.410 ishapore hylstre

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

.410 ishapore hylstre

Indlæg af Luluselsker » 23. dec 2018, 12:46

var så fræk at skambyde på en ishapore .410 lee enfield konvertit af den mest vantro art hvilket endte med at koste mig penge :giggle: :wall:

stod så der gun in hand og tænkte FINO vi skal lige ha en æske 2.5" patroner i .410 og vupti ned i kurven kom de klar til at ta hjem og skyde i grusgraven... :eek:
1942Ish410.jpg
1942Ish410.jpg (18.27 KiB) Vist 4217 gange
Glæden var stor den var 2timers køretur væk og BUM ned parkere op med skive og gøre klar :rock:

:DancingBanana: :DancingBanana: LORTET VIL IKKE KAMRE :mad:

at rense at polere rense igen og forfra ny patron i :krydsser: NOGO

så var glæden ellers hurtigt væk :rolf: hjem måle kammeret ud fra afstøbning og FLOT den er ikke revet op til moderne patroner men stadig i originale 2.2" kamring beregnet til den originale ishapore .410 singleball patron (se foto)
6984696b31959a9b7d7a544dc71ae32d_1.jpg
6984696b31959a9b7d7a544dc71ae32d_1.jpg (24.71 KiB) Vist 4217 gange
ishapore.jpg
ishapore.jpg (14.88 KiB) Vist 4217 gange

tænke tænke tænke - skal man rive kamret op til moderne patroner ELLER skal man bibeholde den i original stand :???:

ind i skufferne lede efter en rival i .410 NO LUCK SHERLOCK det havde man ikke og valget var derfor enkelt der skal laves hylstre til den og lades op i "originale" hylstre
google måtte man læse bøger ligeså og endte med at være et fireformet .303 british hylster
måtte derfor søge med lys og lygte både herinde på banen og via diverse bekendte der havde surplus 303 liggende for at komme så nær originale som muligt -dog med de originale hylstre konverteret til 209 haglhætter for nemhedens skyld.

forsøget blev der både med og uden udglødning hvilket gav blandede resultater alt efter årgangen af hylstret til sidst lykkedes det dog
set fra højre mod venstre hhv. start og første fireformning anden fireformning og slutresultat
420.jpg
nu skulle jeg så blot ha dem sizet en smule for at sikre mig de kamrer uden at gå stramt da jeg har skumle planer om at fodre min sultne S/S i .410 med samme patron
op på drejebænken og i med en gammel defekt 222rem FL size die - den var gået i gevindet til udstøderen og henlagt til skrot
men selve diekroppens gevind var sundt og den havde rigeligt gods til at kunne fremstille en push through sizer stil die ud fra
sizer 410.jpg
sizer 410-1.jpg

nu er der så lavet hylstre til den men hvad med ladedata ? - intet dukkede op da jeg søgte og måtte til det store udland for at finde en som lå inde med en original patron og havde lagt op på youtube hvad den indeholdte.
SUCCES vi har et startpunkt at arbejde ud fra MEN, nu skal vi så over i hagl istedet for grundet dansk lov - jeg var igen heldig samme mand havde en original haglladt patron ladningen viste sig ens med kuglepatronen så nu kunne der ske ting og sager


endte med at jeg havde en dåse REX1 krudt stående bagerst i skabet gemt til bedre tider hvilket duplikerer ogirinale ladning nær perfekt
og med et 45lc hylster fabrikeret til at skære nitrocards med var det pludselig rigtig nemt at lade op med tinhagl også
det endte så med 10grain REX1
2stk nitrocards af kaliber 12 haglæske
10mm korkmåtte som buffer wad
10,2gram hagl
2 nitrocard af papæske som overshot cards limet i med ½trælim ½vand
48406913_341341263329795_7289774779488272384_n.jpg
færdig patron
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: .410 ishapore hylstre

Indlæg af Ras.Killing » 23. dec 2018, 13:30

Fedt fedt fedt :biggrin:

Er den smoothbore sådan en satan?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: .410 ishapore hylstre

Indlæg af Luluselsker » 23. dec 2018, 13:31

Ras.Killing skrev:
23. dec 2018, 13:30
Fedt fedt fedt :biggrin:

Er den smoothbore sådan en satan?
ja er den - de er fabrikerede ved at udbore enfield til .410 som jeg har forstået det - var tiltænkt fængselsvæsnet og til politiet i britiske imperie primært i indien
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar