Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Raptor357 » 6. maj 2021, 20:47

DonWerner skrev:
6. maj 2021, 16:04
Jeg er professionel skærsliber Slettet af Mod og jeg bruger en T4 Tormek. Til alm. brug, dvs. slibning af køkkenknive skal du blot have deres knife jig SVM-45 og evt. SVM-140, som er til de helt store kokkeknive. Med de to jigs kan du slibe alle slags knive. Tormek leveres med deres standard SG-200 vådsten og det er alt hvad du behøver for at producerer en barberskarp knivsæg. Der er ingen grund til at investere i f.eks. den japanske vådsten SJ-200, med mindre du vil lave knivsæg der er poleret helt op til "mirror finish". Jeg har selv begge sten, men bruger kun førstnævnte. Derudover vil du på et tidspunkt skulle afrette stenen, den får med tiden en lidt ujævn overflade og til det formål skal du bruge en Tormek TT-50 truing tool.

Vil du senere hen slibe værktøj, så kan du udvide med værktøj der kan slibe sakse, stemmejern, høvle, bor, osv.

Du kan forvente at kunne slibe ca. 1000 knive pr. sten, inden den er så slidt/lille at den skal skiftes. Så Tormek er et ret billigt system at holde kørende. Den eneste du skal vide er, at det kræver noget øvelse, men hvis du ser nogle videoer på nettet og læser i den rigtig fine manual der følger med, så lærer du det nemt og så har du en maskine der holder resten af livet. De er stort set umulige at slide op.
Er det at slibe 1000 knive en gang eller til de er slidt op?
Jeg har hevet omkring 100 køkken knive (samt lidt økser) igennem min fatters og du kan ikke engang se på stenen at den er slidt, og det er endda den lille af de to tormeker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Martin G » 29. maj 2021, 22:57

Kelle skrev:
16. apr 2021, 17:39
Jeg gad også godt have et wicked edge system 😬🙄
Du må jo sige til hvis du vil låne inden du smider en udbetaling afsted ligesom jeg gjorde🙈

Har alle diamant sten og lapping films til den. Og alle de keramiske samt alle strops💸💸💸😅
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Kelle » 30. maj 2021, 08:13

Det kunne være rigtig fedt Martin 🙏🏻 gad godt prøve det ihvertfald 😊
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Martin G » 30. maj 2021, 09:51

Kelle skrev:
30. maj 2021, 08:13
Det kunne være rigtig fedt Martin 🙏🏻 gad godt prøve det ihvertfald 😊
Det finder vi nok ud af, der var vist også noget med at du skulle prøve en Combat master🤠

Må lige få tilmeldt mig en match her i den nærmeste fremtid. Nu vejret ikke er en undskyldning længere🤓

Det er et rigtig lækker system hvertfald! Men hold fast man kan bruge mange timer på det. Det er rigtig nørderi når først man kommer igang🙈
Vedhæftede filer
C26C98F2-4E24-41A9-AC9B-D79D7AC2731C.jpeg
“Der var et egern!”

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Sila0079 » 30. maj 2021, 12:32

Se evt test af kniv-slibere på youtube kanalen ProjectFarm.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Marmelade » 1. jul 2021, 15:55

Jeg har nu slebet lidt knive og sakse på min Ken Onion model.
Men nu kan den ikke starte mere - nogen der har prøvet det før? :wall:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Lars M. L. » 7. aug 2021, 23:13

Er der nogen herinde, som ved, hvor man kan købe en Tormek T8 til en god pris for tiden?
Vh Lars

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Lars M. L. » 16. aug 2021, 16:00

Jeg har købt en Tormek T8 Original. Der medfølger al nødvendigt udstyr (inkl en lille pakke plaster :oops: ) fraset deres knife jig (SVM-45), som jeg købte ved siden af. Jeg overvejer desuden at købe eller ønske i julegave deres jig til lange knive og filetknive (SVM-140).
Der er medfølger en fin manual, men youtube-filmene fra "Tormek Sharpening Innovation" er bare rigtig gode - både for nybegyndere og til at nørde med.
Jeg fandt en gammel Morakniv fra værktøjskassen med "scandi-grind" at starte med. To knive og ca 1 time senere følte jeg mig tilstrækkelig komfortabel til at finde mine jagtknive frem. Hen over weekenden har jeg slebet mine jagtknive, vores køkkenknive, sønnens fiskekniv og mine forældres køkkenknive med godt resultat.

Hvis jeg skal være helt ærlig, ville Tormek T4 være fuldt tilstrækkelig, men da jeg tidliger har haft en dårlig oplevelse med små roterende sten, valgte jeg T8, som har en sten med Ø 250 mm og bredde 50 mm. T4 har til sammenligning Ø 200 mm og bredde 40 mm.

vh Lars

Brugeravatar
Cookiedude91
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 23. maj 2010, 18:32
Interesser: luftriffel skydning
Geografisk sted: 7620 vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Cookiedude91 » 28. feb 2022, 14:35

Lars M. L. skrev:
16. aug 2021, 16:00
Jeg har købt en Tormek T8 Original. Der medfølger al nødvendigt udstyr (inkl en lille pakke plaster :oops: ) fraset deres knife jig (SVM-45), som jeg købte ved siden af. Jeg overvejer desuden at købe eller ønske i julegave deres jig til lange knive og filetknive (SVM-140).
Der er medfølger en fin manual, men youtube-filmene fra "Tormek Sharpening Innovation" er bare rigtig gode - både for nybegyndere og til at nørde med.
Jeg fandt en gammel Morakniv fra værktøjskassen med "scandi-grind" at starte med. To knive og ca 1 time senere følte jeg mig tilstrækkelig komfortabel til at finde mine jagtknive frem. Hen over weekenden har jeg slebet mine jagtknive, vores køkkenknive, sønnens fiskekniv og mine forældres køkkenknive med godt resultat.

Hvis jeg skal være helt ærlig, ville Tormek T4 være fuldt tilstrækkelig, men da jeg tidliger har haft en dårlig oplevelse med små roterende sten, valgte jeg T8, som har en sten med Ø 250 mm og bredde 50 mm. T4 har til sammenligning Ø 200 mm og bredde 40 mm.

vh Lars
hej Lars, hvilken sten har du på din t8 og hvorfor? har du den standard sg250 eller den sorte sb250, eller måske en helt tredje? :)
ain't nothin but a peanut

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Lars M. L. » 28. feb 2022, 17:24

Cookiedude91 skrev:
28. feb 2022, 14:35
Lars M. L. skrev:
16. aug 2021, 16:00
Jeg har købt en Tormek T8 Original. Der medfølger al nødvendigt udstyr (inkl en lille pakke plaster :oops: ) fraset deres knife jig (SVM-45), som jeg købte ved siden af. Jeg overvejer desuden at købe eller ønske i julegave deres jig til lange knive og filetknive (SVM-140).
Der er medfølger en fin manual, men youtube-filmene fra "Tormek Sharpening Innovation" er bare rigtig gode - både for nybegyndere og til at nørde med.
Jeg fandt en gammel Morakniv fra værktøjskassen med "scandi-grind" at starte med. To knive og ca 1 time senere følte jeg mig tilstrækkelig komfortabel til at finde mine jagtknive frem. Hen over weekenden har jeg slebet mine jagtknive, vores køkkenknive, sønnens fiskekniv og mine forældres køkkenknive med godt resultat.

Hvis jeg skal være helt ærlig, ville Tormek T4 være fuldt tilstrækkelig, men da jeg tidliger har haft en dårlig oplevelse med små roterende sten, valgte jeg T8, som har en sten med Ø 250 mm og bredde 50 mm. T4 har til sammenligning Ø 200 mm og bredde 40 mm.

vh Lars
hej Lars, hvilken sten har du på din t8 og hvorfor? har du den standard sg250 eller den sorte sb250, eller måske en helt tredje? :)
Jeg bruger den medfølgende standardsten.
Vh Lars

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Raptor357 » 28. feb 2022, 19:00

Jeg har lige været møllen igennem, samt været i kontakt med Tormek angående hvad deres sten kan og ikke kan slibe i.
Jeg har nu en SG og en SJ sten. Selv om SJ stenen eftersigende skulle være blød, så virker den fint på m390 og s35vn stål.

Og så har jeg fundet ud af at stenene fra Tormek, ikke nødvendigvis er de bedste til prisen, når det gælder andre sten end SG stenen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Cookiedude91
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 23. maj 2010, 18:32
Interesser: luftriffel skydning
Geografisk sted: 7620 vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Cookiedude91 » 28. feb 2022, 19:04

Raptor357 skrev:
28. feb 2022, 19:00
Jeg har lige været møllen igennem, samt været i kontakt med Tormek angående hvad deres sten kan og ikke kan slibe i.
Jeg har nu en SG og en SJ sten. Selv om SJ stenen eftersigende skulle være blød, så virker den fint på m390 og s35vn stål.

Og så har jeg fundet ud af at stenene fra Tormek, ikke nødvendigvis er de bedste til prisen, når det gælder andre sten end SG stenen.
Okay interessant, har du evt et link til sten fra andre producenter? Og hvad synes du om sj er den pengene og besværet med stenskift værd? Mit behov er slibning af bushcraft knive og køkkenknive, nogle af dem med højere carbon indhold og hårdhed. Er sj værd at få til de japanske knive og evt filer knive?
ain't nothin but a peanut

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Raptor357 » 28. feb 2022, 19:16

Cookiedude91 skrev:
28. feb 2022, 19:04
Raptor357 skrev:
28. feb 2022, 19:00
Jeg har lige været møllen igennem, samt været i kontakt med Tormek angående hvad deres sten kan og ikke kan slibe i.
Jeg har nu en SG og en SJ sten. Selv om SJ stenen eftersigende skulle være blød, så virker den fint på m390 og s35vn stål.

Og så har jeg fundet ud af at stenene fra Tormek, ikke nødvendigvis er de bedste til prisen, når det gælder andre sten end SG stenen.
Okay interessant, har du evt et link til sten fra andre producenter? Og hvad synes du om sj er den pengene og besværet med stenskift værd? Mit behov er slibning af bushcraft knive og køkkenknive, nogle af dem med højere carbon indhold og hårdhed. Er sj værd at få til de japanske knive og evt filer knive?
Et kort svar nej.
https://www.fine-tools.com/Tormek.html
Naniwa skulle også lave nogle som er gode, men jeg kan ikke finde dem til salg.

læder honings hjulet præpareret med olien og påført den der slibe kompound giver spejl blankt resultat. Det er dog kun aluminiums oxid (samme som SG stenen), så det er ikke helt så hårdt som de carbider der dannes i metallet på m390 og s35vn, men jeg tror ikke at det påvirker resultatet under andet end et mikroskop, jeg er lettere krakilsk og jeg er tilfreds.
Min fatter har også en maskine, han er ikke så nørdet og brugsanvisninger bruger man ikke, så der har jeg set hvor vigtigt det er at preparere læderet med den medfølgende olie, ellers virker det ikke.
Åh ja, og afretteren. du kan nok godt slibe en kniv eller 10 før du afretter stenen, men du skal se at få det gjort, ellers bliver den Piz skæv og det påvirker dit slibe resultat og sliddet på stenen. Af simple men svært forklarlige årsager, så har skævheden en selv forstærkende effekt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Cookiedude91
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 23. maj 2010, 18:32
Interesser: luftriffel skydning
Geografisk sted: 7620 vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Cookiedude91 » 28. feb 2022, 21:42

Raptor357 skrev:
28. feb 2022, 19:16
Cookiedude91 skrev:
28. feb 2022, 19:04
Raptor357 skrev:
28. feb 2022, 19:00
Jeg har lige været møllen igennem, samt været i kontakt med Tormek angående hvad deres sten kan og ikke kan slibe i.
Jeg har nu en SG og en SJ sten. Selv om SJ stenen eftersigende skulle være blød, så virker den fint på m390 og s35vn stål.

Og så har jeg fundet ud af at stenene fra Tormek, ikke nødvendigvis er de bedste til prisen, når det gælder andre sten end SG stenen.
Okay interessant, har du evt et link til sten fra andre producenter? Og hvad synes du om sj er den pengene og besværet med stenskift værd? Mit behov er slibning af bushcraft knive og køkkenknive, nogle af dem med højere carbon indhold og hårdhed. Er sj værd at få til de japanske knive og evt filer knive?
Et kort svar nej.
https://www.fine-tools.com/Tormek.html
Naniwa skulle også lave nogle som er gode, men jeg kan ikke finde dem til salg.

læder honings hjulet præpareret med olien og påført den der slibe kompound giver spejl blankt resultat. Det er dog kun aluminiums oxid (samme som SG stenen), så det er ikke helt så hårdt som de carbider der dannes i metallet på m390 og s35vn, men jeg tror ikke at det påvirker resultatet under andet end et mikroskop, jeg er lettere krakilsk og jeg er tilfreds.
Min fatter har også en maskine, han er ikke så nørdet og brugsanvisninger bruger man ikke, så der har jeg set hvor vigtigt det er at preparere læderet med den medfølgende olie, ellers virker det ikke.
Åh ja, og afretteren. du kan nok godt slibe en kniv eller 10 før du afretter stenen, men du skal se at få det gjort, ellers bliver den Piz skæv og det påvirker dit slibe resultat og sliddet på stenen. Af simple men svært forklarlige årsager, så har skævheden en selv forstærkende effekt.
Tusind tak for svar :) jeg tænker jeg vil have bestilt t8 med SG stenen når jeg for samlet lidt mere mønt, og så sættet med de forskellige jigs til at holde vinklen. Hvis du skulle give lidt få råd med på vejen for en nybegynder hvad skulle det så være? :)
ain't nothin but a peanut

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Raptor357 » 28. feb 2022, 22:03

Sg stenen er standard, så den følger med.

Se lidt på hvad du skal slibe, hvor den skal stå og køb efter det. Sten afretteren syntes jeg er et must. Den er også med i t8 pakken men skal tilkøbes til t4.
Dreje soklen er super og det gør det lettere at ændre arbejds position.
Jeg ville måske købe en t4 i dag da t8 bør/skal have stenen af før man flytter den af hensyn til sten, lejer og aksel.
Jeg kunne ikke lige se ekstra værdien i jig sættet gav, så jeg har kun købt knivjig og økse jig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Ingsorsi » 28. feb 2022, 22:16

Raptor357 skrev:
28. feb 2022, 19:16
Åh ja, og afretteren. du kan nok godt slibe en kniv eller 10 før du afretter stenen, men du skal se at få det gjort, ellers bliver den Piz skæv og det påvirker dit slibe resultat og sliddet på stenen. Af simple men svært forklarlige årsager, så har skævheden en selv forstærkende effekt.
Hvor ofte bør man afrette stenen? Vel ikke efter hver slibning?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tormek eller Work Sharp ken Onion og hvilket ekstra udstyr?

Indlæg af Raptor357 » 28. feb 2022, 22:41

Ingsorsi skrev:
28. feb 2022, 22:16
Raptor357 skrev:
28. feb 2022, 19:16
Åh ja, og afretteren. du kan nok godt slibe en kniv eller 10 før du afretter stenen, men du skal se at få det gjort, ellers bliver den Piz skæv og det påvirker dit slibe resultat og sliddet på stenen. Af simple men svært forklarlige årsager, så har skævheden en selv forstærkende effekt.
Hvor ofte bør man afrette stenen? Vel ikke efter hver slibning?
Kun når den er skæv eller man ikke kan få liv i den fordi nogen har fyldt den med aluminium eller andet der pakker stenen som ikke kommer ud med juster slibestenen.
Man kan se og føle det når stenen ikke er lige mere. Jeg tog måske 1mm af min sten og det føltes meget tydeligt når man sliber.

Et godt fif jeg har læst er at lade maskinen køre et godt stykke tid efter man er færdig, hvor vandtruget er taget af og kun agerer dryp bakke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar