Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
H.S.Jensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:44
Geografisk sted: billund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af H.S.Jensen » 21. okt 2018, 21:07

Hej Niels

Hvordan går det med det skæfte du har printet kan det holde ?
Mvh. Helge

Ruger No One
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. okt 2018, 20:50
Interesser: Skydning, jagt,
Geografisk sted: Tommerup Fyn
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af Ruger No One » 21. okt 2018, 22:33

Hold da op det er godt lavet.
Godt du ikke skal betale dig selv timeløn :eek:

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af Timsen » 22. okt 2018, 08:13

Jeg synes da godtnok at trådstarter lader en hel del spørgsmål stå ubesvaret hen.
Nu er jeg ikke decideret mistroisk af natur, så jeg håber da virkelig ikke at der er sket ham noget, siden han ikke melder tilbage til dem, der interesseret følger hans opslag. :what:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af Refraktorius » 22. okt 2018, 15:57

3 indlæg i alt og sidst aktiv 18. august.

Jeg tror bare ikke han er her voldsomt tit.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af C-X » 22. okt 2018, 16:05

Det er da klart, han er nok blevet skræmt af en bruger, der stolt fremviser en brændende butt plug! :giggle:

Vi må håbe ikke er så traumatiseret, ar han vender tilbage :beback:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

nielsravnholm
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. mar 2016, 21:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 28 times

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af nielsravnholm » 16. dec 2018, 15:58

Beklager fraværet - som Refraktorius skriver, kommer jeg her aldrig. Ville bare vise mit projekt til nogle ligesindede :smile:
Har det i øvrigt godt.... :rolf:

Skæftet lever i bedste velgående. Holdbarheden er ekstremt overraskende taget i betragtning at det er 2mm tykt og har et infill på 15% (iøvrigt printet i PLA). Skyder med 30.06 uden lyddæmper, hvilket ikke har givet nogen problemer overhovedet. Heller ikke i skydebænk. Så alt i alt en succes... som jeg er ved at gentage med en ny version. Jeg har i mellemtiden printet et større magasin også - og ja, det virker! :blink:

Møjn
48397719_305935303369459_4609128013215301632_n.jpg

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af Timsen » 17. dec 2018, 00:49

Det ser stadig skide godt ud - og jeg er stadig interesseret i rigtig mange ting ved dit projelt :smile:
  • hvilken printer/3D-program og slicer du har brugt gider du ikke skrive lidt mere om hele processen - for du har vel ikke bare taget et vilkårligt 3D-program og bare tegnet noget og printet det ud? :smile:
  • Har du lavet specielle tiltag omkring fæstning til action og omkring magasin etc? - det er jo en 30.06 så der er jo lidt ryk i den
  • Hvad med kolbejusteringen - jeg synes jeg kan se nogle metal-dele, så det er ikke 3D printet det hele?
  • Du snakker om du har fundet en model, som du har brugt som udgangspunkt - kan du ikke poste linket, eller har den kostet dig penge?
  • Hvad med selve "chassis-delen" - er der et metal-chassis indenunder som AICS, er det limet, eller er det bare ren PLA med et par metal inserts hist og her?
  • Har du designet modellen til at understøtte specielt bundmetal eller har du lavet dit eget? (eller bruger du den originale magasinbrønd?)
  • Infill på 15% er ikke meget - hvilken type/mønster har du brugt for at opnå styrke nok?
  • Hvad vejede/vejer skæftet uden action? - med 2mm shell må det være ultra-let
  • Hvordan oplever du rekylfornemmelsen med en 30.06ér med det skæfte?
  • Du skrev i første post at du havde brugt en billig printer - hvilken og hvilke dimensioner kan den printe i?
  • Hvordan har du klaret samlinger, og hvor er de gemt? (man kan slet ikke se dem på dine billeder, og det er virkelig imponerende)
  • Du skrev også at du har brugt gratis software til modelleringen - hvilken?
  • Du nævner at den er printet med PLA - er det originalfarven på billederne eller har du selv malet OD Green? - hvis det er originalfarven, hvor har du så fundet OD Green filament - jeg har ledt huller i jorden efter det både i DK, DE og UK :smile: ?
Dit resultat er så godt, at det i min optik snildt kunne være professionelt - men lavet af en hobbymand er det virkelig imponerende.
Derfor er det jo rart at vide om man er håbløst bagefter på point hvis man forsøger at nå dit resultat med en "above average" hobbyprinter - eller om du selv bare er en "nørd" der har skruet de helt rigtige steder, så jeg håber at høre lidt flere svar i næste post :blink: .
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

nielsravnholm
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. mar 2016, 21:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 28 times

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af nielsravnholm » 17. dec 2018, 17:27

Puha, det var da noget af en omgang! Jeg skal forsøge at svare på det hele - det bliver lige i punktform og relativt korte svar... Det er lidt nemmere at finde rundt i. Men skriv, hvis det ikke er tilstrækkeligt.

1: Programmer/printer:
Har brugt en standard Anet A8 fra eBay (koster ca. 1000kr, men fungerer utroligt, hvis man tager sig god tid om at samle den). Printvolumen: 220x220x240mm. Af 3D-programmer har jeg brugt Meshmixer og Google Sketchup samt Cura til slicing. Derudover har jeg brugt PhotoScan Pro til at lave en 3D model af mit oprindelige skæfte, for at få en præcis model af selve koblingen mellem metal og skæfte.

2: Fæstning:
Har ikke lavet nogen specielle tiltag mht. fæstningen af skæftet. Det fungerer 100% som det originale vha. en skrue i forskæftet og en i bagskæftet.

3: Metaldele:
Har brugt et hhv. 8 og 10mm alurør som 'kører' i hinanden for at opnå en jævn/solid glidemekanisme. De spiller ingen rolle i holdbarheden - kunne sagtens have printet dem også, men det ser lidt federe ud med alu. Selve skruen i kolbemekanismen er printet og det er den, som tager skraldet. Og den holder uden problemer.

4: 3D-model fra nettet:
Mener det var den her model, som jeg 'legede' lidt (meget) med: https://www.thingiverse.com/thing:2275830

5: Chassis:
Intet chassis. Skæftet er ren PLA og er sat sammen med epoxy (kunne ikke printe det i én del, så det er printet i flere dele, som er sat sammen - i alt 5 stk... hvor mon de gemmer sig?).
Ingen fiberkerne eller lign.

6: Magasin:
Bruger den originale magasinbrønd. Magasiner til Sauer 202 består i bund og grund af et metalhus og en plastikbund. Har bare printet en forlænget plastikbund og sat på et 5-skudsmagasins metalhus.

7: Infill:
Jeg mener at jeg kørte med 15% infill - måske 20%. Ingen fancy honeycombs eller octa - bare plain grid.

8: Vægt/rekyl:
Har ikke vejet skæftet, men jo - det er ultra let. Synes dog ikke at rekylen er voldsom overhovedet - måske jeg har vænnet mig til den. Næste projekt bliver printet tykkere - bare for en sikkerheds skyld... og så føles det bare lidt "dyrere" og kvali-agtigt, når det vejer lidt mere.

9: Printmateriale/farver/samlinger:
Som sagt printet i PLA. I sort. Derefter samlet med epoxy, slebet, grundet, malet. Jeg er egentlig ikke så vild med farven - det bliver lige lidt for mili-agtigt. Så det næste skæfte bliver sort. Forskæftet består af 3 dele og bagskæftet af 2. Samlingerne kan slibes væk, så de næsten er umulige at se. Når der så grundes/males ovenpå forsvinder de helt.


Tak for din interesse og ros af mit arbejde. Det er herligt.
Du er absolut ikke håbløst bagud med en semi-pro printer. Alt det her er printet på en røv-billig kina-printer. Når det så er sagt, er jeg nok også en lille smule nørdet........ men spring ud i det! Det eneste som det virkelig koster er tid og tålmodighed.

Det skal lige siges, at jeg absolut ingen erfaring havde med 3D-printere inden projektet. Jeg fik en idé, købte en printer og gik igang.

Held og lykke :smile:

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af Timsen » 20. dec 2018, 16:07

Kanon :)

Mange tak for svarene - nogle rejser næsten flere spørgsmål, men jeg skal nok lade dig få juleferie nu :P
Overordnet set er jeg blevet noget skarpere på hvordan du har nået et så godt resultat, og hatten af for indsatsen.
Jeg er specielt imponeret over samlingerne som ganske rigtigt er komplet usynlige.

Softwaren du anvender kunne måske også være noget jeg skulle kigge nærmere på (bruger selv Fusion360, Cura+Simplify3D som slicers, og har fiflet meget lidt med Meshmixer).

Anyways - endnu engang tak for at bringe mere lys på projektet - og go' jul :)
/TN
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

nielsravnholm
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. mar 2016, 21:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 28 times

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af nielsravnholm » 21. dec 2018, 21:40

Er glad for at kunne hjælpe...

Du skal være velkommen til at stille flere spørgsmål - de skal nok blive besvaret før eller siden ... :fun:

Jeg har iøvrigt et nyt skæfte-projekt i støbeskeen - flottere og bedre! Mere om det i 2019...

Go’ jul :smile:

H.S.Jensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:44
Geografisk sted: billund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af H.S.Jensen » 21. dec 2018, 21:44

Hej Niels

Jeg glæder mig til at følge dit næste skæfteprojekt
Mvh. Helge

Micstorm_norge
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. okt 2020, 20:36
Interesser: Skytevåpen
Geografisk sted: Lillehammer,norge

Re: Se mit hjemmelavede skæfte til Sauer 202...

Indlæg af Micstorm_norge » 22. maj 2023, 13:30

Hei. For ett utrolig bra prosjekt!

Har det skjedd noe mere?

Hilsen fra Norge

Besvar