Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 20. sep 2016, 22:50

MB Tech logo.JPG
MB Tech logo.JPG (85.42 KiB) Vist 14386 gange

Afsnit 1: Oplæg og baggrund for projektet.

Med denne tråd vil jeg gerne fortælle om mine planer om, -og arbejde med et ret så omfattende ombygningsprojekt, hvor jeg med udgangspunkt i en ældgammel .308 Remington 788, vil forsøge om solidt jysk håndværk kan presse en ordentlig præcision ud af en "discount-riffel".
Remington_788.jpg
Remington_788.jpg (62.76 KiB) Vist 15366 gange
En Remington 788 jagtriffel, købt af min fader i de tidlige firsere, skal nu opleve at blive lavet om til en langdistanceriffel. :sniper:

Godt inspireret af 357Magnum's "OTR" projekt og Rixen's byggeprojekt, har jeg nu i skrivende stund (Tråd oprettet 20/9-16) været i gang i en måned hvor jeg har brugt rigtigt meget af min tid på et researche, ombygge, lære og ikke mindst have det sjovt med mit DIY projekt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er planen at "Artiklen" her skal opbygges i 8 afsnit:
Afsnit 1: (dette) Oplæg, min baggrund for tråden m.v.
Afsnit 2: Grundvåben, (inkl. mine ændringer) Nyt skæfte, plan, filosofi, Problemstillinger
Afsnit 3: Opstart på projektet, Arbejdet.
Afsnit 4: Bedding, forarbejder m.v.
Afsnit 5: Detaljer, småting, sidste Finish og Camo-maling
Afsnit 6: Resultat, præcision, Lessons learned
Afsnit 7: Mangler i projektet, Eventuelle fremtidige mods (Aftræk, bolt mv.)


Omend jeg dels i civilt régi, dels Forsvarets régi, i bogstaveligste forstand nok har skudt hundredetusindvis af skud, og også ind imellem har skudt halvlangt på forsvarets baner, så har jeg faktisk aldrig rigtigt fået prøvet kræfter med egentlig præcisionsskydning over længere afstande.

De senere år har mange timer med diverse Youtube videoer, artikler og specielt indlæg på dette fantastiske forum dog gjort mig mere nysgerrig på alle de fine nuancer, finesser, teknik og ballistikteori der er forbundet med med skydning på langt hold, så jeg er i stigende grad blevet mere og mere fristet i den retning.
---------------------------------------------------
På et tidspunkt fandt jeg på at ville gå i "træningsmode" med cal .22, og da jeg har et lille stykke hede på godt og vel 1Ha. kan jeg uden at forstyre nogen, skyde lidt cal .22 med lyddæmper.
Dette gav en oplagt mulighed for at snuse til teorien ved længere skudafstande.

Fordi Gør-Det-selv er sjovt gik jeg i gang med at lave lidt om på et par salonrifler. :inspect:
Jeg fik først ombygget en gammel TOZ 17 til ukendelighed så den faktisk ved et hurtigt kig på et billede kunne ligne noget langdistance-halløj.
Nu er den "SPG 2200" (Scrap-Part-Gun).
Justerbar kolbe af gardinskinner, Justerbar kindpude bygget af dele fra et TV-beslag, Front af et gammelt skæfte fra en pumpgun, en aflagt aftrækkerbøjle fra en Rem 700 etc-etc.
SPG 22 (1).JPG
SPG 22 (1).JPG (727.15 KiB) Vist 15245 gange
Før jeg rigtigt fik færdiggjort de sidste ting, så som bl.a. maling, så havde jeg studeret endnu mere og var så ikke længere tilfreds med aftræk, funktionering/ladegreb etc, og gik videre med at købe et nyt projekt jeg kunne bygge om på.

Denne gang blev det til en pensioneret Finsk skiskytteriffel med ret-træk. Her set som da den blev anskaffet.
Original som ved køb.jpg
Original som ved køb.jpg (94.78 KiB) Vist 15366 gange


Undervejs blev jeg også nødt til at købe og Pimp'e en .22'er til damen fordi hun absolut skulle rode ved jernet. (Edit: Er blevet Punket på plads.Retteligt gjorde hun selv langt mest af det hårde arbejde :biggrin: )
Anschütz Junior  (1).JPG
Anschütz Junior (1).JPG (573.49 KiB) Vist 15245 gange
Anschütz Junior  (24).JPG
Anschütz Junior (24).JPG (674.82 KiB) Vist 15245 gange
(Skæftet endte faktisk med at sluge ikke mindre end 1.1 deciliter olie, og er nu blødt som fløjl.)


Over de sidste par år er der løbende blevet investeret i Ballistiksoftware, Chronograf, Vindmåler, skiver og meget andet gejl.
Undervejs var jeg også faldet over et brugt skæfte fra en enkeltskudsbaneriffel fra Skyttebutikken, som jeg gik med en idé om at bruge i éet af projekterne. Skæftet havde været knækket helt over i grebet, og er sat sammen med lim og en lang skrue. Det er det skæfte der nu skal danne basis for dette projekt.

Det eneste jeg således mangler nu er et våben, så jeg kan komme igang med at afprøve om det er noget der virkeligt fænger mig.
Økonomien er vel egentlig god nok til at kunne klare udgiften til en egnet riffel og OK optik, og jeg har gennem længere tid overvejet at investere i Remington 700 serien, MEN det er bare sjovere at rode med det selv.
Derudover slår mine Jyske gener også ind, og kan jeg opnå succes for færre gryn, så er det jo bare fint. (Men lur mig om jeg ikke alligevel ender med at købe et "bedre" skydejern.)

God læselyst. :razz:
Senest rettet af OverSjanten 30. nov 2017, 18:47, rettet i alt 18 gange.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 21. sep 2016, 06:29

Afsnit 2: Grundvåben, (inkl. mine ændringer) Nyt skæfte, plan, filosofi, Problemstillinger

Undervejs i mine tanker om at få startet op på Langdistanceskydning, tænkte jeg som nævnt på evt at købe en Remington 700, da jeg godt kan lide at costumisere det jeg roder med.
På et tidspunkt i min "Vision-Ques"t faldt jeg over flere amerikanske fora med artikler hvor Remington 788 var blevet rost til skyerne for god præcision, og som et godt bud på en byg selv riffel. (prisen taget i betragtning). Bl.a pga låsen med de bag-placerede 9 Locking lugs som giver en hurtig repetetion grundet en lille åbningsvinkel.
Andre igen mente at netop denne konfiguration gjorde våbnet dårligt, men generelt kan jeg læse at der er overvægt på "plus siden" og en stor efterspørgsel "Over there" på de gamle 788'ere.

I skabet stod min gamle Remington 788'er og blev ikke brugt meget, så det skal sku' afprøves om der er potentiale i dyret.
Remington_788.jpg
Remington_788.jpg (62.87 KiB) Vist 15206 gange
(Foto af en 788 sakset fra nettet. Sådan cirka sådan så den ud da jeg engang købte den af "Den Gamle". Bare med en grim afskallet lak.)
Remington reklame, How much does accuracy have to cost.jpg
Remington reklame, How much does accuracy have to cost.jpg (628.41 KiB) Vist 15206 gange
Som artiklen siger; How much does Acurracy have to cost"

Straks efter købet (vistnok i 1995) rensede jeg den gamle lak af, og forsøgte mig med en (mindre vellykket) camouflage bejdsning af skæftet, og da det blev lovligt at få dæmpere, fik den også en lydpotte.
Testskydning  (5).JPG
Testskydning (5).JPG (521.17 KiB) Vist 15206 gange
Her et billede fra et par år siden hvor den skulle testskydes med noget Subsonisk AMM, produceret af et af de Ærede medlemmer her på Fora'et.

Samlingen på riflen har jeg ikke fået målt ud i MOA, men her er et billede af skudbilleder under en indskydning med Sub-sonisk AMM på 65 meter (vistnok).
Samling før. (65 meter).JPG
Samling før. (65 meter).JPG (577.81 KiB) Vist 15202 gange

------------------------------------------------------------------
Det i afsnit 1 omtalte billige skæfte som skal agere "prøveklud" er blevet fundet frem:
Org riffel og nyt skæfte.JPG
Org riffel og nyt skæfte.JPG (545.95 KiB) Vist 15206 gange
Skæfte - Action før tilpasning.JPG
Skæfte - Action før tilpasning.JPG (504.16 KiB) Vist 15206 gange
Som det tydeligt fremgår, er der intet der umiddelbart kan holde recoil-lug'en tilbage.
Skæfte hvor forreste pillar skal i.JPG
Skæfte hvor forreste pillar skal i.JPG (490.68 KiB) Vist 15206 gange
Da Action'en fra 788 er en væsentlig større diameter end den originale salonriffel Action, er der et større tilpasningsarbejde forude.

Projektets del-elementer:
- Fræses ud til den større lås.
- Tilpasse beddinghøjde og pibehældninghælding ift skæfte. (Da der jo intet er at gå ud fra.)
- Fræse og tilpasse plads til en magasinbrønd til det lille tre-skudmagasin.
- Tilpasses ved aftrækker. (det har her et godt stykke henne, vist sig at jeg bliver nødt til at komme op med en metode til af flytte aftrækkerens kontaktpunkt fremad.)
- Tilpasse ved ladegreb.
- Montage af Pillars.
- Støbning af grundlag for slutbedding ved recoil-lug.
- Endelig bedding af Action.
- Kindpuden (der er indstillelig i sideretning) skal kunne justeres i højden med skrue.
- Udmåling og justering af LOP
- Skæftet skal have mere plads ved låsehåndtaget og der skal limes træ i hvor dette mangler.
- Der skal spartles og males.
- Der skal laves et Trigger-Job. (Aftrækket ligger pt. på ikke mindre end 2055 gram, men er dog bemærkelsesværdig "sprødt".)
- Der skal monteres en kikkert. (Allerede her kan jeg afsløre at den gamle Nikko Stirling 6-24x50 er blevet vejet og fundet for let, så Fuck "Low-Budget" -> Der er indkøbt "ny" brugt Vortex Viper PST glas.)
- Der skal indkøbes og afprøves Ammunition.
- Undervejs skal der testes, finjusteres og prøveskydes.

Det er min plan at udgifterne skal holdes nede, og jeg vil forsøge at skabe inspiration til andre der kunne tænke sig at gå igen med et lignende projekt uden at blive ruineret. (u-agtet at jeg allerede har købt ekstra materialer, beddingcompound, værktøj, Momentskruetrækker, optik etc. for en mindre formue.)

Projektet blev påbegyndt for nogle uger siden, og jeg har nået en del af vejen i skrivende stund(se mere i de andre afsnit), MEN i mellemtiden har jeg fået Googlet mig frem til Langdistancekurserne ved LRS (Long Range Solutions: http://www.lrs-dk.com/ ) og fandme om ikke han her midt i det hele melder retur, at nu er der altså et kursus allerede på tirsdag d. 11. oktober, som jeg har været så letsindig at melde mig til.
Dvs nu skal der arbejdes MAX for at nå at blive færdig inden tre uger. :shock:
Senest rettet af OverSjanten 21. sep 2016, 15:27, rettet i alt 8 gange.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 21. sep 2016, 06:31

Afsnit 3: Opstart på projektet, Arbejdet påbegyndes.

Det var ikke uden en vis følelse af "Puh-ha. Går det her nu godt" i maven, da jeg påbegyndte projektet.
Heldigvis var skæftet jo billigt, og jeg har bestemt mig for at pibe og lås ikke skulle undergå forandringer der gør at det ikke umiddelbart kan monteres i det gamle grimme skæfte. (Som i øvrigt nok får en ordentlig Bedding og bliver malet i matchende Camo.)

"Inletting" / tilpasning for ny Låsestol / pibe:

Jeg lånte en overfræser ved naboen. Det er i øvrigt et stykke værktøj jeg aldrig så meget som har holdt i hænderne før, men hold da ferie, det er et godt værktøj der anvendeligt til rigtigt mange opgaver indenfor våben customizing.

Først og fremmest skulle jeg jo have fundet en metode til nogenlunde at kunne bortfræse træ nok til at få plads til den større lås.
Her har jeg måtte prøve mig frem, og opfandt et til formålet u-undværligt og fantastisk stykke hjælpeværktøj:
Jeg skulle jo have et "Land" som fræseren kunne glide på, og forsøgte mig derfor først med at få to løse lister til at stå i Vater.
Første ide til fræsning.JPG
Første ide til fræsning.JPG (589.11 KiB) Vist 15194 gange
Da det viste sig nærmest umuligt, skruede jeg en tæt passende ramme sammen og den viste sig efterfølgende (med flere små modifikationer) at være anvendelig til mange af delopgaverne.
Den "dublerer" således ved udover at lette fræsearbejdet at være god til at udmåle center, at justere pibehøjde, kontrollere kantning, fastholde våbnet etc. etc. (Jeg har nu haft skæftet ude af og gen-monteret det i rammen nok min. ti gange i forbindelse med diverse opgaver.)
Ramme til Fræsning.JPG
Ramme til Fræsning.JPG (621.22 KiB) Vist 15194 gange
Her er der fræst ud så der er god plads rundt om låsen.
Skæfte fræst ud til bedding.JPG
Skæfte fræst ud til bedding.JPG (535.69 KiB) Vist 15194 gange
Jeg blev grundet udformningen af skæftet og hullet til den gamle aftrækker, nødt til at anvende centerlinjen fra den gamle bageste actionbolt selvom det placerer aftrækkeren fra 788'eren lidt for langt tilbage.
Her udmåles afstanden mellem Action-boltene, således at jeg kan finde placeringen til den forreste.
Udmåling af afstand til Actionbolte.JPG
Udmåling af afstand til Actionbolte.JPG (463.76 KiB) Vist 15194 gange
Der var mange forskellige ideer og materialer i spil forud for projektet med at ændre kindpuden fra sidejustérbar til højdejustérbar.
Måltagning og brainstorm til justerbar kindpude.JPG
Måltagning og brainstorm til justerbar kindpude.JPG (493.55 KiB) Vist 15194 gange
Jeg havde læst for og imod stål v/s alupillars og havde tænkt mig at skulle have drejet pillars hos min kammerat, MEN da vennetjenester skal vælges med omhu, kom jeg op med en løsing hvor jeg kunne anvende den samme type Alu-rør (1 meter til 87.50 DKK inkl moms) til både Pillars og gliderør til kindpuden.
Ø10mm udv - 8 ind Alurør skæres til.JPG
Ø10mm udv - 8 ind Alurør skæres til.JPG (517.75 KiB) Vist 15194 gange
Éet hovedargument mod Aluminium som Pillarmateriale, var manglende styrke når man spænder til. Efter nogen søgning på Aluminiums styrke, fik jeg læst om "Deformationshærdning" af Alu.
Når Alu først er deformeret kræver det tilsyneladende MEGET ekstra kraft for at deformere det yderligere. Jeg lavede derfor forsøg med at presse alurøret sammen i skruestikken og målte på ændringerne i tolerance. (VIGTIGT: Man kan tilsyneladende kun presse Alurør ganske lidt sammen, før det deformeres!) :nolisten: Men det er til gengæld tydeligt at når selv et så forhåldsvis spinkelt Alu-rør blot er presset ganske lidt sammen i længden, så skal der ved forsøg nr. to bruges MEGET mere kraft end når man spænder en riffel fast i et skæfte = Problem solved.
Deformationshærdning af alurør.JPG
Deformationshærdning af alurør.JPG (462.71 KiB) Vist 15194 gange
Jeg borede det bagerste bolthul på ca 6 mm op til en tæt pasning til de 10 mm som Alurøret har, så røret sad tæt i center.
Med en 2mm afstandsplade aller bagerst under låsen og masser af gaffa om piben, kunne jeg med skruetvinger holde pibe/lås fast i en cirkahøjde og derefter udmåle længden til bagerste pillar.
Nu havde jeg så en målfast højde bagtil og kunne så (igen ved hjælp af min træramme) få piben i vater med skæftet, og få målt nøjagtigt ud hvor hullet til forreste Pillar skulle bores, og få udmålt længden til denne.
Her er første tilpasning af pibevinklen vist.
Justering af pibevinkel (2).JPG
Justering af pibevinkel (2).JPG (557.68 KiB) Vist 15106 gange
Bemærk at der nu er fræst ud til magasinbrønd. NB: Det korte tre-skudsmagasin går Laaaangt op i skæftet, så der skal laves en form for greb og udløsermekanisme på dette, for at jeg kan få det af. (Mere om det når jeg kommer så langt)
Der bores hul til forreste Pillar.
Bore hul til forreste Pillar (+Magasinbrønd).JPG
Bore hul til forreste Pillar (+Magasinbrønd).JPG (417.14 KiB) Vist 15106 gange
Der er fræst en undersænkning så forreste bolthoved lige netop er under skæftetræet på undersiden.
Hul til forreste Pillar m undersænkning til Bolthoved.JPG
Hul til forreste Pillar m undersænkning til Bolthoved.JPG (488.67 KiB) Vist 14979 gange
Bagerste bolt bliver ligeledes (næsten) plan med træet over grebet.
Aftrækkerbøjle undersænket og tilpasset.JPG
Aftrækkerbøjle undersænket og tilpasset.JPG (501.99 KiB) Vist 14979 gange
Her ses aftrækkerbøjlen og delene til en af de kommende Actionbolte.
Da jeg ikke nogen steder kunne finde så lange bolte med gevind 28 gevind pr tomme (og slet ingen med fladt hoved som jeg havde behov for) fik jeg fat på et par brugte bolte på våbenværkstedet hos Østjysk samt nogle lange møbelbolte i trælasten.
Disse blev så udmålt og savet af, og skal så TIG-svejses sammen.
Bolthullet i bøjlen er undersænket således at den skrå krave på bolten centrerer bolten.
Aftrækkerbøjle - Actionbolt.JPG
Aftrækkerbøjle - Actionbolt.JPG (607.99 KiB) Vist 15106 gange
Nye actionbolte klar til svejsning.JPG
Nye actionbolte klar til svejsning.JPG (496.06 KiB) Vist 15032 gange
En kollega til en ven TIG-svejsede boltene. Flot arbejde. (Specielt den ene bolt ser blot ud som om den er limet sammen. Men det holder :-) )
Nye Bolte 2.JPG
Nye Bolte 2.JPG (487.69 KiB) Vist 14979 gange
Her ser man de nye bolte efter svejsning. (De bliver senere blåneret med TetraBlue).
Bemærk magasinbrønden og bagerste Pillar.
Mag brønd, Nye Bolte.JPG
Mag brønd, Nye Bolte.JPG (659.15 KiB) Vist 15032 gange
Den originale Action og pibe havde forreste bolt ret langt ude på skæftet.
Hullet til dette fandt jeg på at anvende til at sikre pibehøjden under opbygning ved at Epoxy-lime en 6 mm møtrik i. (En "nummerplade møtrik" da den har en bred anlægsflade i bunden som centrerer den i hullet.)
Ved at montere en lang bolt gennem møtrikken kan jeg finjustere den endelige højde.
Dette var en sikkerhedsforanstaltning, da jeg var nervøs for om den tykke centrering omvikling af Gaffatape ville give sig ved tilspænding. (Møtrikken kan så senere anvendes som et kraftigt ankerpunkt for en eventuel geværrem.)
Møtrik til højdejustering af pibe limet i.JPG
Møtrik til højdejustering af pibe limet i.JPG (523.31 KiB) Vist 14979 gange

Montage af Pillars:

Jeg dækkede af med malertape for at undgå epoxylim på træet.
Klargøring, montage af forreste pillar (2).JPG
Klargøring, montage af forreste pillar (2).JPG (523.13 KiB) Vist 14979 gange
Med Låsestol/pibevende fastholdt med tvinger, kunne jeg nu vende riflen om.
Afstanden mellem træ og låsestol (til Beddingmateeriale) sikrede jeg ´ved at lægge et lille stykke plast på 2 mm under den bagerste del af låsestol.

Jeg rullede malertape om begge bolte, så de kun gled stramt indvendigt i Pillarrørene, dels for at centrere disse ift hullerne i låsestolen, -dels for at forhindre limen i at komme ned i røret.
Bemærk tapen på røret der skal forhindre lim i røreret mens det presses på plads.
Klargøring, montage af forreste pillar.JPG
Klargøring, montage af forreste pillar.JPG (562.1 KiB) Vist 14979 gange
Så var det blot at smøre hullet og Pillar med To-komponent epoxy, presse Pillar'en på plads og skrue den i bund.
Jeg monterede den bagerste først og lod det tørre, for på den måde at kunne sikre vinklen inden den forreste blev monteret.
Bagerste Pillar og Glidebøsninger monteret.JPG
Bagerste Pillar og Glidebøsninger monteret.JPG (437.68 KiB) Vist 14979 gange
Med bagerste Pillar limet fast, kunne jeg så ved hjælp af min selvopfunde finjusteringsskrue, tilpasse vinklen på Låsestol/pibe så forreste pillar kunne limes i.
Justering af pibevinkel.JPG
Justering af pibevinkel.JPG (627.09 KiB) Vist 14979 gange
Her ses den forreste Pillar monteret.
Jeg fandt ud af at en tæt pasning mod træet ikke gjorde det nemt at ramme center und hullet i låsestolen.
Derfor lavede jeg hullet i overstørrelse og brugte blot rigeligt Epoxy.
Forreste pillar monteret.JPG
Forreste pillar monteret.JPG (570.43 KiB) Vist 14979 gange
Resultatet indtil nu:
Første prøvesamling af Projektet:

Under arbejdet havde jeg som nævnt fundet ud af, at den Nikko Stirling kikkert jeg havde planlagt at bruge, simpelthen ikke var god nok til det jeg vil med våbnet, og gik "Google-Amok" efter et bedre glas.
Jeg endte ud med at forelske mig i Vortex Viper serien, og som ved et rent tilfælde blev der slået éen op i Den Blå Avis samtidigt. (Sælgeren er vist også her på Fora'et)
Den købte jeg, og den er Fiiin :eek:
Viper PST fra DBA, side.jpg
Viper PST fra DBA, side.jpg (59.67 KiB) Vist 14969 gange
Nu var jeg nået langt nok til at kunne skrue delene sammen så jeg kan danne mig et indtryk af det færdige resultat.
Prøvesamling af projekt (2).JPG
Prøvesamling af projekt (2).JPG (732.8 KiB) Vist 14969 gange
Ændring til justérbar kolbehøjde:

Hullerne i kolben til boltene der muliggjorde sidejustering har jeg i søjleboremaskinen boret op fra de originale 7mm til de 10 mm mit billige Alurør har.
Rørene limede jeg med Epoxy.
(VIGTIGT: Som nævnt ovenfor er det måske ikke måden at gøre det på !)

De forskellige plastik fingerskruer jeg havde "i spil" fra starten blev droppet til fordel for endnu en vennetjeneste ved ham der havde drejet glidestængerne på mål til mig.
Han drejede og rulleterede et t-11 mm x Ø 41 mm fingerhjul til mig. Nu skulle jeg så finde ud af en metode til at kunne fræse et spor til denne.
Jeg fandt en metode til at produceret et "Land" som overfræseren kunne glide på:
Opsætning af land til fræsning for højdeskrue.JPG
Opsætning af land til fræsning for højdeskrue.JPG (553.68 KiB) Vist 14969 gange
Opsætning af land til fræsning for højdeskrue (2).JPG
Opsætning af land til fræsning for højdeskrue (2).JPG (520.08 KiB) Vist 14969 gange
Hullet blev tegnet op, og markeret med malertape, for at gøre det tydeligt hvor langt jeg skulle.
Klargøring til fræsning for højdeskrue.JPG
Klargøring til fræsning for højdeskrue.JPG (551.36 KiB) Vist 14969 gange
Så var det bare at fræse. (Lesson learned: Når man fræser diverse ting er det en rigtig god idé at lave et Stop i begge ender ved at spænde tvinger på. Så undgår man at lave en "Ups! Jeg kom for langt" :cry: )
Fræsning for højdeskrue.JPG
Fræsning for højdeskrue.JPG (504.42 KiB) Vist 14969 gange
Her er det færdige hul til fingerskruen:
Fræst for højdeskrue.JPG
Fræst for højdeskrue.JPG (595.38 KiB) Vist 14969 gange
Kolben blev monteret. I center har jeg et stykke af almindelig gevindstang fra XL-Byg.
OBS: Det glider ikke som det skal, og jeg overvejer pt at ændre på konstruktionen.
Det har vist sig at præcisionen i hullerne ikke var god nok, og rørene "spidser" en anelse. Jeg har forsøgt at fræse lidt i rørene med et bor, men det lader ikke til at være nok.
(Gevindstangen endnu ikke limet fast og glidebolte er ikke som planlagt limet eller beddet, men derimod fastholdt af et par Ø 10 mm låsemøtrikker, så jeg skal lidt i tænkeboks.)
Justerbar kolbe monteret.JPG
Justerbar kolbe monteret.JPG (494.29 KiB) Vist 14969 gange
For at låsen under repetering kan komme helt tilbage, uanset kolbehøjden, skal jeg have taget en smule af den allerforreste del. (i toppen)
Justerbar kolbe monteret (2).JPG
Justerbar kolbe monteret (2).JPG (524.54 KiB) Vist 14969 gange
(Slut på dette afsnit.)
Senest rettet af OverSjanten 23. sep 2016, 09:28, rettet i alt 11 gange.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 21. sep 2016, 06:32

Afsnit 4: Bedding, forarbejder m.v.

Bedding, opfølgning på div. opgaver, fintuning m.v.

Forstærkning af kolbe (Ikke forudset ekstraopgave)

Skæftet er som nævnt nærmest et "kasseret" salon-baneriffelskæfte der har været knækket i grebet og limet og skruet sammen.
(Jeg købte det for efterhånden et par år siden i Skyttebutikken i Vingsted, og gav vist 300,- kr for det. Projektet har været læææænge undervejs. :oops: )

Selvom reparationen virker stabil nok, så kunne jeg under mit arbejde med den jusérbare kindpude, dog konstatere at den bagerste del af kolben kunne give sig en anelse. IKKE fedt hvis jeg går efter max præcision.
Derfor kom der lige en ikke planlagt ekstra opgave ind i projektet: Stabilisering af kolben. :modbat:

Jeg overvejede først at fræse et dybt spor i kolbehals og greb, og så forme og bedde et stykke stål i sporet, men tænkte at risikoen var for stor, og at det ville ødelægge mere end det gavnede.
I stedet fandt jeg på at montere en "Stabilisator-bøjle" a'la thumbhole style.

Jeg fandt en egnet bølje og gik igang med at fin-tænke over placeringen. (Bemærk at skæftet bag låsestolen nu også er blevet fræst i vinkel)
Bøjlen blev af flere omgange savet til, bøjet og justeret.
Montering af stabilisatorbøjle (1).JPG
Montering af stabilisatorbøjle (1).JPG (512.68 KiB) Vist 14967 gange
Der blev boret hul i kolben og fræst et spor i skæftet.
Montering af stabilisatorbøjle (2).JPG
Montering af stabilisatorbøjle (2).JPG (485.33 KiB) Vist 14967 gange
Jeg savede flere riller i begge ender af bøjlen og sleb med groft smergellærred så mit (Af Rixen donerede) Devcon bedding kunne få fat.
Montering af stabilisatorbøjle (3).JPG
Montering af stabilisatorbøjle (3).JPG (491.15 KiB) Vist 14967 gange
Så støbte jeg den fast:
Montering af stabilisatorbøjle (4).JPG
Montering af stabilisatorbøjle (4).JPG (476.48 KiB) Vist 14967 gange
Her er resultatet. Skæftet er nu HELT stabilt, og giver sig ikke en milimeter.
Før jeg gik igang var jeg en anelse nervøs for om den gamle reparation i greb/kolbehals ville holde, men den bekymring behøver jeg ikke længere at have.

Der er stadigt fin plads til min tommelfinger.
Montering af stabilisatorbøjle (5).JPG
Montering af stabilisatorbøjle (5).JPG (426.92 KiB) Vist 14967 gange

"For-Bedding"

Da der jo specielt ved den foreste del af låsestolen ikke rigtigt var noget materiale endsige noget der mindede om en brønd til rekylstoppet, måtte jeg udføre en "For-Bedding".
Til det anvendte jeg Plastic Padding Kemisk metal. (WARNING: Det er noget lort at arbejde med, da sætte og hærdetiden er vanvittig hurtig.)
Jeg havde købt en stor tube (og havde på forhånd en lille tube) Udfordringen bestod bl.a.i at få støbt omkring forreste pillar samt at få fyldt det dybe hul under og foran rekylstoppet UDEN at komme så højt op at jeg umuliggjorde montage af låsestol.
Ved den forreste del af magasinbrønden havde jeg klargjort en lang topnøgle i passende diameter med påmonteret T-håndtag som "stop". (Omviklet med tyndt isolerbånd og indsmurt i neutral skocreme.) Den skulle så holdes på plads af et stykke liste der var udmålt til at kunne sætte den i spænd bagved. Så vidt så godt.
Idéen var at vinkle riflen frem, hælde kemisk metal omkring Pillar'en og så presse nøglen på plads.
Jeg gjorde alt klart, og mixede så det meste af den store tube med hærder. (Hælde min bare røv :moon:) Stadset er trægt og klistret, men det lykkedes at få bakset det ind bag pillaren og fik kæmpet og bakset topnøglen på plads.
Under dette opdagede jeg at jeg havde glemt at finde den Unbracobolt frem, som skulle proppes i Pillarrøret for at sikre at jeg ikke fik massen derned.
Hurtig som et lyn -> :getout: Fat i en bolt og proppe den i, før jeg skulle have resten af massen mod forenden stoppet i, MEN for sent. Resten af lortet var nu bare en stor masse der stivnede for øjnene af mig. (WARNING: Jeg gætter på et jeg kunne arbejde med det i under 4 minutter. Tidligt i projektet, og før jeg fik læst nok om Bedding, overvede jeg om jeg ikke blot kunne bruge Kemisk metal til selve Beddingen. Det skal man IKKE prøve på.)

Jeg blandede resten og fik lavet lidt af det der skulle udgøre basis for den endelige bedding ved rekylstoppet.
Så skulle den gamle tube bruges MEN hærderen havde været åbnet og var blevet stift. PIS !

Jeg havde en gamme rulle af en slags Epoxy på rulle liggende a'la det her:
Epoxy rulle.jpg
Epoxy rulle.jpg (250.58 KiB) Vist 14476 gange
Jeg prøvede at åbne det, og til min store overraskelse var det stadigt blødt. (Det er noget sjovt stads. I begge ender var pølsen lukket med noget alufolie og centeret af den havde en anden mørkere farve som så åbentbart er den anden del af en to-komponent epoxy.)
Det skal så æltes foldes og æltes endnu mere, til ensartet farve og kan så presses på plads. Som sagt så gjort, og jeg fik udfyldt resten af hulrummet.

Til sidst havde jeg så et grundlag at udføre en ordentlig Bedding på.
Forbedding støbt.JPG
Forbedding støbt.JPG (516.07 KiB) Vist 14967 gange
Forbedding støbt (2).JPG
Forbedding støbt (2).JPG (429.04 KiB) Vist 14967 gange
Bedding

Modellérvoks på plads.
De store hulrum er først fyldt ud med vaskesvampe for at spare på modellervoksen)
Modellervoks på plads.jpg
Modellervoks på plads.jpg (555.1 KiB) Vist 14476 gange
Jeg har tapet et par toppe af passende størrelse sammen og stoppet dem i låsestolen for at lippe for at fylde det hele med modellervoks.
Toppe i låsestol, på plads.jpg
Toppe i låsestol, på plads.jpg (461.08 KiB) Vist 14476 gange
Jeg anvendte rigeligt med skocreme.
Her smøres både Pillarrørene og et par 8 mm bolte der blev brugt som propper mens jeg smurte Devcon massen på.
Pillars smøres med skocreme.jpg
Pillars smøres med skocreme.jpg (539.33 KiB) Vist 14476 gange
8mm propper til Pillars m skocreme.jpg
8mm propper til Pillars m skocreme.jpg (500.2 KiB) Vist 14476 gange
Jeg dækkede af med to lag malertape. Ideen var at jeg i stedet for at skulle nørkle med at fjerne det overskydende Devcon masse, blot kunne trække øverste lag af lidt efter jeg havde støbt. Det virkede fint.
Der dækkes af med TO lag tape..jpg
Der dækkes af med TO lag tape..jpg (406.21 KiB) Vist 14476 gange
Før endelig tilspænding kontrollerede jeg at Rail'en kom i vater. Som det ses skulle den liiige ha' lidt til siden.
Note: Vær opmærksom på at spænde riflen op i perfekt Vater FØR du starter hele Bedding proceduren.
Vinkel på rail kontrolleres.jpg
Vinkel på rail kontrolleres.jpg (497.2 KiB) Vist 14476 gange
Øverste lag tape fjernes efter støbning (Efter ca. 15 min.) Størstedelen af den masse der var presset ud, var den den måde let at fjerne.
Derefter var det lettere at lave et fint "snit" og fjerne resten.
Efter ca 15 min, Første lag tape fjernes.jpg
Efter ca 15 min, Første lag tape fjernes.jpg (480.13 KiB) Vist 14476 gange
Jeg fandt ud af, at det er lettere at skære det meste af det overskydende materiale væk med en hobbykniv, fremfor at slibe det hele.
Derefter finish med multisliber og file.
Bedding skæres og slibes ud.JPG
Bedding skæres og slibes ud.JPG (456.17 KiB) Vist 14415 gange
Den færdige Bedding
Færdig Bedding.JPG
Færdig Bedding.JPG (513.49 KiB) Vist 14415 gange

Færdiggørelse af skæfte

Der støbes en afslutning ved kolbehalsen med Plastisk træ. (Der er sku' et godt materiale at arbejde med.
Forberedt til støbning v kolbehals.JPG
Forberedt til støbning v kolbehals.JPG (455.76 KiB) Vist 14415 gange
Slibning af støbning.JPG
Slibning af støbning.JPG (409.8 KiB) Vist 14415 gange
Slebet bagende.jpg
Slebet bagende.jpg (584.41 KiB) Vist 14476 gange
Finish på kolbehalsen.jpg
Finish på kolbehalsen.jpg (381.72 KiB) Vist 14415 gange
Aftræk

Jeg målte jo det originale aftræk til 2055 gram. Efter at have klippet lidt af fjederen, og slebet og poleret delene, er jeg kommet ned på 1300 gram. (NB: Jeg har ikke lavet den på billedet viste modification)
Det er fortsat et noget tungt aftræk, men da det "glider" bedre nu, må jeg se om det er tåleligt, -eller om jeg skal til at investere i et Timney aftræk.
Adskilt aftrækker.JPG
Adskilt aftrækker.JPG (525.21 KiB) Vist 14415 gange
Aftræk, tegning.jpg
Aftræk, tegning.jpg (236.16 KiB) Vist 14476 gange
Vedhæftede filer
Epoxy rulle.jpg
Epoxy rulle.jpg (250.58 KiB) Vist 14967 gange
Modellervoks på plads 2.jpg
Modellervoks på plads 2.jpg (510.68 KiB) Vist 14476 gange
Toppe i låsestol.jpg
Toppe i låsestol.jpg (463.96 KiB) Vist 14476 gange
Slebet bagende, fra siden.jpg
Slebet bagende, fra siden.jpg (552.56 KiB) Vist 14476 gange
Senest rettet af OverSjanten 30. sep 2016, 08:03, rettet i alt 5 gange.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 21. sep 2016, 06:34

Afsnit 5: Detaljer, småting, sidste Finish og Camo-maling

Justérbar Kindpude Ver 2.0

Som tidligere nævnt var måden jeg monterede delene til den justérbare Kindpude, langt fra optimal.
Nu har jeg fundet "De vises sten" og denne "Budget-metode" virker godt.
Dele til Kindpude ver 2.0.jpg
Dele til Kindpude ver 2.0.jpg (528.37 KiB) Vist 14413 gange
Jeg tog et stykke lægte og spændte det fast i søjleboremaskinen, således at alle tre huller blev helt paralelle.
Herefter puttede jeg glidestænger og gevindstang i lægtestykket, og limede det derefter fast i kindpuden.
Pinde og gevindstang limes på plads.jpg
Pinde og gevindstang limes på plads.jpg (489.01 KiB) Vist 14413 gange
Herefter skulle de gamle gliderør bores ud. (Rørene er 10 mm udvendigt. Jeg brugte et 11 mm bor, og det gav tilstrækkeligt plads til at skævheden blev rettet op.)
De 'gamle' gliderør bores ud.jpg
De 'gamle' gliderør bores ud.jpg (551.57 KiB) Vist 14413 gange
Da glidepindene og gevindstang var forsvarligt limet i Kindpuden, var det blot at skære de nye rør til, -montere dem på pindene, smøre dem og hullerne med to-komponent Epoxylim, montere og lade tørre. Viola! Det virker rigtigt godt :eek:
Nye rør limes i skæftet.jpg
Nye rør limes i skæftet.jpg (443.63 KiB) Vist 14413 gange
Diverse småting

Jeg endte med et par Vortex Tactical rings til 399,- + fragt. De virker prisen til trods, ganske godt lavet og meget solide.
Det var den option jeg kunne finde med den laveste montagehøjde, og kikkerten er kommet helt ned i 40 mm over pibens centerlinje.
Vortex Low Tactical rings, side.JPG
Vortex Low Tactical rings, side.JPG (499.89 KiB) Vist 14413 gange
Vortex Low Tactical rings, V. side.JPG
Vortex Low Tactical rings, V. side.JPG (493.23 KiB) Vist 14413 gange
Vortex anbefaler dog at man foretager en ordentlig Lapping og Alignment, så jeg har bedt min "Maskin-Ven" til at lave mig et sæt værktøj til dette.
Tegning til Scope alignment og Lapping kit.JPG
Tegning til Scope alignment og Lapping kit.JPG (198.41 KiB) Vist 14413 gange
Jeg har limet en kobber afstandsring på højdeskruen, så den ikke ligger an med hele siden.
Kobberring limes på højdeskrue.JPG
Kobberring limes på højdeskrue.JPG (457.59 KiB) Vist 14413 gange

Kolbeforlænger

Selvom jeg ikke har så lange arme, så virkede kolben noget kort til mig. Det er måske et børneskæfte, for jeg er faktisk ikke nøjagtigt klar over hvilken type riffel det stammer fra. (Nogen kvalificerede bud fra læserne???)

Derfor måtte jeg igang med at lave en kolbeforlænger.
Der bores huller til kolbeforlænger.JPG
Der bores huller til kolbeforlænger.JPG (526.33 KiB) Vist 14413 gange
Jeg har fræst et aflangt hul i den, der matcher de to huller i forskæftet. "Bare fordi jeg kan".
(Selvfølgeligt med en længde der passer med den procentvise forskel i de to første.)
Fræsning af hul i kolbeforlænger.JPG
Fræsning af hul i kolbeforlænger.JPG (501.87 KiB) Vist 14413 gange
Kolbeforlænger slibes til.JPG
Kolbeforlænger slibes til.JPG (602.82 KiB) Vist 14413 gange
Kolbeforlænger klar til montage.JPG
Kolbeforlænger klar til montage.JPG (651.86 KiB) Vist 14413 gange
Anden Prøvesamling.JPG
Anden Prøvesamling.JPG (608.2 KiB) Vist 14413 gange
IMG_1972.JPG
IMG_1972.JPG (621.31 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1974.JPG
IMG_1974.JPG (571.38 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1975.JPG
IMG_1975.JPG (485.76 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1976.JPG
IMG_1976.JPG (530.29 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1977.JPG
IMG_1977.JPG (643.99 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1978.JPG
IMG_1978.JPG (561.13 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1979.JPG
IMG_1979.JPG (553.85 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1980.JPG
IMG_1980.JPG (571.27 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1981.JPG
IMG_1981.JPG (521.31 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1982.JPG
IMG_1982.JPG (547.43 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1983.JPG
IMG_1983.JPG (590.36 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1985.JPG
IMG_1985.JPG (593.6 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1988.JPG
IMG_1988.JPG (524.62 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1989.JPG
IMG_1989.JPG (551.19 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1986.JPG
IMG_1986.JPG (612.46 KiB) Vist 14191 gange
IMG_1987.JPG
IMG_1987.JPG (595.57 KiB) Vist 14191 gange
Senest rettet af OverSjanten 2. okt 2016, 12:12, rettet i alt 5 gange.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 21. sep 2016, 12:05

Afsnit 6: Resultat, præcision, Lessons learned
(Opdateret efter over et års brug. D. 30. November 2017)

Jeg har nu skudt med rifle en del, og jeg er rigtigt godt tilfreds med resultatet.
Jeg var først på Long Range kursus med Long Range Solutions i Ulfborg. (Kan varmt anbefales)
Og sidste weekend var jeg efter megen forberedelse og nørderi med at forfine mine ladninger, -til Langdistance skydning i Borris.

Så slutresultatet er en riffel der skyder under 1/2 MOA og får træf på Ø 60 cm stålmål på 1000 m.
Og min Low-Budgetriffel kan bestemt måle sig med det dyre grej.
D45E8F7D-C95E-49D8-8BDA-CB8ECF504896.jpeg
69381C9C-4AC4-4E79-AC43-F02FE186426B.jpeg
CCA28C06-9B24-4744-82FC-577F931CC858.jpeg
8736345E-CD2A-4D28-801F-0FBFBD0B94DA.jpeg
50157B8B-48DC-4D6D-9A44-38AFD7303323.jpeg
E5C7D25C-77E4-460F-9B2A-4F72BBE468E8.jpeg
AC18FD5A-D9D5-4233-80E4-7A0735917BB8.jpeg
Nu er DET prøvet, så nu køber jeg nok en “Proff” langdistance skyder til at holde den med selskab. :DancingBanana:
Senest rettet af OverSjanten 30. nov 2017, 19:05, rettet i alt 2 gange.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 21. sep 2016, 12:07

Afsnit 7: Mangler i projektet, Eventuelle fremtidige mods (Aftræk, bolt mv.)

Det skal afprøves om jeg kan ombygge og tune den originale aftrækker til at være "tålelig". Ellers ryger der en Timney "Bang-kontakt" på, men det vil vise sig.
Det kan være jeg finder på at LOP også skal være justérbart, men først skal der skydes lidt.

Sidste tilføjelse i tråden:(30.11.2017 På trods af hvad “Inder-nettet” siger, så kan grundighed, tålmodighed og en polering samt justering af fjederlængde på aftrækket af en Remington 788, altså godt give et rigtigt lækker aftræk på sådan en gammel hund.
Det var alt herfra det lille våbenværksted i denne omgang. :razz:
Senest rettet af OverSjanten 30. nov 2017, 19:09, rettet i alt 1 gang.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Mosc5 » 21. sep 2016, 22:28

Wau. det er et omfattende, men spændende projekt.
Tak herfra for at dele, og beskrive projektet så omfattende og detaljeret. :respekt: :numberone: :razz:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Niisa » 22. sep 2016, 00:38

:popkorn: Jeg ser frem til at følge projektet :razz:
Senest rettet af Niisa 2. okt 2016, 12:18, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 23. sep 2016, 12:24

Så er der kommet gang i tråden. Værsgo
(Jeg bliver nok liiiidt forbavset hvis jeg ser den her: :photo: i tråden ;-) )

Til Admins: De sidste af mine posts med "Reserveret til udvidelse.." må gerne slettes da Lycon har hjulpet mig med billedplads i indlæggene.)
Vedhæftede filer
Prøvesamling af projekt (2).JPG
Prøvesamling af projekt (2).JPG (732.8 KiB) Vist 14958 gange
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Amj125626
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22. dec 2015, 10:51
Interesser: Sort krudt
Geografisk sted: Fredericia
Been thanked: 1 time

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Amj125626 » 25. sep 2016, 18:03

Det ser sku godt ud M.B. :numberone:

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Hansen-Martin » 25. sep 2016, 20:29

fedt projekt, hvor har du købt alu røret? :)

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 26. sep 2016, 08:25

Hansen-Martin skrev:fedt projekt, hvor har du købt alu røret? :)
Tak Hansen-Martin :razz: (Sjovt. Jeg hedder også Martin Hansen)

Alurøret er købt ved Carl-ras. Det er af mærket "Alfer profiler", og jeg er ret sikker på at det er samme leverandør som XL-Byg fører.

Martin
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Hansen-Martin » 26. sep 2016, 18:25

OverSjanten skrev:
Hansen-Martin skrev:fedt projekt, hvor har du købt alu røret? :)
Tak Hansen-Martin :razz: (Sjovt. Jeg hedder også Martin Hansen)

Alurøret er købt ved Carl-ras. Det er af mærket "Alfer profiler", og jeg er ret sikker på at det er samme leverandør som XL-Byg fører.

Martin
tak, det må jeg have købt til mine fremtidige beddinger og skal have lavet en justerbar kindpude alla det du har så det skal prøves :)

martin hansen er faktisk min far som har lavet brugeren men han bruger den ikke mere og så skulle jeg bruge et login til at læse noget engang så nu bruger jeg den :fun:

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 30. sep 2016, 08:45

Så er der kommet yderligere en ordentlig stak billeder og arbejdsbeskrivelser i diverse afsnit. :inspect:
I dag håber jeg at kunne prime og førstegangsmale alle delene.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Kristian_J » 30. sep 2016, 09:14

Fedt projekt :goodpost:
... assistance from a distance!

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Rixen » 30. sep 2016, 15:44

Super spændende opdatering. Glæder mig til at se hvordan du har tænkt dig at lakere den. :numberone:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Langenge » 30. sep 2016, 16:21

Som den står på det sidste billede, så synes jeg, det ville være synd at male noget som helst.... Den er blevet fantastisk flot.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 2. okt 2016, 12:14

Så er der malet :biggrin:
IMG_1986.JPG
IMG_1986.JPG (612.46 KiB) Vist 14192 gange
IMG_1987.JPG
IMG_1987.JPG (595.57 KiB) Vist 14192 gange
IMG_1988.JPG
IMG_1988.JPG (524.62 KiB) Vist 14192 gange
IMG_1989.JPG
IMG_1989.JPG (551.19 KiB) Vist 14192 gange
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Lycon » 2. okt 2016, 12:29

OverSjanten skrev:Så er der malet :biggrin:
Det er du eddermaneme sluppet godt fra. :numberone:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af OverSjanten » 2. okt 2016, 13:12

Tak for det :razz:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Hansen-Martin » 2. okt 2016, 13:14

hold da op, det er sindsygt flot det der! :bowdown:

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Niisa » 2. okt 2016, 13:38

Flot arbejde!! :respekt: Jeg kan se der står nogle malerdåser i baggrunden på nogle af billederne, er det dem du har brugt? i så fald, kan du afslører mærket :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Bofhenator » 2. okt 2016, 14:28

Jeg har anmeldt indlægget, ikke fordi det på nogen måde overtræder nogen regler, men 2 ud tre gange bliver alle billleder ikke indlæst.

Og i en projekt som det her er det jo nærmest kriminelt!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Projekt "Langdistanceriffel On a Budget"

Indlæg af Lycon » 2. okt 2016, 14:39

Bofhenator skrev:Jeg har anmeldt indlægget, ikke fordi det på nogen måde overtræder nogen regler, men 2 ud tre gange bliver alle billleder ikke indlæst.

Og i en projekt som det her er det jo nærmest kriminelt!
Forklaring: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 28#p731128
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar