Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
JBR
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. apr 2018, 22:53
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Vestjylland

Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Indlæg af JBR » 25. mar 2023, 07:40

Hej,

Jeg har forelsket mig i en Benchmade 810sbk Contego:
https://www.bladehq.com/item--Benchmade ... ock--11155

Jævnfør knivloven så:
- Overstiger klingen ikke 12 cm
- Har ikke tværstillet greb beregnet til stød
- Er ikke en Springknive og springstiletter da den står opgjort som MANUAL
- Ikke en Faldkniv og faldstiletter
- Har ikke todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af en hånd (butterflykniv)
- Er ikke konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af en hånd.

I relation til de videoer jeg har set den i brug, er det svært at vurder om axis lock med fjeder, gør den en smule assisted? Og derved ulovlig i Danmark?

Er der i øvrigt noget jeg har overset?

Jeg har ikke lyst til at miste mine våbentilladelser eller arbejde pga. ulovlig import af en kniv. Men nøj jeg synes det er en lækker kniv.

Jeg håber i kan hjælpe.
Jakob
Vedhæftede filer
1B979403-AFCD-4D1C-91FA-803CAF7F814E.jpeg
Benchmade 810sbk Contego

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Indlæg af Scrapper » 25. mar 2023, 14:47

Den er vældig fed, uden tvivl.

Hvis der er en fjeder, som påvirker bladet når du åbner kniven, og derved hjælper med at få bladet ud, så ville jeg lade den ligge.

Assisted opening har i hvertfald fået vendt tommelfingeren ned ad fra den udøvende magt.
Jeg ved faktisk ikke, om der har været nogen domme på netop den problematik, så hvordan det ville falde ud i en retssag, det ved jeg ikke.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Indlæg af Raptor357 » 25. mar 2023, 22:14

Du kan dække din røv af ved at søge en import tilladelse.
Længde er uden betydning hvis det er en kniv der skal anvendes til noget anerkendelsesværdigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Indlæg af Oscar123 » 26. mar 2023, 09:03

Raptor357 skrev:
25. mar 2023, 22:14
Du kan dække din røv af ved at søge en import tilladelse.
Længde er uden betydning hvis det er en kniv der skal anvendes til noget anerkendelsesværdigt.
Emnet har været oppe at vende flere gange her på NVF.

Rådet om at få sig en indførselstilladelse for at "dække sin røv” holder desværre ikke. Se f.eks. denne tråd fra maj 2020 https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 1&p=927629 - samt nedenstående ekstrakt .

Oscar123 skrev:
17. maj 2020, 13:52
DB89 skrev:
16. maj 2020, 22:03
Er man reelt 100% sikker med en importtilladelse? Tilladelsen gives vel på baggrund af de oplysninger PAC får?
Hvad hvis f.eks. man får tilladelse til en foldekniv, som i produktbeskrivelse og billeder fremgår som manuel åbning, men i tolden viser sig i tolden at være "spring"kniv? Eller en "dolk" som viser sig at have en skede der ryger i kategorien halskniv, selvom det hverken fremgik af fotos eller produktbeskrivelse?
En helt korrekt observation. Vi havde samme situation oppe at vende for få uger siden i en anden tråd (https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=41&t=81623). Rådet vedr. indførselstilladelse gives gentagne gange her på NVF - men sådanne tilladelser giver desværre ikke den sikkerhed, der efterspørges.

Vi får (desværre) aldrig politiet til at forhåndsgodkende om en konkret anskaffelse er lovlig at indføre. Politiet vil ikke påtage sig dette ansvar og vil i stedet altid henvise til, at det er op til en domstol at vurdere. Dette gælder også selvom vi måtte ansøge om en indførselstilladelse. En sådan giver jo ikke en generel carte blanche til indførsel – men kun tilladelse til at indføre det, som vi selv har oplyst detaljerne på. Vi skal jo huske på, at vi selv udfylder disse detaljer om kniven på ansøgningen og derved selv er ansvarlige for rigtigheden af oplysningerne. Vi er således (stadig) selv ansvarlige for at tilsikre, at kniven er lovlig i Danmark og herunder at den f.eks. ikke er en ”springkniv” ("spring assisted" tæller også som ”springknive”), er en ”push dagger", ”halskniv” etc…

Såfremt en kniv købt i god tro ved leveringen skulle vise sig at være ulovlig (enten fordi beskrivelsen var mangelfuld eller fordi der er tale om en fejlleverance) er det vigtigt, at man kan referere til den konkrete produktbeskrivelse, som man købte knive ud fra. Et råd fra en jurist jeg har talt med om netop dette emne var at sørge for, at tage en stribe ”screen-shots” af sælgers hjemmeside i forbindelse med købet, hvor produktbeskrivelsen fremgår. Dette vil jf. juristen være et stærkt indlæg i en evt. retssag. Og så var rådet i øvrigt aldrig at acceptere et bødeforlæg fra politiet for at slippe for retssagen…

De fleste af os kan nok blive enige om, at knivloven efter revisionen i 2016 stadig er håbløs - og at forvaltningen af den er såvel grotesk som pedantisk. Men der er nu engang de vilkår vi lever under indtil vi får held til at få dem lavet dem om…

Men grundlæggende er dette vel også et spørgsmål om hvilke samfund vi ønsker at leve i. Ønsker vi et formyndersamfund, hvor "staten alene vide.." eller er vi indstillet på selv at tage ansvar for vores handlinger..? Min personlige holdning er så absolut sidstnævnte. Dette medfører så også, at såfremt man ønsker at importere knive fra udlandet er man nødt til selv at kende knivloven ganske indgående. Og hvis man er i tvivl er man ikke i tvivl – så bør man hellere lade være.

:razz:
Oscar123

Hvad angår den konkret Benchmade 810SBK Contego ville jeg personligt ikke have betænkeligheder med at anskaffe og indføre den til Danmark (jeg har handlet mange knive i udlandet...). At den har en "axis lock" med fjeder har intet at gøre med at være ”spring assisted” – så det er ikke et problem i Danmark. Axis locks er i øvrigt ganske udmærkede låse og normalt at foretrække fremfor ”liner locks” eller ”frame locks”.

Men køber må dog selv vurdere om han er sikker nok i sin sag. Hvis ikke man har den vished bør man hellere lade være. Hvis/når der handles så vælg for G..'s skyld at få kniven transporteret med en privat speditør - så den ikke havner ved PostNord. For så ved man aldrig hvad der sker. Men det er en helt anden historie... :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Indlæg af T-REX » 27. mar 2023, 13:19

Hvis du ser filmen på deres hjemmeside, så kan du se,at den ikke har nogen form, for assisted Opening.

Så den bør være 100% lovlig.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Indlæg af Oscar123 » 27. mar 2023, 14:50

På nettet kan man også finde en video med gut, der rent faktisk splitter sin Benchmade 810 Contego ad. Se indsatte link af videoen nedenfor.

Af den video ses det meget tydeligt, at kniven er helt manuel uden nogen form for fjeder assistance til at åbne den. Den eneste fjeder i hele konstruktionen er den lille undseelige fjeder til låsen. Og den har intet med åbning eller "spring assist" at gøre.

Kniven er i min optik således klart lovlig i Danmark og jeg ville som nævnt ikke selv have betænkeligheder med at købe og indføre den. Men den overvejelse må køber naturligvis selv gøre sig... :neutral:

:razz:
Oscar123



youtu.be/YZJLLuwSwzs
On scene - but unseen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp - Import af Benchmade kniv fra USA

Indlæg af Raptor357 » 27. mar 2023, 21:04

Oscar123 skrev:
27. mar 2023, 14:50
På nettet kan man også finde en video med gut, der rent faktisk splitter sin Benchmade 810 Contego ad. Se indsatte link af videoen nedenfor.

Af den video ses det meget tydeligt, at kniven er helt manuel uden nogen form for fjeder assistance til at åbne den. Den eneste fjeder i hele konstruktionen er den lille undseelige fjeder til låsen. Og den har intet med åbning eller "spring assist" at gøre.

Kniven er i min optik således klart lovlig i Danmark og jeg ville som nævnt ikke selv have betænkeligheder med at købe og indføre den. Men den overvejelse må køber naturligvis selv gøre sig... :neutral:

:razz:
Oscar123



youtu.be/YZJLLuwSwzs
Når man har gjort hjemmearbejdet og man så får tilsendt noget forkert, så er man uforskyldt.
Jeg ville roligt bestille det valgte legetøj :giggle:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar