Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af Drikkedunk » 25. apr 2021, 18:29

Fandt denne Høyang Polaris Stegepande (har aldrig hørt om navnet, men den så fed ud :smile: ) på dba til 25 kroner (Billederne er fra annoncen):

annonce.jpg

Fik den afhentet, skruet træhåndtaget af, og efter en omgang med en grydesvamp så den sådan her ud:

efter_vask_001.JPG
Efter_vask_002.JPG
efter_vask_003.JPG

Panden blev smurt ind i fast brun sæbe (krystalsæbe), lagt i en sort affaldssæk, en sjat salmiakspiritus blev tilsat, sækken lukket, proppet i endnu en sæk, denne sæk også lukket. Efter 4 dage på altanen blev sækkene åbnet og panden vasket af.

Da alt det gamle "gunk" på undersiden ikke havde løsnet sig helt, fik den endnu en omgang med krystalsæbe og salmiakspiritus lige som ovenstående.

Det løsnede det sidste af det gamle stege-"gunk".

Så fik den en tur med en stålsvamp for at fjerne det sidste rust (glemte desværre at tage et billede af den før "seasoning").

Panden blev godt og grundigt vasket op med masser af opvaskemiddel og efterfølgende skrubbet godt af med en børste under rindende vand.

Al rust, gamle emalje-rester, "gunk" og fedt var nu væk, og den var klar til "seasoning".

Panden blev smurt ind i raffineret rapsolie (alm. billigt rapsolie fra supermarkedet til ca. 12 kroner pr. liter) overalt, undtagen bunden hvor den skal have kontakt med kogepladen. Efterfølgende blev "alt" olien tørret af igen med køkkenrulle og en fnugfri klud. Panden blev lagt på ovnristen i en kold ovn, med bunden i vejret og jeg tændte ovnen på 240-250 grader. Da ovnen nåede de 240-250 grader fik panden en time, hvorefter jeg slukkede ovnen og lod panden køle helt ned, i ovnen, over 3-4 timer.

Det blev gjort fire dage i træk.

Efter fjerde gang blev træ-håndtaget skruet på igen, og panden så sådan her ud :smile: :

F001.jpg
F002.jpg
F003.jpg

Og så skulle den afprøves med spejlæg. Det gik IKKE ret godt. De brændte katastrofalt fast, og jeg frygtede at alt mit arbejde var spildt.

Men panden har efter denne første gang været helt fantastisk. Den ser ud som ny (undtagen håndtaget, som jeg valgte ikke at gøre noget ved... for så ville den jo bare se ud som en helt fabriks-ny stegepande), den fungerer nu helt fantastisk. Intet brænder fast, den er nem at rengøre.... og så er der jo glæden ved at ens arbejde har båret frugt... og at det har været både sjovt og hyggeligt at sætte den i stand :smile:
Senest rettet af Drikkedunk 26. apr 2021, 08:44, rettet i alt 2 gange.

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af FraBjerget » 25. apr 2021, 18:48

Lækkert projekt.

For os der godt kan li at bruge hænderne er det ikke tidsspilde, bare hygge :thumbup:
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af FrederikF » 25. apr 2021, 19:01

Den dovne version er en tur i ovnen (håndtaget skal så af) tænd for pyrolysefunktion.
Så slipper man for den brune sæbe - har prøvet det et par gamle med klamme gamle støbejernsgryder, pander og bageplader og bradepander.

Men fedt at gøre ting selv.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af F U B A R » 25. apr 2021, 19:08

Ellers hvis kun stege fladen skal nulstilles
Så hedder den groft salt mucho varme i et stykke tid samt lav pandekage vendetricket med salt
Det renser enhver stegeflade
Ps jeg Har gået til kokkeuddannelse :biggrin:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af Flugteren » 25. apr 2021, 19:13

Støbejernspander er nærmest udødelige. Jeg bruger ugentligt en støbejernspande fra 1925, og den laver bøffer som intet andet. En god støbejernspande kan følge én hele livet fra udflytning hjemmefra til den dag, man siger tak for denne gang og lader børnene arve den.

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af Drikkedunk » 25. apr 2021, 21:14

Flugteren skrev:
25. apr 2021, 19:13
Jeg bruger ugentligt en støbejernspande fra 1925....
Yeah yeah... pictures or it didn't happen :smile: ... Lad os se panden :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af Refraktorius » 29. apr 2021, 08:35

Den er ikke klar til 20 år mere!




....... den kan tage mindst 50, få et nyt håndtag og så tage 100 mere.




I mit hus i Georgia var der en pande som var støbt på en måde man stoppede med sidst i 1800-tallet. Den virkede fremragende.




Jeg plejer at bruge flydende afløbsrens når der skal renses i bund.




EDIT:
Høyang ser ud til at være et gammelt mærke der nu er overtaget af Fiskars
De laver den stadig.
Jeg fandt en 24 cm pande, og listeprisen for den er lige under 500.-
Vedhæftede filer
høyang.JPG
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af Kleth » 29. apr 2021, 09:04

Støbejern er fantastisk; fruen deler desværre ikke min begejstring da hun synes det er for tungt at håndtere. Det samme gælder for drengene.
Men når jeg skal "kokkerere igennem", så er det støbejern :rock: både på bål og når jeg bager "no-knead" brød, men begrænset af diminuitiv køkken-opbevaring, så har vi ikke det støbejern jeg gerne ville have - I mærket Petromax er der kommet nogle virkeligt lækre ting og det virker på bål, grill, gas, masseplader, keramisk og induktion :razz:
Bl.a. har jeg en Le Creuset gryde, som er +25år og nærmest ser ud som ny, på trods af intensiv brug på 100C-275C
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Ældre støbejerns-pande klar til 20 år mere.

Indlæg af Kortmentyk » 30. apr 2021, 12:40

Jeg ved ikke om dette er en Højvang da der ikke står noget på den, men mærket på kanten af panden er det samme. Jeg får ikke selv brugt den, så hvis der er en der er interesseret i den kan man jo sende en PB.
Vedhæftede filer
20210430_122931.jpg
20210430_122937.jpg

Besvar