Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af RVAL » 7. maj 2021, 14:16

Disclaimer: ..nybegynder.. som i helt grøn.. :-) første projekt.. måske bliver det til flere..

Remington 870 wannabe aka Sportsman 12 købt på auktion - mest af nostalgiske årsager.
1. Lauritz.jpg
Missionen var at få lidt erfaring med (lettere) renovering og vedligeholdelse af våben og se om ikke det var muligt at Cerakote på hjemmeværkstedet. Viden og forståelse får man en del af ved at surfe rundt her på sitet - fedt med så mange passionerede mennesker.. Youtube har også hjulpet mig en del..

Adskilt, før rens og slibning af træ og metaldele:
2. Før.jpg
Slibning og oliering af skæfter er beskrevet en del herinde.. så kort herfra.. slibning ned til korn 400 og 10 gange Tru-Oil.. og efterfølgende conditioner. BirchWood produkter fungerer fint for mig.

Slibning og sandblæsning af metaldele med aluminimumoxid (Korn 120).. brugte alt for meget tid på min egen slibning inden sandblæsning.. læring til næste gang.. Fik sandblæst i byen, har desværre ikke selv grejet.. ikke mange tilbyder blæsning med alu-oxid men det lykkedes at finde en. Godt nok i det meget sydlige jylland og han var rigtig god! men kunne godt have brugt hjælpen i midtjylland :-)
3. Sandblæsning aluminiumsoxid.jpg
Maler-kabinen havde jeg ikke lige, så den måtte bygges i en ruf.. herefter affedtning og "afbrænding i ovn" inden spraymaling. Fruen trængte heldigvis til en ny ovn - så jeg snuppede den gamle :-) Den er knap 1 meter bred indvendig, så den passede lige til dette projekt.
4. Sprøjtekabine og Ovn.jpg
Cerakote.. hmm.. det tog et par forsøg, at finde den rigtige balance og form på trykluft, maling og mængder.. Det kræver lid træning og tålmodighed. Det har jeg ikke.. så det gav et par små løbere.. men ok resultat..
5. Efter.jpg

Samling igen. Løbet er kortet en anelse, til ca 60 cm og der er købt lidt tilbehør, så den kan bruges i 2 versioner alt efter behov..
6. Slut.jpg
Inklusive oliefedtede fingre.. :-)
7. Slut_2.jpg
8. Efter_opgradering.jpg

Fint begynder projekt at få lidt øvelse og mod af.. er så småt gået i gang igen.. med en fin gammel Winchester 91.. men det er en anden historie..

God weekenden og tak fordi du kiggede mit opslag :-)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af Refraktorius » 7. maj 2021, 15:33

Den blev nydelig!

(Stilfuld måde at få "1. indlæg på tælleren"!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af Langenge » 7. maj 2021, 15:46

Nydeligt :-)
Jeg er glad for, at du købte et andet skæfte i stedet for at ødelægge det gamle :Hug:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af RVAL » 7. maj 2021, 19:57

Tak Langenge og Refraktorius for positiv kommentar.. :smile:

.. og selvfølgelig Refraktorius, vi skal passe på de halv gamle klenodier.. også selvom der er en del af dem i omløb endnu. Sportsman 12, er så vidt jeg ved, et tidligt forsøg på en budget 870, hvor skæfte træ er af en billigere kvalitet.. men med lidt knofedt og stain kan de blive ok.. :smile:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af Marius » 7. maj 2021, 20:07

Det med at tage konens ovn og bygge en malerkabine, det er alligevel next level commitment :rolf: :respekt:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af FrederikF » 7. maj 2021, 20:14

Fint indlæg. Jeg er aldeles grøn i de for det med ceracote - det ligner nærmest en brunering. Hvad er fordelen fremfor en klassisk rustbrunering?
Flot resultat - selvgjort kan være velgjort. Velkommen til Danmarks bedste forum.
Mvh Frederik

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af RVAL » 7. maj 2021, 22:39

Tak Frederik,

Jeg vil helst ikke kloge mig for meget på forskellen.. Jeg valgte Cerakote fordi det skulle være en 100% rustbeskyttelse og dertil muligheden for valg af mange forskellige farver.. men måske mest af alt for at afprøve produktet. For mig har det virket fint og jeg er tilfreds med resultatet. Bruger det gerne igen. Dog ikke på min aya ambassabør som også står i renoveringskøen.. der tænker jeg, at jeg skal forsøge mig med en “old school” renovering.. :smile:

Hvis interesse, kan du finde inspiration og information om produktet på cerakote.de - der købte jeg.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2021, 10:09

Godt arbejde :thumbup:

... Og tingene tog da lige en drejning på det sidste billede! :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af 458hunter » 8. maj 2021, 11:24

FrederikF skrev:
7. maj 2021, 20:14
Fint indlæg. Jeg er aldeles grøn i de for det med ceracote - det ligner nærmest en brunering. Hvad er fordelen fremfor en klassisk rustbrunering?
Flot resultat - selvgjort kan være velgjort. Velkommen til Danmarks bedste forum.
Mvh Frederik
Ceracote er en meget hård og holdbar maling. Så ikke det samme som en brunering.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af FrederikF » 8. maj 2021, 21:09

458hunter skrev:
8. maj 2021, 11:24
FrederikF skrev:
7. maj 2021, 20:14
Fint indlæg. Jeg er aldeles grøn i de for det med ceracote - det ligner nærmest en brunering. Hvad er fordelen fremfor en klassisk rustbrunering?
Flot resultat - selvgjort kan være velgjort. Velkommen til Danmarks bedste forum.
Mvh Frederik
Ceracote er en meget hård og holdbar maling. Så ikke det samme som en brunering.
Takker :-). Så meget er jeg med at det er en maling og at den er hård efter varmehærdning. Men når man vælger en dybsort Ceracote, så ligner den lidt en god brunering og tænker at det så er rimeligt at vurdere de to ting ift til hinanden. Er Ceracoten lige så holdbar som en klassisk brunering? Er den lige så “dybsort”?
Mvh Frederik

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2021, 22:29

FrederikF skrev:
8. maj 2021, 21:09
458hunter skrev:
8. maj 2021, 11:24
FrederikF skrev:
7. maj 2021, 20:14
Fint indlæg. Jeg er aldeles grøn i de for det med ceracote - det ligner nærmest en brunering. Hvad er fordelen fremfor en klassisk rustbrunering?
Flot resultat - selvgjort kan være velgjort. Velkommen til Danmarks bedste forum.
Mvh Frederik
Ceracote er en meget hård og holdbar maling. Så ikke det samme som en brunering.
Takker :-). Så meget er jeg med at det er en maling og at den er hård efter varmehærdning. Men når man vælger en dybsort Ceracote, så ligner den lidt en god brunering og tænker at det så er rimeligt at vurdere de to ting ift til hinanden. Er Ceracoten lige så holdbar som en klassisk brunering? Er den lige så “dybsort”?
Mvh Frederik
Stærkere end brunering både ifht. rust og slid, men ikke lige så pæn og dyb som en god brunering.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af RVAL » 10. maj 2021, 09:45

FrederikF skrev:
8. maj 2021, 21:09
458hunter skrev:
8. maj 2021, 11:24
FrederikF skrev:
7. maj 2021, 20:14
Fint indlæg. Jeg er aldeles grøn i de for det med ceracote - det ligner nærmest en brunering. Hvad er fordelen fremfor en klassisk rustbrunering?
Flot resultat - selvgjort kan være velgjort. Velkommen til Danmarks bedste forum.
Mvh Frederik
Ceracote er en meget hård og holdbar maling. Så ikke det samme som en brunering.
Takker :-). Så meget er jeg med at det er en maling og at den er hård efter varmehærdning. Men når man vælger en dybsort Ceracote, så ligner den lidt en god brunering og tænker at det så er rimeligt at vurdere de to ting ift til hinanden. Er Ceracoten lige så holdbar som en klassisk brunering? Er den lige så “dybsort”?
Mvh Frederik
Hej Frederik,

Jeg er ikke fagligt godt nok funderet til at svare på dine gode spørgsmål.. det ville blive til for mange synsninger og troninger.. :-) det tror jeg ikke du kan bruge til noget.

Våbensmeden i Hedehusene har skrevet lidt om det forskellige blåneringstyper - det giver et ok overblik, og her hentede jeg også inspiration.. https://vaabensmeden.dk/jagt/priser/skaeftetilspasning/

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af Ninjakebab » 10. jul 2021, 00:56

Jeg er super misundelig på dit Cerakote setup! Jeg er selv igang med at begive mig ud i det, og mangler en malekabine og ovn i værkstedet.

Er der udsugning i din kabine, og hvad er det for et materiale i bagvæggen? Jeg vil vide mere :biggrin:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Rem 870 (Sportsman) Renovering og Cerakote

Indlæg af RVAL » 10. jul 2021, 22:07

Ninjakebab skrev:
10. jul 2021, 00:56
Jeg er super misundelig på dit Cerakote setup! Jeg er selv igang med at begive mig ud i det, og mangler en malekabine og ovn i værkstedet.

Er der udsugning i din kabine, og hvad er det for et materiale i bagvæggen? Jeg vil vide mere :biggrin:

Det lyder som et spændende projekt du har gang i :razz: og jo, der er udsugning på. Jeg har skraldet en Thermex emhætte.. en brugt jeg fandt på nettet. Regulatoren til emhætten er skrot fra et gammelt pillefyr.. Bagvæggen er samme kulfilter som man bruger til emhætter.. begge dele fungerer fint til mit hobby forbrug.

Det kunne være fedt hvis du vil dele billeder af dit projekt.. der er jo altid plads til inspiration og forbedringer.. :thumbup:

Besvar