Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Raptor357 » 19. jan 2022, 19:58

Jeg har bestilt en ny jagt kniv, men nu er jeg blevet i tvivl. ikke mindst da firmaet ikke kunne finde ud af at levere og muligheden for at gøre valget om poppede op.
jeg går 98% kun på grisse jagt i vinter halvåret.
Jeg har en Muela scorpion
muela scorpion.jpg
Facon, længde og håndgreb er helt ok, men stålet den er lavet af bliver ikke særligt godt skarpt og skæret holder slet ikke. Jeg kan leve med det da jeg udelukkende bruger den som stik kniv og på første gris jeg skød brugte jeg den til at åbne halsen med som jagtlederen havde forklaret jeg skulle efter den var skudt (jeg er sikker på instruksen var helt forkert)
Så hvis man kunne få en magen til i et godt stål ville det være fantastisk og en dejlig bonus, men det er kun noget jeg søger sekundært.


victorinox parachuter.jpg
victorinox parachuter.jpg (19.16 KiB) Vist 4048 gange
Til at brække dyret har jeg brugt en victorinox parashuter som har et dejligt smalt blad når man skal skille tarmåbningen, kniven kan blive dejlig skarp, men skæret er kun godt til skindet er kommel halvt af på en 30-40kg gris. Bedre stål ønskes og det er helt klart også lige i overkanten for en kniv der ikke er bygget stærkere.


boker excalibur.jpg
Jeg har også prøvet at bruge min dejlige "fine" lommekniv en Boker excalibur. Den holder skæret og er ikke engang tæt på at være træt i skæret efter endt brækning og adskillelse i hoveddele, den er dejlig let (73g) og bladet har en god facon og størrelse. Men kniven er slet ikke robust nok med den konstruktion hvor bladet holdes af teflon skiver.



Jeg tænker at der hvor skæret slides mest er ved flåningen, og min erfaring er at der skal skæres mere end flås. Derfor bestilte jeg i et øjebliks kådhed en fellkniven PHK.
fallkniven-phk.jpg
fallkniven-phk.jpg (25.24 KiB) Vist 4048 gange
Men selv om stålet er udemærket og skulle holde skæret længe, så er det noget mere følsomt end det på boker lommekniven og den ser meget mindre optimal ud efter kådheden har lagt sig (lidt). jeg har ikke behov for et stål som kan slibes med en blød slibesten så jeg ville gerne have noget stærkere.

Så jeg søger hvad jeg så skal. Jeg har bestilt en Lionsteel m2m, mest til andre frilufts aktiviteter, men den kan også komme med på jagt. ulempen skulle være at skallerne ikke dækker knivklingen helt på håndtaget og det skulle være skidt om vinteren i sverige. Min boker har ingen problemer givet, men titanium leder dårligt varme og mængden er lav og der er dårlig termisk kontakt til bladet.

Lionsteel kniven
lionsteel m2m.jpg
Dækker m2m kniven mit jagt behov eller er det eksponerede knivblad i skæftet et problem?
Hvad kan anbefales ?
En af mine få krav er at stålet ikke må være ringere end s35vn med hensyn til styrke og skærets holdbarhed. jeg kan slibe det mest hårde, men jeg vil gerne have en rimelig rust træghed, men rustfast er intet krav.

Sekundært kan der anbefales en erstatning for min Muela Scorpion af bedre stål og ellers med samme godt udformning og håndtag.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af C-X » 19. jan 2022, 20:06

Kig lige på Mora Kansbol. Den er rigtig fin, med mindre du vil flække knogler. Taber du den, har du ikke mistet alverden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Niisa » 19. jan 2022, 20:13

Min bedste brække kniv er og bliver EKA svingblade :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af TheDarkSide » 19. jan 2022, 20:42

Min foretrukne brækkekniv er en Victorinox næsten magen til din Parachuter. Min har bare ikke "brødknive skæret"..
Den holder skæret rigtigt godt i min erfaring. I forrige weekend kunne jeg dog mærke at den var ved at blive en anelse sløv, da jeg brækkede et dyr. Men den har også brækket ca. 40 stykker råvildt og 5-7 krondyr siden sidste slibning, så til mit brug er det rigeligt fint at slibe en gang om året og så selvfølgelig jævnligt vedligeholde med strygestål.
Det er i øvrigt samme kniv jeg bruger til at stikke råvildt med (i nakken), da den er tilpas smalbladet til dette.

Til flåning, partering, udbening, udskæring og afpudsning bruger jeg udelukkende en ganske almindelig Dick slagtekniv, der koster ca. 100 kr. Så er der råd til at have 5-10 stykker liggende, så der altid er barberbladsskarpe knive ved hånden.
Det skal bare være "flex" modellen med det korte blad (mener det er 13 cm). Kan faktisk bedst lide dem når de har været slebet en del gange, så de bliver helt smalle og lidt kortere.
De holder skæret ganske fint og når man har arbejdet sig til en bunke sløve knive er det bare at få slebet dem ved en prof, der har maskinen til det.

Jeg kan ikke forenes med de typiske jagtdolke, der er lavet i flere millimeter tykt gods og med klodsede, "smarte" skæfter. De efter min mening bedre egnede til at kløve pindebrænde med end at skære med :oops:

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2022, 20:48

Må jeg spørge hvor du bestilte M2m? Jeg har selv besluttet mig for at købe sådan en. Bl.a. også til jagt. Men lamnia har den ikke på lager.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Ingsorsi » 19. jan 2022, 20:49

Jer der brækker dyr med rød svejtserkniv, hvordan får i den ren og hygiejnisk bagefter? Jeg ville være bekymret for blod snavs fedt og baktusser inde i de mange folder og hulrum der er på sådan en kniv.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af C-X » 19. jan 2022, 20:52

Ingsorsi skrev:
19. jan 2022, 20:48
Må jeg spørge hvor du bestilte M2m? Jeg har selv besluttet mig for at købe sådan en. Bl.a. også til jagt. Men lamnia har den ikke på lager.
Har du prøvet ved Lionsteel selv?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Kortmentyk » 19. jan 2022, 20:54

Når jeg har skudt en gris, flår og brækker jeg den først hjemme i laden. Jeg bruger gamle slagteknive og skærer aldrig udefra og ind igennem skindet, kun der hvor jeg hænger den op i bagbenene (og den del skal smides ud alligevel ) Skærer man udefra og ind får man bakterier fra skindet ind på kødet og det slider også hårdt på skæret. Med sådan en her er det næsten som om der er lynlås i skindet på dyrene. Den er super til at brække og skære skindet op med.
Screenshot_20220119-203439_Samsung Internet.jpg
Min jagtkniv er kedelig, men opfylder fint mine behov- Det er en gammeldags billig spejderkniv fra mora.
Hvis jeg skulle bruge en stikkniv ville jeg købe en prof. victorinox, f.dick eller noget i den stil.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Raptor357 » 19. jan 2022, 21:19

Jeg takker indtil videre.
Jeg har prøvet mora knive, men min hånd bryder sig ikke om dem, jeg tror balancen er forkert. men det er mange år siden og skæret imponerede mig ikke.
Kansbol er ny, men jeg er ikke sikker på at jeg er parat til at give en mora chancen igen, jeg vil gerne have noget med noget mere lækkerhed over sig.

EKA svingblade bliver det ikke, den har ulempen fra en foldekniv uden den har dens fordele.

Jeg er faktisk rigtigt glad for victorinox kniven, skæret holder bare ikke til en hel gris og så ville jeg gerne have noget mere solidt og lækkert. der siges at gris sløver en kniv mere end andet, jeg forstår ikke helt hvorfor, men det er hvad jeg oplever. den jeg har er formentligt fra mellen 1995 og 2003, så måske er stålet opgraderet over tid.

hvorfor besluttede jeg at købe m2m...
Jeg fik de første indikationer af at Lamnia ikke havde styr på deres og så blev jeg fristet.
Stålet den er lavet af er m390, det er fint stærkt og skulle holde æggen fantastisk.
Så er der det æstetiske, den er pæn.
Så er der de praktiske detaljer. æggen ligner lidt det på min boker excalibur og det er en god blad facon, den er dog meget bredere. Bagsiden af æggen er rundet så man kan presse på med tommelfingeren, en savnet feature på min boker excalibur, der til er det en fuld tang kniv, så jeg tænkte den ville være fin til lidt camping ture når jeg kan slæbe familien med eller bare sidde og snitte i en pind. Den ville formentligt også være fin til jagt, dog lidt lille når skindet skal af svinet.
jeg har givet 180€ ved knifeandtools i holland, lamnia vil kun have 166€, men jeg så mig sure på dem. og som du siger, de har den ikke på lager.

EDIT: før jagt koger jeg min victorinox i et par minutter, og så skal den smøres. det er en af de grunde jeg har glemt at skrive.

jeg skiller også først grisen når jeg kan hænge den op, og jeg skærer også indefra og ud i spise delen. men kniven bliver stadig vandvittig sløv når skindet skal af.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af HR » 19. jan 2022, 21:43

TheDarkSide skrev:
19. jan 2022, 20:42

....
Jeg kan ikke forenes med de typiske jagtdolke, der er lavet i flere millimeter tykt gods og med klodsede, "smarte" skæfter. De efter min mening bedre egnede til at kløve pindebrænde med end at skære med :oops:
:goodpost: :razz:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Raptor357 » 19. jan 2022, 22:09

HR skrev:
19. jan 2022, 21:43
TheDarkSide skrev:
19. jan 2022, 20:42

....
Jeg kan ikke forenes med de typiske jagtdolke, der er lavet i flere millimeter tykt gods og med klodsede, "smarte" skæfter. De efter min mening bedre egnede til at kløve pindebrænde med end at skære med :oops:
:goodpost: :razz:
Jeg er skræmmende nok enig og uenig. en jagt kniv er også for mig, primært en skærekniv.
Min boker excalibur har et 2,8mm bredt blad og hele bladet er hulslebet, det og s35vn stålet gør det til en fantastisk skærekniv.
Havde jeg haft evnerne, eller penge nok til at kunne forsøge mig frem. Så ville jeg hulslibe klingen på min kommende jagtkniv.
Prøv at forestille en kniv ala fallkniven PHK (for den er rimelig gennemtænkt) i noget stærkt stål der holder skæret med hulslibling. Det kunne jeg godt finde på at hoppe på. men det har jeg ikke kunne finde og en "knivsmed" kan ikke lige løfte opgaven for hvad jeg er villig til at betale.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Lars M. L. » 19. jan 2022, 22:23

Min svinedolk er lavet af Casstrom og designet som en bushcraft kniv af det svenske ikon Lars Falt.
Den skærer godt, er robust og har en god ergonomi. På jomfrurejsen blev den brugt til 5 vildsvin, hvorefter den trængte til en tur med strygestålet.
Desværre har jeg ikke været udenlands efter svin for nylig, men den fungerer også fint i lejren, når jeg er på sheltertur med familien.
https://www.casstrom.com/knives/fixed-b ... knife.html
Vh Lars
Vedhæftede filer
59ED0BCC-70F8-49D9-9ABE-555BEAABEE51.png
59710DB6-D525-49A6-8516-64F2F9871EA0.png

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Ras.Killing » 20. jan 2022, 07:22

Jeg har en CRKT Bear Claw med mig på jagt. Den er helt fantastisk til at åbne dyre med, og rasende skarp. Flyver bogstaveligt talt igennem hud og hår :smile: og så fylder den heller ikke meget.

Til at flå dyret er den knapt så god.

0f27c9b2-b097-4749-92ea-daf1cb5d1436.fd1bc5891683e7715583eb24401a7739.jpeg
0f27c9b2-b097-4749-92ea-daf1cb5d1436.fd1bc5891683e7715583eb24401a7739.jpeg (11.17 KiB) Vist 3902 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Scrapper » 20. jan 2022, 20:26

Raptor357 skrev:
19. jan 2022, 19:58

Sekundært kan der anbefales en erstatning for min Muela Scorpion af bedre stål og ellers med samme godt udformning og håndtag.
For lige at smide et helt andet alternativ ind i snakken, set i lyset af ovenstående sekundære ønske: Extrema Ratio.

https://www.lamnia.com/da/p/48141/knive ... ntact-kniv

Grebet i Forprene er virkelig behageligt at arbejde med i mine øjne.
De har også andre lignende alternativer, som kunne virke.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Raptor357 » 20. jan 2022, 22:13

Scrapper skrev:
20. jan 2022, 20:26
Raptor357 skrev:
19. jan 2022, 19:58

Sekundært kan der anbefales en erstatning for min Muela Scorpion af bedre stål og ellers med samme godt udformning og håndtag.
For lige at smide et helt andet alternativ ind i snakken, set i lyset af ovenstående sekundære ønske: Extrema Ratio.

https://www.lamnia.com/da/p/48141/knive ... ntact-kniv

Grebet i Forprene er virkelig behageligt at arbejde med i mine øjne.
De har også andre lignende alternativer, som kunne virke.
Jeg har kigget, og jeg har kigget længe. den er et godt input og extrema ration er røget på ønskelisten med dem jeg overvejer.

Jeg kunne godt ønske lidt mere længde og at parer pladen går ud til begge sider så hånden er mest muligt beskyttet. men man kan ikke få alt.

Jeg har så i mellemtiden fået min M2M og det er helt klart et issue at der er blottet metal på håndtaget. Det issue ser extremaen ikke ud til at lide under.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Scrapper » 20. jan 2022, 22:29

Raptor357 skrev:
20. jan 2022, 22:13
Scrapper skrev:
20. jan 2022, 20:26
Raptor357 skrev:
19. jan 2022, 19:58

Sekundært kan der anbefales en erstatning for min Muela Scorpion af bedre stål og ellers med samme godt udformning og håndtag.
For lige at smide et helt andet alternativ ind i snakken, set i lyset af ovenstående sekundære ønske: Extrema Ratio.

https://www.lamnia.com/da/p/48141/knive ... ntact-kniv

Grebet i Forprene er virkelig behageligt at arbejde med i mine øjne.
De har også andre lignende alternativer, som kunne virke.
Jeg har kigget, og jeg har kigget længe. den er et godt input og extrema ration er røget på ønskelisten med dem jeg overvejer.

Jeg kunne godt ønske lidt mere længde og at parer pladen går ud til begge sider så hånden er mest muligt beskyttet. men man kan ikke få alt.

Jeg har så i mellemtiden fået min M2M og det er helt klart et issue at der er blottet metal på håndtaget. Det issue ser extremaen ikke ud til at lide under.
Så er der denne:

https://www.lamnia.com/da/p/5471/knive/ ... -cofs-kniv

Jo jo, en lille tand dyrere :smile:
Og så med sort coating.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Raptor357 » 20. jan 2022, 23:35

Fy faen en pris. Så hellere min Scorpion, den er betalt :giggle:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af RasKrog » 21. jan 2022, 08:06

Raptor357 skrev:
20. jan 2022, 23:35
Fy faen en pris. Så hellere min Scorpion, den er betalt :giggle:
Der er da gratis fragt :biggrin:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Filuren » 23. jan 2022, 01:21

Jeg er blevet rigtig glad for min outdoor edge kniv med udskiftelige blade, bladene er super skarpe og holder skarpheden længe.

Mvh Peter

Nfdk89
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 61
Tilmeldt: 29. mar 2021, 22:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 98 times
Been thanked: 3 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Nfdk89 » 26. jan 2022, 14:48

Ras.Killing skrev:
20. jan 2022, 07:22
Jeg har en CRKT Bear Claw med mig på jagt. Den er helt fantastisk til at åbne dyre med, og rasende skarp. Flyver bogstaveligt talt igennem hud og hår :smile: og så fylder den heller ikke meget.

Til at flå dyret er den knapt så god.


0f27c9b2-b097-4749-92ea-daf1cb5d1436.fd1bc5891683e7715583eb24401a7739.jpeg
Hvor har du købt den? 😊
308win, 234win, 22lr, 12/70,

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Ras.Killing » 26. jan 2022, 14:52

Nfdk89 skrev:
26. jan 2022, 14:48
Ras.Killing skrev:
20. jan 2022, 07:22
Jeg har en CRKT Bear Claw med mig på jagt. Den er helt fantastisk til at åbne dyre med, og rasende skarp. Flyver bogstaveligt talt igennem hud og hår :smile: og så fylder den heller ikke meget.

Til at flå dyret er den knapt så god.


0f27c9b2-b097-4749-92ea-daf1cb5d1436.fd1bc5891683e7715583eb24401a7739.jpeg
Hvor har du købt den? 😊
Ved Zero Mike for et par år siden.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Raptor357 » 27. jan 2022, 22:23

Så er der landet en phk fra knive og værktøj i holland.
Bare man tager den i hånden, så kan man mærke at den ikke er som andre. Bevares min m2m fra Lionsteel er mere lækker, men den her er bare et bedre værktøj. Med våde hænder er grebet ikke mærkbart ringere, hvor micarta håndtaget på den italienske kniv giver et markant ringere greb når det er vådt.
Jeg har ikke prøvet blod.
Jeg kan ikke lige lure om den skal slibes øv skarp med en convex slibning som den har eller den skal slibes lige. Jeg forstår at en conveks slibning er en fordel på økser og overlevelsesknive, men en jagtkniv?
Hvorfor har fellkniven slebet den convekst…
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af RasKrog » 27. jan 2022, 22:33

Raptor357 skrev:
27. jan 2022, 22:23
Så er der landet en phk fra knive og værktøj i holland.
Bare man tager den i hånden, så kan man mærke at den ikke er som andre. Bevares min m2m fra Lionsteel er mere lækker, men den her er bare et bedre værktøj. Med våde hænder er grebet ikke mærkbart ringere, hvor micarta håndtaget på den italienske kniv giver et markant ringere greb når det er vådt.
Jeg har ikke prøvet blod.
Jeg kan ikke lige lure om den skal slibes øv skarp med en convex slibning som den har eller den skal slibes lige. Jeg forstår at en conveks slibning er en fordel på økser og overlevelsesknive, men en jagtkniv?
Hvorfor har fellkniven slebet den convekst…
Pics or it didn't happen :biggrin:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af Raptor357 » 27. jan 2022, 22:34

RasKrog skrev:
27. jan 2022, 22:33
Raptor357 skrev:
27. jan 2022, 22:23
Så er der landet en phk fra knive og værktøj i holland.
Bare man tager den i hånden, så kan man mærke at den ikke er som andre. Bevares min m2m fra Lionsteel er mere lækker, men den her er bare et bedre værktøj. Med våde hænder er grebet ikke mærkbart ringere, hvor micarta håndtaget på den italienske kniv giver et markant ringere greb når det er vådt.
Jeg har ikke prøvet blod.
Jeg kan ikke lige lure om den skal slibes øv skarp med en convex slibning som den har eller den skal slibes lige. Jeg forstår at en conveks slibning er en fordel på økser og overlevelsesknive, men en jagtkniv?
Hvorfor har fellkniven slebet den convekst…
Pic or it did'nt happen :biggrin:
Så skete det ikke :twisted:
Det bliver ved lejlighed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Valg af kniv med på jagt, jeg er i vildrede, input søges

Indlæg af RasKrog » 27. jan 2022, 22:35

Raptor357 skrev:
27. jan 2022, 22:34
RasKrog skrev:
27. jan 2022, 22:33
Raptor357 skrev:
27. jan 2022, 22:23
Så er der landet en phk fra knive og værktøj i holland.
Bare man tager den i hånden, så kan man mærke at den ikke er som andre. Bevares min m2m fra Lionsteel er mere lækker, men den her er bare et bedre værktøj. Med våde hænder er grebet ikke mærkbart ringere, hvor micarta håndtaget på den italienske kniv giver et markant ringere greb når det er vådt.
Jeg har ikke prøvet blod.
Jeg kan ikke lige lure om den skal slibes øv skarp med en convex slibning som den har eller den skal slibes lige. Jeg forstår at en conveks slibning er en fordel på økser og overlevelsesknive, men en jagtkniv?
Hvorfor har fellkniven slebet den convekst…
Pic or it did'nt happen :biggrin:
Så skete det ikke :twisted:
Det bliver ved lejlighed.
Tillykke med ny-erhvervelsen.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Besvar