Total rengøring og brunering af 1851 revolver.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Total rengøring og brunering af 1851 revolver.

Indlæg af Frantz » 5. feb 2022, 23:51

Efter en dag på skydebanen skulle jeg har renset mine revolver i bund. En lidt for kraftig blanding og for lang tid i ultralydsrenser tog lige bruneringen.
Så jeg var lige som tvunget til at kaste mig ud i bruneringens kunst.

Og det er delme nemt......

Da jeg havde lavet den første revolver blev jeg enig om at tage et før og efter billed af nr. 2 revolver.

Revolverene havde mister meget af bruneringen. Nr 1 revolver var næsten crom, så lidt ærgerligt at jeg ikke fik et før billed af den.

Her er revolver 1 rengjort og klar til brunering.
20220205_215216.jpg
Jeg lagde alle delene ned i et kar i ultralydsrenseren dog uden at starte andent end varmen. Jeg satte temperaturen på 60 grader. Det skal gerne være så varmt som muligt men man skal stadig kunne stikke fingrene i og tage delene op
En efter en tager jeg dem op tørre og blæser dem tør. Dette er nemt da emnet er varmt og vandet forsvinder hurtigt.
Derefter dypper emnet i brunerings væsken. (Eller maler det på med en lille god pensel). Ladet det sidde i 30 sekunder. Skyller det i det varme vandbad. Emnerne har fået 3 behandlinger.
Jeg har brugt Birchwood Super Blue Bruneringsvæske. Og det virker bare.
029057134254.w610.h610.fill.jpg
029057134254.w610.h610.fill.jpg (35.22 KiB) Vist 1326 gange

Efter endt brunering ligger jeg alle delene i en bøtte med Ballistol Universalolie. Stille bøtte i ultralydsrenseren hvor den får et kvarter varme og ultralyd. (Jeg har hørt det skulle være fornuftigt når man nu har affeddet sit våben helt)
20220205_225905.jpg
Efter endt olie, fedt og indsmøring....... og ikke mindst aftørring efter olie bad er der kun at samle den igen.
20220205_231557.jpg
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Total rengøring og brunering af 1851 revolver.

Indlæg af I56 » 6. feb 2022, 00:29

Et flot resultat, men din måde at foretage den absolut nødvendige affedtning på, kræver dels en ultralydsrenser, og kan, hvis man ikke bruger destileret, eller på anden måde afkalket vand, efterlade kalkrester på emnet. Især i indvendige gevind.

Jeg har i årenes løb lavet mange bruneringer. Både kolde og varme. I begyndelsen brugte jeg den traditionelle blanding af kridt og renset benzin. Det virker udmærket, men kan godt være lidt besværligt. Derfor prøvede jeg med bremserens, der netop er lavet til at fjerne alle former for fedtstof. Det er både billegere og lettere at bruge. Man når langt med en enkelt spraydåse, der koster omkring 20 kr., og resultatet er perfekt, da de trænger ind overalt, uanset om man sprayer det på, eller lægger emnet ned i væsken. Det løber selv af, og emnet tørrer hurtigt, uden at der efterlades en hinde på overfladen. Det bør dog kun bruges hvor der er rimelig udluftning.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Total rengøring og brunering af 1851 revolver.

Indlæg af Frantz » 6. feb 2022, 10:24

I56 skrev:
6. feb 2022, 00:29
Et flot resultat, men din måde at foretage den absolut nødvendige affedtning på, kræver dels en ultralydsrenser, og kan, hvis man ikke bruger destileret, eller på anden måde afkalket vand, efterlade kalkrester på emnet. Især i indvendige gevind.

Jeg har i årenes løb lavet mange bruneringer. Både kolde og varme. I begyndelsen brugte jeg den traditionelle blanding af kridt og renset benzin. Det virker udmærket, men kan godt være lidt besværligt. Derfor prøvede jeg med bremserens, der netop er lavet til at fjerne alle former for fedtstof. Det er både billegere og lettere at bruge. Man når langt med en enkelt spraydåse, der koster omkring 20 kr., og resultatet er perfekt, da de trænger ind overalt, uanset om man sprayer det på, eller lægger emnet ned i væsken. Det løber selv af, og emnet tørrer hurtigt, uden at der efterlades en hinde på overfladen. Det bør dog kun bruges hvor der er rimelig udluftning.
Jeg har jo en Ultralydsrenser. Og det var egentlig lidt som en test jeg brugte den. Jeg Jeg har godt nok ikke brugt desteriliseret vand, men syns nu ikke det vare et problem. Jeg har jo små mindre beholdere som jeg putter emnerne i og så dumper jeg det ned i vandet. På den måde spare jeg en masse opvarmning og ikke mindst rensemiddel.
Jeg har en spray med sådan noget total affedter. Den er også god.

Men i 1. Omgang kom pistolen i ultralydsrenser for at blive renset i bund for gammelt slagger. Det kom væk, men det gjorde bruneringen også. Så fedtede jeg det hele ind i olie for at det ikke skulle ruste. Og der har det stået i nogle uger. Så fik jeg til til at kigge på dem.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Total rengøring og brunering af 1851 revolver.

Indlæg af Bofhenator » 6. feb 2022, 15:45

Sådan en gang koldbrunering er nydelig, men ofte ikke så pokkers holdbar. Hvis det viser sig ikke at være godt nok og du skal lave det om, så overvej gammeldags rustbrunering i stedet, det tager en krig, er bøvlet og besværligt, men det er til at lave selv og resultatet er super lækkert!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1399
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 196 times

Re: Total rengøring og brunering af 1851 revolver.

Indlæg af F U B A R » 6. feb 2022, 16:51

Undrer mig ikke lidt men meget !
Hvordan kan bruneringen forsvinde i ultralydsrenser ??
Man bruger vel det rense middel der ikke laver skade på brunering ?
Eller du brugt maler rens fordi det æder alt
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Besvar