Stålet CPM MagnaCut. Nogen der kender noget til den?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Stålet CPM MagnaCut. Nogen der kender noget til den?

Indlæg af Ingsorsi » 28. dec 2021, 09:20

Her er en yderst interessant artikel om den nye ståltype CPM MagnaCut.

https://knifesteelnerds.com/2021/03/25/cpm-magnacut/

Den ser ud til at være ekstremt stærk.

Nogen der kender noget til den?

Så vidt jeg forstår kommer den først i handelen 1. april næste år - og den bliver nok svær at få fingre i i starten.

Nogen af jer der har planer om at anskaffe knive i denne ståltype?



Fedt at få historien om hvordan den er blevet til.

Her lidt videoer:


youtu.be/BkG0vCJLG4s


youtu.be/5rh69fNWMcE
Senest rettet af Refraktorius 5. jan 2022, 13:29, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af Scrapper » 28. dec 2021, 09:57

Ja, Magnacut er det helt nye sort indenfor knivstål.

Og stålet skulle være ganske fantastisk. Det har mange af de egenskaber som gør, at kulstof-ståltyper egner sig rigtig godt til knive, samtidig med at det er rustfrit.

Og så er det specifikt designet som et knivstål, med et fokus på, at det også skal være relativt nemt at slibe.

Personligt har jeg været lidt træt af al det fokus, der har været på ståltyper over de seneste mange år. Også på ståltyper, som var været utrolig stærke og fantastiske til at holde æggen. Til gengæld har de ståltyper været meget svære at slibe, for almindelige dødelige.
Men; Magnacut lader til at være et stål, som reelt tilbyder noget nyt på mange parametre.

Prisen på stålet lader også til at være rimelig, så knive deraf kommer til at være fint indenfor rækkevidde for de fleste.

Der er allerede lavet en hel del knive i Magnacut, men det er mest fra mindre knivmagere for nuværende.

Men det varer nok ikke længe før Spyderco, Benchmade, ESEE med andre får sat produktionen i gang.

Spyderco har allerede været i gang.
https://www.spyderco.com/catalog/detail ... rade-/2223
Senest rettet af Scrapper 28. dec 2021, 10:16, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af C-X » 28. dec 2021, 10:08

Spændende. Jeg er nu ikke ked af de D2 og lignende typer stål, som dominerer markedet af knive i mellemprisklassen. Det er stadig rigtig gode knive.
M390 er da meget sjovt, men om det var nødvendigt ved jeg ikke.

Hvis den rigtige kniv kommer i Magnacut, så kunne jeg sikkert godt overtale mig selv, hvis ikke det bliver latterligt dyrt (dyrere end M390).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af BentxBetjent » 28. dec 2021, 10:12

Jeg læste lidt om dataene på det for et stykke tid siden.... Det var noget andet jeg ledte efter.
Det er et rustfrit stål lavet med pulvermetalurgi hvor man får samme egenskaber som CPM V4/154? der ikke rustfri. Og man har undgået kromkarbider som kan være rigtig trælse slibemæssigt.
Hvis det så også har en fornuftig pris, så er det jo Win-win-win. :smile:
Senest rettet af BentxBetjent 28. dec 2021, 10:33, rettet i alt 1 gang.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af LJ » 28. dec 2021, 10:20

BentxBetjent skrev:
28. dec 2021, 10:12
Jeg læste lidt om dataene på det for et stykke tid siden.... Det var noget andet jeg ledte efter.
Det er et rustfrit stål lavet med pulvermetalurgi hvor man får samme egenskaber som CPM V4/154? der ikke rustfri. Og man har undgået kromkarbider som kan være rigtig trælse slibemæssigt.
Hvis det så også har en fornuftig pris, så er det jo Win-win-win. :smile:
CPM154 er da rustfri?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af Scrapper » 28. dec 2021, 10:21

C-X skrev:
28. dec 2021, 10:08
Spændende. Jeg er nu ikke ked af de D2 og lignende typer stål, som dominerer markedet af knive i mellemprisklassen. Det er stadig rigtig gode knive.
M390 er da meget sjovt, men om det var nødvendigt ved jeg ikke.

Hvis den rigtige kniv kommer i Magnacut, så kunne jeg sikkert godt overtale mig selv, hvis ikke det bliver latterligt dyrt (dyrere end M390).
Det er jo det. Når man i forvejen selv har knive, som fungerer helt og aldeles glimrende, i ståltyper som forlænget er dømt forældede (D2, O1, S35V, 440C) så kan man spørge sig selv, om Magnacut kommer til at ryste ens grundvold.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af LJ » 28. dec 2021, 10:31

Scrapper skrev:
28. dec 2021, 10:21
C-X skrev:
28. dec 2021, 10:08
Spændende. Jeg er nu ikke ked af de D2 og lignende typer stål, som dominerer markedet af knive i mellemprisklassen. Det er stadig rigtig gode knive.
M390 er da meget sjovt, men om det var nødvendigt ved jeg ikke.

Hvis den rigtige kniv kommer i Magnacut, så kunne jeg sikkert godt overtale mig selv, hvis ikke det bliver latterligt dyrt (dyrere end M390).
Det er jo det. Når man i forvejen selv har knive, som fungerer helt og aldeles glimrende, i ståltyper som forlænget er dømt forældede (D2, O1, S35V, 440C) så kan man spørge sig selv, om Magnacut kommer til at ryste ens grundvold.
Jeg håber da ikke der er nogen der kan få deres grundvold rystet af noget så banalt som knivstål :fun:
Om noget er nødvendigt er en kedelig vej at bedømme ud fra, da der så var en del af de ting vi glæder os over der var sorteret fra.

Der bliver forhåbentlig lavet nogle lækre knive i CPM Magnacut!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af BentxBetjent » 28. dec 2021, 10:32

LJ skrev:
28. dec 2021, 10:20
BentxBetjent skrev:
28. dec 2021, 10:12
Jeg læste lidt om dataene på det for et stykke tid siden.... Det var noget andet jeg ledte efter.
Det er et rustfrit stål lavet med pulvermetalurgi hvor man får samme egenskaber som CPM V4/154? der ikke rustfri. Og man har undgået kromkarbider som kan være rigtig trælse slibemæssigt.
Hvis det så også har en fornuftig pris, så er det jo Win-win-win. :smile:
CPM154 er da rustfri?
Jeg retter, jeg kunne ikke huske hvad den blev sammenlignet med. Så må V4 være "alm" stål.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af LJ » 28. dec 2021, 10:40

BentxBetjent skrev:
28. dec 2021, 10:32
LJ skrev:
28. dec 2021, 10:20
BentxBetjent skrev:
28. dec 2021, 10:12
Jeg læste lidt om dataene på det for et stykke tid siden.... Det var noget andet jeg ledte efter.
Det er et rustfrit stål lavet med pulvermetalurgi hvor man får samme egenskaber som CPM V4/154? der ikke rustfri. Og man har undgået kromkarbider som kan være rigtig trælse slibemæssigt.
Hvis det så også har en fornuftig pris, så er det jo Win-win-win. :smile:
CPM154 er da rustfri?
Jeg retter, jeg kunne ikke huske hvad den blev sammenlignet med. Så må V4 være "alm" stål.
Ja, CPM-V4 er ikke rustfrit.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af Scrapper » 28. dec 2021, 12:23

LJ skrev:
28. dec 2021, 10:31
Scrapper skrev:
28. dec 2021, 10:21
C-X skrev:
28. dec 2021, 10:08
Spændende. Jeg er nu ikke ked af de D2 og lignende typer stål, som dominerer markedet af knive i mellemprisklassen. Det er stadig rigtig gode knive.
M390 er da meget sjovt, men om det var nødvendigt ved jeg ikke.

Hvis den rigtige kniv kommer i Magnacut, så kunne jeg sikkert godt overtale mig selv, hvis ikke det bliver latterligt dyrt (dyrere end M390).
Det er jo det. Når man i forvejen selv har knive, som fungerer helt og aldeles glimrende, i ståltyper som forlænget er dømt forældede (D2, O1, S35V, 440C) så kan man spørge sig selv, om Magnacut kommer til at ryste ens grundvold.
Jeg håber da ikke der er nogen der kan få deres grundvold rystet af noget så banalt som knivstål :fun:
Om noget er nødvendigt er en kedelig vej at bedømme ud fra, da der så var en del af de ting vi glæder os over der var sorteret fra.

Der bliver forhåbentlig lavet nogle lækre knive i CPM Magnacut!
Tro mig, der findes dem, som kan få sig en solid stådreng over et stykke knivstål :smile:

Men når det er sagt, så ser jeg da også gerne en kniv i Magnacut finde sin vej til mig :blink:

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af PeptoBizmo » 28. dec 2021, 19:45

Scrapper skrev:
28. dec 2021, 12:23
Tro mig, der findes dem, som kan få sig en solid stådreng over et stykke knivstål :smile:
Det er måske så meget sagt, men jeg er enormt spændt på hvilke knive Spyderco udbreder stålet i. Andre producenter har ikke så meget interesse.
Jeg håååååber på en Military eller Police i Salt udførsel.
Da LC200N afløste H1 som vidunderstålet vandt man en del evne til at holde skæret i knive med "plan edge", som har været og er H1's svaghed, på bekostning af en smule rusttræghed. Og min lykke var gjort! Troede jeg. Har en Spyderco Waterway i LC200N, som kommer fra Spydercos Salt-lineup.
For dem der ikke kender så meget til Spyderco, er det en serie af knive, der er så tæt på rustfrie som muligt. Hvor alle materialer i kniven er valgt efter at den skal kunne modstå virkelig hård behandling. Perfekt til jagtknive, der bliver våde, blodige og på anden vis namsede, og ikke altid lige bliver tørret af med det samme.
Men dette nye vidunderstål er en trin yderligere ned af rustfastheds-stigen for at få yderligere evne til at holde skæret.
Stor var derfor overraskelsen på Spydercos forum, da den første officielle kniv i serieproduktion blev en kniv fra deres Salt serie.
Så de tror i hvertfald på det.
Og det virker ikke til at være et dyrt stål som S110V eller Maxamet.
Så jeg er er klar når/hvis Spyderco "Saltificerer" de 2 jeg har nævnt længere oppe.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af Ingsorsi » 28. dec 2021, 21:08

Hvad forventer i herinde at en spyderco kniv i magnacut kommer til at koste?

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af PeptoBizmo » 28. dec 2021, 21:24

Ingsorsi skrev:
28. dec 2021, 21:08
Hvad forventer i herinde at en spyderco kniv i magnacut kommer til at koste?
Det bliver lidt æbler og pærer sammenligning.
Spyderco er kommet med en prisstigning generelt, men lidt sjussen kan man vel godt.
En Native 5 , som er den første serieproduktions model stålet kommer i, kostede i år I Lightweight udgaven med SPY27 stål 180$, næste år 198. 10% op.
En Native 5 Salt kostede med LC200N 186$, næste år med MagnaCut 204,5 også 10% op.
Så et gæt er at det en Native5 Salt koster på Lamnia i dag plus 10% når de begynder at få det nye stål ind.
I andre udgaver er det lidt mere et gæt, men noget nær samme beregning som ovenfor. At det vil være en smule dyrere end en nuværende Lightweight
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: CPM MagnaCut

Indlæg af Scrapper » 28. dec 2021, 22:35

Som nævnt ovenfor, så forvent en moderat prisstigning.

Selve stålet er ikke dyrere i indkøb end andre moderne ståltyper. Og netop Spyderco har i forvejen for vane, gerne at ville arbejde med alle de nyeste og mest fancy ståltyper.

Som det er med alle typer af stål, så er det i sidste ende slet ikke ikke ståltypen, som er afgørende for det endelige resultat i kniven.
Vigtigst af alt er, hvor møjsommeligt producenten arbejder med hærdningen af stålet.
En godt forarbejdet kniv i 440C, vil være en bedre kniv end en sjusket forarbejdet kniv i M390.

Besvar