Winchester M91 - renovering

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Winchester M91 - renovering

Indlæg af RVAL » 10. maj 2021, 14:35

Købte en ældre Winchester m91 på auktion. Den trængte til en kærlig krammer. Et fint lille restaurerings-projekt til mit begynder niveau.. og god træning inden jeg skal i gang med nogle af de andre skydere jeg har stående i skabet. Ikke for teknisk.. blot investering af en hulans masse knofedt.

Udenpå, en lidt slidt fætter - men med fin og stram mekanik..
1. Auktion.png
1. Auktion.png (191.58 KiB) Vist 2235 gange
2. Auktion.png
2. Auktion.png (237.37 KiB) Vist 2235 gange
3. Auktion.png
3. Auktion.png (123.14 KiB) Vist 2235 gange

Adskillelse.
5. Adskilt.jpg
6. Adskilt.jpg
Lidt flere dele at holde styr på end min gamle Rem870, men med lidt systematik og hjælp fra nettet gik det. Baskylen blev adskilt og rengjort. Delene blev poleret, smurt og samlet igen. Løb og baskyle blev afrenset for brunering. En lidt sej og tidskrævende proces. Delene var ikke pulverlakerede men noget der mindede om (?) Min oprindelige tanke var at brunere løb og baskyle men efter et større slibe arbejde for at fjerne de værste ridser, ændrede jeg den opfattelse. Det endte med en vådslibning til korn 400 og slutteligt er delene poleret (for-, mellem- og slut) på min lille polermaskine.

Skæftetræet fik også en større tur. Flere revner blev fixet og limet sammen med epoxy. Nedslibning og igen True-oil til dette projekt.
7. Skæftearbejde.jpg
Samling igen. Selvom jeg under renoveringen ikke har været helt tro mod det oprindelige Winchester look, så er jeg egentlig ok tilfreds med slutresultatet. En enkelt lille modifikation blev der dog plads til – et ”Easy hit” sigte. Overvejer om jeg skal skifte bagkappen, (den er noget slidt) – måske skal den skiftes til en farve der matcher sigtet.
8. Afslutning.jpg
9. Afslutning.jpg
10. Afslutning.jpg
11. Afslutning.jpg
Nå.. jeg må i gang igen. Mit oprindelse formål var jo egentlig, at få noget erfaring med at hjemme (kold) brunere :fun: så.. nyt projekt.

Tak fordi du kiggede med.. :-)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Winchester m91 - renovering

Indlæg af Bofhenator » 10. maj 2021, 14:52

RVAL skrev:
10. maj 2021, 14:35
...
Nå.. jeg må i gang igen. Mit oprindelse formål var jo egentlig, at få noget erfaring med at hjemme (kold) brunere :fun: så.. nyt projekt.

Tak fordi du kiggede med.. :-)
Det er blevet nydeligt :-)

Det bliver måske vanskeligt at holde den pæn og undgå rust når den slet ikke er behandlet?

Rustbrunering er også sjovt og til at have med at gøre hvis man har en balje med kogende vand der er stor nok til piben.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Winchester m91 - renovering

Indlæg af RVAL » 10. maj 2021, 17:19

Bofhenator skrev:
10. maj 2021, 14:52
RVAL skrev:
10. maj 2021, 14:35
...
Nå.. jeg må i gang igen. Mit oprindelse formål var jo egentlig, at få noget erfaring med at hjemme (kold) brunere :fun: så.. nyt projekt.

Tak fordi du kiggede med.. :-)
Det er blevet nydeligt :-)

Det bliver måske vanskeligt at holde den pæn og undgå rust når den slet ikke er behandlet?

Rustbrunering er også sjovt og til at have med at gøre hvis man har en balje med kogende vand der er stor nok til piben.
Tak Bofhenator for positiv kommentar :thumbup:

Ja, det tror jeg du har ret i. Den skal nok ikke med på havjagt.. :-) lige nu er den kun beskyttet med de 3 typer polervoks jeg har brugt.. så den får nok bare lov at stå i skabet og kommer måske en tur med på skydebanen når solen skinner.. :fun:

Rustbrunering.. lidt teknik og grej jeg skal have styr på inden jeg kaster mig ud i det.. men det må kunne lykkes med tiden :thumbup:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Winchester m91 - renovering

Indlæg af Bofhenator » 10. maj 2021, 20:10

RVAL skrev:
10. maj 2021, 17:19
...
Rustbrunering.. lidt teknik og grej jeg skal have styr på inden jeg kaster mig ud i det.. men det må kunne lykkes med tiden :thumbup:
Jeg har gjort det nogle gange og er bestemt ikke den mest teknisk opvakte ;-)

Der ligger en ret fin opskrift herinde et sted, både på at lave sin egen væske og på fremgangsmåden. Det er egentlig ikke svært, det tager blot tid. Men resultatet bliver langt mere lækkert end de andre metoder (synes jeg).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Winchester m91 - renovering

Indlæg af RVAL » 10. maj 2021, 21:43

Bofhenator skrev:
10. maj 2021, 20:10
RVAL skrev:
10. maj 2021, 17:19
...
Rustbrunering.. lidt teknik og grej jeg skal have styr på inden jeg kaster mig ud i det.. men det må kunne lykkes med tiden :thumbup:
Jeg har gjort det nogle gange og er bestemt ikke den mest teknisk opvakte ;-)

Der ligger en ret fin opskrift herinde et sted, både på at lave sin egen væske og på fremgangsmåden. Det er egentlig ikke svært, det tager blot tid. Men resultatet bliver langt mere lækkert end de andre metoder (synes jeg).
Perfekt - tak for tip.. :thumbup:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Winchester M91 - renovering

Indlæg af HR » 11. maj 2021, 12:36

Hvordan laver du din finish på træet. På billederne ser det ud som om det sidder uden på i stedet for nede i overfladen?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Winchester M91 - renovering

Indlæg af RVAL » 11. maj 2021, 14:08

HR skrev:
11. maj 2021, 12:36
Hvordan laver du din finish på træet. På billederne ser det ud som om det sidder uden på i stedet for nede i overfladen?
HR
Hej HR,

Jeg har strippet med NitroMors, trukket oile ud med accetone og rejst de små slag med damp. Slibning fra 120 til 400. Walnut Stain og efterfølgende et lag mættende true oil. Anden behandling med tru oil blev givet samtidig med en meget let slibning (korn 1000). Afsluttende med 8 tynde lag tru oil med ca 12 timers mellemrum.. jeg tænker at afslutte med conditioner, men der skal (forstår jeg) gå en uges tid inden.. Conditioner fjerner den skindende overflad og giver en mere satin finish. Håber jeg :smile:

Har du gode ideer til forbedring? Hvad plejer du at gøre?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Winchester M91 - renovering

Indlæg af HR » 11. maj 2021, 14:51

Disclaimer, jeg har ikke erfaring med tru oil! Det er jo en hærdende olie og du kan godt slippe afsted med at lægge olie oven på træet. Men den traditionelle behandling er at slibe olien ned i træet i mange tynde lag. Med linolie er det en absolut nødvendighed, for tykke lag bliver bare til klister. Men det giver også en ekstremt lækker overflade, både at se på og at røre ved. Den bliver helt glat og uden de mikroskopiske appelsinhudsagtige refleksioner man kan se i overfladen på skæftet af din 91er (i øvrigt et virkeligt dejligt våben at skyde imho).
HR

PS. Jeg sværger til solhærdet linolie.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar