Forbedring af aftræk i M/96

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Pat » 22. apr 2012, 17:05

Hej...

Jeg købte ved nytår min første jagtriffel. En gammel Husqvarna M/96. Med optik. For 2500,-. Jeg fandt snart ud af at optikken havde en fejl, som forhandleren straks udbedrede ved ombytning af kiggerten. Riflen er bestemt på budget, men derudover har jeg faktisk været glad for den og jeg syntes at den har performet rigtigt fint de 3-4 gange jeg har været på banen med den. Jeg kan efter mine første træningspas på en god dag samle 5 skud inden for et område der kan dækkes af et spillekort. Men jeg tror at der er mere præcision i skyderen end i skytten.

Dog havde riflen en ting jeg virkelig havde svært ved at vende mig til; et meget langt aftræk.
Dem der kender lidt til den gamle "svenske Mauser" ved jo nok at justeringsmulighederne på sådan een er begrænset noget, så der måtte andet til. Jeg måtte lave et nyt aftræk selv. Dels fordi det er sjovt, og dels for at holde riflen så billig så mulig.

Nu er det sådan at jeg har adgang til et godt maskinværksted og kan bruge det. Det letter jo opgaven lidt. Jeg kender ikke til fagudtrykkene for sådan en aftrækker, så bær lige over med mine betegnelser.


Aftrækket som det ser ud inden indgrebet:
Billede

Billede

Her ses den lille "bule" der bestemmer hvor meget "vippen" skal give efter for krogen på slagstiften.
Billede

Der designes.
Billede

Til opgaven bruger jeg et stykke hærdbart værktøjsstål K460 - jeg var bange for at rustfast ville blive for blødt:
Billede

Der skrubbes:
Billede

Jeg fjerner så meget materiale som muligt på fræseren, så der skal files mindst muligt:
Billede

Det begynder at tage form:
Billede

Den lille "bule" tilpasser jeg i hånden med fil. Der er een vej frem - prøve, tilpasse, prøve, tilpasse...
Billede


Her ses forskellen:
Billede


Desuden skal de dele der arbejder sammen poleres for at mindste modstand: Her ses vuggen der griber slagstiften. Begge flader poleres:
Billede

Aftrækkeren er blevet hærdet, udglødet og poleret op. Desuden skulle hullet lige rives op igen:
Billede

Anlægsfladen låsestol/"bule" puses med korn 1000. Det ser ikke ud af meget, men der er tydelig forskel i den udjævnede flade og den ab fabrik:
Billede

Her er den færdige aftrækker monteret i vuggen, klar til at blive sat i riflen!
Billede

Efter noget tørtræning med det nye aftræk må jeg stille mig yderst tilfreds. Vandringen på aftrækket er langt kortere og det knækker fint og sprødt - hver gang. Og det kostede gratis... :eek:

Nu må jeg se om det har nogen indvirkning på skydningen. Under alle omstændigheder er jeg nok ikke rutineret nok til at aftrækket kan tage hele æren for en eventuel forbedring, men jeg glæder mig til at prøve det af, forhåbentligt i morgen!
Næste gang bliver det måske et to-punkts aftræk - det skulle ikke være kompliceret. Der skal blot være to anlægsflader i stedet for een. Men først -træning!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Raptor357 » 22. apr 2012, 17:12

Tilykke med din fine riffel.
Det med at lave ting i aftrækket selv skal man være meget omhyggelig med.
virker sikringen stadig, kan skudet gå af at du taber riflen osv.
det skal man være ultra om sig med. det kan være meget farligt.
husk også at når du slår sikringen fra er der potentielt risiko for at skuddet går.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Pat » 22. apr 2012, 18:25

Jeg har været opmærksom på det, det lader til at fungere fint. Men selvfølgelig, man skal altid tænke sig om, stort set ligemeget hvad man laver med skydevåben.

LandCruiser
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30. apr 2010, 12:08
Interesser: Offroad kørsel og Skydning
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 22 times
Been thanked: 9 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af LandCruiser » 22. apr 2012, 21:34

Sejt...... :rock:
Den som dør med mest legetøj, har vundet......

Brugeravatar
MiniViking
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 21. sep 2008, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af MiniViking » 22. apr 2012, 23:16

Super lækkert arbejde du har fået lavet der! :biggrin: Nu får jeg næsten lyst til at få gjort noget ved min egen Mauser k98 :oops:

Jeg kan dog alligevel ikke lade være at tænke om det er lovligt selv at fremstille/justere så vitale dele?

Anyways, har du testet hvornår aftrækket går på den? 1000g, 800g eller hvordan ser det ud?

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af HVK » 23. apr 2012, 00:03

Super fin tråd ! Og gode billeder .... Og rart at se at du har mod på selv at gå i gang med det - for sværere er det jo heller ikke... :razz: Og farligt??!!! Så længe man bruger hovedet er de færreste ting farlige.... :blink:

@Miniviking: aftræk er ikke vitale dele og du kan gøre hvad du lyster....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Holmes » 23. apr 2012, 07:20

Jeg har af våben sheriffen i Århus fået at vide du må skille ad i det omfang man kan kalde det for rengøring og smøring
Man må ikke reparere og fremstille våbendele selv uden tilladelse fra politiet.
Og det kan man kun få hvis man har et officielt våben værksted
Mvh holmes
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af CO » 23. apr 2012, 07:57

Et aftræk er ikke tilladelseskrævende, så det kræver heller ingen fremstillingstilladelse efter min bedste overbevisning.
Hvis du regelmæssigt kontrollerer din aftræksvægt og ellers ikke peger på noget du ikke vil skyde, kan jeg ikke se det store problem.
Good job ;-)



Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Ssaaby » 23. apr 2012, 08:14

Fedt! Det ser sgu godt ud... :respekt:

Men... Efter min bedste overbevisning er det desværre forbudt uden tilladelse, at fremstille sådan et aftræk selv... :shame:
Våbenloven skrev:§ 1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af CO » 23. apr 2012, 08:23

Ssaaby skrev:Fedt! Det ser sgu godt ud... :respekt:

Men... Efter min bedste overbevisning er det desværre forbudt uden tilladelse, at fremstille sådan et aftræk selv... :shame:
Våbenloven skrev:§ 1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Teksten i stk. 2 er lidt kryptisk, men da man specifikt nævner magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler, så må det være de dele der er omfattet og ikke andet.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Refraktorius » 23. apr 2012, 08:59

endnu et skrækkeligt eksempel på uklar definition!

"er væsentlige for anvendelsen af våbnet" kan jo nærmest være hvad som helst.


Flot stykke arbejde forøvrigt!
(Men jeg ville gemme den gamle aftrækker og sætte den i igen hvis jeg skulle sælge riflen..... bare for at spille sikker på det punkt)


Hvis vi taler "glathed i aftrækket" på mauserlåse, så er det (som du også er inde på) fangroen og slagstykkets anlægsflade der skal poleres (med omhu og forsigtighed).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Ssaaby » 23. apr 2012, 09:09

CO skrev:Teksten i stk. 2 er lidt kryptisk, men da man specifikt nævner magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler, så må det være de dele der er omfattet og ikke andet.
Bestemmelsen er også lidt træg, idet den bærer præg af typisk juridisk sprog og manglende våbenteknisk forståelse - både piber OG løb nævnes... Det er vel ret svært at fremstille et løb uden at have en pibe, at fremstille det i? Og en pibe er vel kun en pibe, når der er løb i?

Alt efter "herunder" er ikke en udtømmende opremsning, men en eksemplificering. Det væsentligste er "dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet"

I sidste ende er det naturligvis domstolenes fortolkning af bestemmelsen, men jeg ville nu ikke turde fremstille nogen som helst dele, der kunne falde ind under ovenstående...

Våbenlovens § 1, som blev ændret ved ændringsloven i 2010, kunne godt have været mere omfattende, så den her slags tvivl opstår

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af CO » 23. apr 2012, 09:16

Bestemmelsen er også lidt træg, idet den bærer præg af typisk juridisk sprog og manglende våbenteknisk forståelse - både piber OG løb nævnes... Det er vel ret svært at fremstille et løb uden at have en pibe, at fremstille det i? Og en pibe er vel kun en pibe, når der er løb
Et løb og en pibe er to ord for samme ting.

Jeg kan ikke forestille mig en domstol der vil dømme en person for at fremstille en aftrækker.
Så står verden da ikke længere.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Pat » 23. apr 2012, 10:00

Refraktorius skrev:(Men jeg ville gemme den gamle aftrækker og sætte den i igen hvis jeg skulle sælge riflen..... bare for at spille sikker på det punkt)
Det orginale aftræk er gemt. Det kan jo i øvrigt skiftes på ganske få minutter. Jeg tror ikke at det er ulovligt. Men det kan bestemt (og fejlagtigt) fortolkes. :wall:

Tak for de fine ord. :razz:

Acer surculus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 26. jun 2010, 21:17
Interesser: Skydning
Geografisk sted: MGRS 32VNJ67700780
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Acer surculus » 23. apr 2012, 18:34

Ssaaby skrev:Det er vel ret svært at fremstille et løb uden at have en pibe, at fremstille det i?
Når piber og løb er nævnt særskilt, er det vel fordi, at det ej heller er tilladt at tilvirke et nyt løb i en eksisterende pibe - altså eksempelvis ændre kaliberen eller ændre et løb fra riflet til glatløbet.

Jeg er i øvrigt enig i Ssaaby's juridiske vurdering af det ganske fine håndværk, som Pat har lavet.
Inter nanorum non pudor esse brevem

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Pat » 23. apr 2012, 20:32

MiniViking skrev:Anyways, har du testet hvornår aftrækket går på den? 1000g, 800g eller hvordan ser det ud?
Opdate: Jeg målte idag aftrækket, og det lå på kanp 2 kg. Altså faktisk i den tunge ende, men det føltes lettere end det oprindelige aftræk, fordi det knækker, i stedet for at slæbe.

Men lige for sjovt polerede jeg hurtigt på den orginale aftrækker, og monterede den for sammenligning. Og nu går den ganske enkelt meget blødt og lækkert! Faktisk bedre end mit eget fremstillede. Det har dog stadig det lange slæb, men det er nu noget blødere end tidligere. Så i virkeligheden havde det nemmeste være at lægge ud med at shine det oprindelige aftræk lidt. :oops:

Aftrækket (orginalt, poleret) går ved 1400 gram, og er altså nærmere et "normalt" jagt-aftræk end et let sportsskydnings-aftræk. Så alt i alt skal jeg se om ikke jeg kan vinde en smule mere, det ville ikke gøre noget at det smed et par hundrede gram. Så må jeg lige finde ud af hvordan. Jeg vil ikke modificere det orginale aftræk mere end en polering.

Så alt i alt et sjovt projekt, med en omvej til målet. :nutkick:

Brugeravatar
MiniViking
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 21. sep 2008, 18:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af MiniViking » 24. apr 2012, 22:01

Pat skrev:
MiniViking skrev:Anyways, har du testet hvornår aftrækket går på den? 1000g, 800g eller hvordan ser det ud?
Opdate: Jeg målte idag aftrækket, og det lå på kanp 2 kg. Altså faktisk i den tunge ende, men det føltes lettere end det oprindelige aftræk, fordi det knækker, i stedet for at slæbe.

Men lige for sjovt polerede jeg hurtigt på den orginale aftrækker, og monterede den for sammenligning. Og nu går den ganske enkelt meget blødt og lækkert! Faktisk bedre end mit eget fremstillede. Det har dog stadig det lange slæb, men det er nu noget blødere end tidligere. Så i virkeligheden havde det nemmeste være at lægge ud med at shine det oprindelige aftræk lidt. :oops:

Aftrækket (orginalt, poleret) går ved 1400 gram, og er altså nærmere et "normalt" jagt-aftræk end et let sportsskydnings-aftræk. Så alt i alt skal jeg se om ikke jeg kan vinde en smule mere, det ville ikke gøre noget at det smed et par hundrede gram. Så må jeg lige finde ud af hvordan. Jeg vil ikke modificere det orginale aftræk mere end en polering.

Så alt i alt et sjovt projekt, med en omvej til målet. :nutkick:
Hehe så vil jeg da prøve at polere mit eget aftræk, nu hvor det er den erfaring du har gjort dig :biggrin:

Det var i øvrigt slet ikke fordi jeg havde ondt i røven over det, jeg synes det er et pisse godt initiativ at gå igang med :thumbup: Men som det endnu engang er blevet slået fast er våbenloven i DK en svær størrelse at tolke på. :thumbdown: Man kan dog sige at man kan købe alle mulige reservedele til eksempelvis aftrækket, som kommer fra alle mulige mindre firmaer som ikke ligger navn på selve våbendelen, så om du laver en modificeret kopi eller om du køber det særskilt er der sku ingen der kan se :neutral:

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Forbedring af aftræk i M/96

Indlæg af Pat » 25. apr 2012, 10:01

Jeg tror ikke at det er ulovligt at fremstille en aftrækker. Men det har vi jo allerede disskuteret. I øvrigt lidt ærgeligt at jeg ikke fik målt vægten på aftrækket inden jeg gik i gang.

Besvar