Minimalistisk IFAK/førstehjælpssæt.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Minimalistisk IFAK/førstehjælpssæt.

Indlæg af Scout » 19. nov 2019, 13:41

Billede
Dette er et hjemmelavet 'tear-away IFAK,' som er designet efter militært forbillede og derfor passer i en M4/AR15-magasintaske til et enkelt magasin.
Disse magasintasker kan fåes på overskudslagre, via ebay mv i utallige udførelser og kan monteres på f.eks. enden af en 5.11 'messenger bag' (i mit tilfælde), rygsæk el.lign via MOLLE. De fåes i diskrete farver og udførelser, der bestemt ikke skriger 'tacticlol.'
Uden på en taske er der meget hurtig adgang til sættet men hvis man ikke vil have det uden på en taske, så fylder sættet ikke meget nede i en selv lille taske.
Sættet er så småt, at det sagtens kan bæres i en jeans-lomme eller lommen på en let jakke uden at være til gene.

'Tear away-konceptet' fungerer fint; tag fat i de to fastsyede røde paracord-løkker og flå/riv sættet åbent.
Indhold er fastgjort via elastikremme inde i sætter der udfoldet bliver til en bane af webbing med et (minimalistisk) tag-selv-bord.

Indhold:
Kompakt årepresse (a la R.A.T.S.).
Forbinding
Kompresforbinding
Gaze
Trekant/skulder-forbinding.
Plastre
'Redningstæppe'
Handsker
Kompakt stump rednings-saks fastgjort bag på sættet med elastikremme eller båret inde i sættet. (ingen kniv, da sættet ofte medbringes i/på taske eller lomme uden 'særligt formål').


Sættet lavede jeg i løbet af kort tid. Det er nemt at lave. Ikke kønt men det virker.
Velcrobane syes på webbing til at åbne/lukke sættet. Løkker af velcro er syet inden i til indholdet. Ligeledes velcro-løkker syet bag på sættet til at holde en kompakt stump saks.
Ikke et stort sæt men lavet efter devisen; hellere det lille førstehjælpssæt med i lommen end det store sæt hjemme i skuffen.

Til fremstilling af sættet brugte jeg følgende;
Webbing, 5cm bredt.
Elastiske remme, 2.5cm brede.
Velcro.
Paracord.
Nål og tråd.

'Ekstraudstyr;' kors-mærke :smile:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Minimalistisk IFAK/førstehjælpssæt.

Indlæg af Kalthoff » 19. nov 2019, 15:30

Scout skrev:
19. nov 2019, 13:41
Til fremstilling af sættet brugte jeg følgende;
Webbing, 5cm bredt.
Elastiske remme, 2.5cm brede.
Velcro.
Paracord.
Nål og tråd.
Interessant. Kompakt og let øger sandsynligheden for at man har det med sig.

Hvad vejer sættet og hvad vejer indholdet?

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Minimalistisk IFAK/førstehjælpssæt.

Indlæg af Scout » 19. nov 2019, 15:58

Kalthoff skrev:
19. nov 2019, 15:30
Interessant. Kompakt og let øger sandsynligheden for at man har det med sig.
Nemlig. Det var lidt hensigten bag.

Jeg må lige vende tilbage ang. vægt - min brev-/køkken-vægt er gået i koma men vægten af sættet er latterlig lav.

Besvar