Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Indlægget er gen-uploadet her med billeder indsat:
Emne: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Trigger Job på min STI EDGE
Så kom den nyerhvervede STI EDGE i 9 mm, indkøbt for at have et godt våben, som kan skyde præcist uden kappeklædt ammunition.
Samlekvaliteten er helt i top og test på banerne viste at præcisionen også er ok. Med standard Magtech 9mm 124 GRS holder den en spredning på 5 cm med anlæg på 25 m, med eller uden bly
Men der var en anke: Aftræk var ikke lavet færdigt (men jeg er også kritisk) idet der var klart kryb og forløb var ujævnt. Ergo skulle der laves et trigger job og spørgsmålet var bare om jeg selv skulle gøre det eller den skulle afleveres til en våbensmed.
Jeg valgte at gøre det selv, så ved jeg jo også hvor der skal brokkes hvis det bliver nødvendigt .
Min baggrund er 25 års skydning og normalt har jeg selv gennemført vedligehold og nødvendige tilpasninger/udskiftninger.
Hele forløbet er beskrevet her til inspiration for andre, der måtte have lyst til også at prøve selv.
Derfor lige et par advarsler:
- Hvis du har flere end 2 tommelfingre, så lad være
- Hvis du ikke kan forstå eller ikke vil gennemføre de sikkerhedstest vi kommer til senere så lad være
- Hvis du vil gøre det billigst muligt, så gå til en våbensmed
- Hvis du ikke vil ofre det det koster for det rigtige værktøj, så lad være
- Hvis det vælter dit budget, at der kan blive tale om at købe et sæt hammer og sear, så lad være
- Hvis du ikke vil bruge en 8-10 timer på sagen, så lad være
Det er til gengæld en ubeskrivelig fornemmelse at gennemføre sit eget triggerjob og stå med et aftræk der er som et S&W revolver SA aftræk og en følelse ”skind der glider mod silke”
Her er EDGE’en lige kommet hjem fra skydebanen og er godt beskidt:
Men til sagen: Hvad skal der bruges af værktøj mm
Uover almindeligt håndværktøj til adskillelse af våben er det en nødvendighed med en lup, et sæt måleblade og følgende ret specialiserede ting:
Et sæt Arkansas sten, det er nok med to, en i fin og en de er ekstra fin. Sådanne slibesten kan købes ved Brownells i ½ x ½ x 6 tommer. Bemærk at der ikke opgives tal for finhed (som ved sandpapir) men den fine gør hårdt metal glat uden synlige ridser og den ekstra fine giver en blank (næsten skinnende) overflade. Glem alt og grove sten og metalfil
Køb kun kvalitetssten, da det er helt afgørende at de er lige og har perfekte og skarpe 90 graders kanter
Sådan ser sådan en ud:
Derudover er der brug for en jig som kan holde sear i de rigtige vinkler. Denne kan ligeledes købes ved Brownells:
Denne virker efter hensigten – der er andre Jig’s, som kan have problemer og det er ikke nødvendig med en holder til hammeren.
Og så det allervigtigste, bogen der forklarer det hele:
Kuhnhausens bog er simpelthen fremragende, alt kan findes her om 1911 familien og andre bøger er i bedste fald underholdende i andre tilfælde ren spild af penge. Han har tilsvarende fremragende bøger om revolvere som også kan anbefales varmt.
Første skridt i jobbet et det nemmeste og det er hammeren. Den ser således ud:
Full cock kanten er den, der følger det nederste flade stykke og vinklen skal være 90 grader og her er det jo dejligt at vores sten lige har denne vinkel
Så op i skruestikken med hammeren (jeg bruger en lille skruestik med gummi på kæberne) og brug en hård sten til at rette og polere anlægsfladen for sear. Stenen skal til enhver tid ligge an mod det flade stykke
Sådan ser det ud:
Tag få strøg af gange og kontroller jævnligt med luppen. Vær opmærksom på at stenen holdes vinkelret på selve emnet også.
Derefter måles (med måleblad) højden af kanten, og den vil typisk være 0,4 mm eller mere.
Jeg har reduceret denne højde (med hammeren i skruestikken) med Arkansas stenen til den er kommet ned til 0,25 mm. Brug flittigt lup og måleblade for at følge med i processen. Jeg brugte skruestikken som anlæg for at sikre at der blev taget lige meget i begge sider dvs at kanten er parallel med aksen. Faktisk brugte (ofrede) jeg målebladet som anlæg på det flade stykke, så er der næsten ikke noget der kan gå galt
Afsluttes med et par strøg med den ultra fine sten
Når dette er lavet gives fladerne på hammeren, der berører rammen, nogle få strøg for at sikre at der ikke er ”spidser” eller ujævnheder, der river på rammen. Men husk disse flader ikke behøver at være helt glatte , så tag ikke for meget af !
Hele det ovennævnte kan laves på ½ time men jeg brugte meget mere tid på det da der hele tiden blev målt og kikket.
Næste skridt er at få sear ordnet, den ser således ud:
Her er det den øverste kant (som ligger an mod kanten på hammeren) der skal poleres. Ind i jig’en med den og følg brugsanvisningen, kanten er 90 grader på aksen. Eneste kritiske er sådan set, at der ikke tages for meget af sear’ens længde (den kan komme under kritisk længde og så er den til brokkassen). I mit tilfælde skulle vinklen bare rettes svagt, så der er næsten ikke fjernet noget.
Det ser således ud:
Bemærk at sear ikke er spændt fast, således at det der nemmere at tage billedet
Næste skridt er det helt afgørende: Her skal den sekundere vinkel laves med 45 grader til anlægsfladen, som vist her:
Den højre del er hammer og den venstre del er sear – bemærk at kanten af sear, der vender mod hammeren er slebet af i 45 grader (der var stort set ingen kant på min EDGE fra fabrikken, derfor det ret lange kryb).
Dette er den anden indstilling i jig’en så det er også lige ud af landevejen. Det eneste man skal være opmærksom på er hvor meget indgreb der er tilbage. Jeg har taget af så det samlede indgreb er ca. 0,2 mm
Dette kan måles ved at male sear med sort spritpen, samle våbenet, tage et par aftræk. På indgrebsfladen er farven væk. Brug lup og måleblade
Sådan ser det ud i jig’en:
Bemærk at denne gang er sear pin rykket op i øverste hul for at opnå den anden vinkel. Og som tidligere er der ikke fastspænding til ære for footografen
Og her er så den færdige sear:
Skarp som en kniv :yo: .
Jeg vil skyde våbnet ind med denne justering af sear og så måske senere reducere indgreb en smule mere
Sidste skridt er lige at glatte de sider på aftræksbuen (trigger assembly) som berører andre flader under aftrækket, igen er der bare tale om lidt afglatning af eventuelle grater. Husk at 1911 våbnet er genialt i sin opbygning og næsten alt har en funktion, så gør ikke noget som du ikke kan overse konsekvenserne af
Så er det bare tilbage at samle våbenet og glæde sig over det fine aftræk.
Inden enhver afprøvning med ammunition er det absolut nødvendig at gennemføre følgende sikkerhedstjek:
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må hammeren ikke kunne trykkes frem (med en tommelfinger på hammeren). Tryk så kraftigt du kan!
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk når sikringen er sat til
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk hvis håndballe sikringen (grip safety) ikke er trykket ind
- Kontroller at hammeren kan stoppes i safety notch (1/4 cock) (slip aftræk)
- Kør slæden hurtigt frem og tilbage og kontroller at hammeren går i indgreb hver gang, uanset hvor hurtigt slæden føres tilbage.
- Kontroller aftræksvægt, stram om nødvendig den trefløjede fjeder
Disse afprøvningspunkter tager samlet under 5 minut at udføre, og skal gennemføres hver eneste gang våbnet samles
Hvis der bare er en af disse tests der svigter, er våbnet usikkert og må ikke bruges før fejlen er afhjulpet
Aftrækket, som jeg har det nu, kan give et fuldt funktionsdygtigt våben med en aftræksvægt på under 800 g men jeg har ved hjælp af den trefløjede fjeder sat aftræk til ca. 1200g for at være på den sikre side og den bliver stillet ned når våbnet er blevet ”indkørt”.
EDGE’en skal bruges til pistolterræn så den bliver justeret ned til lige over 1000g
EKAS
Indlægget er gen-uploadet her med billeder indsat:
Emne: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Trigger Job på min STI EDGE
Så kom den nyerhvervede STI EDGE i 9 mm, indkøbt for at have et godt våben, som kan skyde præcist uden kappeklædt ammunition.
Samlekvaliteten er helt i top og test på banerne viste at præcisionen også er ok. Med standard Magtech 9mm 124 GRS holder den en spredning på 5 cm med anlæg på 25 m, med eller uden bly
Men der var en anke: Aftræk var ikke lavet færdigt (men jeg er også kritisk) idet der var klart kryb og forløb var ujævnt. Ergo skulle der laves et trigger job og spørgsmålet var bare om jeg selv skulle gøre det eller den skulle afleveres til en våbensmed.
Jeg valgte at gøre det selv, så ved jeg jo også hvor der skal brokkes hvis det bliver nødvendigt .
Min baggrund er 25 års skydning og normalt har jeg selv gennemført vedligehold og nødvendige tilpasninger/udskiftninger.
Hele forløbet er beskrevet her til inspiration for andre, der måtte have lyst til også at prøve selv.
Derfor lige et par advarsler:
- Hvis du har flere end 2 tommelfingre, så lad være
- Hvis du ikke kan forstå eller ikke vil gennemføre de sikkerhedstest vi kommer til senere så lad være
- Hvis du vil gøre det billigst muligt, så gå til en våbensmed
- Hvis du ikke vil ofre det det koster for det rigtige værktøj, så lad være
- Hvis det vælter dit budget, at der kan blive tale om at købe et sæt hammer og sear, så lad være
- Hvis du ikke vil bruge en 8-10 timer på sagen, så lad være
Det er til gengæld en ubeskrivelig fornemmelse at gennemføre sit eget triggerjob og stå med et aftræk der er som et S&W revolver SA aftræk og en følelse ”skind der glider mod silke”
Her er EDGE’en lige kommet hjem fra skydebanen og er godt beskidt:
Men til sagen: Hvad skal der bruges af værktøj mm
Uover almindeligt håndværktøj til adskillelse af våben er det en nødvendighed med en lup, et sæt måleblade og følgende ret specialiserede ting:
Et sæt Arkansas sten, det er nok med to, en i fin og en de er ekstra fin. Sådanne slibesten kan købes ved Brownells i ½ x ½ x 6 tommer. Bemærk at der ikke opgives tal for finhed (som ved sandpapir) men den fine gør hårdt metal glat uden synlige ridser og den ekstra fine giver en blank (næsten skinnende) overflade. Glem alt og grove sten og metalfil
Køb kun kvalitetssten, da det er helt afgørende at de er lige og har perfekte og skarpe 90 graders kanter
Sådan ser sådan en ud:
Derudover er der brug for en jig som kan holde sear i de rigtige vinkler. Denne kan ligeledes købes ved Brownells:
Denne virker efter hensigten – der er andre Jig’s, som kan have problemer og det er ikke nødvendig med en holder til hammeren.
Og så det allervigtigste, bogen der forklarer det hele:
Kuhnhausens bog er simpelthen fremragende, alt kan findes her om 1911 familien og andre bøger er i bedste fald underholdende i andre tilfælde ren spild af penge. Han har tilsvarende fremragende bøger om revolvere som også kan anbefales varmt.
Første skridt i jobbet et det nemmeste og det er hammeren. Den ser således ud:
Full cock kanten er den, der følger det nederste flade stykke og vinklen skal være 90 grader og her er det jo dejligt at vores sten lige har denne vinkel
Så op i skruestikken med hammeren (jeg bruger en lille skruestik med gummi på kæberne) og brug en hård sten til at rette og polere anlægsfladen for sear. Stenen skal til enhver tid ligge an mod det flade stykke
Sådan ser det ud:
Tag få strøg af gange og kontroller jævnligt med luppen. Vær opmærksom på at stenen holdes vinkelret på selve emnet også.
Derefter måles (med måleblad) højden af kanten, og den vil typisk være 0,4 mm eller mere.
Jeg har reduceret denne højde (med hammeren i skruestikken) med Arkansas stenen til den er kommet ned til 0,25 mm. Brug flittigt lup og måleblade for at følge med i processen. Jeg brugte skruestikken som anlæg for at sikre at der blev taget lige meget i begge sider dvs at kanten er parallel med aksen. Faktisk brugte (ofrede) jeg målebladet som anlæg på det flade stykke, så er der næsten ikke noget der kan gå galt
Afsluttes med et par strøg med den ultra fine sten
Når dette er lavet gives fladerne på hammeren, der berører rammen, nogle få strøg for at sikre at der ikke er ”spidser” eller ujævnheder, der river på rammen. Men husk disse flader ikke behøver at være helt glatte , så tag ikke for meget af !
Hele det ovennævnte kan laves på ½ time men jeg brugte meget mere tid på det da der hele tiden blev målt og kikket.
Næste skridt er at få sear ordnet, den ser således ud:
Her er det den øverste kant (som ligger an mod kanten på hammeren) der skal poleres. Ind i jig’en med den og følg brugsanvisningen, kanten er 90 grader på aksen. Eneste kritiske er sådan set, at der ikke tages for meget af sear’ens længde (den kan komme under kritisk længde og så er den til brokkassen). I mit tilfælde skulle vinklen bare rettes svagt, så der er næsten ikke fjernet noget.
Det ser således ud:
Bemærk at sear ikke er spændt fast, således at det der nemmere at tage billedet
Næste skridt er det helt afgørende: Her skal den sekundere vinkel laves med 45 grader til anlægsfladen, som vist her:
Den højre del er hammer og den venstre del er sear – bemærk at kanten af sear, der vender mod hammeren er slebet af i 45 grader (der var stort set ingen kant på min EDGE fra fabrikken, derfor det ret lange kryb).
Dette er den anden indstilling i jig’en så det er også lige ud af landevejen. Det eneste man skal være opmærksom på er hvor meget indgreb der er tilbage. Jeg har taget af så det samlede indgreb er ca. 0,2 mm
Dette kan måles ved at male sear med sort spritpen, samle våbenet, tage et par aftræk. På indgrebsfladen er farven væk. Brug lup og måleblade
Sådan ser det ud i jig’en:
Bemærk at denne gang er sear pin rykket op i øverste hul for at opnå den anden vinkel. Og som tidligere er der ikke fastspænding til ære for footografen
Og her er så den færdige sear:
Skarp som en kniv :yo: .
Jeg vil skyde våbnet ind med denne justering af sear og så måske senere reducere indgreb en smule mere
Sidste skridt er lige at glatte de sider på aftræksbuen (trigger assembly) som berører andre flader under aftrækket, igen er der bare tale om lidt afglatning af eventuelle grater. Husk at 1911 våbnet er genialt i sin opbygning og næsten alt har en funktion, så gør ikke noget som du ikke kan overse konsekvenserne af
Så er det bare tilbage at samle våbenet og glæde sig over det fine aftræk.
Inden enhver afprøvning med ammunition er det absolut nødvendig at gennemføre følgende sikkerhedstjek:
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må hammeren ikke kunne trykkes frem (med en tommelfinger på hammeren). Tryk så kraftigt du kan!
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk når sikringen er sat til
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk hvis håndballe sikringen (grip safety) ikke er trykket ind
- Kontroller at hammeren kan stoppes i safety notch (1/4 cock) (slip aftræk)
- Kør slæden hurtigt frem og tilbage og kontroller at hammeren går i indgreb hver gang, uanset hvor hurtigt slæden føres tilbage.
- Kontroller aftræksvægt, stram om nødvendig den trefløjede fjeder
Disse afprøvningspunkter tager samlet under 5 minut at udføre, og skal gennemføres hver eneste gang våbnet samles
Hvis der bare er en af disse tests der svigter, er våbnet usikkert og må ikke bruges før fejlen er afhjulpet
Aftrækket, som jeg har det nu, kan give et fuldt funktionsdygtigt våben med en aftræksvægt på under 800 g men jeg har ved hjælp af den trefløjede fjeder sat aftræk til ca. 1200g for at være på den sikre side og den bliver stillet ned når våbnet er blevet ”indkørt”.
EDGE’en skal bruges til pistolterræn så den bliver justeret ned til lige over 1000g
EKAS
Senest rettet af EKAS 2. dec 2010, 20:53, rettet i alt 1 gang.
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)
- Lycon
- Admin
- Indlæg: 14340
- Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1745 times
- Been thanked: 1272 times
- Kontakt:
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Det er et totalt i orden indlæg det der, super forklaring med tilhørende illustrative billeder, nu er du så forpligtet til at beholde din imageshack.us konto og ikke ændre i biblioteks stien de næste 15 år.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Mapzter
- This member is
- Indlæg: 5847
- Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 108 times
- Been thanked: 495 times
- Kontakt:
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Kanon indlæg! :yo:
Det kan også anbefales at polere anlægsfladen mellem aftrækker og disconnector.
Det kan også anbefales at polere anlægsfladen mellem aftrækker og disconnector.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Helt enig - Jeg kiggede også EDGE'en efter her og de andre steder hvor der normalt er noget at hente, men jeg må godt nok sige at den var veltrimmet som den blev leveret - det er måske derfor jeg skulle vente 7 mdr på leveringen
Spøg tilside: Det ver vistnok nærmere fordi jeg ville have et "sædvanligt" forsigte, og så var det pludselig en special levering
Har ikke prøvet "fiberlampen" de sætter ind som standard og ved ikke om den virker godt til terræn, jeg har mine tvivl
EKAS
Spøg tilside: Det ver vistnok nærmere fordi jeg ville have et "sædvanligt" forsigte, og så var det pludselig en special levering
Har ikke prøvet "fiberlampen" de sætter ind som standard og ved ikke om den virker godt til terræn, jeg har mine tvivl
EKAS
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)
- Ølgaard
- Platin Member
- Indlæg: 2301
- Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 320 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Jeg undre mig lidt over, som gammel skytte, at jo dyrere, og jeg må nok indrømme FLOTTE, skydere, hvor mange problemer der er med dem, lige fra slædestop, til ikke kan skyde med AMA, uden at slæden, skaber problemer, samt at magasinerne laver problemer.
Jeg har en Llama 38 super, som aldrig har svigtet, og en NORINCO NP 28 9mm, som er tunet, og jeg smider alle former for 9mm i uden problemer.
Jeg er til 1911, og de funker altid selvom de er, gamle skydere, fra krigen , og endda fra før.
Jeg har en Llama 38 super, som aldrig har svigtet, og en NORINCO NP 28 9mm, som er tunet, og jeg smider alle former for 9mm i uden problemer.
Jeg er til 1911, og de funker altid selvom de er, gamle skydere, fra krigen , og endda fra før.
- Grendel
- Platin Member
- Indlæg: 3159
- Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 205 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Tak for et super indlæg!.
Hvad endte du med at bekoste på sådan et jig for at få den hjem pris + fragt/moms? Også gerne på de andre sten
Får selv lyst til at tinker lidt efter dit indlæg..
Hvad endte du med at bekoste på sådan et jig for at få den hjem pris + fragt/moms? Også gerne på de andre sten
Får selv lyst til at tinker lidt efter dit indlæg..
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Ja, jeg tør næsten ikke sige det, men hvis du lover at holde det under os så blev jig'en leveret af Post DK uden moms og told :eek:
Men der kommer jo nok et girokort lige inden Jul :crying:
Så prisen er bare de ca 130 $
Arkansas stenene har jeg købt for år tilbage og de er simpelthen uundværlige og kan holde i en evighed hvis man passer på den. Efter hvert job skal de tørres grundig af i våbenolie og renses helt i bund med en blød klud
Gå bare igang - det koster lidt ekstra men det er rigtigt spændende specielt når det lykkes :yo:
EKAS
Men der kommer jo nok et girokort lige inden Jul :crying:
Så prisen er bare de ca 130 $
Arkansas stenene har jeg købt for år tilbage og de er simpelthen uundværlige og kan holde i en evighed hvis man passer på den. Efter hvert job skal de tørres grundig af i våbenolie og renses helt i bund med en blød klud
Gå bare igang - det koster lidt ekstra men det er rigtigt spændende specielt når det lykkes :yo:
EKAS
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)
- Ledsmoke
- Silver Member
- Indlæg: 442
- Tilmeldt: 4. nov 2005, 00:07
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Vonge
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 21 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Hold op hvor er det bare et flot indlæg. Der har du tænkt over tingene inden du gik i gang og dokumenteret de essentielle skridt. Det er meget pædagogisk og overskueligt stillet op. Og jeg syntes også du har fået taget nogle gode billeder til hvor man kan se hvad der foregå på pågældende billede.
Tak skal du have for det :danish:
(kan du lokkes til at være så rar at loade billederne op i indlægget så de ikke er væk om få måneder please ?? , det har ødelagt mange gamle indlæg desværre, og jeg har lige trykket på "bogmærk dette emne" for at kunne finde det igen engang.
Tak skal du have for det :danish:
(kan du lokkes til at være så rar at loade billederne op i indlægget så de ikke er væk om få måneder please ?? , det har ødelagt mange gamle indlæg desværre, og jeg har lige trykket på "bogmærk dette emne" for at kunne finde det igen engang.
Mvh Ledsmoke
Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.
Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!
Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.
Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Yeps, jeg vil gerne medvirkebevare billederne - men hvis de vedhæftes kommer de bare i en lind grød efter teksten og det ødelægger jo lidt læsningen, derfor har jeg lagt den op på en gratis hjemmeside - det kan være at Lycon har et godt svar - han har jo styr på disse ting
EKAS
EKAS
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)
- Yamamoto
- Platin Member
- Indlæg: 1706
- Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 6 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Du skal bare vælge 'placer in-line' og så kommer billedet hvor du har cursoren stående. Så render du til gengæld ind i max antal attachments pr post og må splitte indlægget op i flere.EKAS skrev:Yeps, jeg vil gerne medvirkebevare billederne - men hvis de vedhæftes kommer de bare i en lind grød efter teksten og det ødelægger jo lidt læsningen, derfor har jeg lagt den op på en gratis hjemmeside - det kan være at Lycon har et godt svar - han har jo styr på disse ting
EKAS
Ellers rigtigt godt indlæg, det er så jeg selv får lyst, men så skal jeg lige købe en 1911'er først.
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Tak for tippet, denne mulighed var jeg ikke klar over.
Derudover var jeg ret bekymret for at det ikke kunne være under de 2M som jeg mener er maks lagerplads.
Jeg har reduceret billederne ret kraftigt,så de er måske nok lige er under grænsen
Men så er det vel et personligt lager? Altså lukket for nye billeder i en ny streng?
Mvh
EKAS
Derudover var jeg ret bekymret for at det ikke kunne være under de 2M som jeg mener er maks lagerplads.
Jeg har reduceret billederne ret kraftigt,så de er måske nok lige er under grænsen
Men så er det vel et personligt lager? Altså lukket for nye billeder i en ny streng?
Mvh
EKAS
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)
- Mindstorm
- Platin Member
- Indlæg: 1815
- Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 10 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Hvorfor laver man en 45g kant på sear, man kunne vel lige så godt lave "Full cock kanten er den, der følger det nederste flade stykke og vinklen skal være 90 grader " lavere?
Hvis det er et problem at spidsen på sear vil knække, altså hvis den er helt skarp, så er det vel bare lige at lave en 45g kant på 0.05mm. Med en stor 45g rejfning, så må hammeren få et mærkeligt slæb ned over sear'en når denne bevæger sig.
Hvis det er et problem at spidsen på sear vil knække, altså hvis den er helt skarp, så er det vel bare lige at lave en 45g kant på 0.05mm. Med en stor 45g rejfning, så må hammeren få et mærkeligt slæb ned over sear'en når denne bevæger sig.
Mvh Mindstorm
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Godt spørgsmål!
Jeg er ikke 100% procent sikker på svaret, men jeg mener at:
Ved at lave det som vist med 45 grader er indgrebet defineret af reifningskanten og højden af hammerkanten. Ved at gøre det på denne måde har du fuld godstykkelse og der flyttes minimalt på drejning af sear.
Altså er dette nok den hurtigste måde at tune aftrækket på sammenlignet med "tjeneste våben" hvor der måske slet ikke er nogen reifning.
Altså ren dovenskab - processen kan gøres på få minutter når man har sear ude og ved hvordan. Og det behøver jo ikke at være 45 grader eksakt, så en god våbensmed kan gøre det i hånden uden jig
Du har sikkert ret i at der kunne tænkes andre måder at gøre det på, men dovenskab, der leder til det eftertragtede resultat er normalt ikke at foragte
EKAS
Jeg er ikke 100% procent sikker på svaret, men jeg mener at:
Ved at lave det som vist med 45 grader er indgrebet defineret af reifningskanten og højden af hammerkanten. Ved at gøre det på denne måde har du fuld godstykkelse og der flyttes minimalt på drejning af sear.
Altså er dette nok den hurtigste måde at tune aftrækket på sammenlignet med "tjeneste våben" hvor der måske slet ikke er nogen reifning.
Altså ren dovenskab - processen kan gøres på få minutter når man har sear ude og ved hvordan. Og det behøver jo ikke at være 45 grader eksakt, så en god våbensmed kan gøre det i hånden uden jig
Du har sikkert ret i at der kunne tænkes andre måder at gøre det på, men dovenskab, der leder til det eftertragtede resultat er normalt ikke at foragte
EKAS
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)
- Mindstorm
- Platin Member
- Indlæg: 1815
- Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 10 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Tja... det er nok det der er svaret, altså at det er nemmere at slibe sear end hammer.
På mange rifler og sportspistoler er det bare to skarpe kanter der står over hinanden, da det giver et knivskarpt aftræk, uden nogen for for slæb.
På mange rifler og sportspistoler er det bare to skarpe kanter der står over hinanden, da det giver et knivskarpt aftræk, uden nogen for for slæb.
Mvh Mindstorm
- Mindstorm
- Platin Member
- Indlæg: 1815
- Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 10 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Hvor stor er den arkansas sten du bruger og hvad koster sådan nogle banditter?
Den er sikkert korn 800 den helt fine
Den er sikkert korn 800 den helt fine
Mvh Mindstorm
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Jeg har købt mine for år tilbage ved Brownells og kan ikke huske priser, men jeg kan se at Midway har dem fra ca 150 kr og opad
De mest anvendelige sten er 6 tommer lang og 1/2 tomme i kvadrat - det er sådanne jeg bruger, de ligger godt i hånden
EKAS
De mest anvendelige sten er 6 tommer lang og 1/2 tomme i kvadrat - det er sådanne jeg bruger, de ligger godt i hånden
EKAS
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)
- EKAS
- Bronze Member
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 25 times
Re: Trigger job på en fabriksny STI EDGE i 9mm
Billederne er væk og jeg kan ikke redugere i mit indlæg - derfor kommer den her igen med billeder:
Trigger Job på min STI EDGE
Så kom den nyerhvervede STI EDGE i 9 mm, indkøbt for at have et godt våben, som kan skyde præcist uden kappeklædt ammunition.
Samlekvaliteten er helt i top og test på banerne viste at præcisionen også er ok. Med standard Magtech 9mm 124 GRS holder den en spredning på 5 cm med anlæg på 25 m, med eller uden bly
Men der var en anke: Aftræk var ikke lavet færdigt (men jeg er også kritisk) idet der var klart kryb og forløb var ujævnt. Ergo skulle der laves et trigger job og spørgsmålet var bare om jeg selv skulle gøre det eller den skulle afleveres til en våbensmed.
Jeg valgte at gøre det selv, så ved jeg jo også hvor der skal brokkes hvis det bliver nødvendigt .
Min baggrund er 25 års skydning og normalt har jeg selv gennemført vedligehold og nødvendige tilpasninger/udskiftninger.
Hele forløbet er beskrevet her til inspiration for andre, der måtte have lyst til også at prøve selv.
Derfor lige et par advarsler:
- Hvis du har flere end 2 tommelfingre, så lad være
- Hvis du ikke kan forstå eller ikke vil gennemføre de sikkerhedstest vi kommer til senere så lad være
- Hvis du vil gøre det billigst muligt, så gå til en våbensmed
- Hvis du ikke vil ofre det det koster for det rigtige værktøj, så lad være
- Hvis det vælter dit budget, at der kan blive tale om at købe et sæt hammer og sear, så lad være
- Hvis du ikke vil bruge en 8-10 timer på sagen, så lad være
Det er til gengæld en ubeskrivelig fornemmelse at gennemføre sit eget triggerjob og stå med et aftræk der er som et S&W revolver SA aftræk og en følelse ”skind der glider mod silke”
Her er EDGE’en lige kommet hjem fra skydebanen og er godt beskidt:
Men til sagen: Hvad skal der bruges af værktøj mm
Uover almindeligt håndværktøj til adskillelse af våben er det en nødvendighed med en lup, et sæt måleblade og følgende ret specialiserede ting:
Et sæt Arkansas sten, det er nok med to, en i fin og en de er ekstra fin. Sådanne slibesten kan købes ved Brownells i ½ x ½ x 6 tommer. Bemærk at der ikke opgives tal for finhed (som ved sandpapir) men den fine gør hårdt metal glat uden synlige ridser og den ekstra fine giver en blank (næsten skinnende) overflade. Glem alt og grove sten og metalfil
Køb kun kvalitetssten, da det er helt afgørende at de er lige og har perfekte og skarpe 90 graders kanter
Sådan ser sådan en ud:
Derudover er der brug for en jig som kan holde sear i de rigtige vinkler. Denne kan ligeledes købes ved Brownells:
Denne virker efter hensigten – der er andre Jig’s, som kan have problemer og det er ikke nødvendig med en holder til hammeren.
Og så det allervigtigste, bogen der forklarer det hele:
Kuhnhausens bog er simpelthen fremragende, alt kan findes her om 1911 familien og andre bøger er i bedste fald underholdende i andre tilfælde ren spild af penge. Han har tilsvarende fremragende bøger om revolvere som også kan anbefales varmt.
Første skridt i jobbet et det nemmeste og det er hammeren. Den ser således ud: Full cock kanten er den, der følger det nederste flade stykke og vinklen skal være 90 grader og her er det jo dejligt at vores sten lige har denne vinkel
Så op i skruestikken med hammeren (jeg bruger en lille skruestik med gummi på kæberne) og brug en hård sten til at rette og polere anlægsfladen for sear. Stenen skal til enhver tid ligge an mod det flade stykke
Sådan ser det ud: Tag få strøg af gange og kontroller jævnligt med luppen. Vær opmærksom på at stenen holdes vinkelret på selve emnet også.
Derefter måles (med måleblad) højden af kanten, og den vil typisk være 0,4 mm eller mere.
Jeg har reduceret denne højde (med hammeren i skruestikken) med Arkansas stenen til den er kommet ned til 0,25 mm. Brug flittigt lup og måleblade for at følge med i processen. Jeg brugte skruestikken som anlæg for at sikre at der blev taget lige meget i begge sider dvs at kanten er parallel med aksen. Faktisk brugte (ofrede) jeg målebladet som anlæg på det flade stykke, så er der næsten ikke noget der kan gå galt
Afsluttes med et par strøg med den ultra fine sten
Når dette er lavet gives fladerne på hammeren, der berører rammen, nogle få strøg for at sikre at der ikke er ”spidser” eller ujævnheder, der river på rammen. Men husk disse flader ikke behøver at være helt glatte , så tag ikke for meget af !
Hele det ovennævnte kan laves på ½ time men jeg brugte meget mere tid på det da der hele tiden blev målt og kikket.
Næste skridt er at få sear ordnet, den ser således ud: Her er det den øverste kant (som ligger an mod kanten på hammeren) der skal poleres. Ind i jig’en med den og følg brugsanvisningen, kanten er 90 grader på aksen. Eneste kritiske er sådan set, at der ikke tages for meget af sear’ens længde (den kan komme under kritisk længde og så er den til brokkassen). I mit tilfælde skulle vinklen bare rettes svagt, så der er næsten ikke fjernet noget.
Det ser således ud: Bemærk at sear ikke er spændt fast, således at det der nemmere at tage billedet
Næste skridt er det helt afgørende: Her skal den sekundere vinkel laves med 45 grader til anlægsfladen, som vist her: Den højre del er hammer og den venstre del er sear – bemærk at kanten af sear, der vender mod hammeren er slebet af i 45 grader (der var stort set ingen kant på min EDGE fra fabrikken, derfor det ret lange kryb).
Dette er den anden indstilling i jig’en så det er også lige ud af landevejen. Det eneste man skal være opmærksom på er hvor meget indgreb der er tilbage. Jeg har taget af så det samlede indgreb er ca. 0,2 mm
Dette kan måles ved at male sear med sort spritpen, samle våbenet, tage et par aftræk. På indgrebsfladen er farven væk. Brug lup og måleblade
Sådan ser det ud i jig’en: Bemærk at denne gang er sear pin rykket op i øverste hul for at opnå den anden vinkel. Og som tidligere er der ikke fastspænding til ære for footografen
Og her er så den færdige sear: Skarp som en kniv :yo: .
Jeg vil skyde våbnet ind med denne justering af sear og så måske senere reducere indgreb en smule mere
Sidste skridt er lige at glatte de sider på aftræksbuen (trigger assembly) som berører andre flader under aftrækket, igen er der bare tale om lidt afglatning af eventuelle grater. Husk at 1911 våbnet er genialt i sin opbygning og næsten alt har en funktion, så gør ikke noget som du ikke kan overse konsekvenserne af
Så er det bare tilbage at samle våbenet og glæde sig over det fine aftræk.
Inden enhver afprøvning med ammunition er det absolut nødvendig at gennemføre følgende sikkerhedstjek:
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må hammeren ikke kunne trykkes frem (med en tommelfinger på hammeren). Tryk så kraftigt du kan!
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk når sikringen er sat til
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk hvis håndballe sikringen (grip safety) ikke er trykket ind
- Kontroller at hammeren kan stoppes i safety notch (1/4 cock) (slip aftræk)
- Kør slæden hurtigt frem og tilbage og kontroller at hammeren går i indgreb hver gang, uanset hvor hurtigt slæden føres tilbage.
- Kontroller aftræksvægt, stram om nødvendig den trefløjede fjeder
Disse afprøvningspunkter tager samlet under 5 minut at udføre, og skal gennemføres hver eneste gang våbnet samles
Hvis der bare er en af disse tests der svigter, er våbnet usikkert og må ikke bruges før fejlen er afhjulpet
Aftrækket, som jeg har det nu, kan give et fuldt funktionsdygtigt våben med en aftræksvægt på under 800 g men jeg har ved hjælp af den trefløjede fjeder sat aftræk til ca. 1200g for at være på den sikre side og den bliver stillet ned når våbnet er blevet ”indkørt”.
EDGE’en skal bruges til pistolterræn så den bliver justeret ned til lige over 1000g
Trigger Job på min STI EDGE
Så kom den nyerhvervede STI EDGE i 9 mm, indkøbt for at have et godt våben, som kan skyde præcist uden kappeklædt ammunition.
Samlekvaliteten er helt i top og test på banerne viste at præcisionen også er ok. Med standard Magtech 9mm 124 GRS holder den en spredning på 5 cm med anlæg på 25 m, med eller uden bly
Men der var en anke: Aftræk var ikke lavet færdigt (men jeg er også kritisk) idet der var klart kryb og forløb var ujævnt. Ergo skulle der laves et trigger job og spørgsmålet var bare om jeg selv skulle gøre det eller den skulle afleveres til en våbensmed.
Jeg valgte at gøre det selv, så ved jeg jo også hvor der skal brokkes hvis det bliver nødvendigt .
Min baggrund er 25 års skydning og normalt har jeg selv gennemført vedligehold og nødvendige tilpasninger/udskiftninger.
Hele forløbet er beskrevet her til inspiration for andre, der måtte have lyst til også at prøve selv.
Derfor lige et par advarsler:
- Hvis du har flere end 2 tommelfingre, så lad være
- Hvis du ikke kan forstå eller ikke vil gennemføre de sikkerhedstest vi kommer til senere så lad være
- Hvis du vil gøre det billigst muligt, så gå til en våbensmed
- Hvis du ikke vil ofre det det koster for det rigtige værktøj, så lad være
- Hvis det vælter dit budget, at der kan blive tale om at købe et sæt hammer og sear, så lad være
- Hvis du ikke vil bruge en 8-10 timer på sagen, så lad være
Det er til gengæld en ubeskrivelig fornemmelse at gennemføre sit eget triggerjob og stå med et aftræk der er som et S&W revolver SA aftræk og en følelse ”skind der glider mod silke”
Her er EDGE’en lige kommet hjem fra skydebanen og er godt beskidt:
Men til sagen: Hvad skal der bruges af værktøj mm
Uover almindeligt håndværktøj til adskillelse af våben er det en nødvendighed med en lup, et sæt måleblade og følgende ret specialiserede ting:
Et sæt Arkansas sten, det er nok med to, en i fin og en de er ekstra fin. Sådanne slibesten kan købes ved Brownells i ½ x ½ x 6 tommer. Bemærk at der ikke opgives tal for finhed (som ved sandpapir) men den fine gør hårdt metal glat uden synlige ridser og den ekstra fine giver en blank (næsten skinnende) overflade. Glem alt og grove sten og metalfil
Køb kun kvalitetssten, da det er helt afgørende at de er lige og har perfekte og skarpe 90 graders kanter
Sådan ser sådan en ud:
Derudover er der brug for en jig som kan holde sear i de rigtige vinkler. Denne kan ligeledes købes ved Brownells:
Denne virker efter hensigten – der er andre Jig’s, som kan have problemer og det er ikke nødvendig med en holder til hammeren.
Og så det allervigtigste, bogen der forklarer det hele:
Kuhnhausens bog er simpelthen fremragende, alt kan findes her om 1911 familien og andre bøger er i bedste fald underholdende i andre tilfælde ren spild af penge. Han har tilsvarende fremragende bøger om revolvere som også kan anbefales varmt.
Første skridt i jobbet et det nemmeste og det er hammeren. Den ser således ud: Full cock kanten er den, der følger det nederste flade stykke og vinklen skal være 90 grader og her er det jo dejligt at vores sten lige har denne vinkel
Så op i skruestikken med hammeren (jeg bruger en lille skruestik med gummi på kæberne) og brug en hård sten til at rette og polere anlægsfladen for sear. Stenen skal til enhver tid ligge an mod det flade stykke
Sådan ser det ud: Tag få strøg af gange og kontroller jævnligt med luppen. Vær opmærksom på at stenen holdes vinkelret på selve emnet også.
Derefter måles (med måleblad) højden af kanten, og den vil typisk være 0,4 mm eller mere.
Jeg har reduceret denne højde (med hammeren i skruestikken) med Arkansas stenen til den er kommet ned til 0,25 mm. Brug flittigt lup og måleblade for at følge med i processen. Jeg brugte skruestikken som anlæg for at sikre at der blev taget lige meget i begge sider dvs at kanten er parallel med aksen. Faktisk brugte (ofrede) jeg målebladet som anlæg på det flade stykke, så er der næsten ikke noget der kan gå galt
Afsluttes med et par strøg med den ultra fine sten
Når dette er lavet gives fladerne på hammeren, der berører rammen, nogle få strøg for at sikre at der ikke er ”spidser” eller ujævnheder, der river på rammen. Men husk disse flader ikke behøver at være helt glatte , så tag ikke for meget af !
Hele det ovennævnte kan laves på ½ time men jeg brugte meget mere tid på det da der hele tiden blev målt og kikket.
Næste skridt er at få sear ordnet, den ser således ud: Her er det den øverste kant (som ligger an mod kanten på hammeren) der skal poleres. Ind i jig’en med den og følg brugsanvisningen, kanten er 90 grader på aksen. Eneste kritiske er sådan set, at der ikke tages for meget af sear’ens længde (den kan komme under kritisk længde og så er den til brokkassen). I mit tilfælde skulle vinklen bare rettes svagt, så der er næsten ikke fjernet noget.
Det ser således ud: Bemærk at sear ikke er spændt fast, således at det der nemmere at tage billedet
Næste skridt er det helt afgørende: Her skal den sekundere vinkel laves med 45 grader til anlægsfladen, som vist her: Den højre del er hammer og den venstre del er sear – bemærk at kanten af sear, der vender mod hammeren er slebet af i 45 grader (der var stort set ingen kant på min EDGE fra fabrikken, derfor det ret lange kryb).
Dette er den anden indstilling i jig’en så det er også lige ud af landevejen. Det eneste man skal være opmærksom på er hvor meget indgreb der er tilbage. Jeg har taget af så det samlede indgreb er ca. 0,2 mm
Dette kan måles ved at male sear med sort spritpen, samle våbenet, tage et par aftræk. På indgrebsfladen er farven væk. Brug lup og måleblade
Sådan ser det ud i jig’en: Bemærk at denne gang er sear pin rykket op i øverste hul for at opnå den anden vinkel. Og som tidligere er der ikke fastspænding til ære for footografen
Og her er så den færdige sear: Skarp som en kniv :yo: .
Jeg vil skyde våbnet ind med denne justering af sear og så måske senere reducere indgreb en smule mere
Sidste skridt er lige at glatte de sider på aftræksbuen (trigger assembly) som berører andre flader under aftrækket, igen er der bare tale om lidt afglatning af eventuelle grater. Husk at 1911 våbnet er genialt i sin opbygning og næsten alt har en funktion, så gør ikke noget som du ikke kan overse konsekvenserne af
Så er det bare tilbage at samle våbenet og glæde sig over det fine aftræk.
Inden enhver afprøvning med ammunition er det absolut nødvendig at gennemføre følgende sikkerhedstjek:
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må hammeren ikke kunne trykkes frem (med en tommelfinger på hammeren). Tryk så kraftigt du kan!
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk når sikringen er sat til
- Med hammer i ”full cock” (altså klar til normalt aftræk) må du ikke kunne tage aftræk hvis håndballe sikringen (grip safety) ikke er trykket ind
- Kontroller at hammeren kan stoppes i safety notch (1/4 cock) (slip aftræk)
- Kør slæden hurtigt frem og tilbage og kontroller at hammeren går i indgreb hver gang, uanset hvor hurtigt slæden føres tilbage.
- Kontroller aftræksvægt, stram om nødvendig den trefløjede fjeder
Disse afprøvningspunkter tager samlet under 5 minut at udføre, og skal gennemføres hver eneste gang våbnet samles
Hvis der bare er en af disse tests der svigter, er våbnet usikkert og må ikke bruges før fejlen er afhjulpet
Aftrækket, som jeg har det nu, kan give et fuldt funktionsdygtigt våben med en aftræksvægt på under 800 g men jeg har ved hjælp af den trefløjede fjeder sat aftræk til ca. 1200g for at være på den sikre side og den bliver stillet ned når våbnet er blevet ”indkørt”.
EDGE’en skal bruges til pistolterræn så den bliver justeret ned til lige over 1000g
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)
(Friedrich von Schiller)