DIY: Aircon for 250kr

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Grey
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 19. jan 2008, 21:22
Interesser: Skydning og værktøj
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

DIY: Aircon for 250kr

Indlæg af Grey » 9. okt 2012, 17:15

Er pt igang med at sætte hus i stand, og i den forbindelse vil konen gerne ha aircon i stuen... MEN det er da en halvdyr fornøjelse, og det er noget af en klods at ha' siddende på væggen. Så den nærrige gør-selv-mand kom op i mig. Har lavet en lille test opstilling inden jeg går igang, den kan uden problemer køle vores stue på ca 35kvm :razz:
Sagerne jeg har brugt er en 1,5L sprinklerdunk fra biltema til 90kr, en motor fra en gammel printer til at trække prinklerpumpen, da den ikke kunne kører i mere en 3min, før den stod af, ca 2meter 5mm kobber-rør til 60kr ved den lokale automester (bøjes rundt i en spiral foran blæseren) og en pcblæser til 100kr, en gammel vinkasse og et par gamle strømforsyninger.

Billede

Planen er at den endelige model, skal laves i et mini køleskab som fx dette:
http://www.coolstuff.dk/Mini_Fridge
Så jeg undgår udskiftning af køle-element, det hele bliver gemt på loftet, så det eneste man ser i stuen, er de 2 ind/udblæsnings riste og tænd/sluk termostaten. Selvfølgelig vil den færdige model, koste lidt mere, men vi snakker under 1000kr.

Ved godt, at der ikke bliver stor brug for den i de næste par måneder, men til sommer bliver det guld værd :razz:
_________________
Mvh. Allan Ø


-hvis man leger med tis, brænder man i sengen-

LandCruiser
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 30. apr 2010, 12:08
Interesser: Offroad kørsel og Skydning
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 22 times
Been thanked: 9 times

Re: DIY: Aircon for 250kr

Indlæg af LandCruiser » 9. okt 2012, 19:54

COOL.....he he.. :giggle:
Den som dør med mest legetøj, har vundet......

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: DIY: Aircon for 250kr

Indlæg af BentxBetjent » 9. okt 2012, 20:29

?? Skal du skifte køleelementet hver gang det er tøet op??

Ideen er fin.. jeg er også jyde... :oops:
Hvad med at grave et par meter kobberrør ned i jorden udenfor? Så er det jordkøling...

Tror sgu konen og jeg hurtigt ville blive trætte af at jonglere køleelementer... :giggle:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: DIY: Aircon for 250kr

Indlæg af Raptor357 » 9. okt 2012, 20:48

Du skal nok retænke din ide. de små køleskabe bruger peltier elementer. de er dyre i strøm og de flytter ikke så meget effekt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: DIY: Aircon for 250kr

Indlæg af Refraktorius » 10. okt 2012, 09:27

Raptor357 skrev:Du skal nok retænke din ide. de små køleskabe bruger peltier elementer. de er dyre i strøm og de flytter ikke så meget effekt.

Den er jeg enig i.

Det du sparer i anskaffelse, vil du formodentligt sætte til i strømforbrug.

Som Bent siger, så ville der være mere ide i at have et "koldt reservoir" du kunne flytte din varme ud i. En tønde med vand eller nedgravede slanger ville være effektivt.

Mit problem er sjældent at smide varme væk, det er mere det med at få varmet hytten op der koster penge!


Vil du køle luften i stuen, så vil du formodentligt også opleve at du får en masse kondens, der løber nedenud af kassen.




Så jeg vil nok ikke forvente det store som AC-anlæg.

Som kølevandssystem til eksempelvis et destillationsapparat kunne den derimod være en rigtig god ide!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar