Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Wildlife » 27. jun 2017, 18:06

Inspireret af en værkstedspris på den trælse side af kr. 1000 for et skift af olie+oliefilter på kærestens begge Getz, måtte jeg jo prøve at finde ud af hvor svært det var at gøre selv, og hvad det rent faktisk krævede for at gøre det hjemme i indkørslen.

Svaret var at det var meget nemt og krævede et kort besøg i Biltema for at hente et par bukke, oliefiltertang, den rette motorolie samt et oliefilter, pakning til bundprop m.m. hos Thansen, da det ikke lige var noget Biltema havde.

I alt blev der købt forbrugsmaterialer for ca. kr. 250, i form af olie, oliefilter, pakninger m.m.

Jeg startede med lige at trille en tur i bilen så olien blev mindre kold, og bundkaret var da også dejligt varmt da jeg kom retur, op på bukkene med bilen, et par klodser bag baghjulene, bilen i gear og håndbremsen trukket.
2017-06-26 20.00.22.jpg
Så skulle jeg ind under og finde bundproppen og skrue den af med en passende top på nøglen, det var nemt, og jeg ramte endda ned i det kar jeg havde sat, uden at svine på fliserne. Yay! Da den var færdig med at pisse olien af, fik bundproppen en ny pakning og blev skruet tilbage i hullet med passende moment.
2017-06-26 19.59.07.jpg
Så skulle jeg have fundet oliefilteret og have det løsnet, først måtte jeg lige skrue en plastikplade af for at få plads til at gribe om filteret med filtertange, det sad sindsygt godt fast. Men med en passende mængde vold fik jeg det taget af.
Billedet er dog først taget da jeg havde fået monteret det nye filter.
2017-06-26 20.34.08.jpg
Jeg fyldte olie i filteret inden jeg monterede det nye, det blev også skruet meget stramt fast.

Det var lidt trangt under bilen, men det var ikke direkte ubehageligt, men en lift ville være rart engang i fremtiden... Kommer tid kommer, bondegård kommer lift, tror jeg nok
2017-06-26 20.13.52.jpg
:biggrin: Tilbage var så blot at få trillet bilen ned i vandret og få fyldt olie på indtil maks på pinden, hvilket heldigvis passede meget godt med den angivne mængde fra instruktionsbogen. Jeg lod bilen køre et par minutter i tomgang og tjekkede derefter oliestanden igen 10 minutter senere. Den var fint.
2017-06-26 20.28.17.jpg
De anvendte materialer og værktøjer til opgaven.
2017-06-26 20.35.32.jpg
Og ja, det er sikkert et religionsspørgsmål hvilken olie man kører på, men til en 13 år gammel benzinbil tør jeg godt bruge Biltemas den billige, så længe den opfylder samme standard som instruktionsbogen kræver.

Det korte af det lange: Det tog ikke lang tid at skifte olie, så det tør jeg godt kaste mig over igen.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af HappyNanoq » 27. jun 2017, 19:26

Den billige mineralske motorolie fra T-Hansen, A-Z, Bilka m.v. er så rigeligt fin til gamle biler - også den delsyntetiske fra Biltema.
Der hvor man skal passe på, er hvis man får et godt tilbud på noget fuldsyntetisk hyper-performance, supre-rensende el-primo-gigante guderne-må-vide-hvilke-superlativer-der-ellers-skal-hæftes-på olie.

Det kan godt slå motoren ihjel, da de olier kan virke utroligt rensende på allerede opbygget snavs i motoren - også den snavs som det naturlige slid af motoren faktisk er afhængig af.
Så når skidtet forsvinder og olietrykket falder - så kan det pludselig gå galt i gamle motorer.

Fuldsyntetiske olier ER altså kun til meget meget nye biler - ældre biler kan så rigeligt nøjes med delsyntetisk/mineralsk olie :)

Hvis man skal gøre noget godt, kan man overveje om man vil prøve at give bilen en behandling med SWEDOL (teflon-additiv).
Det har jeg brugt på to gamle biler og det har virket fantastisk (dog skal man lige passe på turbo-biler!). Det gav en bedre koldstart, og rigtig god smøring, samt olien så bedre ud efter et smøreolieinterval :)


Selvfølgelig er der undtagelser - og et stykke ad vejen er der nok også lidt religion i det, men opfylder det standarderne, så er der intet forgjort i at nappe det billigste.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af 7TCU » 27. jun 2017, 19:34

Tillykke med sejren :-) , du har jo selv været ramt af sjove værksteds besøg gennem tiden :biggrin: :biggrin:

Ps: Kæresten spørger om du også har husket at skifte olien til bak gearet :rolf: :rolf:

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Wildlife » 27. jun 2017, 19:39

7TCU skrev:Tillykke med sejren :-) , du har jo selv været ramt af sjove værksteds besøg gennem tiden :biggrin: :biggrin:
Ja, det er heldigvis ikke BMW'en det her :giggle:
7TCU skrev: Ps: Kæresten spørger om du også har husket at skifte olien til bak gearet :rolf: :rolf:
Ja, og jeg har også efterfyldt blinklysvæsken :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af 7TCU » 27. jun 2017, 19:41

Tummel up fra kæresten :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Raptor357 » 27. jun 2017, 20:51

Jeg må gå i rette med isbjørnen.
om en olie er rigelig god, afgøres kun af en selv.
Mineralsk kontra syntetisk så er en af de største forskelle, rent smøreteknisk hvor ofte man bør skifte motor olie. mineralske olier bliver tykkere og tykkere med tiden og en syntetisk bliver lidt tyndere med tiden. Det betyder at olien bliver længere og længere tid om at nå frem til de dele der skal smøres. Det er en grund til at man med mineralsk olie bør skifte olie meget hyppigt i forhold til en fyldsyntetisk.

Mineralsk olie har en større varmekapasitet end en syntetisk olie.
Eller det siges der og jeg har ikke målt efter, men jeg tvivler.
Men har man en motor som kører meget varmt, f.eks. en luftkølet MC, så er mineralsk olie bedre da en del af en syntetisk olie er plastic, små partikler af plastic der hjælper med at gøre olien tykkere når den er varm og tyndere når den er kold. Plastic partiklerne kaldes viskositets forbedrere (VI improver) mange af disse plastic partikler bliver defekte når de bliver udsat for over 150 grader i længere tid, kortvarigt kan de godt tåle det. men man skal altså stadig huske at skifte olien oftere når man kører på mineralsk olie.

Syntetisk olie er ikke bare syntetisk olie. noget syntetisk olie er faktisk mineralsk olie der er lavet en hel masse ting ved og så må man gerne kalde det syntetisk, det er da også lysår bedre end det der kaldes mineralsk olie.

Den eneste syntetiske olie jeg lige kan komme på er esther olier, de laves ved at blande syre og alcohol. de har den store ulempe at de suger fugt til sig fra forbrændingen. Det er dog ikke et problem hvis motoren ellers bliver ordentligt gennemvarm jævnligt.
Esther olier er ganske fortræffelige, de er meget rensende hvilket er ønskeligt på de fleste biler med en moderne motor. og så er der noget med at esther olier bliver hængende lidt bedre på metallet end en almindelig syntetisk olie.

Så er der den med viskositet, hvad skal man vælge ?
Det afhænger af hvor langt man typisk kører, er motoren varm når man starter (fyr eller motorvarmer) samt ikke mindst hvor varm motoren kører.
ikke mindst spiller fabrikantens design også markant ind.

der er 2 ting i olien der smører, der er olieflowet og der er oliefilmens styrke. oliefilmens styrke hænger sammen med kvalitet og viskositet, en tykkere olie er typisk stærkere. olieflowet hænger direkte sammen med viskositeten.

Viskositet er også en vigtig ting. 0W, 5W og 10W står for tykkelsen af olien når den er kold, tallet svarer til viskositeten af en monograde olie med den nævnte vægt når den er kold. tyndere er bedre, for før er den fremme hvor den skal bruges når motoren startes.
det sidste tal er viskositeten når den er varm. og her spiller det ind om det er en bil der aldrig når at blive varm, en der kører på motorvej hele dagen eller ham der har mange stop hvor bilen aldrig når at blive møg gennemvarm og aldrig kold.
til bilen der aldrig bliver varm, 0W-20
til bilen der kører på motorvej hele dagen 5W-40, 5W-50 eller 10W-50, er det i tyskland og bundgas 10W-60.
Til bilen der aldrig bliver helt møg bankende varm en 0W-30, 0W-40 eller 5W-40
Til alle os andre der har n koldstart hver gang vi drejer nøglen en 0W-30 eller en 0W-40
Man bør selvfølgelig altid navigere inden for hvad der står i instruktionsbogen, men man skal huske at mange af dem er skrevet med langt på litteren for øje og så er en af kompromiserne olien.

Vil man sammenligne olie standarterne så kan LINK bruges. en VW 507.00 er et fint pejlemærke, lever olien op til den (er det en 0W-30 eller 5W-30 olie) er den ikke helt tosset, i det viskositets område.

Selv kører jeg på en Shel helix ultra ECT 0W-30 olie og jeg kører sjældent længere end 20km i en benzin bil.

Edit: en sjat camshield i motor olien tilsætter zink der er fjernet af miljøhensyn. Bruger motoren olie skal man vide at katelysatorens effekt nedsættes da zink sætter sig på overfladen.
Senest rettet af Raptor357 30. jun 2017, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Boerge » 27. jun 2017, 23:46

Kan se, at aftapningshullet sidder bagerst på bundkarret, og så er det fint at du ( kun ) løfter forenden. Og du behøver ikke fylde olie i filteret inden du monterer - men fugt lige gummilæben med lidt ny olie, og tør anlægsfladen ren inden montering.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Wildlife » 27. jun 2017, 23:49

Boerge skrev:Kan se, at aftapningshullet sidder bagerst på bundkarret, og så er det fint at du ( kun ) løfter forenden. Og du behøver ikke fylde olie i filteret inden du monterer - men fugt lige gummilæben med lidt ny olie, og tør anlægsfladen ren inden montering.
Jeg fugtede den også inden montering - Det havde det kloge internet lært mig :)

Fik nu godt nok også besked på at skifte benzinfilter og luftfilter, førstnævnte er vist bare noget gevaldigt bøvl da det er nede i tanken under bagsædet :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Boerge » 27. jun 2017, 23:55

Nu er benzinfilter og luftfilter ikke noget man skifter så til som olien. Man kan jo kontrollere luftfilter ved at tage det ud af kassetten og om nødvendigt rengøre det lidt ( tap-cleaning og evt. lidt trykluft med forsigtighed ) Benzinfilter er en anden historie - meget forskelligt, hvordan der er udformet og anbragt. Mange biler ( benzin ) kører hele deres levetid uden af skifte dette filter!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Wildlife » 28. jun 2017, 09:57

Boerge skrev:Nu er benzinfilter og luftfilter ikke noget man skifter så til som olien. Man kan jo kontrollere luftfilter ved at tage det ud af kassetten og om nødvendigt rengøre det lidt ( tap-cleaning og evt. lidt trykluft med forsigtighed ) Benzinfilter er en anden historie - meget forskelligt, hvordan der er udformet og anbragt. Mange biler ( benzin ) kører hele deres levetid uden af skifte dette filter!!
Luftfilteret så fint ud - Benzinfilteret har jeg ikke lyst til at rode med lige pt - Bilen har kørt 75.000 km på 13 år, så det lever nok endnu det filter..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Great Dane » 29. jun 2017, 16:56

Filteret skal nu blot skrues på med hånden og ikke strammes nævneværdigt.

:blink:
Mvh Great Dane

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Sierra13 » 5. jul 2017, 20:34

Håber ikke du har mange gevind i alu, så hårdt som det lyder til du spænder tingene :giggle:

Momenttilspændingen på et oliefilter er typisk meget lav, det kan være en god ide at "fedte" pakningen med olie, så man sikker på det holder tæt, men det har du vidst også gjort her :smile:



Olieservice/skift bliver først langt mere kompliceret på nye biler :rolf:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af C-X » 5. jul 2017, 20:46

Spørgsmål til eksperterne: Hvad sker der når man blander forskellige olier?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Langenge » 5. jul 2017, 20:48

Morten273 skrev:....
Olieservice/skift bliver først langt mere kompliceret på nye biler :rolf:
For slet ikke at snakke om nulstilling af servicelampen :mad:
På min SEAT, som jeg købte fra helt ny, måtte forhandleren have den ind 3 x en hel dag, før det lykkedes ved første olieskift.
Anden gang kørte jeg til et andet værksted, ejet og drevet af folk af "anden etnisk herkomst", og de måtte lige have fat i deres "fætter", der fik skidtet nulstillet de rigtige tre steder i computeren. Men han brugte også en hel time på at finde de tre steder. (hvilket er noget mindre end de tre dage, som SEAT brugte)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Sierra13 » 5. jul 2017, 20:49

Langenge skrev:
Morten273 skrev:....
Olieservice/skift bliver først langt mere kompliceret på nye biler :rolf:
For slet ikke at snakke om nulstilling af servicelampen :mad:
På min SEAT, som jeg købte fra helt ny, måtte forhandleren have den ind 3 x en hel dag, før det lykkedes ved første olieskift.
Anden gang kørte jeg til et andet værksted, ejet og drevet af folk af "anden etnisk herkomst", og de måtte lige have fat i deres "fætter", der fik skidtet nulstillet de rigtige tre steder i computeren. Men han brugte også en hel time på at finde de tre steder. (hvilket er noget mindre end de tre dage, som SEAT brugte)
Må jeg spørge om årgangen? :blink: Er dt en af dem med elektronisk olie"pind"?

Jeg endte selv ud med at købe VCDS, og min kammerat har en VAG K Commander +. Så jeg er helgaderet så længe det er VAG gruppen :biggrin:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Langenge » 5. jul 2017, 21:21

Morten273 skrev:
Langenge skrev:
Morten273 skrev:....
Olieservice/skift bliver først langt mere kompliceret på nye biler :rolf:
For slet ikke at snakke om nulstilling af servicelampen :mad:
På min SEAT, som jeg købte fra helt ny, måtte forhandleren have den ind 3 x en hel dag, før det lykkedes ved første olieskift.
Anden gang kørte jeg til et andet værksted, ejet og drevet af folk af "anden etnisk herkomst", og de måtte lige have fat i deres "fætter", der fik skidtet nulstillet de rigtige tre steder i computeren. Men han brugte også en hel time på at finde de tre steder. (hvilket er noget mindre end de tre dage, som SEAT brugte)
Må jeg spørge om årgangen? :blink: Er dt en af dem med elektronisk olie"pind"?

Jeg endte selv ud med at købe VCDS, og min kammerat har en VAG K Commander +. Så jeg er helgaderet så længe det er VAG gruppen :biggrin:
Købte den helt ny i juli 2013. Var med det "nye" longlife" olieskift.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Sierra13 » 5. jul 2017, 21:28

Langenge skrev:
Morten273 skrev:
Langenge skrev:
Morten273 skrev:....
Olieservice/skift bliver først langt mere kompliceret på nye biler :rolf:
For slet ikke at snakke om nulstilling af servicelampen :mad:
På min SEAT, som jeg købte fra helt ny, måtte forhandleren have den ind 3 x en hel dag, før det lykkedes ved første olieskift.
Anden gang kørte jeg til et andet værksted, ejet og drevet af folk af "anden etnisk herkomst", og de måtte lige have fat i deres "fætter", der fik skidtet nulstillet de rigtige tre steder i computeren. Men han brugte også en hel time på at finde de tre steder. (hvilket er noget mindre end de tre dage, som SEAT brugte)
Må jeg spørge om årgangen? :blink: Er dt en af dem med elektronisk olie"pind"?

Jeg endte selv ud med at købe VCDS, og min kammerat har en VAG K Commander +. Så jeg er helgaderet så længe det er VAG gruppen :biggrin:
Købte den helt ny i juli 2013. Var med det "nye" longlife" olieskift.
Når først den er kodet ind med VCDS til køre med longlife interval, hvad enten det er 20.000 eller 30.000 km, så kan man hvertfald på Leon 5F (som blev lavet i 2013..)
Så kan man "sagtens" lave service reset, selv uden værktøjer.
Jeg stiller altid mine biler til kun at have service interval på 15.000km, uanfægtet de påstår de kan køre 30.000+ på et service. Og det er ikke altid jeg gider starte PCen op for at "blære" mig med VCDS. Så laver jeg bare det hurtige reset, som kan laves i bilen infomedia menu.

Men ja biler bliver mere og mere kompliceret, prøv at købe en Audi RS6 eller ligende. Så er der vidst kun et enkelt Audi værksted på sjælland der må lave service på den.... :wall:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Raptor357 » 5. jul 2017, 22:43

C-X skrev:Spørgsmål til eksperterne: Hvad sker der når man blander forskellige olier?
Det kommer an på hvad det er for olier. Nogle er kompatible andre er ikke. Generelt er Mere moderne speccet olie mere blandbart end ældre. Mineralsk ville jeg slet ikke blande eller bruge for den sags skyld.
Man kan købe adektiver man selv kan hælde i, dem kan man bruge med hvad de skriver på flasken. Det kan være en god ide da moderne miljø tiltag er gode i nogle lande, mens vi i norden opnår det modsatte af intentionen fordi at olien ikke kommer ordentligt op i arbejdstemperatur. Så derfor får vi f.eks. Oftere slam i olien end man gør i sydeuropa.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Slettet bruger » 17. jul 2017, 21:45

Raptor357 skrev: Mineralsk ville jeg slet ikke blande eller bruge for den sags skyld.
på nyere biler dvs nyere end 1995 ca vil jeg mene, NEJ så bruger jeg hellere ikke mineralsk olie, syntetisk slår mineralsk på alle punkter.

snakker vi ældre motorer, især klassiske biler så vil du ofte fortryde 100x hvis du hælder syntetisk motorolie på ved et olieskift.

det er hårdt for visse typer paknings materiale og vil på en gammel motor ofte få den til at begynde at svede.

mineralsk olie er også tilstrækkeligt bedre til at transportere varme til at det kan mærkes i klassiske motorer. for nyligt har jeg skiftet olie på en Deutz V8 diesel, type F8L413F fra 1979, det var tilsyneladende hældt en syntetisk olie på ved sidste olieskift og motoren havde siden da haft problemer med at den blev for varm og at den var begyndt at svede lidt her og der.

da vi skiftede olien var det hamrende tyndt det der kom ud af motoren, lignede en 0w5 eller sådan noget motoren forskriver 15w40 (originalt en sae 10) men senere da multigrade olierne kom så kom Deutz ud med en information om at man skulle bruge 15w40 mineralsk , vi mener at der er tale om at den syntetiske olie er dekomponeret i den luftkølede motor og blevet tynd og derfor også har været elendig til at køle.

30 litter ny 15w40 mineralsk olie med de ældste specifikationer vi kunne få og motoren har kørt super siden. kører ikke længere spor varm og lyder bare bedre.

så ja syntetisk er vejen frem men ikke på ældre biler.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvor svært kan det være at skifte olie? Svar: Det er nemt

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2017, 22:19

Slettet bruger skrev:
da vi skiftede olien var det hamrende tyndt det der kom ud af motoren, lignede en 0w5 eller sådan noget motoren forskriver 15w40 (originalt en sae 10) men senere da multigrade olierne kom så kom Deutz ud med en information om at man skulle bruge 15w40 mineralsk , vi mener at der er tale om at den syntetiske olie er dekomponeret i den luftkølede motor og blevet tynd og derfor også har været elendig til at køle.

30 litter ny 15w40 mineralsk olie med de ældste specifikationer vi kunne få og motoren har kørt super siden. kører ikke længere spor varm og lyder bare bedre.

så ja syntetisk er vejen frem men ikke på ældre biler.
Klart, olien har været varmere end de ca 150°C som VI forbedrene (plastic ting) kan tåle, så derfor at viskositeten gået i hegnet.
Luftkølede motore er en af de få ting jeg vil bruge mineralsk på da jeg ikke kender en syntetisk der kan holde til en motor arbejdstemperatur omkring 130°C
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar