Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Boerge » 20. feb 2017, 21:24

Måske ikke det største "gør det selv" projekt! Har altid undret mig over, hvordan en stegepande over tiden udvikler tykkere og tykkere fastbrændt fedtlag på udvendig side - uanset hvor omhyggelig man er med rengøring efter brug. Ved ikke helt, hvordan det sker -- er det fedtstof der "kryber" og ender helt under bunden på anlægsfladen??
Nå - men den pande vi bruger mest - kun ca. et år gammel havde fået sådan et lag. Prøvede med flere midler, bl.a. Cilling Bang - uden virkning.
Er normalt ret skeptisk over for "mirakelkure", men faldt tilfældig over denne opskrift på nettet:

Man rører brunsæbe op med 3-dobbelt salmiakspiritus til en tynd grød. ( skal foregå udendørs ) Lægger panden med bunden i vejret, og med en flad kniv el. lign. smører man omhyggeligt et lag på hele den udvendige flade.
Kom panden - stadig med bunden opad i en plastbærepose - bind posen luftæt over skaftet - lad posen ligge i 2 døgn.

Det prøvede jeg så - havde dog ikke 3-dobbelt salmiakspiritus, men brugte alm. styrke.
Resultatet ganske tilfredsstillende. Det fastbrændte lag kunne umiddelbart fjernes med opvaskemiddel, børste og varmt vand. Har ikke noget "Før" billede, men den så ret træls ud.
Vedhæftede filer
IMG_0008.JPG
IMG_0008.JPG (695.07 KiB) Vist 20253 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Badaka » 20. feb 2017, 21:32

Det er et gammelt husmor tricks til bla. Bradepander:-)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af FrederikF » 20. feb 2017, 21:39

Mine bradepander, bageplader, stegegryder og stegepander (minus teflon) kommer en tur i ovnen på Pyrolyse program. De kommer ud som ny. Kræver naturligvis at håndtag er i metal, eller kan fjernes.

Slettet bruger

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Slettet bruger » 20. feb 2017, 21:46

Hvis man ikke gider det der giftige skidt 3db salmiak så er diamant sæbe nemmere smør på læg plastik over eller i en plastik pose så sæben ikke tørre helt ind. lad sidde 1 døgn vask af. Gentag hvis der var meget og noget af det ikke er kommer af.
Meget nemt og kan gøres indendørs.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Kleth » 20. feb 2017, 21:48

Jeg har brugt brun sæbe til at fjerne vildfaren polyuretanskum fra låget på et toilet.
På bagsiden af stegepanden brugte jeg det også, som Børge beskriver og jeg dækkede bare bunden med husholdningsfilm, da jeg var bekymret for at evt ridser i teflonbelagte ville resultere i at salmiakspiritus'en ville angribe aluminiumet neden under.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Raptor357 » 20. feb 2017, 23:19

Har man en glas kogeplade virker amoniak også på fastbrændt sukker.
Amoniak = 3d salmiakspiritus
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 22. maj 2011, 17:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Tom4000 » 21. feb 2017, 07:31

Og endnu en metode.
Udenfor putter jeg alle pladene til ovnen og riste mm i en plast sæk sammen med et godt skvulp ( ca 1/2 dl vil jeg gætte på ) 3 dobbelt salmiakspiritus. Lader det stå til næste dag og fylder så vand i sækken, tømmer den og bærer dem ind og vasker pladerne op i hånden. Så er de som nye uden det store skrubberi.

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Sixpence » 21. feb 2017, 08:00

Jeg kan nu meget godt lide lidt patina på mine pander, men det er desværre noget bøvl hvis det er en "standard" teflonpande der også er coated på ydersiden.
Det er en af grundene til jeg er så glad for pander fra Scanpan, hvor der er stål helt op til kanten af panden.
De får, når de er noget anløbne med skidt, en tur med renslet skuresvamp på ydersiden. Det tager ikke det hele, men det giver en fantastisk "patina" hvor man kan se udstyret er brugt, men også velholdt :biggrin:
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Krung » 21. feb 2017, 08:38

Ammoniak virker fint, da det i fordampet tilstand virkeligt kommer omkring, men man skal ikke tro at almindelige poser er damptætte. Jeg måtte skifte flere stave i et køkkenbord af egetræ, da træet var blevet mørkt i 2 cm dybde.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Boerge » 21. feb 2017, 12:00

Sixpence skrev:Jeg kan nu meget godt lide lidt patina på mine pander, men det er desværre noget bøvl hvis det er en "standard" teflonpande der også er coated på ydersiden.
Det er en af grundene til jeg er så glad for pander fra Scanpan, hvor der er stål helt op til kanten af panden.
De får, når de er noget anløbne med skidt, en tur med renslet skuresvamp på ydersiden. Det tager ikke det hele, men det giver en fantastisk "patina" hvor man kan se udstyret er brugt, men også velholdt :biggrin:
Enig - man må godt kunne se, at tingene bliver brugt. Men mener det må være rimeligt vigtigt at anlægsfladen er ren - både af hensyn til den glaskeramiske plade, og til varmeoverførslen til panden! :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Refraktorius » 21. feb 2017, 12:13

Vær opmærksom på, at stærke baser opløser aluminium.

Den fastbrændte olie er polymeriseret, så det er reelt et lag "naturlig plastic/lak" der dannes. Sjovt nok præcis den effekt man ønsker på overfladen, når man arbejder med støbejernspander.


Til virkeligt tykke lag på støbejern har jeg med held brugt både "ovnrens" og at sætte dimsen i et kar med fortyndet flydende afløbsrens. Det opløser og forsæber polymeren. Det ville også opløse en alu-pande.
:giggle:
(Jeg elsker støbejernspander! I køkkenet i mit hus i Georgia var den en, som efter type, støbemærker og andet at dømme, var mere end 100 år gammel, og den var stadig i brug).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af T-REX » 21. feb 2017, 12:42

Vedr. Ovnpladerne, så giver jeg dem bare en omgang pyrolyse. 500 grader i 2½ time laver selv det mest genstridige skidt om til aske. :biggrin:

Men den går ikke på panderne, så futter belægningerne og håndtagene af... Men bare flydende brun sæbe, og et par dage, i en sort sæk, det virker fint. (Må få taget mig sammen, har en 3-4 pander, der godt kunne trænge...)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Thors24 » 21. feb 2017, 13:07

Krung skrev:Ammoniak virker fint, da det i fordampet tilstand virkeligt kommer omkring, men man skal ikke tro at almindelige poser er damptætte. Jeg måtte skifte flere stave i et køkkenbord af egetræ, da træet var blevet mørkt i 2 cm dybde.
Det er røget eg du har fået der. Meget fint.

http://keflico.com/produkter/trae/eg/ro ... paeisk-eg/

For at få den mørke farve bruger man netop salmiakspiritus.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Krung » 21. feb 2017, 14:30

Thors24 skrev:Det er røget eg du har fået der. Meget fint.
Ja, hvis ikke det havde været så lokalt og i øvrigt slet ikke passede med resten af køkkenet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Gråskæg » 21. feb 2017, 14:56

Er det ikke imponerende? At så mange herinde - udover alt det andet de kan - også er eksperter som skurekoner. :respekt:
Jeg vil bare sige, at I alle er velkomne til at komme forbi her hos mig, jeg har en ½palle stående ved indgangsdøren, hvor sortbrændte potter og pander hober sig op, men lortet forsvinder ikke af sig selv.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af HappyNanoq » 21. feb 2017, 15:03

Glasbunden i microovnen var også blevet ret træls at se på, og noget var fastbrændt eller havde farvet glasset - og selv kogende vand gjorde intet.

En dag jeg alligevel ville give afløbet en tur med kausisk soda, og havde fået fint hul igennem, så lagde jeg glaspladen i vasken og varmede den op med varmt vand fra hanen - proppede vasken og fyldte op til glaspladen lige var dækket med 1cm vand.
Og dryssede et par skefulde kausisk soda-perler i vandet.

HOLD da helt fest hvor blev den ren. Den nærmest glinsede som var det den fineste krystal :biggrin: men i realiteten er det nok bare forskellen fra før og efter som jeg var overrasket over.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Boerge » 21. feb 2017, 16:17

Gråskæg skrev:Er det ikke imponerende? At så mange herinde - udover alt det andet de kan - også er eksperter som skurekoner. :respekt:
Jeg vil bare sige, at I alle er velkomne til at komme forbi her hos mig, jeg har en ½palle stående ved indgangsdøren, hvor sortbrændte potter og pander hober sig op, men lortet forsvinder ikke af sig selv.
Du har godt hørt til den der undersøgelse der viser, at det mere aktive mænd er med alt det derhjemme - det mere sex får de - så måske derfor!? :rolf:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Gråskæg » 21. feb 2017, 17:07

Boerge skrev:
Gråskæg skrev:Er det ikke imponerende? At så mange herinde - udover alt det andet de kan - også er eksperter som skurekoner. :respekt:
Jeg vil bare sige, at I alle er velkomne til at komme forbi her hos mig, jeg har en ½palle stående ved indgangsdøren, hvor sortbrændte potter og pander hober sig op, men lortet forsvinder ikke af sig selv.
Du har godt hørt til den der undersøgelse der viser, at det mere aktive mænd er med alt det derhjemme - det mere sex får de - så måske derfor!? :rolf:
Hæ - hæ, ja der er mange luskede måder at score lidt ekstra på, så det er jo en fin gulerod.
Nu bor jeg alene og er den type, der har det hele stablet op på køkkenbordet, det bliver der så ryddet lidt op i, når min veninde kommer på besøg, og hun hverken brokker eller beklager sig, så hun er altid velkommen.

Slettet bruger

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Slettet bruger » 22. feb 2017, 07:23

Refraktorius skrev:
Til virkeligt tykke lag på støbejern har jeg med held brugt både "ovnrens" og at sætte dimsen i et kar med fortyndet flydende afløbsrens. Det opløser og forsæber polymeren. Det ville også opløse en alu-pande.
:giggle:
(Jeg elsker støbejernspander! I køkkenet i mit hus i Georgia var den en, som efter type, støbemærker og andet at dømme, var mere end 100 år gammel, og den var stadig i brug).


Flydende afløbsrens er jo også flydende lud! Det bliver nærmest ikke mere basisk. Men ja det virker også til rengøring af friture gryder. Der bruger jeg selv lud da der altid er meget polymiseret olie.
Men igen alle baser vil virke. Jo stærkere base jo hurtigere går det.

Lud, kakustisk soda, ammoniak, brun sæbe ect er alle stoffer med ph over 7 flere af dem har ph over 11.

Og grunden til vi nok er en del der ved noget om det så er det fordi det er kemi vi har gang i. Hvem synes ikke kemi er sjovt.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Gråskæg » 22. feb 2017, 16:53

Ikke mig! :fun:
Jeg gider hverken faget kemi eller stå og skrubbe gryder.

Slettet bruger

Re: Fjerne fastbrændt fedt stegepande!

Indlæg af Slettet bruger » 22. feb 2017, 17:12

Gråskæg skrev:Ikke mig! :fun:
Jeg gider hverken faget kemi eller stå og skrubbe gryder.
Det netop for ikke at skulle skrubbe det er for at få kemien til at gøre det for os.

Besvar