Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af jbnhf23 » 19. okt 2015, 12:32

Jeg forsøger at oliere et af mine våben med true oil.

So far har den fået tre gange true oil og forarbejdet har bestået i at fjerne gammel olie(slibning med korn 120), hvorefter jeg gradvist har slebet med finere og finere korn(jeg stoppede ved korn 1000).

Da jeg benyttede korn 400, 800 og 1000 var det med "vådslibning" med skæfteolie.

Derefter har den fået 5 gange olie med lidt farve i.

Men nu ser resultatet så ud på som på nedenstående billede.

Er det normalt at det ser så "ujævnt" ud i overfladen. Lige nu håber jeg at olien kan udfylde "hullerne", men er der andre der har haft ligende projekter, og som kan huske hvordan deres så ud undervejs i forløbet?

DSC_0222.JPG
DSC_0222.JPG (89.04 KiB) Vist 11625 gange
Untitled.jpg
Untitled.jpg (45.29 KiB) Vist 11621 gange

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af T-REX » 19. okt 2015, 13:56

Her er Birchwood Casey's instrukser

https://www.birchwoodcasey.com/Manage/l ... -2013.aspx

Hvis du ikke har farvet træet:

Slib, mens der er vådt, og lad slibestøvet fylde porerne.

Hvis du har farvet træet:

Brug deres Filler and Sealer.

Her er tips, fra en bruger:

https://zerofret.wordpress.com/2013/04/ ... ck-finish/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af jbnhf23 » 19. okt 2015, 16:09

Jeg har farvet træet efterfølgende givet den 3 gange tru oil.

Tror du stadig jeg kan nå at benytte fremgangmåden fra Birchwood Casey's instrukser, som jeg læser sådan her:
- påfør "Gun Stock Sealer and Filler" fx med en børste eller klud. Lad det tørre ca. 60 min.
- slib overfladen med fint sandpapir for at få en ensartet overflade( hvilken korn vil du/i anbefale her?)
- gentag eventuelt

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af Lange » 19. okt 2015, 21:51

Du kommer alt for meget olie på, de første 10 gange olie tørres det helt af igen mens det er vådt, når olie er hærdet op slibes/ påføres næste behandling med ståluld 0000 og aftørres med fnugfri klud

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af HVK » 20. okt 2015, 00:01

Jeg har ikke prøvet den slags olie som du bruger. Når jeg bruger almindelig linolie bruger jeg ekstremt fint ståluld til at påføre det med og kører det rundt i cirkelformede bevægelser.

På den måde sliber jeg træet samtidig med.... Det bliver ekstremt flot og lækkert at røre ved på den måde.... :oops:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af jbnhf23 » 20. okt 2015, 10:36

Lange skrev:Du kommer alt for meget olie på, de første 10 gange olie tørres det helt af igen mens det er vådt, når olie er hærdet op slibes/ påføres næste behandling med ståluld 0000 og aftørres med fnugfri klud
Er det rigtig forstået at du giver den ca. 10 gange olie(hvordan påfører du det?) og mens olien er våd, tørrer du det af med en tør klud. Mellemsliber du så med ståluld 0000 mellem disse tynde lag?

Påfører du yderligere olie med tykkere lag efter de første 10 gange?

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af jbnhf23 » 20. okt 2015, 10:39

HVK skrev:Jeg har ikke prøvet den slags olie som du bruger. Når jeg bruger almindelig linolie bruger jeg ekstremt fint ståluld til at påføre det med og kører det rundt i cirkelformede bevægelser.

På den måde sliber jeg træet samtidig med.... Det bliver ekstremt flot og lækkert at røre ved på den måde.... :oops:
Når du gør det på den måde, har du så farvet træet først?

Hvilken ståluld bruger du, den jeg bruger grade 0000 har det med at efterlade lidt "stålulds støv" som jeg så støvsuger væk. Tænker bare at dette ståluld så ikke vil funke med den fremgangsmåde. Kunne man ikke bruge vådslibepapir hvis ikke man lige har noget ståluld der egner sig?

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af HVK » 20. okt 2015, 20:22

Jeg tror det er 4 x nul uden olie jeg bruger.... Der sidder lidt støv, men jeg lader træet suge og tørrer skæftet over med en klud efter nogle timer.

Jeg har kun gjort det på nøddetræ - og der farver jeg ikke. Det bliver mørkere efter 6 måneder med sollys og ælde - og bliver rigtig flot...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af Rantzau » 21. okt 2015, 05:45

Ud fra billedet alene er det svært at bedømme den præcise årsag, så her er en række bud på årsager og behandlinger:

Er overfladen blød eller ligefrem klistret et døgn efter sidste behandling med True-oil, rettes mistanken mod mangelfuld fjernelse af gammel skæfteolie. Slibning med korn 120 er sjældent nok. Der skal også renses i dybden med eksempelvis brun sæbe eller oxalsyre og en stiv neglebørste. I det tilfælde er der ingen vej uden om. Fjern alt True-oil og rens grundig i bund med brun sæbe og oxalsyre.

En ru overflade kan også skyldes manglende hærdning, eller for tykt et lag True-oil inden det efterfølgende lag blev påført. Slib skæftet helt mat når olien er gennemhærdet. Hæv temperaturen i tørrerummet, forlæng tørretiden og påfør mindre True-oil ad gangen. Brug eventuelt et stykke fnugfri køkkenrulle i stedet for en klud.

Oxalsyre hjælper med af fjerne fedt fra den oprindelige skæfteolie, men bleger også træet, så tænkt dig godt om inden du bruger oxalsyre, for det kræver sandsynligvis pletvis efterfarvning med bejdse som kun kan anbefales til hardcore træfolk der kender træsorten helt ind til benet.

Har den ru overflade karakter af huller, skyldes det dels træsorten og dels kvaliteten der er brugt til skæftet. Nogle træsorter har større struktur end andre. Det gælder også inden for samme træsort, men det er ikke nødvendigvis af ringere kvalitet. Det betyder bare at det viste skæfte oprindeligt var tænkt som oliebehandlet med deraf mat eller semimat overflade, hvor årringenes placering var af sekundær betydning for glansen. Fortsæt med at give skæftet True-oil efterfulgt af mellemslibninger indtil samtlige huller er fyldt. Det er ikke ualmindeligt at skæftet skal have 12 - 15 eller flere behandlinger før resultatet er tilfredsstillende.

Selv om det er fristende at bruge en filler uanset art, risikerer skæftet af få slør. Det skyldes fillerens manglende transparente egenskaber. Eneste undtagelse er flydende schellak påført som fransk polering. Sammenlignes et skæfte behandlet med filler med et skæfte der er behandlet korrekt, er forskellen meget tydelig. Schellak og True-oil er forenelig uden problemer.

Sandpapir til mellemslibning er lidt risikabelt hvis True-oil ikke er hærdet tilstrækkeligt. Sandpapir fanger let uhærdede partikler og kan ridse overfladen slemt. Brug hellere ståluld nr. 0000 med omtanke.

Skyldes den ru overflade bittesmå bobler, er det helt sikkert gammel skæfteolie der ikke er fjernet grundigt nok før det blev påført True-oil. Kuren er som først beskrevet. Forfra.

En lup er et uvurderligt værkstøj når overflader skal vurderes for videre behandling. Det gælder i særdeleshed træ.

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af jbnhf23 » 21. okt 2015, 12:04

Rantzau skrev:Ud fra billedet alene er det svært at bedømme den præcise årsag, så her er en række bud på årsager og behandlinger:

Er overfladen blød eller ligefrem klistret et døgn efter sidste behandling med True-oil, rettes mistanken mod mangelfuld fjernelse af gammel skæfteolie. Slibning med korn 120 er sjældent nok. Der skal også renses i dybden med eksempelvis brun sæbe eller oxalsyre og en stiv neglebørste. I det tilfælde er der ingen vej uden om. Fjern alt True-oil og rens grundig i bund med brun sæbe og oxalsyre.

En ru overflade kan også skyldes manglende hærdning, eller for tykt et lag True-oil inden det efterfølgende lag blev påført. Slib skæftet helt mat når olien er gennemhærdet. Hæv temperaturen i tørrerummet, forlæng tørretiden og påfør mindre True-oil ad gangen. Brug eventuelt et stykke fnugfri køkkenrulle i stedet for en klud.

Oxalsyre hjælper med af fjerne fedt fra den oprindelige skæfteolie, men bleger også træet, så tænkt dig godt om inden du bruger oxalsyre, for det kræver sandsynligvis pletvis efterfarvning med bejdse som kun kan anbefales til hardcore træfolk der kender træsorten helt ind til benet.

Har den ru overflade karakter af huller, skyldes det dels træsorten og dels kvaliteten der er brugt til skæftet. Nogle træsorter har større struktur end andre. Det gælder også inden for samme træsort, men det er ikke nødvendigvis af ringere kvalitet. Det betyder bare at det viste skæfte oprindeligt var tænkt som oliebehandlet med deraf mat eller semimat overflade, hvor årringenes placering var af sekundær betydning for glansen. Fortsæt med at give skæftet True-oil efterfulgt af mellemslibninger indtil samtlige huller er fyldt. Det er ikke ualmindeligt at skæftet skal have 12 - 15 eller flere behandlinger før resultatet er tilfredsstillende.

Selv om det er fristende at bruge en filler uanset art, risikerer skæftet af få slør. Det skyldes fillerens manglende transparente egenskaber. Eneste undtagelse er flydende schellak påført som fransk polering. Sammenlignes et skæfte behandlet med filler med et skæfte der er behandlet korrekt, er forskellen meget tydelig. Schellak og True-oil er forenelig uden problemer.

Sandpapir til mellemslibning er lidt risikabelt hvis True-oil ikke er hærdet tilstrækkeligt. Sandpapir fanger let uhærdede partikler og kan ridse overfladen slemt. Brug hellere ståluld nr. 0000 med omtanke.

Skyldes den ru overflade bittesmå bobler, er det helt sikkert gammel skæfteolie der ikke er fjernet grundigt nok før det blev påført True-oil. Kuren er som først beskrevet. Forfra.

En lup er et uvurderligt værkstøj når overflader skal vurderes for videre behandling. Det gælder i særdeleshed træ.
Tak for et rigtig godt indlæg.

Én ting er sikkert, og det er at jeg har påført for tykt et lag.

Jeg tror at den uensartede overflade skyldes en stor struktur i træet i kombination med et for tykt lag. Er i tvivl om hvordan geværet er født i sin tid, men det er en browning b12 fra midten af 60'erne.

Skæftet føles ikke klistret

Jeg har bestilt en flaske birchwood filler fra ebay, før jeg læste dit indlæg. Måske jeg skulle anskaffe mig lidt shellac også, om ikke andet så bare for at prøve på et stykke træ. Kan du anbefale en producent (kan se man kan købe det som flager, ved ikke om det er at foretrække).

Er det ideen at man behandler med Tru Oil efter man har givet det shellac?

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af Rantzau » 21. okt 2015, 17:45

Jeg har for øvrigt tidligere beskrevet Tru-Oil på en gammel hanebøsse her på sitet. Måske kan du bruge nogle af fiduserne.

True-Oil skal bruges efter Schellak, og kan købes i de fleste byggemarkeder under betegnelsen knastelak eller møbelpulitur.

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... a9#p310597

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af Kambiri » 12. nov 2015, 21:45

Jeg har en tanke om at give mit gevær en tur og det er derfor nu adskilt.
Er der ikke en venlig sjæl der har lyst til at beskrive fremgangsmåden med at fjerne den eksisterende olie med brun sæbe?

Det er forresten en ny Baikal og skæftet har kun fået det olie fabrikken har givet det :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af Rantzau » 16. nov 2015, 19:49

Brun sæbe er stærkt basisk med en pH-værdi på mellem 12 og 14 hvilket gør sæben velegnet til opløsning af fedt, herunder skæfteolie.

Brun sæbe fås både flydende og i fast form. Sidstnævnte benævnes ofte krystalsæbe som er den sæbe jeg vil anbefale til behandling af træ. Det gælder om at minimere vandpåvirkning af træet.

Krystalsæbe smøres i et moderat lagt på skæftet og omvikles med almindelig husholdningsfolie. Efter et par timer skrabes sæben forsigtigt af uden at beskadige træet. Resultatet vurderes, og processen gentages hvis nødvendigt. Det er ikke nødvendigt at afvaske al sæbe før et nyt lag påføres.

Når al fedt/skæfteolie er fjernet, afvaske resten af sæben med moderat brug af vand. En stiv børste og lidt lunkent vand med flittig brug af klude er mest skånsomt ved skæftet. Det er bedre at bruge vandet på afvaskning af sæbe på kluden. Overdreven brug af vand direkte på træ kan give grimme overraskelser senere med sprækkedannelse til følge. Sprækkedannelser kan godt optræde måneder senere efter behandlingen.

Med tungespidsen kan man forsigtigt smage om al sæbe er fjernet.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Oliering af skæfte, er forarbejdet ikke godt nok?

Indlæg af Kambiri » 16. nov 2015, 20:50

Tusind tak skal du have, jeg vil straks igang (-:


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Besvar