Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Ninjakebab » 23. jan 2021, 16:39

Jeg har manglet en "bærbar" skydekasse som fanger al blyet, kan tage større kalibre, samt har et stort nok skydevindue til man ikke skal være nervøs for en aftræksfejl hist og her.

Så jeg købte en plade 12mm HARDOX 550 stål og gik igang. Den stålplade er kun bagpladen, al andet er i 4 mm "alm." stål jeg fik laserskåret på arbejde. Vinduet ender med en størrelse på 51x51 cm.

Hældning på bagpladen er 30°. Bunden er 10 cm dyb, og fyldt med et par cm stenmel som effektivt bremser resterne af projektilet.
Der er plads til man kan sætte en træplade foran i tilfælde af det stenmel ikke klarede arbejdet.

Billeder!
Skydekasse samles.PNG
Svejsning efter fyraften
Bemærk de vinklede håndtag, som kompenserer for at al vægten er mod bagsiden. Når man løfter kassen vipper det hele og håndtagene er horisontale :TOS:
Skæring af HARDOX.PNG
Forbandet hårdt arbejde med 2kW vinkelsliber. 51x59 cm vinklet 30° = 51x51. Sinus og alt det der.
.
Mums.PNG
Færdig og malet. Der er tapper der holder bagpladen fikseret.
.
Bagside.PNG
T-Håndtag på bagpladen så den nemt kan løftes ud (den vejer 25 kg). Bemærk de vinklede beslag så pladen ikke falder baglæns.
.
Isolering.PNG
Lydisoleret med 3mm bitumen fra Biltema. Det virker!
.
308.PNG
Virker det så? Ja sgu det gør så
Den røde ring markerer en 180 grain blødnæset .308 på 25 meter, for lige at teste. Det gnistede noget så frygteligt, men den formåede at holde alting indeni kassen! Næsten intet at se i overfladen.

De resterende skud er .22 LR og .38 SP, man kan sjovt nok ikke rigtig se forskel på dem. Pladen er fuldstændig ligeglad med de ærter.
Skuddet på underkanten er en .22 på 100 meter for lige at se om det gør skade. Faktisk utroligt flot mønster, så jeg vælge ikke at male det over igen.

Det "bærbare" Monster vejer ca. 40 kg i alt :giggle:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af CO » 23. jan 2021, 17:16

Nydeligt
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Fast Fumble » 24. jan 2021, 17:44

Ninjakebab skrev:
23. jan 2021, 16:39
Den røde ring markerer en 180 grain blødnæset .308 på 25 meter, for lige at teste. Det gnistede noget så frygteligt, men den formåede at holde alting indeni kassen! Næsten intet at se i overfladen.
Prøv at mærke after om der er deformering på .308 skuddet, for det er det der bliver farligt. Hvis der er deformering, vil splat blive sendt i andre retninger end 90 gader ud fra anslagspladen og med kraft på. Jo mere der deformeres, jo større risiko for at fragmenter kommer i uheldige retninger med fart på.

Er pladen svejset fast? Så skal du påregne rep af svejsninger, de holder nemlig forbavsende dårligt.

Ellers et nydeligt projekt. Jeg tror at TopCat eller Herluf herinde fra har lavet noget tilsvarende - bare som beskyttelse til et kamera. Jeg flytter i hvert fald rundt på en underlig kasse en gang imellem, der ligner din lidt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af SuneHJ » 24. jan 2021, 18:20

Nydeligt arbejde og den ser dælme godt ud, synes jeg :thumbup:

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Ninjakebab » 24. jan 2021, 19:31

Fast Fumble skrev:
24. jan 2021, 17:44
Prøv at mærke after om der er deformering på .308 skuddet, for det er det der bliver farligt. Hvis der er deformering, vil splat blive sendt i andre retninger end 90 gader ud fra anslagspladen og med kraft på. Jo mere der deformeres, jo større risiko for at fragmenter kommer i uheldige retninger med fart på.

Er pladen svejset fast? Så skal du påregne rep af svejsninger, de holder nemlig forbavsende dårligt.

Ellers et nydeligt projekt. Jeg tror at TopCat eller Herluf herinde fra har lavet noget tilsvarende - bare som beskyttelse til et kamera. Jeg flytter i hvert fald rundt på en underlig kasse en gang imellem, der ligner din lidt.
Oh yes! Det var jeg meget obs på. Der er forsvundet en meget lille mængde materiale som man kan mærke, men kun lige akkurat. Jeg vil anslå det er mindre end 0.5 mm den har spist og ingen nævneværdig bule.

Pladen skubbes i ovenfra, og hviler på kanten af selve kassens bagkant, samt et par tapper. Den kan derved vendes og drejes :razz:
Men jeg må hellere holde øje med selve kassens svejsninger i siden og bunden.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Herluf » 24. jan 2021, 21:43

Fast Fumble skrev:
24. jan 2021, 17:44

Ellers et nydeligt projekt. Jeg tror at TopCat eller Herluf herinde fra har lavet noget tilsvarende - bare som beskyttelse til et kamera. Jeg flytter i hvert fald rundt på en underlig kasse en gang imellem, der ligner din lidt.
Jeg havde helt glemt den kasse, hvis den står i vejen skal jeg nok få den væk.

Mht. deformation kan en 550 brinell holde til en del uden at der kommer farlige buler på overflade hvis man holder en sikker afstand. Man skal bare helst holde sig fra stålkerner.

Ravnen001
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 12. jul 2020, 08:51
Interesser: Riffel,Hagl,PRS,skydning, 22lr
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Ravnen001 » 3. mar 2021, 14:39

Hejsa, fedt projekt. Hvor har du fået hardox pladen fra? Og hvad har du givet for den?

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Allan3 » 3. mar 2021, 22:51

Super smart med at harddox pladen kan tage ud, så kan du løbende vende den så den ikke buler ud på den ene side.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af 10-22 » 4. mar 2021, 10:52

Fast Fumble skrev:
24. jan 2021, 17:44

Er pladen svejset fast? Så skal du påregne rep af svejsninger, de holder nemlig forbavsende dårligt.

Jeg plejer at forvarme til ca 175 grader, hvilket er det som anbefales.
Det er der nogle som glemme, og hvis du undlader af forvarme så får du problemer med revner og dårlig vedhæftning.
10-22

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Ninjakebab » 4. mar 2021, 16:36

ChristianRavn skrev:
3. mar 2021, 14:39
Hejsa, fedt projekt. Hvor har du fået hardox pladen fra? Og hvad har du givet for den?
AP Maskinfabrik i 7150 Barrit. De har en smart "Markedsplads" på deres hjemmeside med rester. Købte en 150x51 cm plade for 1200 kr tror jeg det var.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

BMadsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 366
Tilmeldt: 27. apr 2006, 09:18
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af BMadsen » 5. mar 2021, 08:48

AP Maskinfabrik i 7150 Barrit. De har en smart "Markedsplads" på deres hjemmeside med rester.
Smart er nu nok så meget sagt. Vi er ualmindelig dårlige til at opdatere den "Markedsplads" :oops:

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Ninjakebab » 5. mar 2021, 10:40

BMadsen skrev:
5. mar 2021, 08:48
AP Maskinfabrik i 7150 Barrit. De har en smart "Markedsplads" på deres hjemmeside med rester.
Smart er nu nok så meget sagt. Vi er ualmindelig dårlige til at opdatere den "Markedsplads" :oops:
Ærlighed er godt, og ukendte rester er bedre end ingen rester :rolf: :razz: haha
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Etnurt
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. jul 2021, 23:08
Interesser: PCP plinking
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Etnurt » 30. jul 2021, 15:20

Skandia Laser i Hørning kan levere i Hardox.
Måske var det værd at prøve en Weldox 700?
Den er endnu mere modstandsdygtig.
Jeg ved ikke, om de har en Armox på lager.
Den vil vinklet 30° opfylde STANAG 4569
(30.06 på 30 m.)

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 4. jul 2006, 18:34
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 48 times
Been thanked: 11 times

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Boggieman » 30. jul 2021, 16:55

Etnurt skrev:
30. jul 2021, 15:20
Skandia Laser i Hørning kan levere i Hardox.
Måske var det værd at prøve en Weldox 700?
Den er endnu mere modstandsdygtig.
Jeg ved ikke, om de har en Armox på lager.
Den vil vinklet 30° opfylde STANAG 4569
(30.06 på 30 m.)
Tror ikke du skal satse på Weldox 700 da du stadig kan bore i det med et almindeligt HSS bor
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Herluf » 30. jul 2021, 19:15

Etnurt skrev:
30. jul 2021, 15:20
Skandia Laser i Hørning kan levere i Hardox.
Måske var det værd at prøve en Weldox 700?
Den er endnu mere modstandsdygtig.
Jeg ved ikke, om de har en Armox på lager.
Den vil vinklet 30° opfylde STANAG 4569
(30.06 på 30 m.)
Nej, de 700 i Weldox angiver flydespænding i megapascal, ikke hårdhed. Til sammenligning, er flydespænding i Hardox 500 omkring 1400 megapascal. Weldox 700 er sådan ca. halv så stærkt som Hardox 500.
Hvis du kan skaffe Armox 500T eller endda 600T er de fremragende til en skydekasse. De har samme hårdhed som tilsvarende Hardox, men da de ER laver specielt til at blive skudt på har de lidt bedre sejhed og især gode egenskaber ved høje tøjningsrater (det der sker når man skyder på det), men jeg kender ikke nogen der lagerfører dem i Dk.

Etnurt
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. jul 2021, 23:08
Interesser: PCP plinking
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Etnurt » 30. jul 2021, 19:51

Min erfaring er, at Hardox er slemt til at revne, især i svejsning, især hvis man ikke har en kraftig nok svejser til at svejse med spraybue og rigtig gas og tilsats, samt mulighed for afspændingsglødning. Der er weldox'en mere tilforladelig. Kan der skaffes en plade Uddeholm Rigor eller Thyrodur 2379 er man også godt hjulpet.
Armox kan på den anden side kun bores via laser/vandskæring eller med hårdmetal, hvilket også kræver godt grej.
Auverlande i Frankrig og Mowag i Østrig har haft gode erfaringer med Weldox, der er bukket i w-profil og svejst med slidlagselektroder på de udsatte kanter.
Men så er vi nok også ved at nærme os "overkill" ift en skydekasse. En kasse i almindelig S355, der er meget spidsvinklet og som ender i et sandfang er yderst effektivt. Kompositmateriale kan også bruges, men er meget dyrt.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Skydekasse med 12mm HARDOX 550

Indlæg af Herluf » 30. jul 2021, 21:37

Etnurt skrev:
30. jul 2021, 19:51
Min erfaring er, at Hardox er slemt til at revne, især i svejsning, især hvis man ikke har en kraftig nok svejser til at svejse med spraybue og rigtig gas og tilsats, samt mulighed for afspændingsglødning. Der er weldox'en mere tilforladelig. Kan der skaffes en plade Uddeholm Rigor eller Thyrodur 2379 er man også godt hjulpet.
Armox kan på den anden side kun bores via laser/vandskæring eller med hårdmetal, hvilket også kræver godt grej.
Auverlande i Frankrig og Mowag i Østrig har haft gode erfaringer med Weldox, der er bukket i w-profil og svejst med slidlagselektroder på de udsatte kanter.
Men så er vi nok også ved at nærme os "overkill" ift en skydekasse. En kasse i almindelig S355, der er meget spidsvinklet og som ender i et sandfang er yderst effektivt. Kompositmateriale kan også bruges, men er meget dyrt.
Weldox er bare ikke egnet til ballistiske applikationer. Altså, alt kan stoppe en kugle, der er bare nogle materialer der er bedre til det, især hvis man skal skyde på dem gentagne gange.
Ingen fabrikant af panserbiler designer deres produkter til at blive beskudt flere gange, så designfilosofien er noget anderledes ift. en skydekasse.
At svejse Armox er mindst lige så svært som at svejse Hardox, det kan lade sig gøre, det kan endda lade sig gøre så det kan klare gentagne skud, men det kræver den rigtige udstyr. Jeg vil til enhver tid foretrække at bolte lortet sammen.
Hvis du vil bruge andet end Armox som også har en ballistisk certificering, kan du kigge på Secure fra ThyssenKrupp, Mars fra Industeel, Quardian fra Clabecq eller Ramor som, lige som Armox, er et SSAB produkt. Armox er, i mine øjne, nr. 1 især på 600 BHN legeringer der er bare intet der kommer i nærheden. Secure leverer meget anstændige 500BHN produkter, men deres 600 går lige som glas. De andre er ca. lige gode.
Komposit fungerer fremragende som panser til engangsbrug. Til en skydekasse, er det lige til at lukke op og skide i.

Besvar