Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 24. feb 2017, 23:07

I kobber bevæger elektronerne sig mindre end en millimeter i sekundet. På atomart plan har de travlt, men makroskopisk betragtet, så snegler de sig afsted.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 25. feb 2017, 22:50

Gysse skrev:Hjemmelavet Nonel tændslange. Det er cool.

Jeg har et Sony RX100 mark 4 kamera som kører 1000 fps i ganske brugbar opløsning hvis det stadig er relevant.
Ja, jeg synes også det er sjovt. Og så kan slangen genbruges, - rigtig økologisk :blink:
Det sjove skal først lige til at begynde. På et tidspunkt skal jeg have lavet mig en konus også så jeg kan lave en retningsbestemt eksplosion. Hvis der er nogen der har et bud på optimal topvinkel, så sig til.

Det er bestemt stadig stadig relevant med dit kamera. Jeg kunne godt tænke mig at lægge 200 m slange ud zig zag i 4 baner af 50 meter på en fodboldbane ved skumringstid. Det kunne se godt ud på en high speed optagelse. Så kan jeg måske få verificeret om selve den aktive forbrænding har en udstrækning på 5 meter.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 25. feb 2017, 23:05

Den vinkel du får ved at folde en halvcirkel til et kræmmerhus, er et nemt sted at starte.

Pres den ind i en blød ballon eller svøb en plastpose om den, så er du måske flyvende.

Men pas på volumen! Jeg har oplevet loftsplader og lamper komme regnende, netop fordi "man da må kunne retningsbestemme den i stedet for bare at lave et brag".
:oops:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 26. feb 2017, 00:47

Et lille "eventyr" :popkorn:
For lang lang tid siden kom en uheldig mand til at flytte en væg. det var ikke en retningsbestemt eksplosion, det var bare rent ilt der kom i kontakt med butan eller propan i et stinkskab.
Gasslangen med butan eller propan hoppede af den studs den sad på mens han moslede rundt og så slap der også lidt ilt ud da det var det han moslede med.
Så man skal huske at passe på, vægen blev kun flyttet 15cm og mængden af ilt der slap ud har ikke været særlig stor. :director: :nutkick:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 3. mar 2017, 22:11

Update...!

Jeg har anskaffet mig resten af komponenterne, herunder ilten, bygget kontrolboksen færdig og testet den rent funktionsmæssigt . Den virker godt og helt som forventet. Nu skal den langtids-læktestes med 6 bars atm. luft. Nedenfor er diverse billeder med lidt forklaring.


Det samlede system.
Iltflasken til venstre er en 100 bars engangsflaske med hele 130 (!) g ilt i. De koster ca. 200,- kr. stykket. Regulatoren leverer 2,5 bar og kan ikke justeres. Den kan ikke engang slukkes så den skal skrues af når systemet ikke er i brug. Det er iøvrigt links-gevind (noget af det mest antiintuitive koncept jeg kender på denne jord :evil: ). Det skal man lige huske når man står og kæmper med at få regulatoren af.

Da der skal trykkes på knapperne for at dosere gas/ilt, så kunne jeg godt lade begge flasker være forbundet altid, men jeg tør ikke satse på at systemet er fuldstændigt tæt over lang tid.

Kontrolboksen beskriver jeg senere. Resten af udstyret kender i. Jeg har dog kortet tændenheden ned til den minimale længde som er bekvem at holde ved.
IMG_3700.JPG
IMG_3700.JPG (720.55 KiB) Vist 11192 gange

Kontrolboksen
Sort knap åbner for gas (butan/flaskegas). Gassen justeres på flasken da der er en nåleventil der og jeg ikke ville have to nåleventiler for gassen. Den grønne knap tænder for ilten hvorefter iltflowet kan finjusteres på nåleventilen mellem grøn og rød knap.
Den røde knap skifter fra dysen øverst til venstre over til den lille fitting i højre side. Dysen viser den flamme som gasblandingen producerer og det gør det meget nemt at få justeret den korrekte iltmængde. Man er ikke i tvivl når man har en brugbar blanding.
IMG_3703.JPG
IMG_3703.JPG (673.99 KiB) Vist 11192 gange


Kontrolboksen indvendigt
1) Kontraventil/push-in fitting, ilt ind, 6 mm lys blå slange
2) Kontraventil/push-in fitting, gas ind 4 mm klar slange
3) Dyse
4) Fitting til tændenhed
5) T-stykke hvor gas/ilt blandes

Kontraventilerne kan ikke stoppe evt. tilbageslag men de skal forhindre at gas bevæger sig fra den ene beholder over i den anden fx hvis den anden beholder er tom og dermed har lavere tryk.
IMG_3701_b.jpg
IMG_3701_b.jpg (703.25 KiB) Vist 11192 gange


Samlet system forbundet
IMG_3704.JPG
IMG_3704.JPG (782.63 KiB) Vist 11192 gange
IMG_3705.JPG
IMG_3705.JPG (741.34 KiB) Vist 11192 gange


Flamme/dyse med ren butan justeret til passende flow
IMG_3706.JPG
IMG_3706.JPG (700.91 KiB) Vist 11192 gange

Nu med ilt
IMG_3707.JPG
IMG_3707.JPG (742.72 KiB) Vist 11192 gange


Fremgangsmåden er som følger:
1) Tryk på den sorte knap (med langefingeren så pegefingeren kan aktivere den grønne knap), åben for nåleventilen på gasflasken, tænd flammen og juster den til passende flow.
2) Tryk på den grønne knap og juster nåleventilen på kassen til flammen bliver helt lyseblå, lille og støjende.
3) Slip den grønne knap (ilten skylles ud og flammen bliver normal)
4) Slip den sorte knap (flammen slukkes)
5) Tryk på den røde knap
6) Tryk på sort og grøn knap. – Nu bliver der ledt gas gennem tænderen ud i slangen.
7) Tæl til 4 (15 meter slange)
8) Slip knapperne i følgende rækkefølge: rød, grøn, sort.
9) Tag tænderen af lynkoblingen og sæt evt. en lille prop i den anden ende af schock-tuben afhængigt af hvad den skal bruges til.
Alternativt havde slangen/schock tuben bare været koblet til en ballon på behørig afstand.
10) Affyr!

Når man een gang har justeret sig frem til en god flamme, så behøver man ikke tænde den mere. Så trykker man bare på knapperne - nu i denne sekvens:
Tryk og hold : rød, grøn, sort,
Slip : rød, grøn, sort.

Jeg har testet den lidt her til aften hvor jeg bare har fyldt en 15 m slange og sat prop på. Det må siges at virke aldeles upåklageligt :smile:

Næste skridt bliver at få lavet en lille holder der stabiliserer tændenheden og blokerer tændknappen mens den er monteret på fittingen.
Derudover skal jeg have lavet et par flaskeholdere så det hele kan ligge godt og stabilt i en alukuffert.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 4. mar 2017, 07:51

:numberone:

Jeg tror jeg kender folk i scienceshows, der ville være pænt misundelige på den dims!



En anden ting du kan gøre, er at sætte en kort slange med en "akvarieboblesten" på. Lægge stenen ned i sæbevand og lave eksplosivt sæbeskum.

Mindre klatter kan samles op med, og affyres fra hånden.
(Husk briller og høreværn)



Linksgevind er måske irriterende, men der ligger en lang og blodig ulykkesstatistik bag, at man nu sørger for, at man ikke fysisk kan bytte rundt på oxiderende/brændbare/inerte gasser.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 5. mar 2017, 21:40

Refraktorius skrev:Hvordan doserer du gassen?
Hej Refrak.
Apropos det med dosering, så tænkte jeg også at det ville blive en udfordring. Derfor satte jeg dysen på til monitorflamme. Men nu har jeg eksperimenteret lidt og resultaterne peger på at det faktisk ikke er så svært - eller kritisk om du vil. Selvfølgelig kunne jeg ikke have gjort det uden flammen og de første erfaringer den har givet.

Men nu har jeg lært systemet lidt at kende. Nåleventilen til ilten er også kaldet en doseringsventil (fandt jeg ud af igår) med en fin skala som på en mikrometerskrue - altså med talinddelinger både på langs (10'ere) og rundt på skruen (enere). Jeg har fundet ud af at hvis jeg åbner for gassens nåleventil med 1/4 omdrejning, så passer det med at jeg skal skrue doseringsventilen op til 0,8. Altså 0,8 omdrejning. Det virker endda indenfor 0,7 - 0,9 aflæst på skruen så det virker ikke så kritisk. Udladningen i slangen ændrer selvfølgelig karakter afhængig af iltindholdet.

Selvom gassens nåleventil er noget billigt skrammel fra en ukrudtsbrænder så er det alt i alt ret reproducerbart selv når flaskerne lige er koblet på og alle ventiler er åbnet på ny.

Det helt ideelle havde været sådan en ventil på begge linjer:
NRS3_metering_valve.jpg
NRS3_metering_valve.jpg (568.88 KiB) Vist 11106 gange
Med sådan et par ventiler tror jeg vitterligt man kunne justere i blinde baseret på lidt regnearbejde. Dog tror jeg muligvis at omgivelsernes temperatur kan have lidt at sige. Ved højere temperatur vil jeg antage at iltdoseringen skal hæves lidt pga. højere butangastryk (uændret ilttryk pga. regulator) samt lavere ilt densitet.

Men jeg har på fornemmelsen at de er ret dyre. Desuden har jeg ikke kunnet finde den til salg et eneste sted på nettet...

Slettet bruger

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Slettet bruger » 9. mar 2017, 23:02

Refraktorius skrev::numberone:

Jeg tror jeg kender folk i scienceshows, der ville være pænt misundelige på den dims!



En anden ting du kan gøre, er at sætte en kort slange med en "akvarieboblesten" på. Lægge stenen ned i sæbevand og lave eksplosivt sæbeskum.

Mindre klatter kan samles op med, og affyres fra hånden.
(Husk briller og høreværn)



Linksgevind er måske irriterende, men der ligger en lang og blodig ulykkesstatistik bag, at man nu sørger for, at man ikke fysisk kan bytte rundt på oxiderende/brændbare/inerte gasser.


I den proff verden er det kun brændbare gasser der er links gevind på - ikke på brændnærende

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 9. mar 2017, 23:18

Slettet bruger skrev:
I den proff verden er det kun brændbare gasser der er links gevind på - ikke på brændnærende
Det passer meget godt, rodede med en Acetylen flaske idag. Den var links og man skruede gevindet ind i flasken.
Der er kun 6,5kg Acetylen i en mande høj flaske (i lab kvalitet), trykket er det samme fra start til slut og en fuld flaske vejer 77,5kg + 3,6kg beskyttelses dims til ventilen. når flasken så er tom vejer den 71kg + 3,6kg beskytteren. så man skal frem med den præcise badevægt før man ved hvad man har tilbage.
EDIT:
Der var ikke links gevind på flasken, men helt almindeligt højre gevind, dog af hun typen, så min slange skrues ind i flaskens ventil.
Senest rettet af Raptor357 12. mar 2017, 23:03, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 12. mar 2017, 22:02

Jeg vejede også min iltflaske da jeg lige havde købt den. Mest for at følge med i forbruget men også for at se om jeg vil kunne få de 130 g ud som der står på deklarationen at der skal være i flasken. Jeg har læst anmeldelser af denne iltflasketype hvor oplevelsen har været at flasken ikke har været helt fyldt op.

Den vejede totalt 1334 g ubrugt. Nu har jeg ca. 84 g af de 130 g tilbage og det synes jeg der er helt iorden med alle de eksperimenter jeg har lavet. Så må jeg se om flasken vejer totalt 130 g mindre når trykket i den er atmosfæretryk.

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 17. mar 2017, 23:13

Hvis jeg søgte om tilladelse til at eje og anvende en salutkanon, måtte jeg så bruge gas i den istedet ? Jeg har ikke noget ønske om at få tilladelse til, eje eller bruge sort krudt til noget som helst.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 19. mar 2017, 22:32

jeg tror det er i en gråzone.
(Jeg vil sørge for bare at holde det i en skala hvor det er en undervisningshjælpemiddel og sørge for, at den ikke kan levere et "farligt" projektil)

Sådan en her kræver ikke nogen form for tilladelse:
Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Mosc5 » 21. mar 2017, 22:33

Wau, spændende projekt du har gang i der. :salute: :numberone: Omfattende og velovervejet.

Jeg tør ikke selv nærme mig Oxygen eller Acetylen, efter at sådan en sort affaldspose detonerede mellem hænderne på mig for snart 25 år siden. jeg har ladet mig fortælle at braget var højt, :???: Det gik jeg glip af.. Da jeg kom til mig selv, liggende på jorden, var der helt stille.. Så begyndte hyletonen i ørene, den har jeg stadig "glæde" af. Braget baldrede en rude ca. 10 meter væk, jeg slap med lettere forbrændinger og et par ødelagte bukser, og en stor respekt for ilt og gas. puha der er meget energi i det stads :oops:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 21. mar 2017, 23:36

Hej Mosc5

Det er jeg selvfølgelig ked af at høre.
Lidt det samme skete for min fætter. Jeg tror dog ikke mængden var helt så stor men det var rigelig slemt.

En affaldssæk kan jo rumme temmelig meget og det er mit anlæg slet ikke dimensioneret til at levere. Det vil ihvertfald tage lang tid, mindst en time, at fylde sådan en sæk. Og så kunne jeg godt begynde at se mig om efter en ny iltflaske allerede til 200,- kr.

En dag vil jeg måske prøve med en partyballon på ø 50 cm. Det bliver nok det største jeg kommer til at fyre af.

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 22. mar 2017, 00:28

Raptor357 skrev:Bruger du rent ilt??? :shock:
Det er noget stads med stor risiko for uheldig antændelse. Rent ilt er aggressivt over for plast og særligt gummi. Så hold øje med dit grej.
Statisk el aflader over tid. Men en høj iltprocent gør at ting tænder lettere.
Jeg ved det desværre godt og det blev endnu mere tydeligt for mig da en af slangerne i min første testopstilling pludselig begyndte at nedsmelte af sig selv og brænde indefra. Da fik jeg sgu' lukket for al gassen i en fart og luftet grundigt ud. Det var en brugt slange med 'noget gnask' indeni fandt jeg ud af bagefter.

Nå men min pointe er at jeg efterfølgende spurgte en sygeplejerske der hvor jeg donerer blod om hvorvidt iltflaskerne til kol patienter indeholder 100% ilt og det mente hun nok at de gjorde. Da jeg så, lettere overrasket, spurgte til sikkerhedsforanstaltningerne i den sammenhæng kunne hun ikke rigtig sige det - hvis der da var nogen... :shock:

Så... hjem og søge på google hvor jeg bla. andet fandt dette link:

https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy- ... -i-hjemmet

Lidt tørt stof i starten må jeg indrømme, men lidt nede kommer der følgende afsnit:
'Iltapparatur'
'Iltflaske'
Så begynder det at blive lidt munter læsning...
Og da jeg nåede til dette afsnit:
'Flydende ilt'
og havde læst lidt, da troede jeg simpelthen ikke mine egen øjne længere. Jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde....

Citat:
"Ulemperne er, at den flydende ilt ligesom flaskeilten udgør en brandfare. Visse steder i landet anbefaler man patienterne at anskaffe en to kilo pulverslukker, men det er ikke lovmæssigt påkrævet." :popkorn:

Brandfare ! En pulverslukker...! No shit Sherlock. :rolf:

"Fra den store beholder med flydende ilt kan man tappe ilt over på en lille bærbar beholder, som fyldes efter behov. Den bærbare ilt kan tappes af patienten selv eller dennes pårørende, men det skal gøres umiddelbart før anvendelsen, da flydende bærbar ilt fordamper over tid. " :popkorn:


Og når jeg så tænker på at den patientgruppe måske er tilbøjelig til at have lidt ondt af sig selv og måske ikke ligefrem anstrenge sig for at følge sikkerhedsprocedurer så forstår jeg simpelthen ikke at det er lovligt.
Hvis de to billeder i artiklen iøvrigt repræsenterer patientgruppen, så er jeg ikke så sikker på at en pulverslukker overhovedet kunne blive betjent. Korrekt.

Hvis jeg boede i et hus med tæpper på væggene og 20 års akkumuleret støv samt 50 liter flydende ilt og måske endda have trang til at ryge engang imellem så kunne de godt glemme alt om pulverslukkere. Så skulle min dagligstol være et katapultsæde placeret under en lem i loftet. :nolisten:

Nå, godt ord igen... Man hører jo heldigvis sjældent om ulykker med den slags iltudstyr involveret. Underligt nok.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 22. mar 2017, 06:28

Tanken om en Dewar med LOX i en privatbolig (sammen med en person der nok ikke kan beskrives som "teknisk uddannet til at håndtere flydende død") er en kende skræmmende IMHO.
:shock:
Det får en smule håndvåbenammo eller krudt til genladning til at virke ret uskyldigt.


Her er der en som kombinerede rygning i sengen med et iltapparat:
http://ekstrabladet.dk/112/eksplosionsb ... ng/5550595
Om oxygenen bidrog til at starte branden siges der ikke noget om.



Jeg kan kun tilslutte mig opfordringen til forsigtighed med gas i plastposer.
Jeg kender to der har haft en "tidlig skudafgang" på den måde.

Ilt-acetylen kan gøres sikkert i en pose, men det kræver en "våd procedure" som er off-topic i denne sammenhæng.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af A284win » 22. mar 2017, 08:18

Ok? Man har KOL og så fortsætter man med at ryge? Det svarer vel lidt til at man er ved at drukne og alligevel svømmer længere væk fra land.

Ja har aldrig selv røget så jeg griner lidt hver gang jeg skal genlade og hilser på rygning forbudt klistermærket.

Hvordan kan noget der siger bang være OFF topic?? :???:

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Deepo » 22. mar 2017, 08:58

Ilt er skidt i høje koncentrationer, det tog f.eks. livet af Apollo 1 besætningen under en test.
Men man fortsatte med at bruge en 100% ilt atmosfære i Apollo modulerne derefter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_1

/Mogens

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 22. mar 2017, 09:35

Raptor357 skrev: Du kan fint lædre en hånd fra en eksploderende slange. Og den behøves ikke at åbne, det at der er midlertidig udvidelse er nok. Det giver hud og neuro skader.
Hej Raptor357

Jeg kan godt se hvad du mener og det giver god mening. Men hvis en slange udvider sig hurtigt og kortvarigt - og nok til at give neuroskader som du skriver, vil man så ikke allerede ved processen kunne mærke at det gør ondt ?

Jeg spørger fordi jeg sommetider holder ved slangen mens jeg fyrer den af. Både enkelt slange og mange lag når den er rullet op. Men det eneste jeg mærker er en svag impuls og en lille temperaturstigning. Tror jeg. Ligesom hvis der havde løbet vand i slangen som så pludselig bliver afbrudt af en ventil for enden.

Har jeg så allerede fået potentielle neuroskader som jeg bare først opdager om flere år ? Eller vil man ikke være i tvivl hvis man havde fået skader? Jeg bliver nødt til at spørge fordi jeg aldeles ingen erfaring har på neuroskadeområdet.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Werecat » 22. mar 2017, 12:54

Ad KOL og hjemmeilt.
Det er et ufravigeligt krav at der ikke ryges i hjemmet. Men der er ingen der kontrollerer om det bliver overholdt. Patienterne advares også mod levende lys.
Men jeg synes ikke at det er noget der fylder i medierne, at folk futter af, men det kan jo være publikationsbias.
Og jo det hænder at vi udskriver der har brug for hjemmeilt uden fordi de ikke vil give afkald på deres cigaretter :wall:

Ad nerveskade
Du kan være rolig. Hvis du ikke føler et smertefuldt smæk i hånden sker der ingen skade. Det er kun rystelser der over tid kan give skjulte nerveskader.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 22. apr 2017, 00:44

Update omkring gastype, befæstigelse, skiltning og kuffertindhold

Jeg fandt ud af at den gængse flaskegasblanding man bliver spist af med til ukrudtsbrændere simpelthen også er for fesen for mig når det gælder tryk ved lave temperaturer. Derfor besluttede jeg at finde en blanding der indeholder så meget propan som muligt. Nedenfor er der en tabel over mættede damptryk (i barG) for forskellige propan/butan blandinger ved forskellige temperaturer (C).
Propane-butane.jpg
Propane-butane.jpg (135.59 KiB) Vist 10655 gange
Tilsyneladende så er 30/70 propan/butan en gængs blanding blandt udendørsfolket som gerne vil kunne bruge deres primusapparater hele året. Trykmæssigt er den meget bedre end ren butan (eller 10/90 p/b) - og helt ideel til mit formål. Derudover så fandt jeg denne søde lille beholder (med 30/70 blanding) som passer perfekt i kufferten og som oven i købet kan stå oprejst i kufferten og dermed bruges mens den er monteret deri. Den er fastholdt af en magnet som passer op under dens krumme bund. Mere om det længere nede.
IMG_3722.JPG
IMG_3722.JPG (769.54 KiB) Vist 10655 gange
IMG_3723.JPG
IMG_3723.JPG (783.82 KiB) Vist 10655 gange
For at fastholde begge gasflasker har jeg monteret nogen specielle magneter jeg har købt hos supermagnete.dk. De er med gevind og gummicoating og fantastisk effektive til formålet. Billederne nedenfor viser hvordan. Kontrolboksen er også fastmonteret men bare direkte med skruer. Derudover er slangerne kortet af så de ikke er længere end at flaskerne bekvemt kan håndteres mens de skrues af og på regulatorerne. - Og dernæst fæstnes på magneterne.
IMG_3731.JPG
IMG_3731.JPG (689.92 KiB) Vist 10655 gange
IMG_3729.JPG
IMG_3729.JPG (865.63 KiB) Vist 10655 gange
IMG_3730.JPG
IMG_3730.JPG (745 KiB) Vist 10655 gange
IMG_3727.JPG
IMG_3727.JPG (717.64 KiB) Vist 10655 gange
IMG_3728.JPG
IMG_3728.JPG (774.72 KiB) Vist 10655 gange
Ja… jeg erkender med bøjet nakke at jeg veget bort fra mit princip om at det ikke skulle monteres i kufferten. Jeg vil dog stadig afmontere regulatorerne ved længere tids opbevaring.

For god ordens skyld tænker jeg at jeg sætter følgende skiltning diskret i et hjørne udvendigt på kufferten:
Skiltning.jpg
Skiltning.jpg (24.86 KiB) Vist 10655 gange
Nu skal kufferten blot indrettes med resten af tilbehøret pakket på en bekvem og transportsikker måde. Måske lidt a la som nedenfor omend det er et lidt ældre billede (slangen til ilten er ikke kortet helt ned endnu).
IMG_3724.JPG
IMG_3724.JPG (750.35 KiB) Vist 10655 gange
Bolchedåsen rummer 300 cm3 hvilket svarer til ca. 450 mg færdig gasblanding. Den giver et enormt brag. Låget slutter ikke helt tæt så den er ideel til at lade gasserne, som kommer ind nede i bunden, fortrænge den luft der var i den i forvejen.

Den sorte fitting til højre i den lille kasse passer til balloner.

Tændenheden ligger i den sorte boblepose.

Længst til højre udenfor kufferten har jeg drejet et keglehul i et stykke stål fra et hydraulikstempel for at muliggøre en slags retningsbestemt/indesluttet eksplosion. Den rummer 18 cm3 = 27 mg gas. Ikke voldsomt meget. Det er faktisk ikke særligt effektivt må jeg sige selvom det lyder højt.

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af A284win » 22. apr 2017, 07:43

Hva skal du ha navneforandring til Georg Gearløs
:thumbup:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 22. apr 2017, 07:52

Fin kuffert!

..... men du skal nok ikke glemme den i toget.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af BentxBetjent » 22. apr 2017, 08:32

Eller tage den med som håndbagage i flyet..

:prisoner:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar