Hvordan adskiller jeg en Dansk officerskårde M. 1837?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Hvordan adskiller jeg en Dansk officerskårde M. 1837?

Indlæg af Ebbe » 1. maj 2022, 11:39

Hej i Nordisk våbenforum
Har en Dansk officerskårde M. 1837, jeg gerne skulle adskille da den trænger til lidt reparation
Der sidder en knap øverst på fæstet/skæftet og normalt ville jeg mene at denne skal løsnes/afskrues og så kommer resten af sig selv.
Men nej den drejer fint rundt, men løsnes ikke som forventet.
Har nogen en god ide eller løsning på dette lille problem, så vil det være super.

MVH
Ebbe
Roskilde

Billede
kårde_04.jpg
Senest rettet af Refraktorius 21. dec 2022, 12:46, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 1. maj 2022, 12:19

Lyder som gevindet er i udu, det har jeg aldrig været ude for på 1837, den er måske skruet forkert på da de lavede den "lednings" bevikling, har på andre været nød til at TVINGE den af, og så få lavet et nyt gevind.

Håber du kan få den af så den "ledning" kan skiftes ud med med sølvbevikling.

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
4f5215a5aaabb18a87434154b04eceef.jpg
4f5215a5aaabb18a87434154b04eceef.jpg (19.73 KiB) Vist 3880 gange

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 1. maj 2022, 14:09

Tak for info
Må prøve at være lidt mere "grov" i mit forsøg på at løsne knappen.

Mange tak
Ebbe

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 7. maj 2022, 23:03

Hej igen omkring Dansk officerskorde 1837

Har nu fået den adskilt og gjort klar til diverse små reparationer
Jeg kunne godt tænke mig at vide om nogen her i dette forum kender til det navn, som svagt kan læses på klingen.
Sender nogle billeder jeg har taget af begge sider af klingen samt på klingebrystet.
Meget fin og smuk klinge - men naturligvis med mærker i skæret efter brug.
mvh
EbbeBillede
Vedhæftede filer
kårde_01_københavn.jpg
kårde_02_datering.jpg
kårde_02_navn.jpg
kårde_02_deko.jpg

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 8. maj 2022, 08:23

Herazhek, dansk Sværdfeger, den er fra før hans søn kom med, han lavede mange bestillings våben af høj kvalitet, din er bedre med gravering på klingen, de fleste jeg har haft var der ikke noget.

Jeg ville helt klart ofre en ny sølv bevikling af den.

Her en lidt sjælden 1837 af Herazhek. (foto lånt).

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
br_1255961.jpg
br_1255961.jpg (10.62 KiB) Vist 3637 gange

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 8. maj 2022, 23:17

Hej Ølgaard
Tak for din interesse for dette herlige gamle våben - jeg er ikke på nogen måde kvalificeret ud i gamle blankvåben, men jeg finder dem ganske spændende - især måske den historie de bærer med sig, og som vi kun sporadisk får lov at se ind i.
Jeg har gennem en årrække renoveret såvel gamle som nyere skydevåben, hvilket jeg stadig gør når jeg falder over noget interessant. Desværre sætter nye regler på afgifter til våbentilladelser en vis dæmper på interessen.
Så er det jo unægteligt noget mere bekvemt med den gratis våbentilladelse til blankvåben "uden antal".

Nå men tilbage til officerskården - Efter en del renovering af bestående skader og mangler, ender mit foreløbige arbejde med en så troværdig udgave som det var muligt. (se billede)
Hvis der findes personer eller steder, hvor der kan findes originale reservedele, så vil det da være super.
F.eks. : parerstang og knappen med rigsvåben.
Det er netop her jeg har måtte modificere.

Hilsenh Ebbe
RoskildeBillede
Vedhæftede filer
renoveret_01.jpg

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 9. maj 2022, 09:00

Reservedele, er svært til blankvåben herhjemme, de steder jeg har frekventeret mest er VHS, auktion og messe, har så i alle mine år kun set 2 stumper til 1837 på messe, men har sjovt nok set en knap på eGun, og en klinge på ebay, men det er godt nok lang tid siden.

Jeg købte for mange år siden bevikling hos Seifert, men de har det ikke mere, tror ikke de renoverer blankvåben mere.
Original bevikling har jeg også købt på eBay, og en enkelt gang på eGun, man skal bare være opmærksom på de forskellige tykkelser og om det er 2-3-4 tråds.

Jeg har selv en Fransk kårde jeg ikke får lavet i stand, den står bare og står :smile:

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
20220509_085732.jpg
20220509_085744.jpg
20220509_085756.jpg

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 9. maj 2022, 22:07

Endnu en gang - tak for interessant info - Jeg kan heldigvis udføre det meste "metalsløjd" så det når man langt med når det handler om blankvåben.
Har selv bygget knive i flere år - og de er alle afsat før de næsten var færdige. Købte kvalitetsklinger og byggede så knivene op omkring disse.

Vil prøve at holde øje med ebay og lignende netsalg.
Fin kårde du har liggende - men for mig er det modsat skydevåben, stadig lidt af jungle med rigtig mange ubekendte. Det vrimler med kårder, sabler og et hav af andre typer på diverse auktioner og våbenforhandlere, og til priser, der varierer fra næsten ingeting til 1/2 bondegård.

For mig - uden kendskab til kvalitet, raritet og værdi, er det mest alder, det æstetiske/udseende mv, der fanger interessen
, men man må jo se at blive klogere på denne gren af våbenspekteret.

Hilsen Ebbe

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 22. maj 2022, 22:53

Hej igen
Så handler det atter om problemer med at adskille en Dansk officerskårde M1837
Det nummer 2 af samme sværfeger nemlig Herazcek og med samme problem - Knappen med det fine lille rigsvåben drejer fint rundt (som på den første jeg renoverede) men den skruer sig ikke af, så resten af hæftet kan afmonteres.
Præcis det samme problem som tidligere, hvor der måtte særdeles grov metode til at få knappen af, med efterfølgende påsvejsning af nyt gevindstykke og restaurering af knappen og gevind mv..

Er det mig, der ikke lige kan gennemskue mekanismen ved knappen - har samme model, men af anden sværfeger og der kan knappen uden problemer skrues af så resten kan adskilles.

På forhånd tak for input.
Mange hilsner
Ebbe

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 23. maj 2022, 07:42

Det er som regel hvis en tidligere ejer har prøvet at afmontere skæftet for at lave ny bevikling det er gået galt, så det er ikke dig (tror jeg) :biggrin:

:razz: :razz:

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 24. maj 2022, 23:32

Tak for info.
For overblikkets skyld, er jeg ved at renovere 3 kårder M 1837.
Den første jeg har beskrevet i denne "historie" er færdiggjort om end det var en drøj omgang, da jeg ikke kunne får "Knappen" af og måtte bruge temmelig grove midler.

Der er så tale om en tilsvarende model af samme Sværdfeger (ikke helt identisk kårde, men samme Sværdfeger) og samme type fæste, den lille knap med rigsvåbnet.

Med hensyn til adskillelse af skæfte/hæfte , er det da mærkværdigt, at det netop er våben fra Herazcek, der lider den kranke skæbne at gå i "udu" i knappen.
Hvis man bare vidste hvordan den var konstrueret - om der sidder en møtrik, der er gået løs, eller hvordan det nu ser ud inde i knappen, så var det måske muligt at finde en metode til at løse problemet uden at bruge vold.

I den anden kårde, som jeg også er ved at renovere, og som ikke er fra Herazcek, er gevindet lavet som en del af selve messing knappen, så der er ingen problemer med adskillelse.

Endelig vil jeg være taknemmelig for at høre, om der i dette kompetente forum er nogen der kan henvise til steder/personer, der kan være behjælpelige med at lave en bevikling på en M 1837 - selve træskæftet er intakt.

Da jeg selv fremstiller knive, har jeg selvfølgelig overvejet at lave et skæfte i en smuk eksotisk træsort og så lad det være sådan. Er sikker på det kunne blive blive både smukt og funktionelt.

Men hører gerne i første omgang om evt. hjælp til bevikling

Mange hilsner
Ebbe
Roskilde

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 25. maj 2022, 07:37

De Herazhek 1837 jeg har haft, og det er mange, har alle været med gevind så den bare kan skrues af, at andet er lavet ville undre mig, de skæfter jeg har set hvor tråden mangler, er tit der hvor knappen drejer rundt, fordi ejer har rodet med den.

Med hensyn til det skæfte du foreslog glat træ, det vil sænke værdien på den, samlere er jo et meget sært folkefærd, alt skal være perfekt, (selvom det sjældent er) :biggrin:

Sølvbevikling er faktisk ret nemt, bare husk den rigtige tråd størrelse, og det rigtige skæfte under, jeg har set flere som har sat nyt træ under som ikke passede, originalt træ er der et lille hul i hver ende til ende tråden som tråden var sat fast i med en lille træstift.

:razz: :razz:

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 24. jun 2022, 22:54

Jeg prøver lige en sidste gang om nogen skulle kende til "hemmeligheden" bag den ligge knap med rigsvåbnet på M1837

Jeg har prøvet at finde litteratur om henholdsvis officerskårderne model 1836 og 1837.
Våbenhistorisk tidsskrift beskriver fint de aktuelle kårder, men kommer ikke ind på den mere tekniske del som f.eks. adskillelse og samling af de to kårder.

Jeg har en kårde model 1836 med den ca. 9 mm høje tynde "stilk" som bærer pladen med det lille rigsvåben.
i denne stilk er lavet et indvendigt gevind, der passer til gevindet på klingens afslutning. Det er således nemt at afskrue stilken og herefter adskille kården efter behov.

Anderledes ser det ud med M 1837 - Her sidder en lavere og bredere "stilk", som tilsyneladende ikke er forsynet med gevind, da den blot drejer rundt uden at løsne sig.
Jeg har 2 stykker, som begge har samme manglende gevind, så de ikke umiddelbart er til at adskille.
Så kommer spørgsmålet: Hvordan er denne stilk gjort fast - er det muligt at fjerne pladen med det lille rigsvåben ? eller hvad er hemmeligheden, når den har kunnet samles, kan den jo også adskilles. Det er vel et spørgsmål om "Know how".

Jeg er vel ikke den første og eneste, der har haft behov for at adskille en M1837 med henblik på en renovering eller reparation.
Se vedhæftede billeder af de to modeller (Sådan som jeg har forstået det)

Har for øvrigt et "tillægsspørgsmål" Ved nogen hvor denne klinge er produceret - det er en model 1837 stemplet Herazcek

Hilsen Ebbe
Vedhæftede filer
1936.jpg
1937.jpg
1937_02.jpg

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 25. jun 2022, 07:11

Herazcek var Dansk Sværdfeger, født 1804 i Pragh, boede Pilestræde 101 KBH.

:razz: :razz:

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ebbe » 25. jun 2022, 23:13

Hej Ølgaard
OK Harazcek kender jeg - Det er mere om den smule billede fra klingebrystet kunne sige noget om klingens oprindelse.
mvh.
Ebbe

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 26. jun 2022, 06:51

Ebbe skrev:
25. jun 2022, 23:13
Hej Ølgaard
OK Harazcek kender jeg - Det er mere om den smule billede fra klingebrystet kunne sige noget om klingens oprindelse.
mvh.
Ebbe
Det er svært, kan ikke rigtigt se det på det foto, noget med S & N ??

:razz: :razz:

Rookiesøren
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jul 2019, 18:21
Interesser: Detektorfund
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Rookiesøren » 19. nov 2022, 17:27

Jeg har en tilsvarende kårde.
Beviklingen mangler dog. Er der nogen der er klogere end jeg og ved hvor man kan købe bevikling/få dette lavet ???.

/Søren

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Ølgaard » 20. nov 2022, 07:41

Rookiesøren skrev:
19. nov 2022, 17:27
Jeg har en tilsvarende kårde.
Beviklingen mangler dog. Er der nogen der er klogere end jeg og ved hvor man kan købe bevikling/få dette lavet ???.

/Søren
De få gange jeg ikke har fundet det i DK, købte jeg bla. på eBay og eGun.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Dansk officerskårde M. 1837 adskillelse

Indlæg af Langenge » 20. nov 2022, 16:26

I øvrigt et meget ualmindeligt smukt blankvåben, sådan en fyr :smile:

Måske man skulle overveje, at få fat i et par stykker.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar