CNC fræser projekt

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
NÆSTVED V2.0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 137
Tilmeldt: 25. mar 2007, 19:53
Interesser: ALT der kan skyde
Geografisk sted: Sjælland Nord og Syd

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af NÆSTVED V2.0 » 22. jul 2007, 12:39

Okay vil det sige du har droppet og bygge cnc styring på Rootwerket ?

Det er nærmest den som ellers virker intressant for mig :cool:

Men ellers meget imponerende <;>
You come to this country, take advantage of the system and think because we are tolerant that we are weak and helpless. Your arrogance offends me.

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af Sako75 » 22. jul 2007, 12:42

Det er et totalt iorden byg du har fået lavet der <;>

Og så med en Maxi kæde, er der så en stakkels lokal spritter der mangler må gå på bodega? <+:

Hvad med evt at skifte kæden ud med en tandrem fra en motor, koster ikke ret meget, og vil grøre det meget lettere at drive og helt sikkert også gøre den en del mere præcis?
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af GamoHunter » 22. jul 2007, 14:14

Når jeg drejer på den ene af spindlerne, så følger den anden med, med det samme, så det er faktisk slet ikke noget problem. Til at starte med var det også meningen at den skulle drives med tandrem, men det blev altså med 2 tandhjul og en kæde til sammenlagt 100 kr. Den er lavet på et sparsomt budget, dog uden at det er gået synderligt meget ud over kvaliteten.

MEN, jeg skifter nok kæden ud alligevel, da jeg kan se at den har en del mere inerti end hvad jeg tror godt er, når den flyver rundt med ca 20 omdr/sek og og pludselig drejer den anden vej.
Der er altid et problem man har overset ::-;<

Rotwerk-projektet har jeg ikke glemt, men jeg skal bare lige finde et par gamle printere hvor jeg kan hive de motorer ud som sidder i, så er den også oppe at køre ;-)
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
NÆSTVED V2.0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 137
Tilmeldt: 25. mar 2007, 19:53
Interesser: ALT der kan skyde
Geografisk sted: Sjælland Nord og Syd

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af NÆSTVED V2.0 » 22. jul 2007, 14:52

GamoHunter
Rotwerk-projektet har jeg ikke glemt, men jeg skal bare lige finde et par gamle printere hvor jeg kan hive de motorer ud som sidder i, så er den også oppe at køre
Er de stærke nok til og trække tilspænding i stål for eksempel ?

Troede at du havde købt et kit inc. motor og software til rotwerk projektet :)
You come to this country, take advantage of the system and think because we are tolerant that we are weak and helpless. Your arrogance offends me.

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af GamoHunter » 22. jul 2007, 15:09

De skal bare installeres med noget udveksling, så burde det virke. Der findes ikke noget kit, man er nødt til at fuske noget selv.
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
NÆSTVED V2.0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 137
Tilmeldt: 25. mar 2007, 19:53
Interesser: ALT der kan skyde
Geografisk sted: Sjælland Nord og Syd

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af NÆSTVED V2.0 » 22. jul 2007, 15:23

Okie dokie :)
You come to this country, take advantage of the system and think because we are tolerant that we are weak and helpless. Your arrogance offends me.

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af GamoHunter » 23. jul 2007, 19:46

Dagens produktion.

Jeg blev pålagt at lave et dørskilt til et par af mine gode venner. Det blev da helt godt, synes jeg selv <+:
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Fishbone
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 22. maj 2005, 16:14
Geografisk sted: Sjælland

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af Fishbone » 23. jul 2007, 20:03

Fruen i huset bør dog nævnes først ;-)

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af GamoHunter » 23. jul 2007, 20:12

Fishbone skrev:Fruen i huset bør dog nævnes først ;-)
Hehe, ja det får jeg nok klø for, men faktisk var skiltet også tænkt som en forsinket fødselsdagsgave til min ven Thomas, så derfor kom han på første række. Det er i hvert fald den undskyldning jeg har tænkt mig at bruge, hvis det skulle blive nødvendigt :mrgreen:
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
Biker
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 5. jul 2006, 17:55
Geografisk sted: Ringkøbingfjord

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af Biker » 23. jul 2007, 20:53

Det er sku da cool :eek:
Er det så her man skal sige noget klogt ? :/

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af Refraktorius » 23. jul 2007, 22:42

;.;<

Det er lige før man skal til at høre om du tager mod bestillinger! (og hvilket koordinatsystem er din "adresse" i profilen i?)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af GamoHunter » 23. jul 2007, 23:26

Refraktorius skrev:;.;<

Det er lige før man skal til at høre om du tager mod bestillinger! (og hvilket koordinatsystem er din "adresse" i profilen i?)
Mercator-projektion, tror jeg nok det hedder :neutral: Om ikke andet så er det nord og øst, hvis det er det du mener?

Jeg kan da godt tage imod et par bestillinger, hvis der er nogen som gerne vil have sådan et skilt?

Hvis der er mere specielle ønsker, skal jeg se hvad jeg kan trylle frem :)

Hilsen GH
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af GamoHunter » 25. jul 2007, 22:40

En ny nummerisk styret produktion har set dagens lys!

Går og roder en smule med noget 3D-fræsning nu. Det lader til blive lidt mere spændende...
Vedhæftede filer
P1010010_640x480.jpg
P1010010_640x480.jpg (96.27 KiB) Vist 7029 gange
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af Mindstorm » 3. aug 2007, 20:05

Jeg syntes det er ret imponerende det du har fået lavet der, det må jeg sige. Kan du sige noget om hvor meget sådan et maskineri står dig i, bare et slag på tasken.

Hvordan programmere du maskinen, har du et cad program du bruger, hvilket? Hvordan læser du program koden ind i maskinen? og hvilken form for koder skal maskinen have for at køre, er det noget med iso koder som man kender det fra almindelige cnc maskiner eller er det en form for maskinkoder som man kender der fra computerprogrammer?
Jeg laver selv mange programmer i mastercam, det kunne være smart hvis man kunne bruge eks. mastercam til at programmere en maskine som din, man skal bare have en postprocessor der kan konvertere koden til noget der kan bruges, så kunne man lave seriøst 3d ;-) (alle de spørgsmål.... det er en arbejdsskade :oops: )
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: CNC fræser projekt

Indlæg af GamoHunter » 5. aug 2007, 13:01

Mindstorm skrev:Jeg syntes det er ret imponerende det du har fået lavet der, det må jeg sige. Kan du sige noget om hvor meget sådan et maskineri står dig i, bare et slag på tasken.

Hvordan programmere du maskinen, har du et cad program du bruger, hvilket? Hvordan læser du program koden ind i maskinen? og hvilken form for koder skal maskinen have for at køre, er det noget med iso koder som man kender det fra almindelige cnc maskiner eller er det en form for maskinkoder som man kender der fra computerprogrammer?
Jeg laver selv mange programmer i mastercam, det kunne være smart hvis man kunne bruge eks. mastercam til at programmere en maskine som din, man skal bare have en postprocessor der kan konvertere koden til noget der kan bruges, så kunne man lave seriøst 3d ;-) (alle de spørgsmål.... det er en arbejdsskade :oops: )
Tak for de pæne ord :)

Jeg vil skyde på at jeg har brugt et sted mellem 5-7000 kr. på projektet. Jeg har købt en licens til et cam program som hedder Mach3, der laves af firmaet Artsoft. Det er simpelthen et kanont program og de har en god support med videoer, en udførlig beskrivelse af programmet og et forum. Jeg bruger noget som hedder G-code, ligesom det de bruger til cnc maskiner industrielt. Jeg har flere cad programmer til rådighed, f.eks Autocad, Inventor, et til at lave tekst med, plus det løse.
Som mellemled for at kunne lave stregerne om til G-code, så bruger jeg et program som hedder LazyCAM, der følger med Mach3. Man kan udemærket bruge Mastercam på en maskine som min. Jeg mener da bestemt også at de har en postprocessor til Mach3.

Jeg har faktisk lavet noget i 3d og jeg skal nok sætte et billede ind på et tidspunkt, men jeg har lånt mit kamera ud. Jeg har fundet en hjemmeside som hedder http://www.vectorart3d.com/" target="_blank" target="_blank hvor man mod betaling kan downloade 3d billedfiler. Det tager lidt tid at lave, men resultet bliver godt nok flot. De har 2 prøveeksempler man kan downloade og jeg har lavet den med blomsten og bladene. Jeg mener at koden bestod af ca. 10000 linier til grovudskæringen, samt 31000 linier til det fine.
Når jeg engang bliver færdig med at tegne mit skæfte i Inventor til min luftkanon, så laver jeg også det vha. 3d udskæring.

Hvis man dog bare havde lidt mere tid.

Hilsen GH
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Besvar