Nat-video kamera, DIY

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Nat-video kamera, DIY

Indlæg af Bofhenator » 5. sep 2018, 14:32

En lille nemt hack af et Mobius kamera:
https://www.rc-netbutik.dk/shop/339-mob ... mal-linse/

Skru kabinettet fra hinanden, løsn de to "røde" skruer:

Find den " grønne" umbrako nøgle der fulgte med kameraet, den ligger det der sted hvor du lige vidste hvor den var... (tror den er 1mm)
mob-1.jpg
skru den lille " blå" låseskrue løs og lav en "tyrkis" rids mellem linsen og huset på kameraet, løsn derefter linsen, den skal ca 12.5 gange rundt (tæl efter når du løsner).
mob-2.jpg
IR filtret sidder bagerst på linsen, giv den et blæs med en varmepistol til limen slipper og pil linsen af. Saml herefter kameraet igen (huskede du at tælle omgange?).
IMG_20180905_141119666.jpg
Inden du strammer låseskruen, så set kameraet til en computer med et usb-kabel og start det som webcam og stil det skarpt, jeg magtede ikke at ramme nøjagtigt nok med min lille ridse.

Jeg monterede kameraet på en printet rail, det er skruet og limet sammen med en lidt længere rail, hvor der er monteret en wolf eyes IR lygte:
IMG_20180905_135157836.jpg
her er en indendørs test:

youtu.be/5cpou-JP5ss

Lygten er på den laveste indstilling men blænder en del på den korte afstand, er spændt på at prøve den udendørs.

Kameraet kan tage still billeder og optage HD video, desuden kan det lege webcam, med den funktion kan man parre det med en telefon via et OTG stik og feks Camera-fi appen og se live billeder. Man kunne også lave en lille rasp-pi løsning med en lille skærm.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Nat-video kamera, DIY

Indlæg af Marius » 5. sep 2018, 17:59

Spændende!

NB! Hvis man vil lave pi løsningen, så findes der et noget billigere pi cam uden ir filter

https://raspberrypi.dk/webshop/kategori ... pi-camera/
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nat-video kamera, DIY

Indlæg af Hønsetyv » 5. sep 2018, 18:26

På almindelige billige overvågningskameraer sidder IR filteret ikke bagerst på optikken men er limet på huset der er monteret foran CCD chippen. Det kan lirkes af med en kniv.
Bemærk at kameraet nemt bliver overbelyst hvis det benyttes i dagtimerne (filteret sidder der af en grund!).

Og hvis jeg må komme med en 100% hypotetisk historie:
En af de der billige justerbare røde lasere til våben montering sættes på våbnet og justeres ind så det samstemmer med trådkors/sigtemidler.
Nu kan et kamera med monitor eller en natkikkert monteres på våbnet så det dækker synsfeltet.
Skulle en skydeskive komme for nær er det bare at tænde laseren og der hvor pletten er er der hvor bønnen lander.
Men det er altså bare rent hypotetisk og noget jeg har læst på digrør (youtube). Det er ikke noget jeg har prøvet og derfor kan jeg heller ikke fortælle hvor effektivt det i virkeligheden er!

(Det med rødt kan eventuelt springes over)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nat-video kamera, DIY

Indlæg af Bofhenator » 5. sep 2018, 19:10

Marius skrev:
5. sep 2018, 17:59
Spændende!

NB! Hvis man vil lave pi løsningen, så findes der et noget billigere pi cam uden ir filter

https://raspberrypi.dk/webshop/kategori ... pi-camera/
Dem har jeg en håndfuld af ;-) men jeg skulle bruge en hurtig løsning til en kollega, så mobiussen var en oplagt løsning da firmwaren er sat brugbart op. Knapper og funktionalitet var på plads osv. Nu kan hun komme ud i den mørke skov og lege.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nat-video kamera, DIY

Indlæg af Bofhenator » 5. sep 2018, 22:29

180905_221236.jpg
camera-fi er ikke godt til still billeder, men her er et af pelsmonstret i mørket.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar