Tips til at få et billigt bly-termometer.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Drikkedunk » 21. mar 2021, 21:47

Hvis du støber projektiler til hjemmerul, så er et termometer en god ting at have. De er bare halv-dyre.

Men det er muligt at få et termometer til under 40 kr.

Ebay, eller endnu billigere, aliexpress....Køb et TM-902C termometer, hvor skod-proben med det gule stik følger med (billede 1). Det koster typisk omkring 20 kr.

Køb en probe, som den på billede 2, også på ebay eller aliexpress. Vælg en som går til 400 eller 500 grader, er 20 cm lang og har en ledning på to meter. Den kan også findes til knap 20 kroner.

Det gule stik fra den probe der fulgte med termometeret åbnes og ledningerne skrues af. Klip kabelskoene af proben fra billede 2, af-isoler ledningerne og skru det gule stik på.... Og så har du et bly-termometer der har kostet under 40 kroner, og arbejdstiden har været ca. 2 minutter :smile:

Hvis termometeret viser minus-grader, så har du sat ledningerne omvendt på. Byt dem om, og så virker det som det skal.

Og hvis du nu, som jeg, ikke gider have en friturekoger stående, fordi de er så fandens besværlige at gøre rene, og i stedet bruger en almindelig gryde, så er termometeret også godt at bruge der, til at holde styr på varmen. Brug dog ikke den samme probe til mad som du bruger til bly :fun:

Bestilte lige selv til et ekstra bly-termometer, da jeg skulle finde billeder til dette indlæg. Det løb samlet op i 32 kroner inkl. forsendelse.

Billede 1:
TM-902C_17kr.jpg
Billede 2:
probe_15kr.jpg
probe_15kr.jpg (38.14 KiB) Vist 3446 gange

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af High Standard » 22. mar 2021, 09:39

:goodpost:

Altid godt med gode ideer :smile:

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Krung » 22. mar 2021, 10:27

Fedt input!

Hvis man ikke gider vente på det kinesiske postvæsen, men stadig gerne vil støtte børnearbejde og etniskudrensning, kan jeg oplyse om at Arduinotech.dk har de samme dimser - Hvis jeg da ikke lige har købt de sidste på lager.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af High Standard » 22. mar 2021, 11:52

Hej Krung,

Det ser ud til at de kun sælger til virksomheder - øv :impatient:

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Bofhenator » 22. mar 2021, 11:54

High Standard skrev:
22. mar 2021, 11:52
Hej Krung,

Det ser ud til at de kun sælger til virksomheder - øv :impatient:

Hilsen

High Standard
Nej, de sælger til private.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Drikkedunk » 22. mar 2021, 12:10

Krung skrev:
22. mar 2021, 10:27
.....kan jeg oplyse om at Arduinotech.dk har de samme dimser.
Kiggede lige. Køber man termometeret hos dem løber det op i 116,25 kr for termometeret og 37 kroner i forsendelse. Dvs 153 kr. ...kontra 17 kroner på ali/ebay. Men ja, der går der typisk en månedstid før man modtager tingene.

Ang. prober, så køb endelig ikke typen fra dette billede her, for den smelter første eller anden gang du bruger den. Køb den type som jeg postede billede af i original-indlægget:

IKKE DENNE TYPE:
Vedhæftede filer
smeltet_probe.jpg
smeltet_probe.jpg (32.77 KiB) Vist 3299 gange

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Krung » 22. mar 2021, 12:28

Drikkedunk skrev:
22. mar 2021, 12:10
Krung skrev:
22. mar 2021, 10:27
...
Køber man termometeret hos dem løber det op i 116,25 kr for termometeret og 37 kroner i forsendelse. Dvs 153 kr. ...kontra 17 kroner på ali/ebay. Men ja, der går der typisk en månedstid før man modtager tingene.
Helt enig. Det er ikke billigere. Det er bare for de utålmodige.
Drikkedunk skrev:
22. mar 2021, 12:10
Ang. prober, så køb endelig ikke typen fra dette billede her, for den smelter første eller anden gang du bruger den. Køb den type som jeg postede billede af i original-indlægget:
IKKE DENNE TYPE:
Nej, man skal vælge type 4 ... eller var det 3? fra den "komponent". Den er pakket ordentligt ind.

Det var ikke for at gøre noget smartere - bare for at få tingene i morgen, så man kan brænde nallerne på et varmt termometer lidt tidligere end når man venter på pakæslet fra Kina.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer med Type K thermocouples.

Indlæg af Refraktorius » 24. mar 2021, 20:38

Jeg bruger samme løsning.

Det er "Type K" thermocouples der er med den slags termometer, og man kan principielt måle fra −200 °C til +1350 °C med dem (afhængigt af konstruktionen) men min erfaring er, at over 900 °C holder de ikke ret længe.

Billig sensor med bredt måleområde, jeg holder af dem.
Hvis man vil have meget nøjagtig (absolut) temperaturmåling, så er der nogen problemer, men til al almindelig hobbybrug er de absolut fine.



Indtil for få år siden var instrumenterne ret dyre.
Det er reelt et fintfølende voltmeter der måler den lille strøm, som termoelementet danner.
Ikke noget problem med chips der er designet til det, men i de vamle gamle dage var det hundedyre spejlgalvanometre og lignende legetøj, der skulle til at måle på dem.
(Dem har jeg været med til at kassere... det gjorde lidt ondt)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

KnudP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 23. apr 2012, 17:06
Interesser: Pistolskydning, genladning
Geografisk sted: Varde kommune
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af KnudP » 13. jul 2021, 19:23

Efter indførelse af reglen om at alle varer fra bla. Kina skal pålægges moms og importtold samt Post Danmarks ret så ublu håndterings gebyr bliver det desværre en dyr fornøjelse - var så heldig at få ikke mindre end 3 sæt hjem inden reglen blev indført, de 2 sidste måtte gå retur, den samlede pris løb op i 308 kr pr termometer
Knud

Slave for kvinden, og udstødt af arbejdsmarkedet

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Drikkedunk » 29. jan 2024, 04:52

Vil lige opdatere denne tråd, da jeg i dag har bestilt et ekstra TM-902C termometer samt en K-type probe. Begge samme typer som på billederne i mit første indlæg.

Det løb samlet op i knap 54 danske kroner. Så godt 20,- dyrere for et sæt end det var for et par år siden. Men det er stadig billigt.

Det er inkl. dansk moms, som kører gennem Aliexpress uden problemer. Husk blot at vælge at I er fra Danmark, og lige tjekke inden I betaler, at det er inkl. VAT.

Termometeret kostede 18,20 kr. og forsendelsen 22,53 kr, hos den billigste forhandler jeg kunne finde.

Tag at køb tre prober hvis I bestiller, for de brænder sommetider ud. Her fandt jeg en forhandler som tog 12,98 kr. pr. probe, og hvor der var gratis forsendelse for op til tre stk.

Der er ingen yderligere gebyrer. Hverken told eller gebyr til Post Nord. Det hører fortiden til, da Aliexpress nu sørger for at den danske moms bliver betalt.

Jeg gemmer linksene til mine køb i nogle dage. Så hvis nogen ikke gider bruge tid på selv at finde de billigste steder, så kan jeg sende linksene på PB :smile:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer med Type K thermocouples.

Indlæg af Kenned » 29. jan 2024, 09:02

Refraktorius skrev:
24. mar 2021, 20:38
Jeg bruger samme løsning.

Det er "Type K" thermocouples der er med den slags termometer, og man kan principielt måle fra −200 °C til +1350 °C med dem (afhængigt af konstruktionen) men min erfaring er, at over 900 °C holder de ikke ret længe.

Billig sensor med bredt måleområde, jeg holder af dem.
Hvis man vil have meget nøjagtig (absolut) temperaturmåling, så er der nogen problemer, men til al almindelig hobbybrug er de absolut fine.

Indtil for få år siden var instrumenterne ret dyre.
Det er reelt et fintfølende voltmeter der måler den lille strøm, som termoelementet danner.
Ikke noget problem med chips der er designet til det, men i de vamle gamle dage var det hundedyre spejlgalvanometre og lignende legetøj, der skulle til at måle på dem.
(Dem har jeg været med til at kassere... det gjorde lidt ondt)
Mange keramikere bruger type K som standard og det er en kendt ting at de ikke holder evigt i den høje ende af skalaen. Hvis man skal have den bedste type til de høje temperaturer så er det en type S man skal have fat i(man skal bare lige sikre sig at den måler man har kan anvendes med S typen, men det gælder sådan set også for type K)

Type S er normalt noget dyrere.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer med Type K thermocouples.

Indlæg af Refraktorius » 29. jan 2024, 13:32

Kenned skrev:
29. jan 2024, 09:02
Refraktorius skrev:
24. mar 2021, 20:38
Jeg bruger samme løsning.

Det er "Type K" thermocouples der er med den slags termometer, og man kan principielt måle fra −200 °C til +1350 °C med dem (afhængigt af konstruktionen) men min erfaring er, at over 900 °C holder de ikke ret længe.

Billig sensor med bredt måleområde, jeg holder af dem.
Hvis man vil have meget nøjagtig (absolut) temperaturmåling, så er der nogen problemer, men til al almindelig hobbybrug er de absolut fine.

Indtil for få år siden var instrumenterne ret dyre.
Det er reelt et fintfølende voltmeter der måler den lille strøm, som termoelementet danner.
Ikke noget problem med chips der er designet til det, men i de vamle gamle dage var det hundedyre spejlgalvanometre og lignende legetøj, der skulle til at måle på dem.
(Dem har jeg været med til at kassere... det gjorde lidt ondt)
Mange keramikere bruger type K som standard og det er en kendt ting at de ikke holder evigt i den høje ende af skalaen. Hvis man skal have den bedste type til de høje temperaturer så er det en type S man skal have fat i(man skal bare lige sikre sig at den måler man har kan anvendes med S typen, men det gælder sådan set også for type K)

Type S er normalt noget dyrere.

Hilsen Kenneth
Jeps, men dem bruger man når man er nødt til det, fordi temperaturen er høj.
Der er absolut ingen grund til at bruge en rådyr termocouple som kan måle op til 1600 °C til at måle bly der ikke kommer over 400 °C
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Kenned » 30. jan 2024, 11:12

Helt enig i det med blyet - det var bare til generel info.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Tips til at få et billigt bly-termometer.

Indlæg af Krung » 30. jan 2024, 11:33

Er der nogen, der har installeret en termostat / PID controller? Der er masser af videoer på YT, men jeg synes ikke jeg kan få de samme dele her i DK.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar