Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af O27 » 5. feb 2023, 13:09

Lige erhvervet mig en lækker ny Helle Nord: https://eu.helle.com/products/nord - den var usædvanelig sløv, så jeg ville give den en hurtig omgang på min Worksharp Ken Onion. Så går det såmænd hverken værre eller bedre det yderste af knivspidsen ryger af, kunne mærke et mikro prik på min kind!

Det er pænt ærgerligt, og træls på ny relativ dyr kniv, det er nok desværre en fejl 40 MEN er der nogen herinde der kan genskabe spidsen - det rækker mine evner ikke til endnu

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af C-X » 5. feb 2023, 13:20

Ellers et fedt design :thumbup:

Har ikke set den før og jeg har allerede et crush på Utvær, da jeg i forvejen af lidt en fan af Jesper Voxnaes designs.

Synes at have hørt om problemer med hærdningen på Helle knive førhen og det, kombineret med nogle ret heftige priser, har afholdt mig. Har faktisk en kniv, med Helle klinge, som er noget lort at få skarp, særligt spidsen. Så det kan jo være et generelt problem :???:

Lidt billeder af problemets omfang er nok en god idé. :inspect:

Desværre er der ikke så mange knivmagere herinde, længere, da de jo per definition er "kommercielle", hvilket konflikter med regelsættet (bygger man knive, så er man nødt til at sælge, når de er færdige, for at kunne have råd til nye materialer - og de sætter naturligvis makers mark på deres ting).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af O27 » 5. feb 2023, 14:41

Ja, det var også primært designet jeg faldt for, og så at den er fuld tang og “kun” 3mm tyk. Kan godt lidt lidt større blade men er lidt træt af at de bliver så tykke og lidt uhandy som fx min A1.

Kan være jeg, bare skal have rekalibreret min tilgang til knive, nu har jeg efterhånden været gennem et par stykker af de lidt dyre og er blevet skuffet af flere omgange, Bark River Bravo 1 (for kort og svær at få slebet ordentlig skarp), Fällkniven F1 (chippet), A1 (for tyk og lidt uhandy), Esse 6 (1095 carbon er ikke fedest stål - men faktisk den kniv der var bedste kombination af størrelse, nem at slibe skart og ikke for tyk/klodset)

Har prøvet med et par billeder, men det er ikke nemt at få ordentligt fokuseret på en spids.
Vedhæftede filer
48EE4204-7C6F-461B-813E-5337640BB1B3.jpeg
63CCC2C1-53DE-4227-B31F-4D23C87E37BC.jpeg
B7AF4EC6-6060-48CE-BEF8-59ADCC88E24E.jpeg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af C-X » 5. feb 2023, 14:48

Kom den med en "skandi" æg som du så har "konvekset"?

Det er meget lidt, der mangler. Måske den blev for varm? Har ikke meget fidus til båndslibere...

Tror jeg ville fjerne lidt materiale fra oven, altså spine, med en fil, samt grovforme spidsen. Derefter slibe og polere. Så ender den nok med mere spydformet spids.

Du kan også sælge den til mig, for cirka halv pris. Er virkelig glad for den lille Lionsteel jeg købte af dig :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af Bullitt » 5. feb 2023, 14:57

C-X skrev:
5. feb 2023, 13:20
Ellers et fedt design :thumbup:

Har ikke set den før og jeg har allerede et crush på Utvær, da jeg i forvejen af lidt en fan af Jesper Voxnaes designs.

Synes at have hørt om problemer med hærdningen på Helle knive førhen og det, kombineret med nogle ret heftige priser, har afholdt mig. Har faktisk en kniv, med Helle klinge, som er noget lort at få skarp, særligt spidsen. Så det kan jo være et generelt problem :???:

Lidt billeder af problemets omfang er nok en god idé. :inspect:

Desværre er der ikke så mange knivmagere herinde, længere, da de jo per definition er "kommercielle", hvilket konflikter med regelsættet (bygger man knive, så er man nødt til at sælge, når de er færdige, for at kunne have råd til nye materialer - og de sætter naturligvis makers mark på deres ting).
Jep. Synes også det er et fedt design. Mht. til hærdning, så har jeg en 25 år gammel HELLE, som fik nogen rigtig grimme hak i æggen i forbindelse med, at jeg brugte den som slagtekniv, når jeg parterede råvildt. Jeg brugte den til at hakke sener og ledbånd over med, så jeg har jo åbenbart været for hård ved kniven. Efter at den blev slebet op (af en amatør) har jeg så passet bedre på den, og desuden ikke brugt den ret meget. Jeg gik simpelthen over til at bruge Rådvad slagteknive, når jeg parterede råvildt. Men HELLE-kniven er en af de knive, som skal slibes op med min nyindkøbte Ken Onion, så jeg vil lige have trådstarters oplevelse in mente.

Venlig hilsen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af C-X » 5. feb 2023, 15:03

Har kigget lidt mere på billederne. Det er en heftig vinkel på den "spids". Der er virkelig ikke tyndet noget materiale af mod spidsen. Det er bare full stock spine, og så en spids. Måske nærmere en designfejl?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af O27 » 5. feb 2023, 15:05

Bullitt skrev:
5. feb 2023, 14:57
C-X skrev:
5. feb 2023, 13:20
Ellers et fedt design :thumbup:

Har ikke set den før og jeg har allerede et crush på Utvær, da jeg i forvejen af lidt en fan af Jesper Voxnaes designs.

Synes at have hørt om problemer med hærdningen på Helle knive førhen og det, kombineret med nogle ret heftige priser, har afholdt mig. Har faktisk en kniv, med Helle klinge, som er noget lort at få skarp, særligt spidsen. Så det kan jo være et generelt problem :???:

Lidt billeder af problemets omfang er nok en god idé. :inspect:

Desværre er der ikke så mange knivmagere herinde, længere, da de jo per definition er "kommercielle", hvilket konflikter med regelsættet (bygger man knive, så er man nødt til at sælge, når de er færdige, for at kunne have råd til nye materialer - og de sætter naturligvis makers mark på deres ting).
Jep. Synes også det er et fedt design. Mht. til hærdning, så har jeg en 25 år gammel HELLE, som fik nogen rigtig grimme hak i æggen i forbindelse med, at jeg brugte den som slagtekniv, når jeg parterede råvildt. Jeg brugte den til at hakke sener og ledbånd over med, så jeg har jo åbenbart været for hård ved kniven. Efter at den blev slebet op (af en amatør) har jeg så passet bedre på den, og desuden ikke brugt den ret meget. Jeg gik simpelthen over til at bruge Rådvad slagteknive, når jeg parterede råvildt. Men HELLE-kniven er en af de knive, som skal slibes op med min nyindkøbte Ken Onion, så jeg vil lige have trådstarters oplevelse in mente.

Venlig hilsen
Ja, kommer med Skandi grind, men kunne ikke finde noget information på vinklen, så har brugt 25 grader som på mine andre outdoor knive. Har så efterfølgende fundet en pdf fra Helle der indikerere at deres Skandi er med en mikro kant på 22,5 grader - det er så lidt en underlig vinkel som jeg ikke umiddelbart kan se er nem at vedligeholde.

Må lige se om der skulle være nogen der kan rette op på den herinde eller på en af knivmager siderne på Facebook.

Er for tidligt for mig at skille mig af med den og nok heller ikke helt økonomisk rentabelt :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af C-X » 5. feb 2023, 15:13

Jo, det er langt mere økonomisk rentabelt, når jeg køber knive brugt. De er alt for dyre fra ny af :biggrin:

Du har god smag i knive :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af O27 » 5. feb 2023, 15:37

C-X skrev:
5. feb 2023, 15:13
Jo, det er langt mere økonomisk rentabelt, når jeg køber knive brugt. De er alt for dyre fra ny af :biggrin:

Du har god smag i knive :razz:
hahahahahah - taak :biggrin:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Helle Nord - mistet knivspidsen ved slibning

Indlæg af Scrapper » 5. feb 2023, 18:47

Helle har altid haft ry for, at levere knive med en meget sprød æg, som nemt får slået fliger af.
Det ligner så, at de fortsat leverer knive med en ganske sprød æg.

Når det er sagt, så ligner det nu også, at du har været lige vel aggressiv i slibningen af den scandi-æg.
En båndsliber egner sig sjældent fantastisk til en scandi-æg, med mindre du gerne vil påbegynde en konveks æg.

Men den spids kan du sagtens genetablere.
"Bare" slib i en fast vinkel indtil du har en spids igen, og pas på ikke at runde spidsen af. Der går ikke vanvittig mange strøg førend spidsen begynder at tage form igen.

Besvar