Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 18. feb 2017, 00:32

Hej.

Jeg har bygget et lille system til demonstration af ilt/gas blandinger og deres pyrotekniske egenskaber.

Det startede med at jeg så et par videoer hvor universitetsundervisere, iført sikkerhedsbriller og høreværn, altid står med en lang pind med en tændstik for enden og antænder en ballon med en eksplosiv gasblanding. En velfungerende – og velafprøvet - måde må man sige, om end lidt gammeldags. - Som de lærde stædig holder fast i.

Derfor tænkte jeg at jeg ville prøve at antænde blandingen gennem en lang tynd slange med samme blanding i. Derudover har jeg forsøgt at måle udbredelseshastigheden af flammefronten i slangen, men det vender jeg tilbage til. Først lidt om udstyret...

Efter lidt overvejelser vurderede jeg at den ideelle slange/dimension for mig til dette formål var en ø4/2 mm klar pvc slange.
Den er robust nok til at man kan stå på den (med gummisko) uden den kollapser helt. Den er også tilstrækkelig stor til at lede gassen acceptabelt hurtigt når en ballon skal fyldes og samtidig med et forholdsvis lille rumfang når man husker at den skal indeholde en eksplosiv gasblanding. Én meter af den slange rummer pi cm3. Lidt mere om det i tabellen nedenfor:
Excel.jpg
Excel.jpg (54.92 KiB) Vist 14829 gange
Kuglediameteren er medtaget for at jeg kan vurdere hvor stor en rund ballon skal være før at en given slangelængde er tømt for inerte gasser og der begynder at komme eksplosiv gas ud i ballonen.

Som det også ses af tabellen ovenfor, så er det ikke acetylen men flaskegas jeg bruger. Det her er farligt nok i forvejen uden en gas der potentielt kan blive ustabil og autospalte dybt nede i sin egen flaske. Jeg har set bort fra propanindholdet i flaskegassen og regner med ren butan.

Jeg har bygget et lille doseringssystem hvor jeg kan åbne og lukke og justere for hhv. butan og ilt uafhængigt. Doseringssystemet er ikke færdigt endnu så jeg venter lidt med at vise billeder af det. Jeg tænkte først at det skulle bygges ind i en alukuffert, men det er jeg gået væk fra igen. Det skal bygges ind i en lille åben/ventileret kasse. Ellers vil en evt. læk kunne omdanne det hele til en bombe og det skulle jo nødig ske. Uanset hvad så skal der lukkes på hovedhanerne mellem hver dosering. Selve tændanordningen som man holder i hånden burde også indeholde en masse huller for at imødekomme en evt. læk.

I hver streng er der både en afbryderknap og en nåleventil. På den måde kan man demonstrere for tilskuerne hvordan en flamme brænder både med og uden ilt. Startende med den gule flamme vi alle kender fra lighteren over til den lille blå hvæsende flamme der kører med et svagt iltoverskud.
Det kan alt sammen ses på en lille dyse hvor flammen står. Når blandingen så er optimal kobles gassen væk fra dysen og over i tændsystemet vhj. af en 3/2 ventil. Tændsystemet består af en piezotænder og en lille lynkobling og en 4 mm push-in fitting til slangen + selvfølgelig slange.

Alt sammen bygget ind i et PE rør som ses nedenfor:
IMG_3698.JPG
IMG_3698.JPG (832.87 KiB) Vist 14829 gange
IMG_3699.JPG
IMG_3699.JPG (838.47 KiB) Vist 14829 gange
Når man så har doseret den ønskede mængde gas – fx ved at vurdere ballonens størrelse, så afbrydes alle ventiler (de slippes) og tænderen ovenfor kobles fra med lynkoblingen. Tændsystemet er nu primet og klar til affyring. I og med at gasserne afbrydes ved on/off ventiler og nåleventilerne beholder deres justering, så behøver man ikke justere på blandingen til næste fyldning. Bare koble til og trykke på knapperne. Evt. kan man lige tænde for gassen først, få den gule flamme og så tænde for ilten og verificere at man stadig får den lille blå flamme.

NB. Over alt i systemet hvor der optræder blandet gas er volumnet holdt så lille som muligt. Undtagen ude ved ballonen.

Når man så er klar trykker man bare på knappen og ballonen eksploderer momentant. Jeg har prøvet det et par gange. Både med og uden ballon. Det virker exceptionelt godt. Jeg har ikke haft en eneste fuser. Selve slangen giver bare et klik og et hvidt glimt. Efter ca. 5 gange kan man akkurat mærke at slangen er en anelse lun. Der bliver trods alt afsat ca. 50 J pr. meter.

Det viser sig at flammefronten eller detonationshastigheden i slangen er ca. 2200 m/s. Noget hurtigere end jeg havde forventet. Nedenfor ses et screendump fra et oscilloskop hvor de to kanaler viser inputtet fra to fotodioder der sidder på en slange med 14,6 meters afstand. Tiden er ca. 6,5 ms.Der er 2.5 ms/div.
WA000006.jpg
WA000006.jpg (63.21 KiB) Vist 14829 gange
20170217_154036_a1.jpg
20170217_154036_a1.jpg (164.79 KiB) Vist 14829 gange
Bemærk at den lille prop i den anden ende af slangen, som blot er skubbet på, ikke ryger af. Så lille og kortvarig er trykimpulsen i slangen. Faktisk så opstår der undertryk når vanddampene er kondenserede. For hver mol gasblanding der brænder i slangen kommer der 1,2 mol forbrændingsgasser. Når vandet er fortættet så er der ca. 0,5 mol tilbage (CO2). Dvs. netto undertryk.
20170217_154036_b1.jpg
20170217_154036_b1.jpg (165.78 KiB) Vist 14829 gange
20170217_154036_c1.jpg
20170217_154036_c1.jpg (137.43 KiB) Vist 14829 gange
Hvis vi ser bort fra forsinkelse i fotodiodernes henfald så er selve lysglimtet henfaldet efter ca. 2 ms.
Dvs. hvis man havde et højhastighedskamera så vil detonationen i slangen kunne ses som en ca. 5 m lang hvid streg der bevæger sig med godt 2000 m/s. Nogen der har et højhastighedskamera ?
Billederne nedenfor er blot til illustration. De er taget med 15 eller 30 fps. (Screendump fra mobil video optagelse) som jo ikke er meget bevendt i den her sammenhæng.



Diverse billeder:
10_a.jpg
10_a.jpg (101.67 KiB) Vist 14829 gange
Hver rulle indeholder mellem 15 og 20 m slange og er sat sammen af almindelige 4mm push-in muffer. Den blå slange der forsvinder ovenud af billedet er 15m og blev også brugt til det andet forsøg med tidsmålingen med oscilloskopet. Den midterste rulle er helt sort og ikke transparent.
11_a.jpg
11_a.jpg (102.78 KiB) Vist 14829 gange
12_a.jpg
12_a.jpg (112.91 KiB) Vist 14829 gange
Nedenfor er det med ballon. :nolisten:
Billederne er igen screendumps fra en video. Frames’ene kommer selvfølgelig lige i rap.
Ballon_1a.jpg
Ballon_1a.jpg (78.93 KiB) Vist 14829 gange
Ballon_2a.jpg
Ballon_2a.jpg (92.66 KiB) Vist 14829 gange
Ballon_3a.jpg
Ballon_3a.jpg (72.69 KiB) Vist 14829 gange
Ballon_4a.jpg
Ballon_4a.jpg (69.83 KiB) Vist 14829 gange
Ballon_5a.jpg
Ballon_5a.jpg (64.8 KiB) Vist 14829 gange
Disclaimer:
DON’T TRY THIS AT HOME! :shame:

Mvh.
Jacob

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2017, 02:59

Sjovt, jeg brænder lejlighedsvist gas af i sjove blandinger.
Fænomenet med at gassen brænder hurtigt i et rør er velkendt, som jeg lige husker det har gassen efter 6m i et 1/2" rør opnået hvad den kan. propan og butan er relativt fesent i energi, Acetylen er lidt hurtigere men har meget mere energi, brint er meget hurtigt men har ingen nævneværdig energi med sig. brint tænder ekstra ordinært let.
Du skal være meget opmærksom på statisk elektricitet, din opstilling kan jeg kun anbefale dig at ændre så du generelt undgår plastic ting og hvis du ikke kan undgå det træk en metalstrømpe over. gas strømmende over plastic er glimrende til opbygning af statisk elektricitet. Det er derfor at man på mange støvsugere gør noget aktivt for at undgå denne opbygning af statisk elektricitet.
Man tillader ikke ret meget plastic i installationer med gas og det er med god grund. 10cm2 er det tal der popper op i mit hoved, men jeg skal se i standarderne for et være sikker.
men :numberone: for intiativet, og med den tynde slange er risikoen minimal, men prøv lige engang med et 6m vandrør, der sker ting og sager, i den ene ende hvor du tænder vil du komme op på omkring 6-10 bar men i modtager enden kan du let komme op på 30 bar.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Badaka » 18. feb 2017, 04:57

Immer geil!!!!!

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 18. feb 2017, 11:08

Hej Raptor

Ja, du har ret mht. statisk el. Jeg har grublet lidt over det men ikke taget mig nogen deciderede forholdsregler a la dem du nævner. Endnu. Jeg har også været lidt bekymret for om blandingen vil antænde når jeg kobler lynkoblingen fra, men det er heller aldrig sket endnu. Jeg forlader mig på at de volumener der er i nærheden af brugeren er meget små (hvilket selvfølgelig kun minimerer skaderne - ikke risikoen for at de opstår).

Mit seneste forsøg bestod i at prime tændsystemet og slangen, komme den lille prop i og så lade det ligge i en time. Faktisk rullede jeg efterfølgende slangen sammen og kom det hele ned i en almindelig plastic indkøbspose. - Tal om potentiel statisk el. :oops: Men der skete ingenting. En time efter pakkede jeg det ud og trykkede på knappen. Tændingen fungerede upåklageligt og det hvide glimt nåede helt frem til proppen.

Udover statisk el så er min største bekymring lække og så den rene ilt og dens evne til at forvandle alt omkring sig til brændstof - især smørefedt i fittings osv. Derfor er al smøring af slanger og ventiler no-go. I butan tilfældet skal blandingsforholdet være 1:6,5 så der er ret meget ilt til stede i et primet system.

Som du rigtigt skriver mht. lavere energiindhold, så passer det mig fint at propan og butan er mindre energetisk end acetylen. Det er rigelig potent i denne her sammenhæng.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2017, 15:25

Bruger du rent ilt??? :shock:
Det er noget stads med stor risiko for uheldig antændelse. Rent ilt er aggressivt over for plast og særligt gummi. Så hold øje med dit grej.
Statisk el aflader over tid. Men en høj iltprocent gør at ting tænder lettere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2017, 19:03

"Selv den simpleste ting kan med den rette indsats gøres umådeligt compliceret"

Me like!

Prøv at forme tekst med slangen på en væg. Sluks lyset, vent lidt så der er nattesyn og fyr den af.

Efterbilledet bliver stående på nethinden overraskende længe.


Du har lavet en shock-tube, så det er egentligt ikke så overraskende at du får en detonation på et par kilometer i sekundet.


Me really like!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2017, 19:22

Hvordan doserer du gassen?


Hvis ikke man måler på volumen eller bruger en mass flow controller, så er det ikke så lidt af en udfordring.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2017, 19:33

Nåleventiler. Og enten er der målt eller justeret efter flamme.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2017, 19:44

Raptor357 skrev:Nåleventiler. Og enten er der målt eller justeret efter flamme.
Det kunne virke.
Men nok ikke noget jeg ville forvente ret mange betydende cifre fra.

Jeg ville forøvrigt ikke være frygtelig nervøs for statisk elektricitet. Så længe der ikke sker noget alvorligt ved en utidig antændelse, så er der vel ikke problematisk?
(De fleste oplever det før eller siden, men så må man bare tage en pause og prøve igen)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 18. feb 2017, 20:49

Ja, jeg justerer blandingsforholdet efter en monitor flamme. - Og nej, den giver ikke mange betydende cifre, men det er heller ikke nødvendigt.

Jeg åbner først for flaskegassen og tænder den og justerer den indtil jeg får en passende stor flamme som selvfølgelig er gul og blafrende. Ligesom en lighter der er skruet helt op, bare lidt kraftigere endnu.

Dernæst åbner jeg for ilten og skruer langsomt op hvorved flammen bliver mindre og indeholder mindre gul forbrænding.
Når det gule i flammen netop er forsvundet er blandingen i princippet funktionsdygtig.

Hvis jeg fortsætter med at skrue forsigtigt op for ilten bliver flammen mindre og mindre indtil den til sidst er meget lille og støjende. Her er der lidt overskud af ilt. Jeg vil mene at i hele 'vinduet' fra det gule i flammen netop er forsvundet til flammen er helt lille og næsten ved at blive blæst ud af iltflowet, da har man en blanding der fungerer.

Jeg foretrækker dog at lægge mig tæt på den lille flamme - tæt på ilt overskud - for at være sikker på fejlfri tænding hele vejen igennem slangen. Derudover er det med til at forhindre at der dannes sod i slangen som sætter sig på indersiden. Sod som måske vil være endnu mere villig til at reagere med lidt ren ilt på afveje.

Af samme årsag åbner jeg altid for ilten til sidst og lukker for den først så systemet - efter blandingspunktet - altid er skyllet igennem med butan. Det mindste af to onder....

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af DB89 » 18. feb 2017, 21:26

Taler vi om de små engangs gasdåser eller de almindelige gasflasker med flaskegas til grill, camping osv? Sidstnævnte skulle primært indeholde propan her i DK. Bare for at fluekneppe lidt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2017, 21:36

Og lightergasrefills er (stort set) ren butan.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2017, 21:47

Refraktorius skrev:
Raptor357 skrev:Nåleventiler. Og enten er der målt eller justeret efter flamme.
Det kunne virke.
Men nok ikke noget jeg ville forvente ret mange betydende cifre fra.

Jeg ville forøvrigt ikke være frygtelig nervøs for statisk elektricitet. Så længe der ikke sker noget alvorligt ved en utidig antændelse, så er der vel ikke problematisk?
(De fleste oplever det før eller siden, men så må man bare tage en pause og prøve igen)
Du kan fint lædre en hånd fra en eksploderende slange. Og den behøves ikke at åbne, det at der er midlertidig udvidelse er nok. Det giver hud og neuro skader.
Præcisionen jeg arbejder med er kun 0,05% til 0,1% på blandingen, for bedre er mit måleudstyr ikke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 18. feb 2017, 21:51

Indtil videre bruger jeg en engangsflaske beregnet til ukrudtsbrændere. Flasken er fra 'Park' og den eneste deklaration er betegnelsen 'Universalgas'. Udfra hvad jeg kan læse hist og her på nettet antager jeg at den indeholder 80-90% butan. Resten propan. Altså relativt fesen gas som Raptor også konstaterede tidligere i tråden. Men det retter ilten op på.

Ilten skal på sigt komme fra sådan en:
http://www.ajengros.dk/shop/cfh-oxygen- ... 2840p.html

Men her i udviklingsfasen er det autogensvejseanlægget der leverer ilten.
Jeg kunne også tage aceytylen fra svejseanlægget. Det ville være nemt og det bruger mindre ilt, men det har ingen interesse for mig i denne sammenhæng.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Werecat » 19. feb 2017, 01:06

Det ser bragende godt ud!!! :giggle:

The Backyardscientist har en i en større kaliber, men mindre optimal blanding :smile:


https://m.youtube.com/watch?v=IApUK_eu3Ek
Senest rettet af Refraktorius 19. feb 2017, 07:13, rettet i alt 1 gang.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Timber » 19. feb 2017, 12:59

Jamen for pokker da hvor er det bare smukt!! Elsker bare folk der har tid til at nørde med sådant noget.. :respekt:

Og desuden skal de da være lidt farligt, ellers er der jo ikke noget sjovt ved det.. :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2017, 13:20

Du skal næsten prøve med acetylen, jeg havde helt glemt det lysglimt det giver. Jeg har kun et lille skueglas i min eksplosions tønde, men jeg kan forestille mig det i en klar slange. Min std blanding med acetylen er dog kun 14% og resten atm. Luft.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af LundJensen » 21. feb 2017, 12:05

åh de glade timer på værkstedet med ilt/gas svejseværket... gav mange underholdende oplevelser med Ilt/acetylen blanding i en pose og en 12v pære deri med afmonteret glas.
Læg den så under lærlingens bil og forbind ledningerne til anhængerstikket :nolisten: :rolf:

havde helt glemt hvor meget jeg savner de trykflasker :cry:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Sort » 22. feb 2017, 23:02

Ville den oplagte løsning på evt statisk opladning ikke være bare at trække en kobbertråd igennem slangen og hægte den til jord?

Hvis du alligevel har lynkobling i enden af slangen, kan den holde på tråden og hægtes til jord, så skulle al sikkerhed være på plads.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Gysse » 24. feb 2017, 13:16

Hjemmelavet Nonel tændslange. Det er cool.

Jeg har et Sony RX100 mark 4 kamera som kører 1000 fps i ganske brugbar opløsning hvis det stadig er relevant.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 24. feb 2017, 15:39

Sort skrev:Ville den oplagte løsning på evt statisk opladning ikke være bare at trække en kobbertråd igennem slangen og hægte den til jord?

Hvis du alligevel har lynkobling i enden af slangen, kan den holde på tråden og hægtes til jord, så skulle al sikkerhed være på plads.
Kobber tråden vil kunne køle gassen så alt sker langsommere + du har en lader en gnist fra plastic slangen nu kan springe til, den rigtige løsning er at male slangen med en svagt ledende maling, samme slags som displayet på benzinstanderen på en tankstation f.eks. kan være malet med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 24. feb 2017, 21:00

Det kunne nok være løsninger på det problem. Men som altid med mig, så tror jeg først jeg får implementeret noget i den stil når jeg har oplevet en utilsigtet affyring. Jeg er opmærksom på risikoen men tager den med ophøjet ro da det er små volumener der er tæt på operatøren.

Men da jeg altid gerne vil vide nøjagtigt hvad jeg arbejder med så prøvede jeg at holde en finger (dog med handske på) for enden af slangen (15 m) da jeg trykkede på knappen. Det gav faktisk et temmeligt ubehageligt smæld. Ca. ligesom at blive ramt over fingeren af en softgun på helt tæt hold. Efterfølgende holdt jeg slangen tæt op mod et stykke papir. Det slog den hul i. Igen ca. sammenligneligt med et hul skudt af en softgun, undtagen mere flænset.

Jeg er igang med at designe hvordan jeg skal lægge de pneumatiske kontroller ud i min alukuffert.

Derudover er jeg begyndt at tænke på lidt ekstraudstyr til 'modtagerenden'. Jeg vil fx. gerne lave et ca. 10 cm langt rør som ballonen går ned over således at når ballonen bliver 20 cm i dia. så starter detonationen nøjagtigt i midten. Dvs. publikum bliver ramt af en perfekt kuglebølge. - På behørig afstand naturligvis.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 24. feb 2017, 21:11

Du skal da ikke stikke labberne ind foran noget der kommer med 2000m/s, det er direkte dumt.
Pneumatisk styring er godt, enkelt og sikkert. Fortsæt af den vej.
Skal du endelig gøre noget, så prøv at sætte slange enden hen til din alu kuffert, mit bud er at den slår hul i den.
Du skal overveje lydtrykket, det kan være overraskende højt. Specielt brint larmer meget da det brænder enormt hurtigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af JensJacob » 24. feb 2017, 21:48

Jeg vurderede at det ikke var katastrofalt at sætte fingeren ind foran baseret på forskellige observationer og energiberegninger. Bla. at proppen fra hastighedsforsøget heller ikke blev blæst af.

Der er jo ikke nogen masse der flytter sig med 2000 m/s. Det er en flammefront. Hvis jeg holder fingeren på en 50 V ledning gør det jo heller ikke ondt når jeg tænder på kontakten selvom elektronerne flytter sig med 300'000'000 m/s.

Igen, denne parallel er baseret på energi og spændingsberegninger for jeg vil selvfølgelig ikke gøre det med 200 V. Ligesom jeg ikke vil gøre det med en ø10 mm slange.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ilt – gas fysik demo: Støchiometri og gasdetonationshastighed

Indlæg af Raptor357 » 24. feb 2017, 22:23

Elektronerne er nu langsomme, men din næsten ingen masse og høj hastighed kan give alvorlige skader, bare hastigheden er høj nok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar