Arduino-baseret lysmarkør (og SAAB-anlæg :-)

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Arduino-baseret lysmarkør (og SAAB-anlæg :-)

Indlæg af Refraktorius » 3. feb 2012, 20:06

Arduino er skægt legetøj! :DancingBanana:

En piezo-højttaler fra en 10-kroners vinduesalarm med en 1 M-Ohm modstand i parallel som vibrationssensor, en lysdiode sat direkte til og en bid kode, så har man en lysmarkør.
Arduinomarkør (Medium).jpg
Arduinomarkør (Medium).jpg (80.45 KiB) Vist 9393 gange
(Testfilm er på youtube http://youtu.be/K3afTm1f0VQ )



Kode: Kopieres over i editorprogrammet (freeware) og sendes til Arduinoen med et USB-kabel. Derefter kan den køre på et 9V-batteri.
/* Impact Sensor

This sketch reads a piezo element to detect a knocking sound.
It reads an analog pin and compares the result to a set threshold.
If the result is greater than the threshold, it toggles the LED on pin 13.

The circuit:
* + connection of the piezo attached to analog in 0
* - connection of the piezo attached to ground
* 1-megohm resistor attached from analog in 0 to ground

Based on:

http://www.arduino.cc/en/Tutorial/Knock

created 25 Mar 2007
by David Cuartielles <http://www.0j0.org>
modified 30 Aug 2011
by Tom Igoe

Modified for target sensor FEB 2012 Refraktorius

This example code is in the public domain.

*/


// these constants won't change:
const int ledPin = 13; // led connected to digital pin 13
const int knockSensor = A0; // the piezo is connected to analog pin 0
const int threshold = 50; // threshold value to decide when the detected sound is an impact or not


// these variables will change:
int sensorReading = 0; // variable to store the value read from the sensor pin
int ledState = LOW; // variable used to store the last LED status, to toggle the light

void setup() {
pinMode(ledPin, OUTPUT); // declare the ledPin as as OUTPUT

}

void loop() {
// read the sensor and store it in the variable sensorReading:
sensorReading = analogRead(knockSensor);

// if the sensor reading is greater than the threshold:
if (sensorReading >= threshold) {
// LED on if above trshold:
ledState = HIGH;
// update the LED pin itself:
digitalWrite(ledPin, ledState);
delay(2000); //keep it busy for 2 seconds
digitalWrite(ledPin, LOW); // set the LED off



}
delay(100); // delay to avoid overloading the serial port buffer.... is this needed?
}
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Raptor357 » 3. feb 2012, 20:24

Snedigt og den kan styre 6 mål.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Refraktorius » 3. feb 2012, 20:44

Raptor357 skrev:Snedigt og den kan styre 6 mål.
Jeps, der er seks analoge indgange, så det er bare at copy-paste koden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Raptor357 » 3. feb 2012, 20:58

Kender ikke dens instruktions sæt. men det der er en fuckt up kodning.
Man holder ikke processoren fanget i 2 sekunder når der er ramt et mål. man skal stadig overvåge de andre mål.

Man kan også lave det semi analogt med en opamp og en oneshot. det er stumper for under 50kr.
opampen bruges til at forstærke signalet fra din pizo mikrofon. den giver så en puls til din one shot som tænder lampen.
er man fun fun og til automatild laver man den med en flipflop istedet. så vil automatild få lampen til at blinke med den halve frekvens af træfferne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Refraktorius » 3. feb 2012, 21:19

Raptor357 skrev:.....men det der er en fuckt up kodning........
.....

Og jeg var bare glad for at have fået det til at virke :cry:

Til mit forsvar vil jeg anføre at jeg ikke har skrevet en eneste linie kode i mindst 5, nok nærmere 8 år, så jeg er ved at kæmpe mig tilbage i festlighederne.
Forslag fra de der måtte vide mere/bedre er meget velkomne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af HappyNanoq » 3. feb 2012, 21:30

Refraktorius skrev: Til mit forsvar vil jeg anføre at jeg ikke har skrevet en eneste linie kode i mindst 5, nok nærmere 8 år, så jeg er ved at kæmpe mig tilbage i festlighederne.
Forslag fra de der måtte vide mere/bedre er meget velkomne.
Jeg har en reserve Commodore 64 med Comal-80-boks, hvis du kommer til at mangle. ;)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Raptor357 » 3. feb 2012, 21:48

har kredsen en intern tæller. ? så start den og ved træf tag tælleren læg 2 sekunder til og se om tiden så er nået ved hver rutine stop.
på den måde ser den kun efter tiden lige så ofte som den ser om et mål er ramt.
har den ikke en intern timer så sæt den til at skifte state hver gang den er ramt.
Men man kan så argumentere for om man skal have en kontrol enhed per mål eller der skal være flere mål på en kontroller.
Prøv at hygge lidt med pic kredsene. de kan helt vildt meget og er billige til stordrift.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Mapzter » 3. feb 2012, 22:25

Refraktorius skrev:Forslag fra de der måtte vide mere/bedre er meget velkomne.
Kig på debounce eksemplet fra Arduino IDE'et. Det kan nemt udvides til at håndtere debounce for flere inputs.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Yamamoto » 9. feb 2012, 23:04

Nu fik indlægget mig til at kigge nærmere på Arduino og det ser ud til at være en spændene platform. Prisen er heller ikke slem i forhold til hvad den kan. så jeg skal helt sikkert have et sæt.

Første projekt bliver et sekundænlæg, 5 inputs til sensor, 1 til triggerlevel pot, 5 lysdioder og en reset knap. Så kan det altid udbygges med timer, display og buzzer senere.

Brugeravatar
Ledsmoke
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 442
Tilmeldt: 4. nov 2005, 00:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vonge
Has thanked: 53 times
Been thanked: 21 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Ledsmoke » 12. feb 2012, 00:31

Jeg vidste det var Refrak der var forfatteren da jeg læste overskriften. Vidste det bare :giggle:
:goodpost: til munken.
Mvh Ledsmoke

Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.

Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!

Mauser1943
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. jan 2011, 00:53
Interesser: Våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Mauser1943 » 12. feb 2012, 09:58

Arduino er en suveræn lille controller.
Jeg har tegninger hvor den drejer skiver via servomotorer.
Har selv haft planer om at lave et elektronisk markeingsanlæg med den (mikrofoner og triangulering).
En kammertryksmåler med 320x200 touchskærm er der også planer om ..... Meeen det kniber med tiden, så det bliver nok først en gang i 2020 inden den bliver færdig :blink:


Mvh
Rex

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af JensJacob » 20. feb 2012, 23:23

Det ser rigtig smart og overbevisende ud. Jeg var ikke klar over at indgangene til disse controllere var så følsomme. Har du prøvet om den også kan registrere hvis du skyder igennem skiven med et luftgevær eller salonriffel ? Det giver vel nok en mindre vibration i skiven end den store plast-pil gør.

Mvh. Jacob

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af japh » 21. feb 2012, 00:20

JensJacob skrev:Det ser rigtig smart og overbevisende ud. Jeg var ikke klar over at indgangene til disse controllere var så følsomme. Har du prøvet om den også kan registrere hvis du skyder igennem skiven med et luftgevær eller salonriffel ? Det giver vel nok en mindre vibration i skiven end den store plast-pil gør.
Jeg har også leget lidt med en piezo som skive-antruffet-sensor - som mål brugte jeg gummimåtte (faldunderlag til legepladsen) skruet på en pind. Træf med 9mm registrerede den hver gang, .22 kun hver 5. gang.

Brugte jeg i stedet masonit som mål virkede både den både med 9mm og .22 indtil den blev for slidt (og det gik stærkt).
-jens

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Refraktorius » 21. feb 2012, 12:13

JensJacob skrev:Det ser rigtig smart og overbevisende ud. Jeg var ikke klar over at indgangene til disse controllere var så følsomme. Har du prøvet om den også kan registrere hvis du skyder igennem skiven med et luftgevær eller salonriffel ? Det giver vel nok en mindre vibration i skiven end den store plast-pil gør.

Mvh. Jacob
Man kan skrue op og ned for tærsklen for hvornår den skal registrere et træf. Det gøres med "const int threshold = 50;"
Jeg har testet den med pilene og piezo-skiven sat på det nederste hjørne af min bagdør.
Der registrerede den stadig træf uden problemer.

Skivematerialet er helt klart af stor betydning for hvor godt det laver en lyd og forplanter den til sensoren.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af japh » 21. feb 2012, 12:32

Refraktorius skrev:Man kan skrue op og ned for tærsklen for hvornår den skal registrere et træf. Det gøres med "const int threshold = 50;"
Du kan sætte reference spænding til 1,1V (i stedet for 5V) vha analogReference() hvis du kommer i bekneb med at kunne sætte dit threshold lavt nok når du skifter skivemateriale :biggrin:
Senest rettet af japh 21. feb 2012, 18:45, rettet i alt 1 gang.
-jens

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Lyhne » 21. feb 2012, 13:13

Har du et link til den piezo detektor?
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Raptor357 » 21. feb 2012, 18:07

Lyhne skrev:Har du et link til den piezo detektor?
Du kan bruge hvilke som helst pizo. en multilayer er at foretrække da den laver højest spænding, men intet must.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Refraktorius » 21. feb 2012, 21:32

den jeg har brugt er pillet ud af en "vinduesalarm" der kostede en tier i tilbudskassen i et byggemarked.
alarm.jpg
alarm.jpg (25.13 KiB) Vist 8521 gange
Billede fra http://shop909.dk/vinduesalarm,%20d%C3% ... ig%20alarm, hvor de vil have 4 gange så meget for den.
Et gammelt elektronisk minutur, et "spillende julekort" eller kasseret legetøj er også en mulighed.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af JensJacob » 21. feb 2012, 22:38

Ja, det har jo betydning hvad man benytter af materiale. En fast plade af en slags, ikke alt for tyk, er vel at foretrække. Men der er vel iøvrigt grænser for hvor langt man kan sætte threshold ned. På et tidspunkt drukner det hele vel i støj - hvis indgangen altså kan konfigureres så følsomt.

- Men nu du er igang og har 5 ubrugte indgange, kunne du så ikke lave en sensor mere helt magen til og stille dem op med fx. ½ meters afstand foran/bagved hinanden og så lave en slags super simpel kronograf. Resten er vel programmering. Start tælleren når kuglen går igennem første plade og stop tælleren når anden plade perforeres. Indlæs tællerens værdi i en variabel og divider denne variabel op i 0.5 og gang en eller anden konstant på så tidsbasen passer.

For at lette udlæsningen og undgå programmering af displays osv. så kunne man udlæse en tilsvarende frekvens x10 på en af udgangene, koble en højttaler til og få en app. til smartphonen der udlæser lydens frekvens.
Så hvis kuglen fx. beregnes til at flyve 300 m/sek. får man udlæst en frekvens på 3000 hz på udgangen i fx. 10 sekunder inden alt resettes. På den måde arbejder systemet med auditivt acceptable frekvenser selv med langsomme udgangshastigheder.

Alt dette sker jo så under antagelse af at lyd/vibrationshastigheden i skivematerialet er ens for de to skiver (unøjagtigheder negligible) og at første skive ikke bremser kuglen alt for meget. Den udlæste værdi skulle jo gerne være nogenlunde sandfærdig. Hvis man vil teste sin salonriffel skal første skive nok ikke være lavet af 2 cm tyk egetræsbordblade.

Mvh. JJ

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af japh » 22. feb 2012, 00:07

JensJacob skrev:For at lette udlæsningen og undgå programmering af displays osv.
Det er jo lavet for dig - og med et LCD shield fra Hong Kong til £8 på ebay er man hurtigt i gang ;-)

#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);

void setup() {
lcd.begin(16, 2);
lcd.print("hello, world!");
}
-jens

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af JensJacob » 22. feb 2012, 19:54

Jamen jeg tænkte jo nok at der var en smart løsning.
Men kan du sige, japh, hvad du vil anbefale hvis man gerne vil igang med at lave den slags ting selv, : om man skal gå Arduino eller pic ?
Det er mit indtryk at der skal mindre udenoms elektronik til for at få en pic til at køre selvstændigt. Og hvis man laver et velfungerende lysmarkørsetup som Refrak, så har jeg ikke jo ikke lyst til at bygge hele arduinoen ind i en kasse men blot flashe en ekstra chip med programmet og udstyre den med et krystal så den kører....

Mvh. JJ

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af japh » 22. feb 2012, 22:05

JensJacob skrev:Jamen jeg tænkte jo nok at der var en smart løsning.
Men kan du sige, japh, hvad du vil anbefale hvis man gerne vil igang med at lave den slags ting selv, : om man skal gå Arduino eller pic ?
Det er mit indtryk at der skal mindre udenoms elektronik til for at få en pic til at køre selvstændigt. Og hvis man laver et velfungerende lysmarkørsetup som Refrak, så har jeg ikke jo ikke lyst til at bygge hele arduinoen ind i en kasse men blot flashe en ekstra chip med programmet og udstyre den med et krystal så den kører....
Dunno, jeg har ikke leget med PICs - men en arduino kan også køre som "single chip" (svjh er krystal ikke engang påkrævet) hvis man har den slags lyster. En arduino er jo ikke andet en AVR med en smart boot-loader :blink:

En ting er sikkert - det er hulens nemt at komme igang med Arduino.
-jens

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Yamamoto » 22. feb 2012, 22:45

Kan være at jeg skal til at kigge i div tilbudskasser for jeg måtte slippe kr 35 pr stk for mine piezo-sensorer. Mens jeg venter på min Arduino (status på ordren er 'arbejder' og det har den været i flere dage, på en vare som skulle være på lager) sidder jeg og teoretiserer over hvordan man kan lave en markør som kan beregne hvor på skiven man har ramt, det kræver så tilsyneladene mindst 3 sensorer og noget matematik jeg ikke har brugt siden gymnasiet. Hvad er lydens hastighed i en hardox 600 plade ??

Ballistisk
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 150
Tilmeldt: 10. aug 2006, 10:32
Interesser: Skydebaneudstyr, Miljø
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Ballistisk » 22. feb 2012, 23:49

SEKUND-ANLÆG-ERFARINGER-BEHOV-FALDGRUBER!

Da der igen er interesse for gør-de-selv med SEKUND-ANLÆG, føler jeg trang til at bringe et par tips.
Ideen til at lave den slags anlæg skete allerede i begyndelsen af 90érne, og har krævet mange forsøg.
For at undgå, at mange af jer skal igennem de samme faldgruber som vi var, skal et par ting bekræftes:

1. Sensorer skal beskyttes mod træf, være meget vind/vandstabile.
Selv kraftige vindstød må aldrig afgive træffermelding. Det er en svær, men vigtig detalje.

2. Skivematerialet må aldrig sende rikochetter, skal bevare størrelsen, og garantere træffermelding uanset hvor skiven træffes. Materialet skal være selvlukkende, så f.x. en kal..22 ikke kan smutte igennem et 9mm hul! (gummimåtter er upålidelige)

3. Kabler, skal være skudbeskyttede.

4. Skivestokken og sensor skal sikres mod alle kalibre og være anbragt så langt fra skivestok, at vibrationer ikke kan sende træffershok videre til sensoren i skivens stok.

5. Glem alt om at lave markeing af hvor skiven træffes, så er det jo præcisionsskydning.
Og håbløst dyrt at lave.
De seneste anlægs ledningsnet er opdateret, med garanti for ´hul igennem`d.v.s, at en beskadiget strømkreds meldes defekt INDEN DER SKYDES NÆSTE SERIE!

6. Stømforbruget blev reduceret da der monteredes LED lamper. Disse skal kunne ses fra tilskuerpladser også.

7. Endelig skal der være reserver af sensorer,lamper, batteri og skiver.
Vi har arbejdet med 12v 7amp. Og kan bekræfte at det rækker til hele dage.

Håber at ovenstående kan forhindre at nye eksperimentatorer ikke bruger unødig tid og penge på sagen. For det kræver mange forsøg i varme, og ikke mindst i kulde at garantere et driftsikkert anlæg.
Evt. spørgsmå er velkomne, også via PB.
Skyttehilsen
Jørgen

Ballistisk
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 150
Tilmeldt: 10. aug 2006, 10:32
Interesser: Skydebaneudstyr, Miljø
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Arduino-baseret lysmarkør

Indlæg af Ballistisk » 22. feb 2012, 23:55

SEKUNDANLÆG FEJL UNDSKYLD:
4. Skivestokken og sensor skal sikres mod alle kalibre og være anbragt så langt fra skivestok, at vibrationer ikke kan sende træffershok videre til sensoren i skivens stok.

SKAL VÆRE:--så langt fra skudstopper, at
Undskyld
Jørgen

Besvar