Hellesens lygte får en opdatering.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Rugerat
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2007, 12:30
Geografisk sted: Buskads i Vesthimmerland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Hellesens lygte får en opdatering.

Indlæg af Rugerat » 9. mar 2020, 23:40

Her kommer et bud på en opdatering af den fra så mange sammenhænge kendte lygte fra Hellesen.

Den var i store mængder anbragt på Civilforsvarets delingsdepotvogn og hjælpedepotvogn, oplagt på lagre for bedriftsværn, hos statsbanerne og 117 tilsvarende steder, hvor man kunne få brug for en (for den tid) længebrændende lyskilde.
Siden er den blevet overhalet på alle parametre (nostalgien for enkelte som en mulig undtagelse) og har idag begrænset anvendelighed, ikke mindst pga. batteriprisen.

Konstruktionen er simplest mulig: en ramme i pladejern holder sammen på håndtag, batteri, afbryder og reflektor, med justerbar brændpunkt via flytbar fatning. En extra pære er anbragt i klemme bag reflektor. Batterispændingen var 4.5 volt og batteriet havde Hellesens nr. 754. Tilslutning via 2 fingerskruer øverst på batteriet, som fastholder 2 tilledninger med forbindelse til afbryder.

Med størrelsen af batteriet in mente fik jeg den tanke at udnytte pladsen til andet og mere: med moderne celler ville den samme energi kunne rummes på mindre plads og gøre plads til f.eks. lader eller elektronik.

Først en test af rumfanget:
20170901_153539.jpg
Mock-up for størrelse
Alt den plads! Hvad skal man dog så fylde i?
For at slippe for den svære beslutning og undgå begrænsninger > masseproduktion!
20170901_170427.jpg
Serieproduktion
Materialerne er rester af birkefiner, 4mm samt 12mm - den slags som har samlet støv i restestakken rigtigt længe.
20170902_110449.jpg
Samling med lim, søm og skruer
Her måtte der en extra udfræsning til for at give plads til holder for extra pære.
20170911_135821.jpg
Lagerbeholdningen
Og så meldte vanskelighederne sig igen:
Hvilket indhold måtte der hældes i for at få en anvendelig "lygte plus bonus" ud af det nyproducerede lager?

Box nummer 1: Lygte plus FM-radiomodtager.
20180306_222303.jpg
Nu med indmad
Indholdet her er:
Josty-kit byggesæt JK04-2: superheterodynmodtager med forstærkertrin
6 stk Samsung CR18650, koblet 3 i serie, 2 i parallel, spænding ubelastet 11,5V
2 stk 8ohms højttalere, reddet fra skrotning
Samt en del ledninger, muffer, afbryder, stik og bøsninger.

Byggesættet samlede jeg i 1985 og fandt dengang ud af at den lille IC-forstærkers DIL-hus blev for varmt for eget bedste, når impedansen af den tilsluttede højttaler blev for lav (derfor lå den på hylde så længe, jeg næsten havde glemt den).
Derfor de 2 højttalere i serie med tilsammen 16ohm blev den løsning jeg kørte med.

Samsung-cellerne blev udtaget af batteriet fra en gammel Toshiba (som jeg havde bekostet nyt batteri på lige inden den åd harddisken), og koblet for at opnå tilstrækkelig spænding til modtageren, som gerne så 9-12V serveret.

Her måtte så igen indgås kompromis: det var et stykke fra den originale spænding på 4,5V, så den originale pære + extra røg på depot og LED 12V med E10 fatning indkøbtes. Samme lysudbytte, meget længere brændtid.

Male, lodde, lime, trimme, lade, tænd: Der modtages (næsten) støjfri FM-radio med rigeligt lydtryk til taleforståelse og genkendelige melodier.
20180306_223551.jpg
Hellesens Lygte, stemplet "CF med krone"
Nu bruges den til de steder, der ikke lige kræver højt lydtryk, men hvor lidt baggrundsmusik og seneste Corona-tal er godt at have med. Samt på Store Hyle-Dag, hvor sirenerne synger så smukt og jeg går indenfor, lukker vinduer og døre og lytter opmærksomt efter forholdsordre...
Aldrig Rådvild

Brugeravatar
Rugerat
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2007, 12:30
Geografisk sted: Buskads i Vesthimmerland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Hellesens lygte får en opdatering.

Indlæg af Rugerat » 9. mar 2020, 23:58

Hele programmet med opdatering har kostet tæt på gratis (LED-pærerne forsendelse har været det klart dyreste) og stort set alt har været "ting og sager fra hylden".
Men der er stadig 6 kasser uden indhold og lige for tiden er æsken med ideer gabende tom.
Skulle der sidde en med-NVFer med forslag til indhold og udtryk, så slå det op her og lad os se hvor det ender henne.

Der er en lille plan om at brændemærke og lakere en af æskerne og fylde den med lader og celler til anvendelse som powerbank. Skal bare lige finde motiv...
Aldrig Rådvild

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 283
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Hellesens lygte får en opdatering.

Indlæg af SKS » 10. mar 2020, 06:23

Det er klasse det her, high five herfra :goodpost: .
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Hellesens lygte får en opdatering.

Indlæg af Refraktorius » 10. mar 2020, 08:53

Rugerat skrev:
9. mar 2020, 23:58
Hele programmet med opdatering har kostet tæt på gratis (LED-pærerne forsendelse har været det klart dyreste) og stort set alt har været "ting og sager fra hylden".
Men der er stadig 6 kasser uden indhold og lige for tiden er æsken med ideer gabende tom.
Skulle der sidde en med-NVFer med forslag til indhold og udtryk, så slå det op her og lad os se hvor det ender henne.

Der er en lille plan om at brændemærke og lakere en af æskerne og fylde den med lader og celler til anvendelse som powerbank. Skal bare lige finde motiv...
Det er nydeligt!

Jeg ville få en af kasserne til at ligne originalbatteriet mest muligt, smække lithiumbatterier og lader ind på mindst mulig plads, og så lade resten være et hemmeligt rum til et eller andet sjovt. En lille flaske rom og to glas eksempelvis.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

CF_Rasmus
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. aug 2020, 22:23
Interesser: Civilforsvar
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hellesens lygte får en opdatering.

Indlæg af CF_Rasmus » 21. aug 2020, 22:30

Jeg faldt netop over dit sjove projekt.

Jeg har 2 lygter af samme model og skal i gang med at lave en batterikasse. Jeg skal have den lavet så den ligner det originale batteri.
Hvis du har for mange kasser. Vil jeg meget gerne have den ene.

De bedste hilsner.
Rasmus

Brugeravatar
Rugerat
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2007, 12:30
Geografisk sted: Buskads i Vesthimmerland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Hellesens lygte får en opdatering.

Indlæg af Rugerat » 10. sep 2020, 19:09

Selv med de gode forslag og mine egne ideer står det lidt i stampe på den økologiske batterifarm - andre og mere presserende projekter bruger af min fritid, så lageret lænses i meget sindigt tempo; det går ikke hurtigere end at jeg kan nå at producere lidt flere, hvis inspirationen skulle komme over mig. :wheelchair:

Så der skulle nemt kunne blive 1 til dig, CF_Rasmus. Jeg holder til i Himmerland, du kan kontakte mig via PM, så finder vi ud af noget. :razz:
Aldrig Rådvild

Besvar