Sy dit eget hylster!

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Gunnut » 8. aug 2011, 15:33

YoungDane skrev:Wow, det er et flot stykke arbejde. Der er jeg ikke helt nået hen endnu :freak:
Tak skal du have, men det er rent faktisk ikke så svært at lave sådan en patronholder. Man skal bare måle lidt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Rixen » 3. jul 2012, 21:24

Jeg havde et mindre uheld til et terrænstævne. Jeg opbevarer normalt min revolver i lommen, men skidtet smuttede ud, da jeg satte mig i en plastikstol.
- Så der skal noget andet end dybe lommer til at holde sådan en fætter. Der er imidlertid ikke nogen hylstre der er, som jeg vil have det. Så inspireret af tråden her, måtte jeg gribe til værktøjerne... Nogen lånt - Nogen købt.

Her er så mit allerførste hylster:
20120701_105810 (Custom).jpg
20120701_105810 (Custom).jpg (70.79 KiB) Vist 28109 gange

Nogen af detaljerne er jeg ikke helt tilfreds med, men hylsteret er da funktionelt. Og så ved jeg hvad jeg skal gøre anderledes næste gang.
- Trykknappen bliver sat på i næste uge.

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Roflz » 8. nov 2013, 19:08

Så fik jeg taget mig sammen og taget billeder og uploaded. :oops:

Jeg postede i sin tid følgende post:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... er#p506406

-og ikk længe efter gik jeg igang. Jeg var omkring Læderiet.dk (deres butik) og holdt da op en lækker butik. Jeg havde for sjov taget min mor med(hun er bueskytte og pønser på selv at lave lidt 'tilbehør'), og hun var næsten umuligt at få med hjem igen. :fun:

Med feedback fra forum i mente simplificerede jeg lidt og jeg synes selv resultatet blev ret godt taget i betragtning af at jeg havde absolut NADA erfaring i at arbejde med læder til at begynde med :eek:
DSC_0041_Pholder_02_3.jpg
patron holder, Winchester 94 -'Lawman'
DSC_0041_Pholder_02_3.jpg (97.49 KiB) Vist 27592 gange
Der er selvfølgelig en masse 'lessons learned', men sådan er det jo bare når man kaster sig ud i det. Det der bekymrede mig mest var om holderen ville blive for slap og patronerne ville rasle ud, men her efter nogle måneder fungerer det stadig fint. læderet blev en smule løsere, men slet ikke så meget at det går ud over den praktiske anvendelighed.

Det har været et sjovt projekt og det har givet mig blod på tanden og lyst til at give mig i kast med noget lidt mere ambisiøst.
Da jeg er ret glade for mine Winchester geværer, ønsker jeg også at bruge disse til jagt. Der er dog det at de ikke har en rem på og det kan gøre det lidt upraktisk. Jeg vil derfor gerne prøve at lave et slags hylster så jeg kan bære geværet på ryggen når jeg ikke bruger det. Jeg ved ikke lige helt hvordan jeg skal bære mig ad, men jeg ved der findes den slags ting på nettet så det må jo kunne lade sig gøre på en måde. evt. indput modtages gerne :biggrin:
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af I56 » 10. nov 2013, 16:28

Pænt arbejde. Jeg håber at du er links-skytte, eller at billedet er spejlvendte ;-)
Jeg kan ikke huske, om jeg har skrevet det før, men hvis du lader de samme patroner sidde i hylstrene i længere tid, vil hylstrene irre, og sarte begge dele.grønt.
Det er ikke et sundhedstegn, at være veltilpasset i et sygt samfund.

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Roflz » 11. nov 2013, 18:42

Pænt arbejde. Jeg håber at du er links-skytte, eller at billedet er spejlvendte ;-)
Jeg kan ikke huske, om jeg har skrevet det før, men hvis du lader de samme patroner sidde i hylstrene i længere tid, vil hylstrene irre, og sarte begge dele.grønt.
-Jeps!, jeg er den model hvor aftrækkerfingeren er blevet placeret på venstre hånd! :blink: (hvilket sjovt nok har resulteret i en forkærlighed for bøjlespændere og halvautomater :biggrin: )

Jeg lærte så det med de irrede hylstre på den hårde måde :oops: . Da jeg for tid siden var ud og skyde, og lagde mærke til at dem i holderen da var blevet lidt matte i forehold til dem, direkte fra æsken! :fun: ....
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Slettet bruger
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 24. feb 2020, 16:54
Interesser: Ingen
Geografisk sted: Slettet

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Slettet bruger » 9. mar 2014, 13:40

Hvad nytter det altsammen naar man ikke maa gaa med det???
H

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Bofhenator » 9. mar 2014, 13:51

Slettet bruger skrev:Hvad nytter det altsammen naar man ikke maa gaa med det?
H
Hvad får dig til at tro man ikke må gå med det?

Der er adskillige dicipliner der kræver et hylster samt flere hvor man kan transportere sit våben mellem poster i hylster.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1427
Tilmeldt: 10. sep 2008, 22:11
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 37 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Lillelars » 1. okt 2018, 09:17

Hej venner :razz:
Hvor meget kan man egentlig “farve” læder?!... jeg har syet nogle hylstere i lyst læder, men vil rent faktisk gerne have et af den meget mørkere, kan man det, så det bliver pænt?!, eller har det meget og sige hvad type læder man har brugt?!!..

Ps: nogen der har hørt fra Gunnut?!, mega længe siden har har været online
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af I56 » 1. okt 2018, 09:57

En betingelse for at læder kan optage farve (narvsværte), er at det ikke er fedtet. Læderfedt/olie vil sjældent være jævnt fordelt, og farvning vil derfor blive uens.

Man kan være heldig med en overfladerensning med acetone før farvning. Så skal læderet indfødtes igen efter farvning og tørring.

For at opnå ensartet farvning, gøres læderet gennemvådt før farvning. Ved tørringen trækker det sig sammen, så husk at komme "noget" formfast i et hylster medens det tørrer.

Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1427
Tilmeldt: 10. sep 2008, 22:11
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 37 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Lillelars » 1. okt 2018, 15:12

Det er denne farve et af dem er :oops: , og som skrevet gerne have det mørkere, ville i mene navssværte ville kunne gøre det?!..
Vedhæftede filer
562ACDBC-6410-4C5B-AC8B-9D0633D34E19.jpeg
7067DA80-8C13-49C3-B04C-BBC163676AEB.jpeg
690FABDF-F227-4D71-AE71-098C62E50FEC.jpeg
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Thors24 » 1. okt 2018, 19:00

Ja, narvsværte fås i flere forskellige farver. Du behandler bare flere gange. Jeg har bælte jeg har farvet sort. Bare husk at arbejde vådt i vådt. Jeg bruger gerne en vatrondel.
Husk handsker, ellers er dine fingrer også farvede.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af HR » 11. okt 2021, 18:55

@lillelars.
Hvilken type læder syr du i? Det bedste vil være vegetabilsk garvet læder. Så kan du selv vælge hvilken type olie det skal have alt efter hvilke egenskaber du vil have. Desuden vil denne type læder tage rigtig godt imod indfarvning. Læderiet.dk har narvsværte i mange forskellige farver. De forskellige olier mørkner også læderet i forskellig grad.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: Sy dit eget hylster!

Indlæg af Lynge » 12. okt 2021, 09:01

det er faktisk meget vigtig at det er vegetabilsk læder det er set rigtig mange våben der et blevet ødelagt til day carry i
det er fordi de billige asiatiske og indiske læder producenter bruger en alverdens at kemikalier, metaller og tung metaller til behandling af læder.

Fugt+dårlig læder+våben = rusten våben

eller

våbenolie+dårlig læder+våben = ingen brunering/misfarvning

det er lige så set på nikkel platet våben
Olie sheik - George Gearløs

Besvar