Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 24. feb 2023, 18:16

I Sverige hvor jeg skyder westernskydning, er der her midt i februar indført nye regler vedrørende brug af blyhagl.

Definitionen på vådområder er udvidet ganske kraftigt, og må ikke være i besiddelse af en blyhaglpatron indenfor 100 meter fra vådområde.

Der hvor jeg skyder, ligger banen vi skyder på 70 meter fra en sø, og selvom vi ikke skyder op i luften, men i en grus vold, så er står der intet i de nye EU regler, noget om skydebaner er undtaget, og der er endnu ikke kommet melding fra politisk hold i Sverige om hvordan reglerne skal fortolkes.

Så for ikke at komme i problemer, stopper vi med at skyde med blyhagl på vores stål faldmål, og stålhagl og stålmål på 3-6 meters afstand er ikke optimalt rent sikkerhedsmæssigt.
Vi tester derfor i morgen, om 4-5 gram stearin vil vælte vores stål faldmål på 3-6 meters afstand

Det er Pressburg patroner, som er svagt koniske i toppen, for at lette genladning i S/S, der er benyttet, 24 grams bly med omkring 275 m/s

Øverst patron der ikke er pille ved
Midt overshot card og bly fjernet, tog ca. 2 sekunder.
Bund, stearin i hældt, direkte i haglpatronen, stearin smeltet i oven ved ca. 85 grader
Liggende patron, er blot for at vise det koniske stykke i toppen
IMG_0160.jpg
Tænker at den nok ikke spreder så meget på 3-6 meter, men det tester vi selvfølgelig, op mod stålhagl patroner, alle der skyder i vores klub, har afkortet hagl gevære, så ingen chokes, måske vil stålhagl sprede lidt, men vi for se.

Mvh
Grey
Forstyrrende stavefejl rettet
Senest rettet af Greyberd63 25. feb 2023, 17:55, rettet i alt 1 gang.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af T-REX » 24. feb 2023, 20:39

Her har du spredning af Buckshot, på 5 yards. med glatløbet og cylinderboring.
Buckshot-5yards-43-4.jpg
Buckshot-5yards-43-4.jpg (40.93 KiB) Vist 3052 gange
Så spredning fra 6cm til 10cm er at forvente, med hagl.

Billedet er lånt herfra:
https://www.theboxotruth.com/threads/th ... arrel.377/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 24. feb 2023, 21:03

T-REX skrev:
24. feb 2023, 20:39
Her har du spredning af Buckshot, på 5 yards. med glatløbet og cylinderboring.

Buckshot-5yards-43-4.jpg

Så spredning fra 6cm til 10cm er at forvente, med hagl.

Billedet er lånt herfra:
https://www.theboxotruth.com/threads/th ... arrel.377/
Takker, det er væsentlig information, ca. 1/3 til 1/2 af sværmen skal ramme faldmålet, for at få det ned, en slug der går lige forbi, fælder intet.
En haglsværm, ville derimod have nok træffere til fælde målet.

mvh
grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Langenge » 25. feb 2023, 13:35

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår konveptet her.

I må ikke skyde med bly, så derfor hælder du stearin ned oven i blyhaglene? Så er det vel stadig bly?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af C-X » 25. feb 2023, 13:52

Langenge skrev:
25. feb 2023, 13:35
Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår konveptet her.

I må ikke skyde med bly, så derfor hælder du stearin ned oven i blyhaglene? Så er det vel stadig bly?
Jeg grublede også; tror der er en ladning kun med sterin.

Det amerikanerne vil kalde en advarsel :gangster: :US:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af The Mad Viking » 25. feb 2023, 13:56

C-X skrev:
25. feb 2023, 13:52
Langenge skrev:
25. feb 2023, 13:35
Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår konveptet her.

I må ikke skyde med bly, så derfor hælder du stearin ned oven i blyhaglene? Så er det vel stadig bly?
Jeg grublede også; tror der er en ladning kun med sterin.

Det amerikanerne vil kalde en advarsel :gangster: :US:
Jeg vil føle mig kraftigt advaret, med en stump stearin jernet ind i løgene, drevet af en haglpatron. :oops: :nutkick:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Langenge » 25. feb 2023, 14:02

The Mad Viking skrev:
25. feb 2023, 13:56
....
Jeg vil føle mig kraftigt advaret, med en stump stearin jernet ind i løgene, drevet af en haglpatron. :oops: :nutkick:
Tøsedreng :twisted:
Greyberd63 skrev:
24. feb 2023, 18:16
I Sverige hvor jeg skyder westernskydning, er der her midt i februar indført nye regler vedrørende brug af blyhagl.
......
.....
Mvh
Grey
Jeg ville nok nærmere tro, at stearinen bliver skudt i for mange små stykker, til at det kan bruges til at lægge stålmålet ned.
Men hvis I leger med røgsvagt krudt, så ville jeg lave stearin-sluggen i en haglskål. Så vil jeg tro, at den holder sammen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af C-X » 25. feb 2023, 14:27

Evt. lave nogle "NERF" i 3D print? Hvis det kan få en høj nok vægtfylde :???:
The Mad Viking skrev:
25. feb 2023, 13:56
Jeg vil føle mig kraftigt advaret, med en stump stearin jernet ind i løgene, drevet af en haglpatron. :oops: :nutkick:
Jamen, så har det jo også virket efter hensigten :mrgreen:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Peter » 25. feb 2023, 15:15

Langenge skrev:
25. feb 2023, 14:02

Jeg ville nok nærmere tro, at stearinen bliver skudt i for mange små stykker, til at det kan bruges til at lægge stålmålet ned.
Tænkeligt, men på 3-6 meters afstand? Det burde kunne lade sig gøre.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Langenge » 25. feb 2023, 15:38

Peter skrev:
25. feb 2023, 15:15
Langenge skrev:
25. feb 2023, 14:02

Jeg ville nok nærmere tro, at stearinen bliver skudt i for mange små stykker, til at det kan bruges til at lægge stålmålet ned.
Tænkeligt, men på 3-6 meters afstand? Det burde kunne lade sig gøre.
Måske.

Jeg glæder mig i hvert fald til at høre hvordan det er gået for Grey med testen :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 28 times
Been thanked: 39 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Æ-Vendelbo » 25. feb 2023, 17:01

Hvad med at hælde rå ris i en haglskål og stearin oven i,risene må vel suge noget væde og blive en kompakt "slug" ,når det er stivnet :biggrin:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 25. feb 2023, 18:24

Så er testen gennemført.

Har lige rettet en forstyrrende stavefejl i mit oplæg

Midt overshot card og fly fjernet, tog ca. 2 sekunder., er rettet til Midt overshot card og BLY fjernet, tog ca. 2 sekunder.

Ingen fotos, da var pissekoldt og der lå sne

Så ingen blyhagl tilbage i patronen, men haglskålen er stadig i.

skød på 3 og 6 meter, med begge typer test patroner

Pressburg patronen, originalt 24 gram bly, hastighed 275 m/s, nu med ca 5 gram stearin, i stedet for blyet.
smeltet stearin hældt direkte ned i den i haglskålen, og helt op til kanten af hylsteret.

Meget svagt brag, ingen rekyl, en svag vifte af flamme ud af piben, og der lå uforbrændt krudt.
Men haglmål lagde sig ned, der var en cirkel rund sol med regelmæssige splatter hele vejen rundt på stålpladen
Så tænker at sluggen holdt sammen, og var stabil i flugten.

En kompis have lavet nogle andre patroner til test, det var en standard flugtskydnings patron med stålhagl, 21 gram hastighed 360 m/s

Han havde blot skåret toppen med stjernelukningen af, hældt hagl ud, bevaret haglskål, og hældt ca. 4 gram smeltet stearin i til randen.

Noget større brag, lidt rekyl, vi fandt ikke uforbrændt krudt
Haglmål lagde sig ned med lidt større hastighed, der var en cirkel rund sol med regelmæssige splatter hele vejen rundt på stålpladen
Så tænker at sluggen holdt sammen, og var stabil i flugten.

Vi testede primitivt spredngen på 2 typer stålhagl patroner, skød dem på samme afstande som stearinpatronerne

Det var en 21 grams 360 m/s patron, og en 24 grams 250 m/s patron, samme resultat på begge

På 3 meter ca. 3-4 cm spredning, på 6 meter 8-10 cm, altså ca. det samme som T-REX beskrev i sit svar

Stearin slugs, bliver helt klart kun en over gangs ting, vi afventer myndigheders udmelding om bly hagl, måske slipper vi for at bygge vores haglmål om, hvis vi kan skyde bly, ellers bygger vi om til stålhagl.

mvh
grey

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2023, 17:51

Et klassisk problem med "andet end hagl/slug" i en haglpatron er, at den har svært ved at opbygge tryk nok til at futte røgsvagt krudt af.
Det er helt klart det I ser effekten af.

Sortkrudt er altid glad og bekymrer sig ikke synderligt om trykket. Det gør, at sortkrudt stadig spiller en rolle som udkasterladning i diverse pyroteknik og som tændladninger i kanoner. Patroner ladet med sortkrudt eller sortkrudterstatning og en voksklump vil formodentligt virke glimrende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Langenge » 26. feb 2023, 19:23

Refraktorius skrev:
26. feb 2023, 17:51
Et klassisk problem med "andet end hagl/slug" i en haglpatron er, at den har svært ved at opbygge tryk nok til at futte røgsvagt krudt af.
Det er helt klart det I ser effekten af.

Sortkrudt er altid glad og bekymrer sig ikke synderligt om trykket. Det gør, at sortkrudt stadig spiller en rolle som udkasterladning i diverse pyroteknik og som tændladninger i kanoner. Patroner ladet med sortkrudt eller sortkrudterstatning og en voksklump vil formodentligt virke glimrende.
Jeg er ret sikker på, at en grund til, at forsøget her virkede nogenlunde er, at stearinen ble støbt ned i en plasikhaglskål.
Der er bare et problem med plastikhaglskåle og sortkrudt.
plastikken smelter og trækker lange hår-lignende tingester i løbet.

EDIT. Der må være noget med, at sort brænder meget varmt og forholdsvist langsimt ( altså langsomt i forhold til røgsvagt, når det brænder optimalt)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Langenge » 26. feb 2023, 19:30

Måske en god solid korkprop mellen det sorte og stearin-slug i haglskål ville virke bedre.

Nu har jeg selv skudt en del westernskydning, og desværre ved jeg, er der er lidt ballade med det med det sorte og så røgsvagt. Jeg holder selv på 100% sort, men nogen nægter at bruge det sorte i deres skydere.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2023, 20:10

Langenge skrev:
26. feb 2023, 19:23
Refraktorius skrev:
26. feb 2023, 17:51
Et klassisk problem med "andet end hagl/slug" i en haglpatron er, at den har svært ved at opbygge tryk nok til at futte røgsvagt krudt af.
Det er helt klart det I ser effekten af.

Sortkrudt er altid glad og bekymrer sig ikke synderligt om trykket. Det gør, at sortkrudt stadig spiller en rolle som udkasterladning i diverse pyroteknik og som tændladninger i kanoner. Patroner ladet med sortkrudt eller sortkrudterstatning og en voksklump vil formodentligt virke glimrende.
Jeg er ret sikker på, at en grund til, at forsøget her virkede nogenlunde er, at stearinen ble støbt ned i en plasikhaglskål.
Der er bare et problem med plastikhaglskåle og sortkrudt.
plastikken smelter og trækker lange hår-lignende tingester i løbet.

EDIT. Der må være noget med, at sort brænder meget varmt og forholdsvist langsimt ( altså langsomt i forhold til røgsvagt, når det brænder optimalt)
Ja, og cirka halvdelen af den masse man starter med, bliver til faste reaktionsprodukter (alskens varianter over kaliumkarbonat, -hydroxid, -sulfid, sulfat, -nitrit). Det giver mindre gas til at udføre et arbejde på projektilet og danner al røgen.

Men det er også alle de faste stoffer der er rigtigt gode til at tænde de nitro-baserede drivladninger i kanoner. når sortkrudtet bruges i fængrør og lignende. Nitrokrudtet vil helst ikke brænde før der er godt med temperatur og tryk.
Man vil gerne slippe af med sortkrudtet.... men det virker bare så godt!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 26. feb 2023, 20:28

Langenge skrev:
26. feb 2023, 19:30
Måske en god solid korkprop mellen det sorte og stearin-slug i haglskål ville virke bedre.

Nu har jeg selv skudt en del westernskydning, og desværre ved jeg, er der er lidt ballade med det med det sorte og så røgsvagt. Jeg holder selv på 100% sort, men nogen nægter at bruge det sorte i deres skydere.
He He ballanden skyldes vel mest at Sota nissarne :biggrin: ikke mener at man kan dyrke en sport som western skydning med andet end noget der sviner af helvede til, i sverige og norge, skyder omkring 75 % af skytterne med røgsvagt, kender ikke procenten i DK.

mvh
grey

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 26. feb 2023, 20:41

Refraktorius skrev:
26. feb 2023, 17:51
Et klassisk problem med "andet end hagl/slug" i en haglpatron er, at den har svært ved at opbygge tryk nok til at futte røgsvagt krudt af.
Det er helt klart det I ser effekten af.

Sortkrudt er altid glad og bekymrer sig ikke synderligt om trykket. Det gør, at sortkrudt stadig spiller en rolle som udkasterladning i diverse pyroteknik og som tændladninger i kanoner. Patroner ladet med sortkrudt eller sortkrudterstatning og en voksklump vil formodentligt virke glimrende.
Enig, men typen af røgsvagt kan vel også spille ind.

Pressburg med 5 gram stearin og forsnævring ved ved toppen, skulle vel give mere modstand, og derfor bedre forbrænding end
standard flugtskydnings patron , hvor der kun var ca. 4 gram stearin, og helt åben i toppen.
Men det var ikke tilfældet i vores lille test.

Jeg bruger ikke mine Pressburg til stearin slugs, køber i stedet nogle standard flugt patroner med stål hagl., til dette brug
Stålhaglene fra disse patroner, kan jeg benytte til at omlade Pressburg som er med blyhagl, til stålhagl, norge har helt forbudt blyhagl, så har jeg Pressburg stålhagl patroner til brug ved årets stævner i norge. :biggrin:

mvh
grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Langenge » 26. feb 2023, 22:09

Greyberd63 skrev:
26. feb 2023, 20:28
Langenge skrev:
26. feb 2023, 19:30
Måske en god solid korkprop mellen det sorte og stearin-slug i haglskål ville virke bedre.

Nu har jeg selv skudt en del westernskydning, og desværre ved jeg, er der er lidt ballade med det med det sorte og så røgsvagt. Jeg holder selv på 100% sort, men nogen nægter at bruge det sorte i deres skydere.
He He ballanden skyldes vel mest at Sota nissarne :biggrin: ikke mener at man kan dyrke en sport som western skydning med andet end noget der sviner af helvede til, i sverige og norge, skyder omkring 75 % af skytterne med røgsvagt, kender ikke procenten i DK.

mvh
grey
Faktisk sviner det sorte ikke vidsomt, hvis man ved havd man laver!

Men i DK har man ofte et problem, da skydere ofte er registeret til henholdsvis den en e eller den anden krudttype på tilladelsen. Jeg kender ikke til til de forskelloge till´ladeser i Sverige.

Fuck. Der var mange tyrkfejl i denne her. Det kan jeg godt se. Lev med det. (Men jeg prøver altså på at gøre mig umage)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af NSander » 27. feb 2023, 08:34

Kunne man ikke lave slugs i ler, sådan noget juledekorations ler/blåler. Jeg kan ikke lige finde massefylden, men jeg er ret overbevist om den må være en 3-4x af hvad stearinen er, så det burde hjælpe lidt på forbrænding af krudtet, og energi i målet. Det er selvfølgelig selvhærdende, og hvis de bliver ladet i for god tid, så skyder man med keramik :)

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af FraBjerget » 27. feb 2023, 09:10

Hvad med majs kerner til popcorn.
Kunne det være en mulighed.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Agamemnon » 27. feb 2023, 09:57

Blot til orientering og før nogen får fingre og vandelsgodkendelse i klemme i maskineriet, så vær opmærksomme på ikke at rage uklar med gældende bestemmelser for indholdet af haglpatroner (løstliggende hagl med en maksimal diameter på 4mm), samt forbuddet mod anvendelse af kuglepatron (slugs) i glatløbede haglgeværer.
Der tages, i udgangspunktet ikke hensyn til hvilket materiale projektilet er fremstillet af.
Man kan altså udmærket bringe røven i klaskehøjde, selvom en kuglepatron (slug) ikke er fremstillet af bly eller andre metaller.
Skråplanet og risikoen opstår, så snart man går væk fra løstliggende hagl.

Jeg er bekendt med at Sverige er nævnt i de indledende indlæg, men vær alligevel opmærksomme på reglerne for besiddelse og anvendelse.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af C-X » 27. feb 2023, 10:41

Det er faktisk en god pointe. :goodpost:

Man forsøger let at læse en problemstilling, og glemmer hurtigt hvilke andre problemer det kan skabe :oops:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 27. feb 2023, 11:59

Agamemnon skrev:
27. feb 2023, 09:57
Blot til orientering og før nogen får fingre og vandelsgodkendelse i klemme i maskineriet, så vær opmærksomme på ikke at rage uklar med gældende bestemmelser for indholdet af haglpatroner (løstliggende hagl med en maksimal diameter på 4mm), samt forbuddet mod anvendelse af kuglepatron (slugs) i glatløbede haglgeværer.
Der tages, i udgangspunktet ikke hensyn til hvilket materiale projektilet er fremstillet af.
Man kan altså udmærket bringe røven i klaskehøjde, selvom en kuglepatron (slug) ikke er fremstillet af bly eller andre metaller.
Skråplanet og risikoen opstår, så snart man går væk fra løstliggende hagl.

Jeg er bekendt med at Sverige er nævnt i de indledende indlæg, men vær alligevel opmærksomme på reglerne for besiddelse og anvendelse.
Den havde jeg ikke lige tænkt på, tænker at jeg skal nøjes med at tømme patronerne for stålhagl, og vente med at fylde stearin i til jeg kommer til sverige.
Har ikke rigtigt lyst til at komme i problemer, ej heller at tage en sådan sag til domstol.

mvh
grey

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2116
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hagl slug kaliber 12, i stearin, når man nu ikke kan bruge blyhagl

Indlæg af Greyberd63 » 27. feb 2023, 12:10

FraBjerget » 27. feb 2023, 09:10

Hvad med majs kerner til popcorn.
Kunne det være en mulighed.
Vi har prøvet med groft salt tidligere, fik ikke haglmålene ned, så tror ikke at majskerne vil heller
Men måske fik vi så lavet pop corn på en sjov måde :smile:
NSander » 27. feb 2023, 08:34

Kunne man ikke lave slugs i ler, sådan noget juledekorations ler/blåler. Jeg kan ikke lige finde massefylden, men jeg er ret overbevist om den må være en 3-4x af hvad stearinen er, så det burde hjælpe lidt på forbrænding af krudtet, og energi i målet. Det er selvfølgelig selvhærdende, og hvis de bliver ladet i for god tid, så skyder man med keramik :)
Det må prøves, dog efter at jeg er blevet klogere på lovgivning omkring slug i DK, så kan leret først monteres ved ankomst til sverige.

En bekymring vedrørende ler, haglskålen er jo ikke hel, der er skåret slidser i den, så den ekspandere, og efterlader hagl/slug til at flyve frit.
Kan gastrykket ved affyring skubbe ler ud i kontakt med piben, ved stearin ingen betydning, men kan ler virke som slibemiddel ??.

mvh
Grey

Besvar