Standard variation tæt på nul - optimering af en FX Cyclone

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Standard variation tæt på nul - optimering af en FX Cyclone

Indlæg af The Yeti » 6. jul 2016, 14:07

Jeg købte for en del år siden en FX Cyclone. Et luftgevær jeg har været meget glad for, men som med så meget andet udstyr begyndte jeg at kigge på optimeringsmuligheder. Det startede med fæste for bipod, japanhammer for mere konsistent luftfrigivelse. Og geværet skød rigtigt godt, men efter relativt få skud faldt trykket og skuddene begyndte at falde... Så købte jeg en forlænger til lufttanken. Det hjalp, men ikke specielt meget. På et tidspunkt kom jeg til at snakke med Sort (andet medlem herinde) om mine ønsker, og det endte med at min Cyclone tog på et kurophold i Sorts værksted. Målet med dette ophold var at der skulle monteres en uoriginal regulator. Men her stoppede det ikke for Sort gav også geværet en omgang førstehjælp i form af "sikre frie luftveje". Præcis hvad oprydningen af luftens vej igennem geværet består i ved jeg ikke, men mon ikke Sort kan komme med en form for forklaring.

Jeg har for ikke så længe siden uploaded et billeder herinde hvor jeg havde skudt 80 skud med samme træfpunkt, men det kommer lige igen her:
556c77600c76f5aad26f4800f81e6f00.jpg
556c77600c76f5aad26f4800f81e6f00.jpg (511.13 KiB) Vist 3913 gange
Jeg var som sagt ved at lave en test over kronografen. Jeg skød ti serier af otte skud (magasinet holder 8 skud). Desværre havde jeg glemt at min kronograf kun kan gemme 6 serier så jeg mistede data for de første 2 serier. Så nedenfor ses kun data for 6 serier, men de første to lignede nok serie 1 (reelt serie 3) måske med en smule større udsving.
Skærmbillede 2016-06-29 kl. 20.26.21.png
Skærmbillede 2016-06-29 kl. 20.26.21.png (29.16 KiB) Vist 3913 gange
Jeg er meget imponeret over flere ting. Dels så er jeg gået fra at kunne skyde 23 skud før hastigheden begyndte at falde til nu at kunne skyde 75 skud inden det sker. Dels synes jeg at det er imponerende at forskellene i hastighed er så lille som den nu er. Tidligere havde min Cyclone den normale power curve med først stigende hastighed og så faldende. Nu er kurven helt flad og skud efter skud går afsted med 260,x.

Så selv om det er en historie om mange små skridt til et resultat, så er der ingen tvivl om at Sort er den som skal tilskrives den største ære for dette resultat - ærbødigst tak for hjælpen.

Hvis Admin mener at dette ikke er et rigtigt Gør-Det-Selv indlæg er I velkommen til at flytte det - jeg er selv lidt i tvivl.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Standard variation tæt på nul - optimering af en FX Cyclone

Indlæg af Sort » 7. jul 2016, 22:15

Nu er de PM der gik frem og tilbage desværre ikke længere i min indbakke, men som jeg husker det ville Yeti gerne have cyklonen op omkring 280m/s, desuden måtte den så også gerne skyde nogle flere skud pr tankning.

Jeg bestilte en regulator i hos audriusize (staves det ca) han spøger rundt omkring på div luftfora og handler via paypal, men hans regulatorer er nemme nok at gå til og der er ikke noget vrøvl med levering etc. Prisen er i omegnen af en plovmand og jeg tager det samme for installationen. Udover ekspertise og arbejdskraft, dækker min del også mindre uforudsete udgifter (dvs lidt til hvis jeg kvajer mig).

Nå men grundopskriften er den samme som jeg i sin tid udviklede sammen med Prestone.
Først måler man hvor lavt tryk skyderen kan levere full power skud med (det plejer at være 120-130 bar)
Så piller man bagproppen af tanken, måler hvor afstandsstykke og regulator når til i tankrøret.
Så borer man et hul ca der hvor regulatorens udluftningshul er (der er god plads til at ramme imellem O-ringene i enderne af regulatoren) Hullet i røret skal være mindst muligt, men jeg har i reglen ikke adgang til maskiner der kan håndtere bor under 1mm stabilt, så det er den størrelse jeg bruger.

Nå men man kan godt bestille regulatoren forindstillet til hvad man nu vil have af tryk, ellers kan den justeres op med ca 10 bar pr 1/12 omdrejning. Det gør i virkeligheden ikke så meget om regulatoren står helt nøjagtigt fordi geværets ventil stadig kan selvregulere.

Når regultoren er sat i skyder man lidt og måler hastighed, så løsner man hammerfjederen lidt og ser om hastigheden falder, det bliver man ved med indtil man finder den svagest mulige fjederkraft som leverer den ønskede hastighed. Når det er på plads er man sådanset færdig med opgaven.



Yeti's cyclone havde som jeg husker det ganske enkelt for kort pibe til 280m/s, jeg prøvede at bore transferporten lidt op, file på porten ind i piben, åbne hullerne i ventilhuset, fjerne ventilen imellem tank og skudventil etc.. Men 280 m/s med fornuftigt luftforbrug ville bare ikke blive til noget. Istedet fandt jeg en middelvej, hvor der var rimeligt med skud på en tankning, desværre kom der et eller andet i vejen for en endelig cronostreng på geværet (jeg har glemt hvad det lige var) så det kom afsted med hvad jeg mente måtte være rimeligt stabilt setup (vidste godt hvad den lavede af hastighed, men havde ikke talt skud).

Men det lyder til at Yeti efter lidt betænkningstid fik målt et fornuftigt resultat, jeg tror nok at pakningerne i enderne af cyclonen var blevet hårde og måtte skiftes, men jeg kan ikke huske det nøjagtigt, bortset fra lidt detaljer er tank og ventil magentil Hatsan AT44 i opbygning.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar