
28. mar 2021, 19:55
Med selvforsvarsargumentet bevæger du dig ud på gyngende grund.... Meget gyngende grund.

Det handler i bund og grund om din påtænkte anvendelse af macheten.

1)
Hvis du har tænkt dig (og kan sandsynliggøre dette) at anvende den til havearbejde. Dvs. Du opbevarer den sammen med dine haveredskaber og den måske endda bærer synligt præg af arbejdsbrug, så er den et stykke værktøj, ligesom en rockwool kniv, og kræver ikke tilladelse.

2)
Hvis du vil hænge den på væggen, fordi du synes den er pæn vil den, med overvejende sandsynlighed, blive betragtet som et blankvåben til dekoration, og hermed kræve blankvåbentilladelse.

3)
Hvis du vil bruge den som champagne sabel eller til at skære salami med, så er den et køkkenredskab og er ikke tilladelseskrævende.

4)
Hvis du opbevarer den ved siden af din seng, ved hoveddøren eller bag et glas med påskriften "knus glas i tilfælde af hjemmerøveri", så vil det være forholdsvis enkelt for politiet at sandsynliggøre, overfor en dommer, at du hverken havde påtænkt at anvende den som have- eller køkkenredskab. Og så er din straffeattest og vandelsgodkendelse i fare.

Det er ikke voldsomt gennemskueligt og det betyder også at der ikke er et entydigt svar på dit spørgsmål.

Det kommer, i sidste ende, an på hvad du kan overbevise politiet- og i sidste ende dommeren om.

Jeg ville personligt passe rigtigt meget på. Og jeg vil på det kraftigste fraråde dig at tænke blankvåben eller skydevåben ind i dine selvforsvarsplaner.
Ok tak for de vise ord.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Lycon » 29. mar 2021, 01:25

yeehawman skrev:
28. mar 2021, 20:18
Agamemnon skrev:
28. mar 2021, 19:55
Med selvforsvarsargumentet bevæger du dig ud på gyngende grund.... Meget gyngende grund.

Det handler i bund og grund om din påtænkte anvendelse af macheten.

1)
Hvis du har tænkt dig (og kan sandsynliggøre dette) at anvende den til havearbejde. Dvs. Du opbevarer den sammen med dine haveredskaber og den måske endda bærer synligt præg af arbejdsbrug, så er den et stykke værktøj, ligesom en rockwool kniv, og kræver ikke tilladelse.

2)
Hvis du vil hænge den på væggen, fordi du synes den er pæn vil den, med overvejende sandsynlighed, blive betragtet som et blankvåben til dekoration, og hermed kræve blankvåbentilladelse.

3)
Hvis du vil bruge den som champagne sabel eller til at skære salami med, så er den et køkkenredskab og er ikke tilladelseskrævende.

4)
Hvis du opbevarer den ved siden af din seng, ved hoveddøren eller bag et glas med påskriften "knus glas i tilfælde af hjemmerøveri", så vil det være forholdsvis enkelt for politiet at sandsynliggøre, overfor en dommer, at du hverken havde påtænkt at anvende den som have- eller køkkenredskab. Og så er din straffeattest og vandelsgodkendelse i fare.

Det er ikke voldsomt gennemskueligt og det betyder også at der ikke er et entydigt svar på dit spørgsmål.

Det kommer, i sidste ende, an på hvad du kan overbevise politiet- og i sidste ende dommeren om.

Jeg ville personligt passe rigtigt meget på. Og jeg vil på det kraftigste fraråde dig at tænke blankvåben eller skydevåben ind i dine selvforsvarsplaner.
Ok tak for de vise ord.
Og drøn ærgerligt du har editeret i dit indlæg så de vise ord nu fremgår uden kontekst.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Slettes3 » 1. apr 2021, 08:55

yeehawman skrev:
28. mar 2021, 18:06
Ville denne kniv/machete være lovlig uden blankvåbentilladelse?
https://handelshusetaulum.dk/webshop/12 ... 2-machete/
Hvis du hænger den ude i dit redskabsskur med dine andre haveredskaber ville man nok vurdere en machete er et haveredskab. Er egget ligeledes svinet til med plante og trærester samtidig jamen så underbygger det jo bare yderligere den er et haveredskab.

Jeg har en machete hængende ude i vores sommerhus, men den er en mere klassisk man vil bruge til sukkerrør. Jeg har brugt den til afhugninger af smågrene mv omkring foderpladserne. At gå en hel dag og hugge løs ville mine højre arm blive ødelagt. Sandheden er et ørnenæb eller havesaks er bedre.

Skal du bruge din machete til havearbejde?.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Sila0079 » 1. apr 2021, 21:59

Jeg mangler faktisk en machete, til at slå kviste af grenene, inden de skal igennem min flishugger. Så hvis nogen ligger inde med en billig machete, egnet til havebrug, eller kan henvise til en, sånsog endelig til ;)
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Greyberd63 » 1. apr 2021, 22:22

Sila0079 skrev:
1. apr 2021, 21:59
Jeg mangler faktisk en machete, til at slå kviste af grenene, inden de skal igennem min flishugger. Så hvis nogen ligger inde med en billig machete, egnet til havebrug, eller kan henvise til en, sånsog endelig til ;)
Jeg har brugt denne fra Fiskars, til at afgrene hvidtjørn, snupper grene op til flere cm i tykkelse, i et hug.
Den er ikke særlig tung, men har et fornuftigt sving i sig

Billede

Mvh
Grey

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af C-X » 1. apr 2021, 23:35

Den Fiskars er rigtig god, ikke bare til prisen. Den er også let at slibe. Købte en til min gamle mor, fordi jeg ikke ville aflevere min egen.

Ellers kan jeg varmt anbefale en Skrama fra Varusteleka.
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... teel/30189
Det er sataneme kniv, Bobby! 🤠
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Sila0079 » 2. apr 2021, 01:51

Kan godt se fidusen i den krogede ende - sådan en fiskars er hermed røget fluks til tops på ønskelisten. Tak for input :goodpost:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af LJ » 2. apr 2021, 02:07

Den Fiskars er et virkelig godt værktøj, bare irriterende at de har ændret form på den.
Jeg kunne bedre lide den gamle.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Lassescout » 29. apr 2021, 12:01

Da jeg var i Afrika for nogle år siden overvejede jeg at købe en machete med hjem. Jeg kan godt lide at have hjembragt værktøj og grej fra de steder jeg besøger. Har f.eks. en vandpumpetang fra USA, en franskbrødskniv fra Frankrig (he he) og en espressokaffekande fra Italien.

Men så overvejede jeg om jeg gad stå i lufthavnen og diskutere den machete med tolderne, og så lod jeg være. Man skal vælge sine kampe.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Regulus
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 5. maj 2021, 15:05
Interesser: PCP luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Machete lovlighed?

Indlæg af Regulus » 6. maj 2021, 22:43

Det der er kun en machete hvis du er inde i en eller anden form for tegneserie verden.
IMO fatter jeg ikke den FAB der er med at der skal være huller i knivblade :wall:
44 CM over all, så er min største Bowie kniv næsten samme størrelse.

Jeg bruger dog ikke selv en mega chopper, men skulle jeg købe en så blev det nok en parang da jeg kender den fra min tid i Asien.
Men jeg holder mig nu til min båndsav og den mindre chopper jeg har fremskaffet.
Billede

Skal lige have bikset en Kydex skede sammen, og så have købt et skulderhylster så jeg ikke skræmmer livet af ignorante Danskere når jeg er ude og sove under stjernerene.
En stor kniv fylder en del på låret, og mange nu tror desværre at hvis du har sådan en ja så er du nok på vej ud og gøre noget slemt.

Besvar