Epoxy coating af projektiler

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Epoxy coating af projektiler

Indlæg af Lynge » 24. aug 2022, 13:59

Epoxy coating af hjemme støbte bly projektiler
45 lc ruger blackhawk only.jpg
Nu vil jeg ikke komme nærmere ind på støbning men kun epoxycoating af bly projektiler
1 støbning vaskning og tørring
Når projektilerne er støbt, så koldkvældes ved at droppe dem ned i en spand med hanekold vand med nogle dråber sulfo der i (jeg vil anbefale at man ligger nogle våde grydesvampe i det vand for at undgå at der skal komme noget vand op med risiko det kommer i den smeltet bly bad og der kommer vand på tangen.
Når denne opgave er færdig røres det let i vandet med kuglerne derefter drænes vandet fra og skylles nogle gange.
Projektilerne øses op med en si og kommes på rister til en frugttørre og tørre dem ved en 60 grader
a frugttørre.jpg
a frugttørre.jpg (36.17 KiB) Vist 1647 gange
Hvis man undgår at rører projektilerne med fingrene slipper man for at projektilerne skal vaskes i acetone.
2 coating af kugler.
a betonblander.jpg
Jeg er så heldig at havde købet en 20 l beton blander som jeg har fjernet blanderskovlene i og i stedet for monteret 3 hårde gummibånd 2x1 cm tykke i de eksisterende bolt huller fra de afmonteret skovl hjul
Man kan også bruge en 120 l betonblander men det er rigtig mange kugler.
Ved små batch bruger jeg en PP-bøtte (for eksempel en tom rengjort græsk yoghurt bøtte med låg) til coating.
Nu til blandingen af epoxymalingen
Det er ikke alt epoxymaling man kan bruge der er blevet lavet rigtig mange forsøg med forskellige epoxymalinger men MIPA EP 200-90 klare både banketest og indeholder ingen mikroskopiske slibemidler
MIPA EP200-90 er en industriepoxy som bruges til maling at næsten alle hårde overflader
Blandings forhold
MIPA EP200-90 2 dele
MIPA Hærder EP950-10 1 del der er rigtig hurtig 10 min hærdetid så skal man rigtig rubbe fingerende
Eller MIPA Hærder EP950-25 1 del den har en arbejdsgang på 25 min
Til sidst tilsætter jeg en max 3 gr til en 1 dl færdigblandet epoxyblanding des skulle afhjælpe sizeng bag efter kan dog ikke mærke forskel.
Jeg oplever dog at den færdige projektil går ca 30 m/s hurtigere med bornitrid (målt på cromograf på 45acp) hvis du tilsætter mere så vinder du intet nærmere ødelægger præcisionen da kuglen glemmer helt at smurre rundt i riffelgangen i piben
Nu kommer det svære:
Så tager jeg en hvis mængde projektiler kommer i blandemaskinen og sætter den i gang så tilsætter jeg en lille mængde epoxy blanding og det bliver jeg ved med stille og roligt til der er et lille tyndt lag epoxy på alle kugler (pas på man kommer meget nemt til at komme for meget på så er der kun en ting at gøre smelte dem om igen. Så er det bedre at gentage processen med et lag mere)
Blandemaskinen kører indtil at man kan høre eller se at projektilerne begynder at få en ”sjov lyd lyder som om at de begynder at hænge sammen. Så stoppes blandingen og hældes ud en finmasket rist.
a alunet.jpg
a alunet.jpg (64.68 KiB) Vist 1647 gange
Risten har jeg selv lavet og består af en alu rist fra Bauhaus bruges bla. til at sætte net i fronten på biler. Sørg nu for at hullerne ikke er for store.
Den alu net har jeg monteret på en alu ramme men man kan også bruge træ men husk det tungt det man hælder ud på risten den ramme stå på 2 bukke.
Inden epoxyen hærder, er det vigtigt at sørge for at projektilerne ikke rører ved hinanden under tørringen.
Der skal de ligge til de er håndtør (den til er meget variable og er afhængig af luft temp., Fugtighed og hvor meget opløsningsmidler der er i dit arbejdslokale fra epoxyen)
Nu stilles projektilerne på en bradepande på enden ikke altid nemt med tunge slanke projektiler.
Bradepanden kommes i en for opvarmet ovn på 100 grader cencius i 20 min.
Meget vigtig! Projektilerne må ikke når at køle og skal straks fjerne fra bradepanden ellers for man dem aldrig fjernet
Er maling mængden næsten eller helt dækkende ok så er de klar til sizing
Synes man malingen er for tynd kan man gentage processen.
For tyk lag jaaa så plejer jeg at smelte dem om
Men husk farven er kun en indikator så man kan se de er coatet selvom der skulle være så steder hvor de ikke er helt dækket så er det stadig nok til at man ikke for af lagringer i piben
18622388_10213729688144798_197494765035302405_n.jpg
Boom jeg håber det er noget I kan bruge

Forhandler af MIPA produkter er C. Flauenskjold A/S (ligger i Aalborg) www.flauenskjold.dk
Borntrid købt ved Grauwolf i Tyskland
Hele den fremgang måde og valg af maling fandt jeg på youtube og var oplagt af wiederladen.tv men idag må der ikke ligges sådanne instuktionsvideoer op så de er blevet slettet af Youtube :cry:
på en lørdag formiddag kan jeg lave ca 40000 45acp inden sizing :biggrin:
Olie sheik - George Gearløs

1911rocks
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 1. apr 2012, 17:07
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: epoxy coating af projektiler

Indlæg af 1911rocks » 24. aug 2022, 16:00

Tak for beskrivelsen :rock:

Jeg kan stadigvæk se videoerne fra wiederladerTv. Iøvrigt en super fin kanal.
Engelsk version:

youtu.be/uiFxAPtx4c0
Tysk version:

youtu.be/RQJCtA46BRM

1911rocks
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 1. apr 2012, 17:07
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: epoxy coating af projektiler

Indlæg af 1911rocks » 24. aug 2022, 16:05

@Lynge: Hvilket sizing udstyr bruger du?
Går ikke ud fra det er en manuel sizer?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: epoxy coating af projektiler

Indlæg af Langenge » 24. aug 2022, 17:43

Lynge skrev:
24. aug 2022, 13:59
.......
på en lørdag formiddag kan jeg lave ca 40000 45acp inden sizing :biggrin:
Det tager så sin tid, at støbe 40000 kugler med en lille Lee smeltegryde og en støbetang til to kugler.....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: epoxy coating af projektiler

Indlæg af Lynge » 24. aug 2022, 19:38

1911rocks skrev:
24. aug 2022, 16:05
@Lynge: Hvilket sizing udstyr bruger du?
Går ikke ud fra det er en manuel sizer?
Jo desværre
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: epoxy coating af projektiler

Indlæg af Lynge » 24. aug 2022, 19:42

Langenge skrev:
24. aug 2022, 17:43
Lynge skrev:
24. aug 2022, 13:59
.......
på en lørdag formiddag kan jeg lave ca 40000 45acp inden sizing :biggrin:
Det tager så sin tid, at støbe 40000 kugler med en lille Lee smeltegryde og en støbetang til to kugler.....
Yep dog er de 2 tænger men med 4 hul plejer at støbe om sommeren efterår epoxy og sizing men når det går så hurtigt så bliver det meget støbning og en formiddag med epoxy det er også noget fedt værk man kan godt blive lidt skæv af det
Olie sheik - George Gearløs

Besvar