Restaurering af Browning BL-22

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Volunteerlabrat
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. jun 2013, 17:05
Interesser: Jagt, Fiskeri, Teknik
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 4 times

Restaurering af Browning BL-22

Indlæg af Volunteerlabrat » 23. jun 2013, 18:55

Hej alle,

Jeg har fulgt NVF i nogen tid, men har først i dag fået oprettet medlemsskab. For 16 år siden, var jeg 16 år gammel og tog jagttegn. Jeg fik aldrig gjort noget ved jagten, og først da lovstramningen om kal. 5,5 luftvåben trådte i kraft, fandt jeg grund til at få købt mig et våbenskab. -Det er jeg så nu begyndt at bestykke, så jeg har alt på plads til den dag (forhåbenligt meget snart) hvor jeg får købt mig et lille landssted.

(Derfor, så underskylder jeg også allerede nu over forvirring med navngivning af de forskellige våbendele. Jeg er lidt rusten i det.)

Min seneste investering var en fin lille Browning BL-22 i Grade I, købt hos Armis.dk. Våbnet købte jeg inden Henrik fra Armis selv havde fået det importeret til landet, og desværre, under transport fra Holland, fik den lille Browning nogle slemme transportskader på både for og bagskæfte. Henrik var meget reel, og gav mig et afslag i prisen som et plaster på såret.

Billede

I denne post, deler jeg mine erfaringer med restaurering af for og bagskæfte, og lidt generel information om hvordan riflen skilles ad og samles igen.

Skaderne var afslag i den originale lak, og først troede jeg at jeg kunne slippe godt fra blot at slibe skaderne væk med smergellærred, for derefter at lakere og polere. Desværre var den originale lak pigmenteret med en mørk brun pigmentering og som i kan se af billedet nedenfor, så efterlod mit forsøg på at genoprette lakken lyse områder.

Billede

Ærgerlig over dette resultat, så trøstede jeg mig ved at nedslibningen af de skadede områder afslørede flotte åremønstre i det amerikanske 'hardwood', og jeg besluttede mig derfor at lave en komplet restaurering af skæfterne. Som i også kan se har jeg på billedet taget for og bagskæfte af våbnet. Det er en ret indviklet affære, så til gavn for andre ejere af denne lille bøjlespænder, så kommer nu historien om hvordan jeg renoverede skæfterne og fik renset møg og snavs ud af mekanikken. Billederne er taget da jeg samlede våbnet igen, så i vil undervejs se et par spoilers af resultatet af projektet.

Først måtte jeg erkænde at jeg ikke havde en skruetrækker der var lang nok til at få bagskæftet af, så jeg lånte en langbladet skruetrækker med hjem fra arbejde. Under skulderstøtten er der et dybt hul med en ligekærvet skrue, og her har i en idé om hvor lang en skruetrækker der egentlig er nødvendig:

Billede

-Ellers er der blot éen skrue der skal løsnes, og så kan bagskæftet med lidt lirken overtales til at glide af. Næste skridt er forskæftet. Det er straks værre. Under løbet på Brownings BL22 sidder et rør-magasin der går gennem en udboring i forskæftet. Dette rørmagasin skal af, og kræver at du skiller hele mekanikken ad. I første omgang skal et bånd om forskæftet løsnes ved at fjerne en bruneret nitte. Jeg var bange for at ridse denne, så jeg lavede et specialværktøj til at slå den ud. Værktøjet består af en træklods hvori jeg har limet en blød Ø3 aluminiumstråd. Denne kunne jeg bruge som dorn:

Billede

Hvad jeg ikke vidste var at nitten havde stråler i siden for at lette fikseringen mellem bånd og nitte. Der var altså 50% chance for at jeg slog den ud fra den "rigtige" side. -Jeg slog den selvfølgelig ud fra den forkerte side, og bemærkede mig ikke hvilken side dette var. -Det bestemmer jeg jo alligevel når jeg slår den i igen. (men det ville være rart hvis jeg kunne berette det til jer, skulle i stå i samme situation) Her ses nitten med stråler:

Billede

Jeg kunne se på en samletegning af våbnet at for at kunne få rørmagasinet ud, skulle der løsnes en lille sæt-skrue, og for at tilgå denne skulle jeg have våbnet helt fra hinanden. Dette gjorde mig ikke noget, da jeg kunne fornæmme der var en del grus der skulle renses ud. -Så ud med den ene skrue der blokerer vejen ind til det hellige:

Billede

Nu kan kassen glides ud. VIGTIGT VIGTIGT: Spænd først bøjlen, og lad bøjen være "nede". Hanen skal være spændt al den tid du har våbnet skilt ad. Pas også på! I kassen sidder der er en lille udstøder og en lille spiralfjeder. De to dele vil gerne hoppe ud af sig selv og kaste sig over i et hjørne af dit værksted. Her er resultatet:

Billede

Billede

I kassen sidder rør-magasinet fikseret med en sæt-skrue. Denne løsnes et par omgange:

Billede

Nu mangler du kun at løsne det forreste beslag der holder rør-magasinet: Bemærk til når du skal samle våbnet igen, at du skal oprette beslaget i forhold til not-sporene i rørmagasin og i løbet. Dette gør sig også gældende for nitten ved beslaget på forstykket:

Billede

Med rørmagasinet trukket ud, kan beslaget på forstykket kantes over det foreste sigte, og forskæftet kan lirkes ud. Det er nu på tide at gøre noget ved træet. Jeg havde engang lært at brun sæbe kunne opløse lak, så jeg stak ned til superbrugsen efter en bøtte, fedtede for og bagskæfte så grundigt ind:

Billede

Derefter i en plasticpose og frem med tålmodigheden. Tidligere erfaringer har sagt mig at 2 døgn er nok:

Billede

-Men ak og ve! Efter to døgn var der ikke sket en dyt! Lakken lignede den samme, og jeg måtte i gang med knofedt istedet. Korn 120 papir til det grove, derfra til 320, og så korn 500. Efter tørslibning med korn 500, vådsleb jeg med FAXE træolie til gulv (indendørs). Herefter aftørring og oliering:

Billede

Når molevitten skal samles igen samles først forskæfte og rør-magasin. Sæt-skruen spændes i kassen Til båndet om forskæftet brugte jeg en hård plast-plade som mellemlæg mellem nitte og hammer:

Billede

Nu skal du have samlet kassen. Dette er lidt bøvlet. Start med at sikre at armen på bøjen har fat i vippearmen sådan:

Billede

Nu kan du glide bagstykket på plads. Den lille firkantede klods skal vende således:

Billede

List spiralfjederen til udstødermekanismen forsigtigt på plads. Jeg brugte en pincet:

Billede

Nu skal du montere det lille stykke blik. Du kan se hvordan det skal vende på et af de forgående billeder i billedeserien. Endeligt, så pres blikket og fjeder i bund med en fed pegefinger:

Billede

Glid kassen sammen, og inspicer at udstøder og spiralfjeder sidder som de skal før du forsøger at betjene bøjlen:

Billede

Nyd nu din nyrenoverede og olierede BL-22! Så meget pænere end den originale brune lak!

Billede
Senest rettet af Volunteerlabrat 14. feb 2015, 17:27, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Restaurering af Browning BL-22

Indlæg af Reloadere » 23. jun 2013, 22:46

:razz: tillykke med det fine resultat

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Restaurering af Browning BL-22

Indlæg af Zoli » 24. jun 2013, 08:40

En klar forbedring !! Flot arbejde.

Har du fået skudt med den, eller er den kun nået til værkstedet ??

Jeg har et par kammerater der har sådan en og de er rigtigt sjove at skyde med, og forbavsende præcise ! Eneste ulempe er aftrækket, der kan stå MEGET hårdt.
Mvh

Zoli

Volunteerlabrat
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. jun 2013, 17:05
Interesser: Jagt, Fiskeri, Teknik
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 4 times

Re: Restaurering af Browning BL-22

Indlæg af Volunteerlabrat » 24. jun 2013, 08:46

Tak tak!

Ja, aftrækket er lidt rigeligt hårdt, men det gør mig ikke så meget. Jeg har endnu ikke skudt den ind, men det skal ske ved førstkommende lejlighed! Det er nemlig rigtigt sundt for den indre cowboy at gå og svinge rundt med sådan éen Billede

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Restaurering af Browning BL-22

Indlæg af T-REX » 24. jun 2013, 15:24

Jeg har en gammel sag, af samme slags. (takket være happynanoq :respekt: )

Din posting giver mig mod på, at give min en omgang.
Dens træ trænger klart, til en kærlig hånd. Og metallet er heller ikke det allerflotteste, men den skyder kanon, og har et fint aftræk.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lasset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:35
Interesser: Alt jagtrelateret
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Re: Restaurering af Browning BL-22

Indlæg af Lasset » 24. jun 2013, 16:10

Velkommen til! :welcome:

God beskrivelse og et flot resultat!

Besvar