Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 5. jun 2008, 15:28

HVK og jeg fjumsede rundt ude i fædrelandet (Eller retteligt "Das Vaterland" nær den polske grænse).

Og mindsandten om ikke den skiderik sparker to rustne jernklumper op af jorden:
som fundet.JPG
som fundet.JPG (113.56 KiB) Vist 13126 gange
Det kunne godt ligne noget der engang har været låsen til en MP44, selvom den nok skulle have haft lidt olie for en menneskealder siden.

Der blev boret et lille hul i den store del, og ledningen klemt fast med en træpløk (det er pokkers svært at komme til regulært metal når en ting er så rusten. Et lille hul giver god kontakt, og er relativt nemt at lappe)
Selve bundstykket er djævelsk hårdt, så der måtte jeg file gennem rusten ind til metallet på to af kanterne og sno ledningen rundt om.

Begge dele smidt ned i en plastkasse, sat til minus på strømforsyningen (ca. 9 volt) og dækket med en sodaopløsning.
Plus blev ført ned i hver side i to rustfri stålstænger.
I karret.JPG
I karret.JPG (40.21 KiB) Vist 13130 gange
Så skal den bare ligge i nogle dage, og vendes indimellem.

Allerede efter 12 timer er rusten begyndt at slippe nogle steder.
12 timer.JPG
Billedkvaliteten stinker, beklager, det gik lidt stærkt.
12 timer.JPG (42.03 KiB) Vist 13129 gange
Opdatering efter 1 uge:
De positive poler (der ret hurtigt blev skiftet til en kinesisk "rustfri" smørekniv og en strimmel stål 316) er korroderet betydeligt, og sørger sammen med den frigjorte rust for at suppen er pænt klam. Før jeg flyttede kassen ud i lyset, kunnem man godt se låsen dernede.
Klamt (Small).JPG
Klamt (Small).JPG (65.55 KiB) Vist 12571 gange
Men det meste af den fastsiddende rust har sluppet, der er hul ned til metallet. Ingen tvivl (hvis der havde været nogen) om at det er en MP44 lås.
en uge fjern (Small).JPG
en uge fjern (Small).JPG (58.16 KiB) Vist 12569 gange
Tæringen er betydelig, men detaljerne er der endnu (det vil dog nok være nemmere at snitte en ny lås end nogensinde få den her til at være andet end noget man kan slå sig over fingrene med)
en uge nær (Small).JPG
en uge nær (Small).JPG (58.83 KiB) Vist 12567 gange
Slagstiften mangler også, det underbygger teorien om, at låsen med vilje er blevet "udtaget, adskilt og bortkastet" før overgivelse.

Den får lige lidt mere tid, 60 års rust tager lidt tid at få af.


ARBEJDSSIKKERHED: Rustfrit stål indeholder masser af chrom og nikkel, og det går ud i opløsningen/slammen når elektroderne korroderer. Man skal derfor bruge gummihandsker når man stikker fingrene i karret.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 5. jun 2008, 15:28

opdatering 17/6 2008.

Klumpen har nu fået 12 dages behandling.

Den meget ulækre vædske blev hældt fra (men gemt til senere brug, når slammet har bundfældet sig), elektroderne renset af med en grydesvamp (huskede handsker!) og der blev hældt rent vand i kassen.
Låsen får så et par dage i rent vand og 5-6 Volt for at trække rester af elektrolytten ud.

Umiddelbart ser det ud til at være ganske pænt, måske stadig med nogen rust imellem rillerne på gastryksstangen.

Slammet bestod dels af fint slam, og dels af 2-3 mm tykke plader af rust, der simpelthen er skallet af låsen. Skal man tro tommelfingerreglen om, at jern udvider sig 3 gange når det ruster, skulle låsen altså være et par mm mindre på alle ledder når jeg er færdig.

(Chancen for at Tollund-manden besvangrer Egtved-pigen, er større end sandsynligheden for, at den kommer til at skyde igen, beklager HVK :twisted: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 5. jun 2008, 15:29

22/6 2008

Så får den ikke længere. Strengt taget kunne den godt have klaret en uge mere i sodaopløsningen, der sad enkelte små rustskaller hist og her, men i stedet blev den tørret "over en sagte ild", fik en tur med en stålbørste og en gang våbenolie. Det hårdest ramte område er "gastrykpindens riller"
oversigt slut (Small).JPG
oversigt slut (Small).JPG (19.23 KiB) Vist 12279 gange
Går man lidt tættere på, kan man se at korrosionen har været hård ved den, men der er ingen tvivl om hvad der passer sammen, og det er en regulær metalklump nu.
lås slut (Small).JPG
lås slut (Small).JPG (36.08 KiB) Vist 12277 gange
Bundstykkehovedet, overfor udkasterens spor kan man endda tydeligt se udtrækkeren :eek:
bundstykkehoved slut (Small).JPG
bundstykkehoved slut (Small).JPG (37.83 KiB) Vist 12274 gange
Den lille pind der stikker skråt ned til venstre, er den rørsplit der holder udtrækkeren...gad vide hvorfor den sidder halvt ude? Faldet ud eller forsøgt fjernet for at ødelægge låsen mest muligt?

Morale: Elektrolyse er en effektiv og skånsom måde at pille metallet ud af en klump rust, men det tager lidt tid.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Lycon » 5. jun 2008, 16:30

Top Nice <**>|
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af HVK » 5. jun 2008, 20:42

Glæder mig til at se resultatet :mad: For at tilføje lidt til Refraks fundhistorie....... Den største del er fundet i et skov område med en del dybe slugter hvor tyskerne helt sikkert havde forsøgt at stoppe russerne.... Der var stort set ikke andet end denne i skoven.....

5 kilometer derfra var der en anden skov med en del skrot, ammo m.m. og der fandt jeg den mindste del..... Og den øverste var der ikke.....

Man kan godt blive lidt træt af sådan at hive låse op af jorden i tide og utide..... <+:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 138 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Kar 98 » 6. jun 2008, 00:22

[0*0*0] [0*0*0] [0*0*0] [0*0*0] af hvad i ellers fandt !

Kar 98
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 6. jun 2008, 08:38

Kar 98 skrev:[0*0*0] af hvad i ellers fandt !

Kar 98
Det var faktisk lidt fesent:

Masser af hylstre/uafskudt til Moisin Nagant, K98 og PPSh (og en smule 9 mm para)
Granatsplinter og stumper af føringsbælter
messingfragmenter og panserpladestumper fra et brændt køretøj
20 mm MK hylstre (messing, og fladtrådte)
37 MM PAK hylstre (jern, stærkt korroderede)
Nogen usædvanligt lede myg og en kolossalt masse græspollen

I de 20 år der er gået siden murens fald, er de fleste områder efterhånden støvsuget for alt andet end historiens vingesus.

Næh, jeg skal have fremskaffet "Turen går til Kursk"!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af HVK » 6. jun 2008, 09:19

Refrak glemte naturligvis den forsagede russiske håndgranat der fulgte med min spade op.... Den var af "konserves dåse" typen og uden bøjle..... :nolisten:

Masser af 20mm granater hvor hylstrene var rustet op, et par panser kæde led og et tysk messing fyrtøj....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 6. jun 2008, 10:05

HVK skrev:Refrak glemte naturligvis den forsagede russiske håndgranat der fulgte med min spade op.... Den var af "konserves dåse" typen og uden bøjle..... :nolisten:
Nærmere bestemt en RG-42
Billede
Kilde: http://www.theeasternfront.co.uk/Infant ... eapons.htm
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af HVK » 13. jun 2008, 22:38

;.;<
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 22. jun 2008, 21:54

Så er der opdateret øverst i tråden, jeg finder selv resultatet tilfredsstillende.
:mad:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af HVK » 22. jun 2008, 22:01

Refraktorius skrev:Så er der opdateret øverst i tråden, jeg finder selv resultatet tilfredsstillende.
:mad:
Flot flot flot..... Det ser rigtig godt ud.... Nu er al min litteratur jo af gode grunde pakket ned.... De riller du omtaler - er det ikke en fjeder?

Underligt med stiften der sidder halvt ude... Men det kan da være at de har forsøgt at ødelægge låsen. Eller at de har forsøgt at reparere den men opgivet?

Jeg synes det viser hvor flot et usselt jernfund kan blive.... Og jeg har indset at den aldrig kommer til at virke igen..... :oops:

Edit: Gad vide om stiften også holder slagstiften? Med den vinkel det umiddelbart ser ud til at den har kan det godyt være at slagstiften kan udtages hvis man banker den halvt ud..... ???
Senest rettet af HVK 22. jun 2008, 22:16, rettet i alt 1 gang.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Lycon » 22. jun 2008, 22:07

HVK skrev:
Refraktorius skrev:Så er der opdateret øverst i tråden, jeg finder selv resultatet tilfredsstillende.
:mad:
Flot flot flot..... Det ser rigtig godt ud.... Nu er al min litteratur jo af gode grunde pakket ned.... De riller du omtaler - er det ikke en fjeder?

Underligt med stiften der sidder halvt ude... Men det kan da være at de har forsøgt at ødelægge låsen. Eller at de har forsøgt at reparere den men opgivet?

Jeg synes det viser hvor flot et usselt jernfund kan blive.... Og jeg har indset at den aldrig kommer til at virke igen..... :oops:
Ja det er imponerende, jeg får helt lyst til at give min P08 samme tur, deværre vil der nok ikke være nok jern tilbage til at man kan se at det har været en 08.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 22. jun 2008, 22:15

HVK skrev: Flot flot flot..... Det ser rigtig godt ud.... Nu er al min litteratur jo af gode grunde pakket ned.... De riller du omtaler - er det ikke en fjeder?
............
Jeg synes det viser hvor flot et usselt jernfund kan blive.... Og jeg har indset at den aldrig kommer til at virke igen..... :oops:
Tak for roserne :eek:

Uden at have slået det op, mener jeg at udkasteren må have kørt i det spor der sidder overfor udtrækkeren.
bundstykkehoved m tekst.JPG
bundstykkehoved m tekst.JPG (25.21 KiB) Vist 12227 gange

@lycon: Hvis der er jern i den, kan det næsten kun være en fordel. Man kommer ind til det sunde metal og stopper korrosionen. Men der er selvfølgeligt altid en risiko for, at man kommer til at restaurere den så meget, at den pludseligt ikke længere med sikkerhed ikke er et våben ::_=>

(Hvis det er en dims der er sat løst sammen af enkeltdele, skal man forøvrigt helst have en ledning til hver del, da man ellers risikerer korrosion i samlingerne.)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af HVK » 22. jun 2008, 22:18

Lycon skrev:
HVK skrev:
Refraktorius skrev:Så er der opdateret øverst i tråden, jeg finder selv resultatet tilfredsstillende.
:mad:
Flot flot flot..... Det ser rigtig godt ud.... Nu er al min litteratur jo af gode grunde pakket ned.... De riller du omtaler - er det ikke en fjeder?

Underligt med stiften der sidder halvt ude... Men det kan da være at de har forsøgt at ødelægge låsen. Eller at de har forsøgt at reparere den men opgivet?

Jeg synes det viser hvor flot et usselt jernfund kan blive.... Og jeg har indset at den aldrig kommer til at virke igen..... :oops:
Ja det er imponerende, jeg får helt lyst til at give min P08 samme tur, deværre vil der nok ikke være nok jern tilbage til at man kan se at det har været en 08.
Har vi fået historien bag den??? Afkortet pibe? Meget tynd i rammen foran - har den lagt i en pistoltaske - nedgravet???
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Lange » 22. jun 2008, 23:01

super flot men pistolen er da meget federe flot ramme og den hørmer så meget af historie at det gik i næsen af mig da jeg så billedet lad os da lige få din historie lycon er det et fund du selv har gjort ?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 23. jun 2008, 00:52

Bare for sjov:
sammenskrivning.JPG
sammenskrivning.JPG (47.28 KiB) Vist 12155 gange
Men havde de nu bare været taget med samme underlag, en målestok, sammenligneligt lys og et bedre kamera end et 7 år gammelt 1,3Mp, så havde det været lidt sjovere....
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Lycon » 23. jun 2008, 07:04

HVK skrev: Har vi fået historien bag den??? Afkortet pibe? Meget tynd i rammen foran - har den lagt i en pistoltaske - nedgravet???
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ger#p20590 ingen pistoltaske.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Jeppe
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. aug 2007, 08:50
Geografisk sted: Vendsyssel SØ

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Jeppe » 15. jul 2008, 12:15

Hej Refraktorius

Et rigtigt spændende område som man fra tid til anden kan have stor glæde af - men lige et enkelt spørgsmål til teknikken. Du skriver at det er vigtigt at den del der skal behandles er koblet til minus siden - og det er ok, men her tænker jeg på hvor bogstaveligt dette skal tages. Hvis det er nogle sammenrustede dele og man sætter minus til een af disse, vil dette jo sikkert fungere fint i starten, men efterhånden vil man jo sikkert kunne risikere at delene - i takt med at rusten opløses - mister kontakten. Har du nogen ide/erfaring med hvor kritisk dette er - eller er det nok at de blot rører hinanden - med eller uden rust, dette kunne f.eks. være en gl. jernlås hvor det er yderst vanskeligt at komme til de indvendige dele - etc. etc.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 15. jul 2008, 20:21

Jeg har engang detektet en meget mystisk jerndims (rusten klump med uforklarlig facon) og satte den i badet efter at have skrabt mig frem til metal i den ene ende af klumpen.

Det viste sig at være et stykke kæde da skorperne faldt af, og der var en ret tydelig tendens til at der manglede materiale der hvor kædeleddene havde rørt hinanden (men om det skyldes strømmen, kan jeg ikke sige med sikkerhed. Den var meget rusten!)

Ved andre lejligheder har jeg haft ting i badet der var nittet løst sammen, uden at kunne se noget problem.

Metoden har sine begrænsninger, og virker bedst på ydersiden af genstandene, hvor "strømmen kan komme til". Et rørstykke vil blive renset på ydersiden, men stort set ikke berørt på indersiden.
Man kan lave et krumspring her. HVK forærede mig et 23 mm hylster fra en sturmovik, det blev renset med elektrolyse, og indersiden blev ordnet med en elektrode der var forsynet med plastklodser, så den ikke kunne komme i direkte kontakt med hylsteret og kortslutte. Det virkede fint.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 9. feb 2011, 08:39

Jeg fik nogle relevante spørgsmål på en PB jeg vil dele med I andre (anonymiseret, nu det kom på en PB):
Hej
Jeg har lige fundet en større jern/metal dims ude i min græsplæne. Den er noget medtaget og godt rusten, og inspireret af billederne fra din elektrolyse kunne jeg godt tænke mig at prøve dette. Jeg har dog et par spørgsmål som jeg tænkte du kunne hjælpe med.
Soda
Du skriver at Soda er bedst. Hvor køber man dette, og hvad skal blandingen være? Skal der fyldes på løbende?
Sodaen kan købes i supermarked/ved købmanden. Det står ved rengøringsmidlerne og koster nærmest ingenting:
Billede
Der skal bare tilsættes en spiseske pr liter, koncentrationen er ikke vigtig. Det forbruges ikke, så det eneste der skal efterfyldes undervejs er vand (det fordamper, læg evt et stykke plast over baljen hvis den står et sted hvor du ikke vil hæve luftfugtigheden)
Strømkilde
Jeg har en oplader der kan lade 6/12V (faktisk har jeg flere en på 6A og et par stykker der er mindre a la mobilladere). Kan noget af dette bruges som strøm kilde, eller skal jeg lade et 6V batteri op og så bruge det?
en 6 eller 12V oplader er fin til formålet. Det går langsommere med 6 end med 12V, men konservatorer der har en gammel kanon liggende i karret i op til et år er helt nede på 2-3V. Ingen grund til at bruge kræfter på batteriet.
"Syndebukken"
Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal vælge det stykke metal som skal 'arve' al rusten?
Det går i opløsning, så det skal gerne være solidt og billigt.
Jeg har altid brugt rustfrit stål da det holder længst, men ud fra et arbejdsmiljøsynspunkt er det bedre at bruge almindeligt jern (armeringsjern), da rustfrit stål indeholder en masse nikkel, chrom og andre gode sager, der ikke er noget man har lyst til at smøre sig selv ind i.

Bruger man rent jern, kan suppen hældes i kloakken når man er færdig uden man behøver få dårlig samvittighed.

Man skal forsøge at anbringe dimsen midt i karret, og "offerpindene" pænt rundt om så man får et symmetrisk felt. Det er kun de dele strømmen "ser" der bliver påvirket.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af The Yeti » 9. feb 2011, 12:05

Refraktorius skrev:
Man skal forsøge at anbringe dimsen midt i karret, og "offerpindene" pænt rundt om så man får et symmetrisk felt. Det er kun de dele strømmen "ser" der bliver påvirket.
Tak for svarerne - så kom der navn på Spørgejørgen.


Jeg har dog et mere. Hvordan er det bedst at forbindel offerpindende parallelt eller i serie?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 9. feb 2011, 12:30

jeg tror principielt det er ganske ligegyldigt.

For nemheds skyld plejer jeg at lave en "vifteforbindelse" til at fordele strømmen med.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af The Yeti » 9. feb 2011, 18:50

Det er dette pragtstykke af en rusten dims jeg vil forsøge mig med. Så hvis der er nogen der kan identificerer den som en svensk landskabsmine som detonerer ved kontakt med soda, så er det nu jeg gerne vil have advarslen.
Vedhæftede filer
IMG_0071 (1).jpg
Dimsen
IMG_0071 (1).jpg (72.84 KiB) Vist 10984 gange

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Elektrolyse på en gammel jerndims (MP44-lås?)

Indlæg af Refraktorius » 9. feb 2011, 21:17

hmmmmmmm, plovskær?

For at få god kontakt, så bor et lille hul indtil du er inde i friskt jern, stik ledningen i, og slå et lille søm i hullet, så er ledningen kilet fast og du har god kontakt.

.... en klodskasse er et glimrende kar til formålet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar