Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Gerdson39 » 24. maj 2021, 11:43

Nu har jeg ikke lavet alt for meget endnu, bortset fra at købe en fjerde riffel. Efter 3 forskellige Remington 600/660 blev det så til en oversavet Midland med Nielsen dæmper. Ideen var godt nok at smide den ind i et scout skæfte fra ATI, men denne viste sig at være af virkelig ringe kvalitet, så den gik retur. Bortset fra det, så vejede dette skæfte også 2kg.

Her er et par billeder. Jeg må sige, at - samlignet med Remington - så virker kvaliteten helt i orden. Nu har jeg ikke været ude at skyde med den endnu:

Billede

Billede

Billede

Dette design er je ikke så glad for... :puke:
Billede

Billede

Denne Midland har en Mauser låsekasse og en Springfield lås.
Billede
Den er tæmmelig lang for en .308... nu var det heller ikke den, den blev bygget til. Det er også sjovt hvor "løs" den hænger i, men det er åbenbart Mauser-specifisk.

Billede fra sælgeren, inkl. dæmper:
Billede

Jeg har fortsat tænkt mig at bygge den om til en pseudo Scout rifle.
Dette kræver
- vægt tab på gerne 500g, så jeg ikke havner over 3kg med scope. Om jeg opnår det helt tror jeg ikke.
- medium forward "scout" montage til en Leupold 1.5-4x28

Det kommer i hvert fald til at tage nogen tid at komme videre med den, så lad nu være med at presse på mig. :biggrin:
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Lassescout » 24. maj 2021, 19:23

Lov mig at du bevarer det bundmetal. Det er altså stor kunst :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af FrederikF » 24. maj 2021, 19:42

Forstår ikke hvad du mener med at låsen ikke er bygget til en .308 win? Hvad er den ellers bygget til (låsen er ikke en militærlås men en civil efterligning)?
Edit så ikke at det var en Springfield lås. Ja så er den ko bygget til en 30-06.
Har ikke set sådan en “bastard” før. :giggle:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Lassescout » 26. maj 2021, 11:27

Er det falsk beskedenhed du kalder det en " pseudo" scout?

Kaliberen er helt rigtig, og jeg vil da mene, at hvis du kommer under 3,5 kg i vægt og ned på 1 m i længde, samtidig med at du monterer optik foran låsen, så er du meget tæt på at være indenfor skiven på alle parametre til at kalde det en ægte scout.

Jeg ved godt at du må undvære faste sigtemidler på grund af lyddæmperen, men jeg synes lyddæmperen gør det så meget skønnere at skyde med riflen, fordi den reducerer både brag, mundingsflamme og rekylen, at det er langt at foretrække frem for sigtekornet. Hvis du f.eks. har et indskudt rødpunktsigte med quick mount i tasken når du tager på jagt, har du nærmest bedre sikkerhed end med faste sigtemidler, så jeg synes ikke du behøver kalde det en pseudo scout når du er færdig. Det bliver en rigtig scout i opgraderet udgave.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af C-X » 26. maj 2021, 11:31


youtu.be/-x7N8hLI2yM

Interessante betragtninger, hvis man skulle lege med Scout konceptet i dag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Lassescout » 26. maj 2021, 11:58

Det er da sjovt nok meget på linje med min holdning, så han må være en meget klog mand :smile: .

Nu jeg tænker efter, så blev jeg aldrig gode venner med det Leupold scout scope der sad på min scout riffel fra Steyr. Jeg syntes at den fik målet til at virke mindre og længere væk end i virkeligheden, sikkert fordi jeg havde vænnet mig til traditionel monteret sigtekikkert med større forstørrelse. Så jeg afmonterede det og placerede en 3-9 x almindelig kikkert over låsen. Dermed blev min Scout vel i virkeligheden til en pseudo-scout, men det blæser jeg på. Det var en yderst praktisk og anvendelig jagtriffel til det jeg brugte den til i 8 år, så den løste opgaven til UG.

Jeg syntes også det var en mangel ved den originale opsætning at kikkerten kun kunne fjernes med værktøj. Nogenlunde samtidig med at jeg købte riflen, ændrede Leupold deres QRW mount fra at have en rund bolt som rekylstop til at have en firkantet. Derved blev det ideelt at bruge QRW montager på Scout´en og så havde jeg bare en indskudt reservekikkert med på jagtturene. Den var jeg bedre til at skyde med end faste sigtemidler, og det er vel i sidste ende det det kommer an på.

Så jeg er tilhænger af at bruge alt det der er godt fra scout riffel konceptet, men ændre det man selv vil have anderledes.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Gerdson39 » 26. maj 2021, 14:56

Ja tak. Jeg er en smule "old-fashioned", så jeg prøver i hvert fald at bygge noget der kommer så tæt som muligt på den oprindelige definition. Men rigtig nok - i sidste ende så skal den jo bare "fungere". Det hele er i øvrigt også en konstant og spændende diskussion på scoutrifle.org... også med hensyn til sigte / scout scope.

Det man bøvler mest med er at skabe en "forward mount". Jeg har jo en yderlige ambition om at lave så meget som muligt selv. Det er mindre for at spare penge, men mere for sjovens skyld. :mrgreen: Udover det så er en del løsninger til det, som heller ikke er nemt tilgængelig, pga ikke alle US leverandør gider sende "våbendele" til Danmark. Og dem der gør (har bestilt et par dele til mine Remington 600/660), der skal man så regne med elendig lang tid, jeg tror det bliver leveret over Atlantik med en gummibåd.

Så jeg har et par ideer, men hidtil ikke haft tid til at gå for alvor igang.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Flugteren » 26. maj 2021, 15:43

Det mærkværdige er, at Ian McCollum for et års tid siden diskuterede Scout-riflen og kom faktisk med det indspark, at moderne LPVO'er (Low Power Variable Optic) er den moderne fortolkning af et Scout-scope. Dengang Jeff Cooper definerede Scout-riflen fandtes der ikke LPVO'er, så meningen med fremadmonteret optik var for at kunne have et bedre overblik over situationen, mens man kunne sigte samtidigt (det problem er løst nu om dage, hvor 1x zoom ofte kan anvendes som rødpunktssigte), og så selvfølgelig anvendelsen af stripper clips.

Personligt ville jeg få skåret løbet endnu mere ned, få monteret en kort dæmper for enden og købe et klassisk LPVO a la Leupold VX-5HD 1-5x24, og så en Safari-bagkappe på riflen. Så kan du have en riffel, som er let, kort og dæmpet, og som samtidigt er med i det moderne "våbenkapløb". :blink:

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Gerdson39 » 26. maj 2021, 17:23

Jeps. Jeg har en Leupold VX-R 1,25-4x20 (så med "Firedot"), siddende på min Remington 600 Stutzen. Og den er simpelthen så fed.

Den kikkert som jeg i først omgang vil montere her er jo Leupold "Intermediate Eye Relief" 1,5-4x28. Den dækker desværre (delvis) over magasinet, så genladning er ikke meget nemmere end med en regulær kikkert - isært ikke siden jeg vil montere så lavt som muligt. Men øjneafstand ligger på godt og gerne 15 cm.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af C-X » 26. maj 2021, 17:30

Har du overvejet et Vortex Crossfire II 2-7x32 Scout Scope ?
Eye relief er på 9,45".

https://vortexoptics.com/vortex-crossfi ... scope.html

Jeg er ganske tilfreds med min.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Gerdson39 » 26. maj 2021, 18:26

Overvejet, ja. Men nu har jeg faktisk dette Leupold liggende allerede...

Lige en anden ting - er vi alle enige i at det ikke ville være et større tab for menneskeheden når jeg tager en sav og en sliber og går skæftet lidt til livs? Det er jo ikke ligefrem den bedste træ-kvalitet.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Lassescout » 26. maj 2021, 20:31

Lige en anden ting - er vi alle enige i at det ikke ville være et større tab for menneskeheden når jeg tager en sav og en sliber og går skæftet lidt til livs? Det er jo ikke ligefrem den bedste træ-kvalitet.
Enig. Den pind må du male Hello Kitten - pink hvis du vil :rolf: :rolf: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Nogle .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Gerdson39 » 27. aug 2021, 14:50

I mellemtiden...

Jeg har hygget mig med at bygge en Scout Montage til min Remington 660.
Billede

Sender yderlige billeder og information senere. Mener jeg lige havde åbnet en separat tråd, men den er væk? Nå skidt med det, jeg har også rettet emnet til "Nogle .308 pseudo Scout rifle projekter"
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af T-REX » 27. aug 2021, 18:43

Hvis jeg husker rigtigt, så er Midland riflerne lavet på Springfield 1903 låse, og Parker Hale på Mauser 98.

Dvs. Begge klarer 30-06 længde patroner.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Midland .308 pseudo Scout rifle projekt

Indlæg af Gerdson39 » 27. aug 2021, 18:57

Det er helt korrekt. Jeg kan godt se jeg skal alligevel prøve at åbne en ny tråd...
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Besvar