Veteranmotorcykel som pyntegenstand i stuen
- Lycon
- Admin
- Indlæg: 14343
- Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1745 times
- Been thanked: 1272 times
- Kontakt:
Re: Veteranmotorcykel som pyntegenstand i stuen
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
-
- Silver Member
- Indlæg: 494
- Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
- Interesser: 2. verdenskrig
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 228 times
Re: Veteranmotorcykel som pyntegenstand i stuen
Så blev der tid til at lave et sæt bane nummerplader
Jeg havde et passende stykke alu-plade liggende, som blev savet ud i tre lige store cirkler. Min stiksav lå på arbejdet, så jeg brugte en vinkelsliber, hvilket var lidt bøvlet.
De udskårede plader blev penselmalet med en cremet hvid. Man kan se penselstrøgene og det virker autentisk syn’s jeg.
7-tallet blev let skitseret op med en posca malingtush ved hjælp af en håndtegnet stencil. 7-tallet blev derefter malet op i fri hånd med poscatush.
For at montere nummerpladerne måtte jeg konstruere tre beslag der skulle tilpasses motorcyklens anatomi. Beslaget foran er derfor tilpasset gevindhullerne fra forlygten, og beslagene på siderne passer i hullerne til sidekasserne. For at kunne lave beslagene, klippede jeg først nogle model-beslag i karton. Da både nummerplader og beslag var klar, nittede jeg disse sammen og malede de blanke nitter over.
Og vupti, så er CZ’en jo nærmest klar til nok engang at fræse jord op på de støvede baner. En benzinslange er iøvrigt også blevet monteret.
Jeg syntes at resultatet er blevet rigtig godt, og at motorcyklens mulige baggrund som barnecykel træder fint i karakter
Jeg havde et passende stykke alu-plade liggende, som blev savet ud i tre lige store cirkler. Min stiksav lå på arbejdet, så jeg brugte en vinkelsliber, hvilket var lidt bøvlet.
De udskårede plader blev penselmalet med en cremet hvid. Man kan se penselstrøgene og det virker autentisk syn’s jeg.
7-tallet blev let skitseret op med en posca malingtush ved hjælp af en håndtegnet stencil. 7-tallet blev derefter malet op i fri hånd med poscatush.
For at montere nummerpladerne måtte jeg konstruere tre beslag der skulle tilpasses motorcyklens anatomi. Beslaget foran er derfor tilpasset gevindhullerne fra forlygten, og beslagene på siderne passer i hullerne til sidekasserne. For at kunne lave beslagene, klippede jeg først nogle model-beslag i karton. Da både nummerplader og beslag var klar, nittede jeg disse sammen og malede de blanke nitter over.
Og vupti, så er CZ’en jo nærmest klar til nok engang at fræse jord op på de støvede baner. En benzinslange er iøvrigt også blevet monteret.
Jeg syntes at resultatet er blevet rigtig godt, og at motorcyklens mulige baggrund som barnecykel træder fint i karakter
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan
-
- Silver Member
- Indlæg: 494
- Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
- Interesser: 2. verdenskrig
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 228 times
Re: Veteranmotorcykel som pyntegenstand i stuen
Lettere vægelsindet tog jeg beslutningen at patinere nummerpladerne, da de var fór blanke og nymalede i forhold til resten af motorcyklen. Syntes det blev ganske godt, trods den åbenlyse falskhed der ligger i at fremme patineringsprocessen. Fremgangsmetoden var ret simpel:
Først gav jeg den hvidmalede overflade et tyndt lag af det lindolie-baserede rustbeskyttelse, hvorefter jeg med en klud smurte den olievåde overflade med en brunlig shellak. Da overfladen var berøringstør men stadig en smule klæbende, dækkede jeg nummerpladerne med rustne bolte og rørte det hele forsigtigt rundt.
Nu står jeg så med endnu en ide, og søger her jeres eventuelle viden på feltet:
Jeg overvejer at montere såkaldt “udstødnings bandage“ på den inderste halvdel af begge forrør, men ved ikke om banecykler anvendte den slags motorydelses optimerende bandage i 1950-60-70’erne?
På nettet beskrives det, at metoden er anvendt på motorer siden dampmaskinen, og at man i 1930-40’erne brugte det på dirttrack biler samt på fly. Det siges også, at der i 30’erne var bilmodeller der havde det monteret allerede fra fabrikken. Men hvad med motorcykler?
Idag ses det ret ofte på motorcykler, givetvis både for ydelsesevnen og for det rent visuelle. Materialet er lidt som glasuld, og førhen anvendtes også asbest.
Edit: da CZ’en jo nok har kørt på bane uden lydpotter, er det dog muligvis ligegyldigt, hvilken temperatur at udstødningsgasserne har når det passerer forrørerne?
Billede lånt på Google.
God dag
Først gav jeg den hvidmalede overflade et tyndt lag af det lindolie-baserede rustbeskyttelse, hvorefter jeg med en klud smurte den olievåde overflade med en brunlig shellak. Da overfladen var berøringstør men stadig en smule klæbende, dækkede jeg nummerpladerne med rustne bolte og rørte det hele forsigtigt rundt.
Nu står jeg så med endnu en ide, og søger her jeres eventuelle viden på feltet:
Jeg overvejer at montere såkaldt “udstødnings bandage“ på den inderste halvdel af begge forrør, men ved ikke om banecykler anvendte den slags motorydelses optimerende bandage i 1950-60-70’erne?
På nettet beskrives det, at metoden er anvendt på motorer siden dampmaskinen, og at man i 1930-40’erne brugte det på dirttrack biler samt på fly. Det siges også, at der i 30’erne var bilmodeller der havde det monteret allerede fra fabrikken. Men hvad med motorcykler?
Idag ses det ret ofte på motorcykler, givetvis både for ydelsesevnen og for det rent visuelle. Materialet er lidt som glasuld, og førhen anvendtes også asbest.
Edit: da CZ’en jo nok har kørt på bane uden lydpotter, er det dog muligvis ligegyldigt, hvilken temperatur at udstødningsgasserne har når det passerer forrørerne?
Billede lånt på Google.
God dag
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan
-
- Silver Member
- Indlæg: 494
- Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
- Interesser: 2. verdenskrig
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 228 times
Re: Veteranmotorcykel som pyntegenstand i stuen
Hej igen, jeg vil liiige vise jer endnu en “pynte MC” jeg netop har færdiggjort.
Købt som papkasseprojekt, med henblik på at skabe et rustikt, vintage café racer look.
Da jeg desværre ikke har plads til flere MC’er i stuen, men ikke kan lade være med at have sjove projekter kørende, er det planen, at denne her skal videre som udstillingsgenstand til eks. en tattoo-shop eller en trendy barber, en café, tøjbutik eller...?
Overordnet set har jeg gjort følgende:
Alt er renset ned med acetone, stålbørste og en masse knofedt.
Tankens lakering har jeg delvist fjernet med paint stripper. Efterfølgende har jeg rustet det ubeskyttede metal med eddike over nogle timer, hvorefter processen er standset med vand, lufttørret (for ikke at gnide den nye rust af) og slutteligt forseglet med flere lag mat lak.
Forlygtens beslag er afkortet og dermed sænket og jeg har yderligere monteret en baglygte, som faktisk er et tidligere detektorfund. Jeg har monteret patineret pære/glas i baglygten.
Nummerpladen er tidssvarende og stammer fra Spanien. Jeg er ikke klar over, hvad den har siddet på (?)
Stel, fælge og dæk er spraymalet med mat sort. E’erne med mat lak.
Udstødningen har fået udstødingswrap der efterfølgende er patineret med sort spray og shellak.
Motoren er samlet som en tom skal uden indhold, og olie og snavs er renset af med acetone og efterfølgende lakeret med mat lak.
Bagsvingeren er markant hævet med de støddæmpere der fulgte med samt nogle forlængerbeslag.
Sædet er nyt og fulgte med i købet, og er monteret med specialfremstillede beslag.
Motorcyklen er ret let, da skærme, speedometer osv. er afmonteret og motorens indre dele ligger trygt og godt i olie.
Jeg syntes at den fik det helt rigtige look
Købt som papkasseprojekt, med henblik på at skabe et rustikt, vintage café racer look.
Da jeg desværre ikke har plads til flere MC’er i stuen, men ikke kan lade være med at have sjove projekter kørende, er det planen, at denne her skal videre som udstillingsgenstand til eks. en tattoo-shop eller en trendy barber, en café, tøjbutik eller...?
Overordnet set har jeg gjort følgende:
Alt er renset ned med acetone, stålbørste og en masse knofedt.
Tankens lakering har jeg delvist fjernet med paint stripper. Efterfølgende har jeg rustet det ubeskyttede metal med eddike over nogle timer, hvorefter processen er standset med vand, lufttørret (for ikke at gnide den nye rust af) og slutteligt forseglet med flere lag mat lak.
Forlygtens beslag er afkortet og dermed sænket og jeg har yderligere monteret en baglygte, som faktisk er et tidligere detektorfund. Jeg har monteret patineret pære/glas i baglygten.
Nummerpladen er tidssvarende og stammer fra Spanien. Jeg er ikke klar over, hvad den har siddet på (?)
Stel, fælge og dæk er spraymalet med mat sort. E’erne med mat lak.
Udstødningen har fået udstødingswrap der efterfølgende er patineret med sort spray og shellak.
Motoren er samlet som en tom skal uden indhold, og olie og snavs er renset af med acetone og efterfølgende lakeret med mat lak.
Bagsvingeren er markant hævet med de støddæmpere der fulgte med samt nogle forlængerbeslag.
Sædet er nyt og fulgte med i købet, og er monteret med specialfremstillede beslag.
Motorcyklen er ret let, da skærme, speedometer osv. er afmonteret og motorens indre dele ligger trygt og godt i olie.
Jeg syntes at den fik det helt rigtige look
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan
-
- Newbie
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 26. feb 2021, 21:41
- Interesser: Riffel skydning
- Geografisk sted: Videbæk
- Been thanked: 7 times
Re: Veteranmotorcykel som pyntegenstand i stuen
Hejsa
Super at du fik den ind i huset - se fin ud
Kommer jo straks til at tænke på da jeg var knægt -ca engang i 1980 og bo hjemme ved far & mor
I efterår når min gamle Triumph Bonneville T 120 1965 skulle ind - skulle det altid ske en dag jeg var alene hjemme - cyklen skulle ind af havedør
igennem stue - ud på toilet - halv igennem køkken og enlig ind på mit kammer
Den lugte fælt indtil omkring jul - og min kære mor var svært utilfreds - men for lille til at selv at få den ud igen & Og min far vil helst ikke blande sig i noget som helst
Hendes klagen sang steg altid i styrke nå vi nærmet os forår - for da “begynder " jeg jo at prøve starte den efter div rep
Har forsat Triumph i fin stand - den står så i værkstedet som der er varme på . men køreklar
mvh kurt
Super at du fik den ind i huset - se fin ud
Kommer jo straks til at tænke på da jeg var knægt -ca engang i 1980 og bo hjemme ved far & mor
I efterår når min gamle Triumph Bonneville T 120 1965 skulle ind - skulle det altid ske en dag jeg var alene hjemme - cyklen skulle ind af havedør
igennem stue - ud på toilet - halv igennem køkken og enlig ind på mit kammer
Den lugte fælt indtil omkring jul - og min kære mor var svært utilfreds - men for lille til at selv at få den ud igen & Og min far vil helst ikke blande sig i noget som helst
Hendes klagen sang steg altid i styrke nå vi nærmet os forår - for da “begynder " jeg jo at prøve starte den efter div rep
Har forsat Triumph i fin stand - den står så i værkstedet som der er varme på . men køreklar
mvh kurt