En flettet stenslynge

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

En flettet stenslynge

Indlæg af Refraktorius » 19. maj 2016, 22:44

Egentligt bare fordi jeg havde noget snor liggende, og fik lyst til at prøve at flette sådan en:
image.jpeg
image.jpeg (98.01 KiB) Vist 9812 gange
Jeg fulgte den glimrende opskrift på slinging.org
http://slinging.org/index.php?page=maki ... ated-guide

Snoren var noget tykkere, så jeg brugte 3 stykker snor i stedet for 6 (den er dog lige tyk nok stadigvæk).

Det kan gøres på en halv times tid en regnvåd eftermiddag, og jeg har knust en halv pose kartofler mod træerne i baghaven.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

R2D2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 15. jan 2006, 19:39
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af R2D2 » 20. maj 2016, 07:19

Er vi nu helt sikre på den ikke er tilladelseskrævende :rolf: - Det må den være - den ser jo sjov ud :giggle:

Den er dælme fin. Ved bare ikke rigtig om jeg tør at lave en til knægten? - det kunne godt koste en rude eller 2

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Bofhenator » 20. maj 2016, 07:32

Min syv-årige fandt 5 meter ventilgummi jeg havde liggende, bandt det ud mellem to træer og skød pinde rundt i hele haven... Det kostede en rude... Hvor der handles der spildes! (Ruden røg først da faren skulle prøve)

(gad vide om ikke det dybest set var en slangebøsse i megaformat knægten havde bygget... fordømt, håber ikke han skal sidde inde for længe)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Unknown » 20. maj 2016, 07:52

Ha ha ha[emoji1018][emoji122][emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Refraktorius » 20. maj 2016, 13:23

Lav endeligt en til knægten, men tilpas "lommen" så han kan kaste med tennisbolde i den.
Det burde minimere kollateralskaderne.


.... Og start med simplest mulige overhåndskast. Alt den hysteriske hvirvlen rundt giver ikke ret meget for en begynder (udover uforudsigelighed og et cirkulært fareområde).



Jeg kan godt lide tanken om træ-slangebøssen. Den får mig til at tænke på "Tintin i Congo"
:giggle:



Stenslyngen er nok det ballistiske våben (med rimelig rækkevidde) der er nemmest at lave, og som kræver mest træning for at ramme noget.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Mapzter » 20. maj 2016, 13:28

Refraktorius skrev:Stenslyngen er nok det ballistiske våben (med rimelig rækkevidde) der er nemmest at lave, og som kræver mest træning for at ramme noget.
Det er vel også den primære grund til, at den ikke er blevet forbudt - det kræver for meget træning at ramme noget med den, til at myndighederne oplever den som et problem.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Holten101 » 20. maj 2016, 13:28

Refraktorius skrev:Lav endeligt en til knægten, men tilpas "lommen" så han kan kaste med tennisbolde i den.
Det burde minimere kollateralskaderne.


.... Og start med simplest mulige overhåndskast. Alt den hysteriske hvirvlen rundt giver ikke ret meget for en begynder (udover uforudsigelighed og et cirkulært fareområde).



Jeg kan godt lide tanken om træ-slangebøssen. Den får mig til at tænke på "Tintin i Congo"
:giggle:



Stenslyngen er nok det ballistiske våben (med rimelig rækkevidde) der er nemmest at lave, og som kræver mest træning for at ramme noget.
Jepsen....brugte selv to dage på at ramme en flaske i den lokale skov da jeg var knægt....alt i en radius af 3m omkring flasken var smadret på dag 2. Til sidst fik jeg den dog;-). Har ikke rørt en slynge siden.

Til inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=ojtZakKT5FE

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Timber » 22. maj 2016, 20:34

Bofhenator skrev:Min syv-årige fandt 5 meter ventilgummi jeg havde liggende, bandt det ud mellem to træer og skød pinde rundt i hele haven... Det kostede en rude... Hvor der handles der spildes! (Ruden røg først da faren skulle prøve)

(gad vide om ikke det dybest set var en slangebøsse i megaformat knægten havde bygget... fordømt, håber ikke han skal sidde inde for længe)
Hø hø, det minder mig om dengang da naboen lige havde støbt to jernsøjler ned som skulle holde en stor jernhavelåge.. Tilfældigvis havde han også to store stykker elastik liggende.. Endvidere havde han også et par plader tynd aluminium, som var fremragende til at folde en slags "papirflyver" ud af..

Så det ene tog jo det andet, og vi knægte morede os meget over at sende omtalte flyver ud på et par hundrede meters tur.. Morskaben sluttede dog brat da vi bogstaveligt talt høvlede rygningen af hans drivhus... Ak ja, det var tider... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Raptor357 » 22. maj 2016, 20:58

Refraktorius skrev:Lav endeligt en til knægten, men tilpas "lommen" så han kan kaste med tennisbolde i den.
Det burde minimere kollateralskaderne.


.... Og start med simplest mulige overhåndskast. Alt den hysteriske hvirvlen rundt giver ikke ret meget for en begynder (udover uforudsigelighed og et cirkulært fareområde).



Jeg kan godt lide tanken om træ-slangebøssen. Den får mig til at tænke på "Tintin i Congo"
:giggle:



Stenslyngen er nok det ballistiske våben (med rimelig rækkevidde) der er nemmest at lave, og som kræver mest træning for at ramme noget.
Den gang jeg var en rask spejder lavede vi stenslynger. Dem der kunne kaste længst kunne sende en sten omkring 150m ud i landskabet. Men ingen af os kunne ramme specielt godt. Men der er helt klart mere smæk på en stenslynge, end der nogensind kommer på en slangebøsse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Taxen » 23. maj 2016, 12:16

I 1960 havde " alle " drenge på landet da en Y formet Pillegren med elastikker til at skyde med, og som skrevet af andre var træfsikkerheden ikke stor. Jeg har lige været på Gotland på ferie. Jeg kom forbi øens eneste Jagtbutik meget langt ude på landet, den bestod af en kostald passet af en gammel Gubbe. og en ting af hvert, så man lige kunne se og føle. Det er så ikke helt rigtigt for på en hylde lå der 6-8 meget Profesinoelt udsende Slangebøsser af den type som her vil give et meget langt ophold, på et sted med Gitter for Vinduerne. Jeg tror de var der til salg pga. de vilde Kaniner som nogle steder på øen var i meget stort antal.
Taxen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af HappyNanoq » 23. maj 2016, 14:36

Der render en knægt rundt i Qaanaaq, som har fået amputeret den ene arm lidt under albuen - én af hans største interesser, er at futte rundt i byen og smide med sten, med en stenslynge. Omend det er versionen med en læderlap og to stykker snor.
Det er vildt imponerende hvad han kan ramme med den.

Hvis man går rundt i byen, eller bare sidder og nyder en kold øl - og gadelysmasterne begynder at sige "PLINGG", ja, så er han på vej.
Dem rammer han som oftest på vel omtrent 20-30m afstand.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Thomas V
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. apr 2013, 13:30
Interesser: Pistol, IPSC
Geografisk sted: Østjylland

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Thomas V » 7. jun 2016, 21:06

Mapzter skrev:
Refraktorius skrev:Stenslyngen er nok det ballistiske våben (med rimelig rækkevidde) der er nemmest at lave, og som kræver mest træning for at ramme noget.
Det er vel også den primære grund til, at den ikke er blevet forbudt - det kræver for meget træning at ramme noget med den, til at myndighederne oplever den som et problem.
Man kan stadig gå ned i den lokale sportsforretning og købe en bue med tilhørende pile, der kræves heller ingen tilladelse og den er nem at ramme med.
Tror bare det er den uransaglige danske våbenlov der er årsagen.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af T-REX » 8. jun 2016, 01:29

Som jeg husker det, så blev slangebøsser forbudt, fordi BZ'erne havde fået den fikse idé, at bruge dem mod politiet.

Og en slangebøsse med håndleds støtte og 8 mm kuglelejekugler kunne skyde gennem politiets daværende uroskjolde.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Lycon » 15. jun 2016, 18:01

Refraktorius skrev:Det kan gøres på en halv times tid en regnvåd eftermiddag, og jeg har knust en halv pose kartofler mod træerne i baghaven.
:biggrin:
Du bør gå i gang med at lave kasteskyts med fløjteeffekt. Angiveligt skulle det have en psykologisk effekt lig med Stuka bombefly der startede et horn når de dykkede, og flybomber med påsat fløjte. Vi har jo også set dem på pile til buer, men den her er ny for mig.
Whistling sling bullets were Roman troops' secret 'terror weapon
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Unknown » 15. jun 2016, 19:13

CQB træning giver et helt nyt perspektiv.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Refraktorius » 16. jun 2016, 18:53

Når jeg tænker på den ondskabsfulde summen en sten kan give, så tror jeg gerne på, at man kunne få ekstra effekt ved at folk kunne høre klumperne komme hylende.
En anden bonus ved slyngen var, at blyprojektilerne er så små, at de er svære at se i flugten. De slår bare ned.
Rækkevidden var sammenlignelig med (eller oversteg) oldtidens buer.

Så en gang "fløjtende død" leveret af folk som er udenfor din skudvidde.... Det har sgu været irriterende!


De kaldte projektilerne "glande", og det betyder "agern". Skægt at nogle af dem er støbt i den facon.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: En flettet stenslynge

Indlæg af Wildlife » 16. jun 2016, 22:00

Til spejder har vi til tider bygget nogle ganske imponerende blider der kunne kaste med meget sjove ting og også temmeligt langt..

Det burde jeg snart prøve lidt på igen, bare fordi jeg kan... :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar