Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2017, 11:35

For længe siden købte jeg to brugte Lee Production Pots, byttede den ene væk for et haglgevær og har brugt den anden siden.

Den ser sådan ud fra ny:
image.jpeg
Ny
image.jpeg (29.47 KiB) Vist 3121 gange
Der er nogle detaljer med sådan en:
- temperaturreguleringen er en drejeknap med en arbitrær "low-1-2-3.....9-high"
- udløbet drypper, og indimellem stopper det også
- den er kun 500W, så den smelter ikke sindssygt hurtigt


Eftersom min kære søn trækker hårdt på ammunitionen, så kunne han passende støbe sine egne kugler. Kuglestøbning er også under "the art of manliness", og det skal man aldrig glemme.

Vi havde total far-søn hygge med at snakke legeringer, fasediagrammer og lave 2,5 kilo bly om til kugler.
Men efterhånden kom blyet langsommere og langsommere ud, til gengæld dryppede den værre end en sømands efter en landlov i Hongkong, så vi tømte den helt, og kunne konstatere, at der sad et tykt lag af oxider på bunden.
De blev skrabt op.... Og da udløbet også var groet til, afmonterede vi ventilstammen. Desværre var en af skruerne groet fast, og knækkede i den proces.

NU VAR DET TID AT BANDE... OG GÅ TIL SANKT HANSBÅL! :mad:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2017, 11:48

Her til morgen var karmaen god, alt var fredeligt, og det var tid at skille ting ad.

Dimsen er skruet sammen med nogle grove skruer med sekskanthoved. De passer lige i en bitskruetrækker (point for det!)

Den fornuftige rækkefælge at gøre det i er, at starte med toppladen som termostaten sidder i (4 skruer).
Så vendes den på hovedet, og de tre skruer som har fat i den bageste del af søjlen skrues ud.
Så kan bagsiden af søjlen fjernes, polskoene tages af varmelegemet, og det er til at komme til at tage gryden af.

Gryden hænger i to skruer og i varmelegemet.
Varmelegemet er monteret med to slidsede bolte og to møtrikker, som på samme tid monterer i søjlen og klemmer fast.
image.jpeg
Varmelegememonteringsklemmedimser
Der sidder fire skruer i top og bund af gryden. To af dem holder også vippemekanismen til ventilen. Skruerne holder også de tre paneler som sidder rumdt om smeltebeholderen på plads. Skru dem alle ud.
Smeltedelen kan nu skilles forsigtigt ad, og adskillelsen er total.
image.jpeg
Total adskillelse
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2017, 12:08

Termostaten er en helt primitiv bimetalkontakt.
Den har ikke nogen føler på gryden, men fungerer alene ud fra, hvor varm søjlen bliver.
Det virker som sådan OK, men når man lige har bygget en dims på arbejde, som kan rampe til 1000° og holde sig indenfor en afvigelse på et par grader på vejen, så kolliderer det med ens OCD!
image.jpeg
Termostat
image.jpeg
Termostat fra anden vinkel
Ventilen er en stang, som sidder ned i et hul i en klods.
Hullet var groet totalt til, så ventil og hul blev renset grundigt med bor og stålbørste.
image.jpeg
Det skrækkelige udløb
image.jpeg
Ventilpinden. Den bukkede metaltråd løfter den
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2017, 12:15

Med al renseriet på plads, så skal den bare samles.

Den er ikke lavet til at blive skilt ad på daglig basis, så man skal stille og roligt fifle den sammen.

Saml smeltedelen først, og sæt den så på søjlen.
Klemmeboltene og de to skruer holder den fast, og justerer dens vinkel. Jordledningen sidder under den nederste skrue.
image.jpeg
Inde i søjlen
Resten samles bare i den modsatte rækkefølge af adskillelsen.

Moddingen består af en lille holder, som kan holde en thermocouple.
Den er lavet af rustfri ståltråd og klemt fast under en af skruerne.

Thermocouplen er så sat til en af mine temperaturcontrollere, og nu er kontrollen helt anderledes god.

Termostaten er sat på "9". Det vil sige, at den ikke blander sig i styringen af smeltningen, men skulle thermocouplen hoppe op eller controlleren sætte sig fast, så vil den mekaniske termostat virke som sikkerhed mod en total nedsmeltning, brand og værkstedets undergang.
image.jpeg
Thermocoupleholder
I med thermocouplen, og så er det bare at fyre op:
image.jpeg
Der smeltes
Vedhæftede filer
image.jpeg
Smeltet lækkerhed
image.jpeg
Jeg elsker duften af lune fedtede kugler om morgenen. De dufter af.... Fedtede kugler
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2017, 12:30

Konklusion

En grundig rensning var på sin plads. Alting kører lækkert nu.
Og den drypper faktisk ikke! (Den skal nok begynde igen)
Alle skruer og bevægelige dele har fået lidt molybdænsulfidfedt, så intet burde gro fast.

Jeg kan godt lide det minimalistiske design. Der er ikke nogen unødvendige dele i den.

Jeg kan ikke lide den mekaniske termostat som styring, men den er fin som sikkerhed.

PI-controlleren har meget bedre fat i styringen. Men den er stadig ikke perfekt. Effekten af varmelegemet er 500W, men systemets varmefylde varierer kolossalt alt efter om man er ved at smelte metal, gryden er helt fuld eller næsten tom. Det har PID algoritmer det svært med.
Jeg har en controller som skulle bruge fuzzy logic i stedet for PI, den er værd at prøve, og den kan måske håndtere den varierende varmefylde. (Det er reelt et luksusproblem. Den fungerer glimrende som den er nu).

Hvis den her smelter på et tidspunkt dør totalt for mig, så vil jeg bygge min egen.
:DancingBanana:
Men med tilgængelige reservedele, så tror jeg ikke det sker de første mange år.


Edit: Effekten på de 500 W er der ikke så meget at gøre ved.
Men når jeg tilføjer bly til gryden, så holder jeg barren med en tang over gryden og straffer den med en blæselampe indtil mere end halvdelen er smeltet og løbet ned i gryden.
På den måde går det betydeligt hurtigere. Selv en lille blæselampe leverer snildt i omegnen af 1000 W.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Indlæg af Raptor357 » 24. jun 2017, 15:26

Du kunne steppe spændingen til varmelegmet op.
Den ekstreme model er et forsyne den mellem to faser.
Den mere civiliserede er at ensrette spændingen med dioder og kondensatore. En gammel PC forsyning kan fint levere stumper til dette mod.
Men varmelegmets levetid falder ved forøget temperatur.

En almindelig temperatur styring uden intelligens burde gøre arbejdet fint.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vedligehold og (let) modding af Lee Production Pot.

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2017, 23:07

Det gør den pgså.

Men nu var der en undskyldning for at få bygget den anden temperaturcontroller færdig. Man kan aldrig have for mange af den slags.
Den regulerer faktisk pænere.

Med den måde smelteren er bygget op, tror jeg desværre, at mere knald på varmelegemet ville slå det ihjel ret hurtigt.
Det er bare viklet rundt om "gryden", så det kunne sagtens få problemer med at når at aflevere varmen, og det dør de af.

Skulle jeg have mere skrald på, så ville jeg støbe gryden ind i en klods aluminium, bore varmepatroner ind i klodsen og isolere det hele med vermiculit.
Så ville halvanden kilowatt ikke være noget problem.


Men effekten er kun et problem i smeltefasen, og der løser et puf med blæselampen det, så jeg er faktisk godt tilfreds.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar