Split fra "En propkanon" (= en meget større propkanon)

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Split fra "En propkanon" (= en meget større propkanon)

Indlæg af 10-22 » 8. aug 2018, 12:32

ReneKJ skrev:
8. aug 2018, 11:42
Refraktorius skrev:
8. aug 2018, 11:10
Great Dane skrev:
8. aug 2018, 10:48
Hjemmegjorte gasdrevne kanoner på et åbent forum :shock:

Pas nu på med onkel blå når de nu ynder at jagte pensionister med legetøjsarmbrøster :Agents: :inspect:
Jeps, det er rene dræbere.

De skal lades med to mL butan, det er 2½ milligram.
Jeg må prøve at skyde en korkprop gennem kronografen og regne en Eo ud.


Har vi nogen bud? Kommer den over en joule?
Hmm, mit airsoftgevær kan vist sende en lille plastikugle afsted med 2 joule, så helt urealistisk er det vel ikke.

Men hvor meget kan man egenligt skalere dem op før man ender i legale problemer?
Og hvad med fysikken? Man ender sikkert med en Darwin-award på et tidspunkt, men er der nogen øvre grænser?

Jeg fandt en artikel fra 2006 hvor politiet udtaler at appelsinkanoner er ulovlige, det er vel det samme princip.
https://www.fyens.dk/odense/Politi-Pas- ... kel/711582

Her er et godt eksempel på, hvad du kan ende med at lave hvis du har et stort værksted og lidt for meget fritid.
Tror du kan være helt sikker på, at hvis du bygge noget tilsvarene så har du gået over stregen :biggrin: :biggrin:
Ved godt det er en gammel video, men sjovt at se hvad man kan med lidt pe rør og noget gas.
Fik desværre aldrig målt den.
https://www.youtube.com/watch?v=tXWkVW0bcmM
10-22

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: En propkanon

Indlæg af ReneKJ » 8. aug 2018, 12:52

10-22 skrev:
8. aug 2018, 12:32

Her er et godt eksempel på, hvad du kan ende med at lave hvis du har et stort værksted og lidt for meget fritid.
Tror du kan være helt sikker på, at hvis du bygge noget tilsvarene så har du gået over stregen :biggrin: :biggrin:
Ved godt det er en gammel video, men sjovt at se hvad man kan med lidt pe rør og noget gas.
Fik desværre aldrig målt den.
https://www.youtube.com/watch?v=tXWkVW0bcmM
Ja det kan umuligt være lovligt at have det sjovt :fun:
Og jeg gætter også på at det nåede over 1 joule.

Præcisionen var dog ikke voldsomt imponerende, gade vide om man kunne lave noget finne-stabilisering?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: En propkanon

Indlæg af Refraktorius » 8. aug 2018, 12:58

Den er godt nok stor!
(Og efter "virkningen i målet" at dømme, nok en der vil være svær at overbevise dommeren om bare er "uskyldig og sjov")
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: En propkanon

Indlæg af ReneKJ » 8. aug 2018, 13:13

Refraktorius skrev:
8. aug 2018, 12:58
Den er godt nok stor!
(Og efter "virkningen i målet" at dømme, nok en der vil være svær at overbevise dommeren om bare er "uskyldig og sjov")
Jeg kommer til at tænke på dem der var ved at ramme kongeskibet med en appelsinkanon. Den her udgave kunne vist have sænket jollen.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: En propkanon

Indlæg af 10-22 » 8. aug 2018, 16:39

ReneKJ skrev:
8. aug 2018, 12:52
10-22 skrev:
8. aug 2018, 12:32

Her er et godt eksempel på, hvad du kan ende med at lave hvis du har et stort værksted og lidt for meget fritid.
Tror du kan være helt sikker på, at hvis du bygge noget tilsvarene så har du gået over stregen :biggrin: :biggrin:
Ved godt det er en gammel video, men sjovt at se hvad man kan med lidt pe rør og noget gas.
Fik desværre aldrig målt den.
https://www.youtube.com/watch?v=tXWkVW0bcmM
Ja det kan umuligt være lovligt at have det sjovt :fun:
Og jeg gætter også på at det nåede over 1 joule.

Præcisionen var dog ikke voldsomt imponerende, gade vide om man kunne lave noget finne-stabilisering?
Der blev brugt PE-HD rør fordi det er dejligt fleksibelt og homogent materiale som kan klare et højt overtryk, men et af de dårlige eneskaber ved PE er at det er ret blødt og derfor ikke særlig lige.
Så hvis de forstærket det, så det blev ret så ville det hjælpe meget.
Men de har med vilje valgt ikke at bruge stål, på grund af risko for udslyngning af fragmenter i tilfældet af at man kom for tæt på max tryk.
Her er et link til en lille video om hvorfor man bruger PE-HD rør til opskydning af professionelt fyrværkeri. (1.1G og 1.3G)

https://www.youtube.com/watch?v=XEqRP_MmWWw

Lidt et andet formål men det viser fint de eneskaber PE-HD rør har i tilfældet af et over tryk.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En propkanon

Indlæg af HappyNanoq » 8. aug 2018, 16:50

10-22 skrev:
8. aug 2018, 16:39
Her er et link til en lille video om hvorfor man bruger PE-HD rør til opskydning af professionelt fyrværkeri. (1.1G og 1.3G)

https://www.youtube.com/watch?v=XEqRP_MmWWw

Lidt et andet formål men det viser fint de eneskaber PE-HD rør har i tilfældet af et over tryk.
Ja, den er ret fin, men skal måske lige siges at når en 8" Chrysanthemumbombe går af, så sker der ting og sager.
Det er det de bruger HDPE-rørene til.
Der er flere fyrværkerimagere der snakker om netop disse shells/bomber, og hvor vigtigt det er at være omhyggelig med dels den hjemmelavede lunte der går fra "liftcharge"(krudtladningen der skyder bomben op i luften), og dels med at få den grundigt forseglet, så ild/gnister fra løfteladningen ikke kan springe ind i selve fyrværkeri-ladningen.
Men det sker, og så er det med at have et materiale som ikke er sprødt og fragmenterer, men hellere noget som strækker sig og revner.

Så hvis man får lyst til at lave en propkanon, så giv lige materiale-valg et ekstra kig og se om ikke der ligger noget et sted som er bare ét nummer bedre end det man har. :smile:


Der har jeg fulgt Ned Gorski en lille smule, om specielt hans chrysanthemumbomber og hvordan han presser sortkrudt til raketmotorer - samt hans tur ud til østen hvor han lærte nogle tricks.

Her destruktionstester de et glasfiber-affyringsrør med netop en 8" uden løfteladning.
Senest rettet af HappyNanoq 8. aug 2018, 16:56, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: En propkanon

Indlæg af 10-22 » 8. aug 2018, 16:54

Refraktorius skrev:
8. aug 2018, 12:58
Den er godt nok stor!
(Og efter "virkningen i målet" at dømme, nok en der vil være svær at overbevise dommeren om bare er "uskyldig og sjov")
Jep
Men så længe man ikke pisse andre af eller genere nogle med hvad man laver, så har jeg kun oplevet en utrolig stor forståelse fra div myndigheder.
Og mange er bare nysgerrige og vil faktiske bare gerne vide noget.

Besvar