Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af RVAL » 23. feb 2022, 23:39

Disclamer!! - endnu en lang tråd om hvordan en glad amatør arbejder med restaurering.. :popkorn:

Udgangspunktet for min restaurering - er her adskilt før:
Udgangspunktet - adskildt.jpg
Alle metaldele er adskilt og afrenset for gammel olie mv. i acetone og efterfølgende slebet ned til enten korn 120 (inden alu-blæsning) eller korn 400/800 ved efterfølgende polering. Håndkraft og en gammel boremaskine - ikke noget hokus pokus, bare mange timer i værkstedet med kaffe, smøger og "Mørkeland i ørerne" :smile:

De manglende metaldele og skæftet til krigs-mauseren, er købt på ebay, E-gun, gul&gratis, NVF, osv. Det har jeg brugt en del tid på - både at finde men også at finde til fornuftige priser..
Slibehjørnet.jpg
Kan man Cerakote en gammel tysk kriger? Hmm.. ja, det kan man godt.. :oops: Derfor er de fleste metaldele også blevet sandblæst med alu-oxid inden maling..
Sandblæsning med aluoxid.jpg

Efter sandblæsning, er delene afbrændt i en ovn i ca. 60 minutter ved 150 grader. Dette for at sikre, at alt gammel olie er væk fra overfladerne inden spraymaling. Jeg bruger en gammel ovn fra husholdningen - det fungerer fint til mine små projekter.
Paint.jpg
Efterfølgende har jeg spraymalet metaldelene og "baget" dem i ovnen i 60 minutter, også ved 150 grader. Efter afkøling kan delene samles. Hærdetiden er overstået, når metaldelene er nedkølet. Ingen ventetid :rock:
Cerakote job.jpg
Når jeg nu var igang, røg der også et par gamle kikkerter med i processen - den ene er brugt på Jagtriffel versionen.
Cerakote af 2 kikkerter.jpg
Apropos samling.. (og iøvrigt også adskillelse) Receiver og pibe kræver specialværktøj. Jeg købte en Action Wrench hos Brownell i DE og byggede selv en Barrel wrench. Det hvide på billedet er ikke til næsen.. men er tørret og knust harepiks som jeg - efter råd fra Mr. L. Potterfield - ligger mellem piben og træstykkerne inden piben fastspændes. Det hindrer ridser. Men er det ikke bøssemager arbejde? Tjoo.. jeg har dog fået registreret en vekselpibe til min Mauser, så jeg kan skifte mellem 65x55 og 8x57. På mange skydere bruger men et specialværktøj til at måle go og nogo - det er ikke nødvendigt på en Mauser. Enten er piben på eller også er den ikke - cirka.. :giggle:
Hjemmelavet wrench.jpg
Skæftearbejde er der skrevet en del om herinde - så udover at have stjålet ideer med arme og ben fra jer (TAK), kan jeg ikke bidrage meget.. Den hurtige version: afrens med Nitromors, fjernelse af gammel olie med acetone, slibning ned til korn 400 og efterfølgende 7-8 lag TrueOil og efter 7 dages tørretid conditioner. Jagt skæftet var egentligt lige ud af landevejen..
Jagtskæfte_trueoil.jpg
Det gamle krigsskæfte - købt på Ebay - var dog noget mere genstridig.. jeg tror jeg var omkring stort set alle kemikalier - både med og uden åndedratsværn og inkl alt det man bare ikke bruger på træ.. :oops: En overgang var jeg noget bekymret for om det valdnøds-skæfte nogen sinde ville blive til et skæfte igen. Så jeg kan ikke engang forklare hvad jeg har brugt.. Men mange timers slibning er det blevet til..

Her på billedet tror jeg nok det er en helt almindelig gang ovenrens.. jeg blev klogere..
K98 skæfte købt på Ebay_afrensning_2.jpg
K98 sniper_udsnit.jpg
Efterafrensning og slibning ned til korn 400, har skæftet fået kogt og koldpresset linolie med alkana rod. Ca. 10-12 meget tynde lag, over lige så mange dage. Jeg afsluttede med 4-5 lag Trueoil. Olien lavede jeg selv - den kan vist ikke købes? Det stinker fælt - udluftning anbefales - men nu har jeg vist olie til de næste par år :giggle: Opskriften deles gerne.
Hjemmebrygget alkanaoile.jpg
Bayonetten (Ikke nummer ens og "Frog" og "frog-holderen" manglede) fik samme tur som metaldelene. Afrensning, sandblæsning og en gang Cerakote. Jeg har iøvrigt brug Cerakote Blackout Elite på alle metaldelene i projektet.
Bayonet fra 1937.jpg
Grebsskallerne lykkedes jeg ikke rigtig med at gøre noget godt for, de var simpelthen alt for ringe. Jeg endte med at købe et sæt kopier af bakelit og give dem en gang sort maling. "Frog-holderen" snekererede jeg selv. "Frogen" er også en nyere kopist..
Bayonet - done_1.jpg
Det var vist det hele.. OVER AND OUT!

Nyt projekt here we go!!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af Frantz » 24. feb 2022, 00:18

Hold da op det er bare vildt. Fedt når der går total nørd i den.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af Ras.Killing » 24. feb 2022, 06:34

Enig :biggrin: det er bare i orden det der!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af InMySights » 24. feb 2022, 06:48

Kæmpe respekt
Spørger nok lidt dumt men hvad ville en original bajonet koste hvis man ville undgå at købe nye skaller?

Det er ikke længe siden en kunde viste mig hans ww2 samling af tyske ting hvor der bla var 3 bajonetter. tør ikke sige om samlingen var til salg men det lød lidt sådan.
der var faktisk også et par gamle hane bøsser som ikke var ww2 relateret men bare tudse gamle. Dem var han villig til nærmest at forære mig og jeg tog også et par billeder på telefonen men kom så hurtigt fra det igen til jeg så del 1 af tråden.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af Marius » 24. feb 2022, 07:04

Jeg har tilladt mig at sætte link ind til del II i OP :numberone:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af RVAL » 24. feb 2022, 10:44

Marius skrev:
24. feb 2022, 07:04
Jeg har tilladt mig at sætte link ind til del II i OP :numberone:
Perfekt - mange tak for hjælpen Marius :razz:

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af RVAL » 24. feb 2022, 11:08

InMySights skrev:
24. feb 2022, 06:48
Kæmpe respekt
Spørger nok lidt dumt men hvad ville en original bajonet koste hvis man ville undgå at købe nye skaller?

Det er ikke længe siden en kunde viste mig hans ww2 samling af tyske ting hvor der bla var 3 bajonetter. tør ikke sige om samlingen var til salg men det lød lidt sådan.
der var faktisk også et par gamle hane bøsser som ikke var ww2 relateret men bare tudse gamle. Dem var han villig til nærmest at forære mig og jeg tog også et par billeder på telefonen men kom så hurtigt fra det igen til jeg så del 1 af tråden.
Mange tak for det InMySights :razz:

Hmm.. ja, det er et godt (og absolut ikke dumt) spørgsmål. Grebsskallerne kostede mig 12 EUR. Det er lidt mindre end hvad jeg gav for den gamle bayonet :blink: I dette tilfælde, betød årstallet på bayonetten mere end standen. Da min riffel er produceret i 1937, så "skulle" bayonetten jo også være produceret samme årstal. (Nørderi :oops: )

Dernæst har jeg hele tiden haft i baghovedet, at jeg ikke ville "skam-restaurere" et nummer ens og fuldt funktionsdygtigt samlervåben (riffel/bayonet mv.) Det er mine kompetencer slet ikke til. Jeg nyder i den grad synet af et velbevaret og ikke restaureret stykke skyde historie. Dem synes jeg vi er forpligtet til at bevare og passe på :smile:

PS: bayonetter og gamle hane bøsser kunne da godt have interesse.. :biggrin:

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af InMySights » 24. feb 2022, 17:34

Snuppede bare lige disse hurtigt.
Hvis du mener det er noget så kan jeg evt spørge om jeg må give dig hans nummer.
Han bor i Ry ved Skanderborg
Vedhæftede filer
20220211_144259.jpg
20220211_144321.jpg
20220211_144238.jpg
20220211_144030.jpg
20220211_144020.jpg
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Mauser K98 projekt - 4 skydere i 1 - DEL 2

Indlæg af RVAL » 27. feb 2022, 09:00

InMySights skrev:
24. feb 2022, 17:34
Snuppede bare lige disse hurtigt.
Hvis du mener det er noget så kan jeg evt spørge om jeg må give dig hans nummer.
Han bor i Ry ved Skanderborg
Tak fordi du deler! Jeg springer dog over denne gang :razz:

Besvar