Hjemmelavet lerduekaster

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Depper » 30. okt 2012, 19:40

Fed side :D Dejligt man lige kan købe lidt "rigtige" fjedre uden det store besvær :D
Forspændingen skal jeg nok lige checke på min egen fjeder.. igen. Kan ikke heeeeelt udregningen om hvilken fjeder og der er passende.. Jeg kan kun stå med den i hænderne og trække lidt i den, og vurdere derfra om det er den rogtogt :D
Men fjederen der passer lige netop din maskine, kan jeg ikke lige svare på, men hvis du kopierer armen på min maskine og armen som fjederen trækker i, kan du bruge præcis de specs jeg har på min fjeder, og det vil virke! :D. Kastearmen på min maskine er i alu, og det er heller ikke helt uden betydning i forbindelse med valg af fjeder/arme.. men andet materiale er absolut lige så godt :rock:
Snekkegearet fandt jeg på ebay.com... og med rent SvineHeld, viste det sig at det nærmest var min nabo der havde det tilsalg :eek:
Men der er masser gear der ude.. de skal bare findes.. ebay, dba, gg, skrothandlere, fabrikker, alibaba.com, dx.com, dhgate osv osv... Men jeg checker lige spændingen på min fjeder næste gang jeg kommer ud til kasteren :razz:

Jesper R
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. okt 2012, 20:41
Interesser: Teknik/Mekanik
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Jesper R » 30. okt 2012, 20:07

Det lyder rigtig godt. Prøver at søge lidt rundt omkring.
Regner også med at kaste armen bliver i alu, lige som også kaste planet vil blive i alu, tænker noget 6mm, men nu må vi se når der skal testes. Regner med at den jeg vil lave kommer til at minde meget om din. Dog har jeg fundet en lidt anden måde til autoladeren, som jeg tror jeg vil prøve at eksperimentere lidt med.
Synes virkelig det er et fedt stykke arbejde du har lavet, og håber det er iorden jeg låner lidt af din viden..
Og på forhånd mange tak for hjælpen. Det er kanont.

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Depper » 30. okt 2012, 21:43

Lyder godt du :D
Jeg sys bare det er fedt at du kan bruge det til noget, og er bare glad for at hjælpe :D
Det er præcis det der er meningen med en byggetråd.. Den skal inspirere til lige netop at gå igang selv.. Og du låner bare løs af mine ideer :D
Min oprindelige ide til autoladeren så slet ikke ud som den nu engang endte... Og netop derfor anbefaler jeg at ofsette centerlinien på kastearmen, så man får mere plads fra hovedakslen til der hvor autoladeren er.
Og vi glæder os naturligvis til at se masser byggebilleder :razz:

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Depper » 13. dec 2012, 22:31

Godaften Krudtfolk :rock:
Så sker der sq lidt i mit lerduekaster projekt igen!! Dejligt :D
Måtte i starten fravælge at lave en "wobler" til kasteren, da jeg ikke havde materialer til det.. Sys de gearmotore, som ellers var passende, var alt for dyre!
Men siden jeg begyndte har jeg altid holdt øje. Og så fandt jeg lige det sidste :rock:

I denne billedomgang er jeg ved at lave en et ret simpelt og ligetil reduktionsgear så jeg får en enhed som kan dreje kasteren fra side til side, ligesom på Trap Banen.... så må op og ned komme senere :D
Det hele består af nogle tandhjul fra et gammelt spil, til bådtrailer og lignende, og et lille 12v snekkegear fra en kasseret lineær Linak aktuator :D
Jeg lader billederne føre ordet, og spørg hvis i har noget på hjertet :razz:

Hovedingredienserne til enheden.. Snekkegear og tandhjul fra spil:
Billede

Plader til "hus" på de næste par billeder:
Billede

Billede

Top og bund er boltet sammen, så alt der bliver lavet, "liner op"
Billede

Tandhjul bores op, så det passer til lejerne jeg har til rådighed, og rømmeværktøjet
Billede

Der rømmes notgang
Billede

Notgang
Billede

LAD VÆR med at anskaffe jer sådan et lille sæt!!! Man kan slet ikke arbejde uden, når først man har haft det!!!
Billede

Lejehuse
Billede

Billede

Billede

Billede

Huller føres til "husplader"
Billede

Billede

Dorne, så jeg kan line ordentligt op med det trækkende snekkegear
Billede

Billede

Billede

Så kan jeg føre huller til montering af snekkegear over på husplade
Billede

Billede

Billede

Boret og sænket.
Billede

Lejehuse monteret
Billede

lejehuse og gear monteret
Billede

Bøsning, så 10mm tandhjul passer på 8mm aksel og pinolskrue til at låse det hele
Billede

Billede

Billede

Så skal der laves hovedaksel
Billede

Billede

Billede

Billede

M6 i endentil at montere stang senere
Billede

Side 2 på aksel
Billede

Billede

færdig
Billede

Det hele prøvemonteres
Billede

Spacere til "huset"
Billede

Billede

Billede

Billede

Det var alt for i dag.. Så mangler jeg bare at lave notgang i akslen og en bøsning til at sandwiche det store tandhjul fast på akslen og fræse udgangsakslen firkanten eller lignende til at montere trækstang til duekasteren. OG selvfølgelig finde ud af om det hele kører i passende tempo....Har sjusset mig frem til at det er ok , men det vil tiden vise :D Og så skal der selvfølgeliges en drejefod til at montere kasteren i.

Happy Shooting :razz:

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Depper » 17. dec 2012, 22:54

Så er der tid til en lille update igen.. Reduktionsgearet blev færdigt i sidste uge og virker bare dejligt, og omdrejningstallet ser ikke helt skidt ud :rock:
Her er lige de sidste billeder :razz:

Notgang
Billede

Not filet til og monteret
Billede

Lille bøsnong, som skal bruges for at "sandwiche" det store tandhjul fast
Billede

Lille udfræsning, så den går fri af noten
Billede

Monteret
Billede

Færdigsamlet.. Det lille stykke dørkplade, var bare så jeg kunne få en bedre fornemmelse af hastighed
Billede

Billede

Her er lige en lille video :D
http://www.youtube.com/watch?v=ttR_PrPE ... e=youtu.be

Så gælder det bare om at komme igang med drejefoden, så jeg kan få monteret det lille gear :razz:

God aften Krudtfolk :rock:

Egholm
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. apr 2017, 21:53
Interesser: Flugtskydning
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Egholm » 7. apr 2017, 22:32

Hej Depper
Man kan ikke længere se billederne af din lerduekaster. Kan du evt sende dem til mig. Jeg går med planer om at lave noget lignende

Mvh Egholm

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Refraktorius » 8. apr 2017, 22:23

Det er desværre det som sker, når der bruges eksternt lagrede billeder.

Hvis man vil have sit indlæg til at bevare værdien, så skal man vedhæfte billederne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Depper » 12. apr 2017, 06:59

Det vil jeg ikke, men jeg vil godt opdatere tråden igen med billeder, direkte på NVF server :razz:
Men alt tager tid og i en travl hverdag, kan ting glippe, så hvis ikke der sker noget er du velkommen til at minde mig om det igen :smile:

Billederne er forsvundet fordi imageshack begyndte at tage betaling for deres service... Og det vil ham her ikke være med til :smile:

I mellemtiden er NVF også blevet bedre at uploade billeder til, så det har været vejen frem siden min sidste "byggetråd" :thumbup:

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af EGJ » 15. apr 2017, 22:09

Jeg hjælper lige med en påmindelse :biggrin:

:photo:

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Depper » 20. apr 2017, 09:16

Jajajaja... Skal nok. Jeg skal bare liiige
:smile:

Depper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 200
Tilmeldt: 27. okt 2011, 20:31
Interesser: Teknik.
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 82 times

Re: Hjemmelavet lerduekaster

Indlæg af Depper » 24. apr 2017, 22:19

Nå, så fik jeg taget hul på en opdatering af tråden, så der kan komme lidt billeder på igen. Jeg prøver at bevare den så godt som muligt, og sætte billederne korrekt ind i forhold til tekst osv. Men det kommer sq til at gå et par aftner med det, så hav lidt tålmodighed :smile:
Og mon ikke også jeg får mere fart på når jeg får uploadproceduren helt op at køre. :eek:

Besvar