2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Esbenkaer90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. aug 2015, 20:36
Interesser: Sortkrudt/forladere
Geografisk sted: DENMARK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Esbenkaer90 » 5. aug 2017, 09:08

Elbæk skrev:Jeg kom lige til at bestille en Webley MK VI CO2 airsoft revolver + matchende P37 repro webbing hylster.
D125AB6F6B98C6EC1418F8F229428D10.jpg
Jeg er ved at samle et 1941-42 2nd Dragoon Guards (Bays), 1st UK Armoured Division, KD kit. Det er den perfekt til, mange af de gamle MK VI endte i ørkenen, fordi man desperat manglede håndvåben efter Dunkirk og fordi man, alvorligt, mente at kampvognspersonel, ifald de måtte forlade deres kampvogn, ville kunne drage fordel af den større kaliber .455 som forsvar mod vilde dyr og fjender. I praksis er det begrænset hvor mange større dyr man møder i en ørken - og kampvognspersonel lærte ret hurtigt at overgive sig eller søge hastigt mod egne linjer, hvis deres kampvogn blev slået ud.

Jeg er så priviligeret at jeg har fået kontakt med en veteran fra 2nd Dragoon Guards (Bays), som - efter vi har skrevet sammen et stykke tid - har bedt mig repræsentere hans regiment på re-enactment arrangementer. Som han selv siger; han er en af de sidste af et regiment som der ikke er lavet film om eller skrevet mange bøger om, han vil gerne have at dé også bliver husket.
Hvorfor han lige har bedt mig om det, kan jeg ikke gennemskue (jeg ligner mere en kampvogn end en kampvognsmand). Men, det er ikke en forespørgsel man siger nej til :salute:
BaysCapBadge01.jpg
Kæmpe respekt! Det lyder som noget vi skal se billeder af på et senere tidspunkt :respekt:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Elbæk » 5. aug 2017, 09:13

20623323_669880219875309_1953171167_o.jpg
20624224_669975573199107_178144589_n.jpg
Det er nemt at finde repro insignia fra de mere profilerede/publicerede regimenter og divisioner, men 1st (UK) Armoured Division er ikke en af dem. Jeg har fået fremstillet repro divisionsmærker (nederst), hos Old Time Design Company, ud fra en original i deres egen samling (øverst).

Jeg har allerede tre komplette uniformer (alle sammen kokkeuniformer/Army Catering Corps): To 1937 battle dress; 50th Infantry Division (D-dag/post D-dag) og 1st Airborne Division (Market-Garden) og en KD (khaki drill) 79'th Highland Regiment on Foot Cameron Highlanders (1942-43 Nordafrika). Når jeg er afsted som kok, har min forening valgt at udnævne mig til korporal.

KD uniformen har jeg, som sagt, allerede (shorts, skjorter, short puttees, støvler, lange strømper, webbing, FS cap, etc.) - og jeg har endda en "service knit" pullover på vej, af den type som private i Storbritannien strikkede til soldaterne. Man ser den meget ofte på billeder fra Nordafrika, navnlig i starten af krigen.

Jeg har også haft en 47th Royal Marine Commando uniform, men jeg er blevet for "fluffy" til at ligne en commando - og efter jeg mødte en Falklands (commando) veteran, som bestemt ikke brød sig om re-enactorer, mistede jeg lysten.
994623_10200476056732826_188161056_n.jpg
994623_10200476056732826_188161056_n.jpg (69.11 KiB) Vist 20360 gange
Et af mine yndlings billeder fra anden verdenskrig. Man kan ligefrem se foragten lyse ud af den smarte tyske officer. Sergenten er givetvis MPer. Jeg plejer at hive billedet frem når folk kommenterer på min størrelse iht. re-enactment :smile:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Refraktorius » 6. aug 2017, 13:56

:offtopic:

Det er dog et fantastisk billede!

Der er så mange lag og modsætninger i det. Var jeg gymnasielærer, så ville jeg sætte mine elever til at analysere det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Elbæk » 6. aug 2017, 15:49

Refraktorius skrev::offtopic:

Det er dog et fantastisk billede!

Der er så mange lag og modsætninger i det. Var jeg gymnasielærer, så ville jeg sætte mine elever til at analysere det.
Der nemlig helt fantastisk!

Personerne på billedet er ikke kendte, men det er taget i Newhaven, England, ca. 1941.

Nogen har foreslået at der er tale om en canadier i en for lille britisk uniform, en del canadiske soldater fik udleveret britiske uniformer efter Dunkirk. Selv den største britiske standardstørrelse var for lille til mange canadiske soldater. Men, en canadier - selv en sergent - af den størrelse ville næppe være blevet sendt i tjeneste i Storbritannien, snarere ville han være blevet sat til opgaver i Canada. Generelt vakte de canadiske soldater opsigt i Storbritannien, netop fordi de var så høje, bredskuldrede og i særdeles god fysisk form - og sikkert også fordi deres tænder ikke var rådne og smidt ind med en møggreb :giggle:

Sergentens uniformen er ikke standard, men den er heller ikke en smukt tilpasset skræddersyet officersuniform. Snarere er det tale om den største standardstørrelse britiske battle dress, med kiler isyet. Mit bud er at der er tale om en MP sergent af reserven som er blevet indkaldt til indenlands opgaver, f.eks. håndtering af fanger - alternativt har han haft en karriere som fangevogter hos det berygtede Colchester militærfængsel, hvor det har været en fordel at være stor, tung og ubehageligt udseende.

Der er andre detaljer ved uniformen som er interessante, f.eks. gamacherne, som er to størrelser for små (de fandtes større) og måden hvorpå skæftet stikker ud af P37 hylstret på. Det første antyder at uniformen er hastigt udleveret - og det andet at revolveren er den gamle Webley MK VI i .445, som netop blev udleveret meget til fangevogtere og fangehåndterings personel. Fordi; intet får en gruppe flygtende fanger til at stoppe op og gentænke deres forehavende, som når den enes hoved pludselig bliver til en rød sky. Det er også interessant at bemærke hvor kort fangsnoren til revolveren er, noget andet som stærkt antyder at sergenten her er fangevogter eller på anden vis fangehåndterings personel.
Noget som også falder i øjnene er hvor krøllet sergentens uniform er - i forhold til hvor flot holdt luftwaffe officerens er. Det er næsten provokerende at det er krigsfangen som, på alle planer, formår at virke som den menneskeligt overlegne af de to.

Mange ser had i sergentens øjne, jeg ser snarere total udmattelse - et indtryk som uniformens tilstand er med til at underbygge. Sergenten er træt - men for hans fange er krigen slut, hán kan slappe af nu. Så meget at han har overskud til at føle - og udtrykke - iskold foragt for sin vogter.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 40 times
Been thanked: 13 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 6. aug 2017, 16:53

994623_10200476056732826_188161056_n.jpg
Et af mine yndlings billeder fra anden verdenskrig. Man kan ligefrem se foragten lyse ud af den smarte tyske officer. Sergenten er givetvis MPer. Jeg plejer at hive billedet frem når folk kommenterer på min størrelse iht. re-enactment :smile:
Tjaaa hellere tyk end tosset. - Göring var både tyk OG tosset hmmm
Hellere spæk end spelt.

Krigsfangenskab hos tykke britere, det i sig selv, må have været for den tyske officer, skolet i racehygiejne og fysisk balance, et mareridt.
Men ellers som propaganda er det jo et fint billede - bacon og bajere ad libitum i UK :smile:
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2017, 10:30

Göring er en interessant person.

Han var faktisk flyver-es (22 luftsejre) fra første verdenskrig og sluttede krigen som chef for Jagdgeschwader 1 (den som "Den Røde Baron" også var chef for) og dekoreret med både Jernkors og Pour Le Merite.

Han valgte så at gå ind i politik og blev afhængig af morfin efter at være blevet skadet af "fysisk politik".



Tilbage til billedet, så har jeg forgæves forsøgt at finde en nærmere kilde til det.

Det er så ekstremt, at man næsten kunne tro det var opstillet.

Begge personerne er stereotyper i en grad der nærmest er karrikaturer. Den arrogante tyske officer med een handske (eller en nydelig protese?) og ulastelig påklædning (selvom han har lidt den forsmædelige skæbne at blive fanget) og den mildest talt sammensatte og stilløse "engelske bulldog"... som ender med at vinde krigen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Mapzter » 7. aug 2017, 10:41

Elbæk skrev:Det er nemt at finde repro insignia fra de mere profilerede/publicerede regimenter og divisioner, men 1st (UK) Armoured Division er ikke en af dem. Jeg har fået fremstillet repro divisionsmærker (nederst), hos Old Time Design Company, ud fra en original i deres egen samling (øverst).
Det undrer mig, at en division som stadig er aktiv, og var involveret i både golfkrigen og invasionen af Irak kan være glemt på den måde.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Elbæk » 7. aug 2017, 12:12

Mapzter skrev:
Elbæk skrev:Det er nemt at finde repro insignia fra de mere profilerede/publicerede regimenter og divisioner, men 1st (UK) Armoured Division er ikke en af dem. Jeg har fået fremstillet repro divisionsmærker (nederst), hos Old Time Design Company, ud fra en original i deres egen samling (øverst).
Det undrer mig, at en division som stadig er aktiv, og var involveret i både golfkrigen og invasionen af Irak kan være glemt på den måde.
Glemt i anden verdenskrigs (re-enactment) sammenhæng. I forhold til hvor mange britiske regimenter som så aktiv kamp under anden verdenskrig, er der kun ganske få som er populære blande re-enactorer. Det er det samme med "amerikanerne"; 90-95% af alle som re-enacter US Airborne re-enacter 101.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 7. aug 2017, 13:34

Emnet delt fra denne tråd; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 9&p=780368
Elbæk skrev:Jeg kom lige til at bestille en Webley MK VI CO2 airsoft revolver + matchende P37 repro webbing hylster.
D125AB6F6B98C6EC1418F8F229428D10.jpg
D125AB6F6B98C6EC1418F8F229428D10.jpg (33.1 KiB) Vist 20088 gange
Jeg er ved at samle et 1941-42 2nd Dragoon Guards (Bays), 1st UK Armoured Division, KD kit. Det er den perfekt til, mange af de gamle MK VI endte i ørkenen, fordi man desperat manglede håndvåben efter Dunkirk og fordi man, alvorligt, mente at kampvognspersonel, ifald de måtte forlade deres kampvogn, ville kunne drage fordel af den større kaliber .455 som forsvar mod vilde dyr og fjender. I praksis er det begrænset hvor mange større dyr man møder i en ørken - og kampvognspersonel lærte ret hurtigt at overgive sig eller søge hastigt mod egne linjer, hvis deres kampvogn blev slået ud.

Jeg er så priviligeret at jeg har fået kontakt med en veteran fra 2nd Dragoon Guards (Bays), som - efter vi har skrevet sammen et stykke tid - har bedt mig repræsentere hans regiment på re-enactment arrangementer. Som han selv siger; han er en af de sidste af et regiment som der ikke er lavet film om eller skrevet mange bøger om, han vil gerne have at dé også bliver husket.
Hvorfor han lige har bedt mig om det, kan jeg ikke gennemskue (jeg ligner mere en kampvogn end en kampvognsmand). Men, det er ikke en forespørgsel man siger nej til :salute:
BaysCapBadge01.jpg
BaysCapBadge01.jpg (187.24 KiB) Vist 20088 gange
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 7. aug 2017, 13:45

20645879_10209882642405750_1015020669_n.jpg
20645879_10209882642405750_1015020669_n.jpg (48.91 KiB) Vist 20076 gange
2nd Dragoon Guards (Bays) brass shoulder titles, i OR (other ranks) udgave. De er åndssvagt sjældne - og koster spidsen.

Det her er et (endnu sjældnere) matchende par - og det kommer fra "min" veterans egen samling. Det er på vej til mig som en del af en (rent symbolsk) byttehandel. Det har jeg ikke fortjent.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2017, 15:31

glimrende ide at splitte!

Vil du fortælle lidt mere om revolveren?
(altså plastskyderen, ikke oggenalen)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Falco Subniger » 7. aug 2017, 16:10

Refraktorius skrev:Tilbage til billedet, så har jeg forgæves forsøgt at finde en nærmere kilde til det.
Med stort forbehold for kilderne (brugere på Pinterest).

"A captured Luftwaffe officer and a British soldier (Newhaven, the Lewes District of East Sussex, England, 5 October 1941)"

og

"Luftwaffe Oberleutnant Heinz Mollenbrock disembarks from a Royal Navy transport upon arrival in Newhaven. Shot down during the Battle of Britain, he spent months in hospital recovering from a shattered right shoulder (note the black glove) before being sent to a pilot’s camp."

http://colonel-kurtz-official.tumblr.co ... ollenbrock

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 7. aug 2017, 16:44

Refraktorius skrev:glimrende ide at splitte!

Vil du fortælle lidt mere om revolveren?
(altså plastskyderen, ikke oggenalen)
Will do.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Elbæk » 8. aug 2017, 22:51

Falco Subniger skrev:
Refraktorius skrev:Tilbage til billedet, så har jeg forgæves forsøgt at finde en nærmere kilde til det.
Med stort forbehold for kilderne (brugere på Pinterest).

"A captured Luftwaffe officer and a British soldier (Newhaven, the Lewes District of East Sussex, England, 5 October 1941)"

og

"Luftwaffe Oberleutnant Heinz Mollenbrock disembarks from a Royal Navy transport upon arrival in Newhaven. Shot down during the Battle of Britain, he spent months in hospital recovering from a shattered right shoulder (note the black glove) before being sent to a pilot’s camp."

http://colonel-kurtz-official.tumblr.co ... ollenbrock
Der sad en luftwaffe løjtnant Heinz-Georg Moehlenbrock som fange i Shap Wells PoW Camp, nær Newhaven. Hans tegning af lejren ses nedenfor.

Måske er han identisk med den Heinz Mollenbrock som citers i Never Surrender: Lost Voices of a Generation at War af Robert Kershaw?
shapswell.jpg
shapswell.jpg (51.72 KiB) Vist 19935 gange
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 40 times
Been thanked: 13 times

Re: Replika og deaktiverede våben - vis hvad i har

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 9. aug 2017, 07:20

Refraktorius skrev:Göring er en interessant person.

Han var faktisk flyver-es (22 luftsejre) fra første verdenskrig og sluttede krigen som chef for Jagdgeschwader 1 (den som "Den Røde Baron" også var chef for) og dekoreret med både Jernkors og Pour Le Merite.

Han valgte så at gå ind i politik og blev afhængig af morfin efter at være blevet skadet af "fysisk politik".


Han var for en stund også postflyver bla i Danmark . Såvidt jeg erindrer artiklen, havde postflyene en landingsbane i Brøndby.
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Taxen » 9. aug 2017, 18:00

tråden skirder lidt
Men den gode Gøring giftede sig med Svensk fødte Carin Von Kanzov og tog hende med til Tyskland. Efter det fatale slag i Beerstupen sørgede hun for kærlig pleje af den sårede kriger i Østrig og siden Italien Senere kom de til Tyskland igen og han steg hurtigt i graderene inden for Nazipartiet Carin døde i 1930 Gøring byggede et Slot Mausuleum til hende som kom til at heder Carin Hall
Taxen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 12. aug 2017, 14:10

Nok om Göring...
1ArmouredDiv2DGBays.jpg
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 12. aug 2017, 14:43

Og kommentaren fra "min" veteran:
Excellent ........
Eller, helt tilfreds er han ikke, for knapperne i min FS (field service) cap er GS (general service) knapper, så han mener at han nok kan finde et par originale små Bays uniformsknapper, i sine gemmer, til min FS (field service) cap. En kavalerist render jo ikke rundt med "pøbel knapper" i sin hat :fun:

Og kommentaren fra en af hans venner (også veteran fra samme regiment):
that looks like mine !
Jeg er en meget glad mand... Jeg har det lidt som om jeg lige har bestået en eksamen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 21. aug 2017, 10:18

Lidt billeder fra Classic Military Show 2017:
CMS2017_001.jpg
Trooper (menig) 2nd Dragoon Guards (Queen's Bays), 1st Armoured Division, Nordafrika/Italien 1941-43
CMS2017_002.jpg
CMS2017_003.jpg
Cpl. Army Catering Corps v. 79th (Queen's Own Highlanders) Regiment on Foot, 51st (Highland) Division, Nordafrika/Italien 1941-43

Et hyggeligt besøg - og lidt indkøb - hos DK-Arms blev det også til:
DKArmsWebbing001.jpg
Britisk W.E., Patt. '37 webbing:
39 type revolverhylster for panserfolk, oprindeligt med lang strop til lårmontering, strop nedkortet iht. forordning A.C.I. 2662/1942. Tryklås repareret m. læder og en sandstøbt geværknap. De to forsk. farver webbing anvendt, den feltmæssige reparation og den sandstøbte geværknap skriger Nordafrika 1942-43.
Std. 37 type ammunitionspung til revolver, uden blanco.
Std. SMLE/Enfield rem, uden blanco.

Her til morgen modtog jeg en pakke fra min ven i England:
BaysCollarDogsShoulderTitles.jpg
2nd Dragoon Guards (Queen's Bays) kravespejl og skuldermærker. Begge sjældnere end hønsetænder.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Senserazer » 21. aug 2017, 13:24

:numberone: :numberone: :numberone: :respekt:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 29. aug 2017, 19:09

BaysCap001.jpg
Der kom en lille boblekuvert fra England i dag, fra "min" veteran.

Originale 2nd Dragoon Guards (Queen's Bays) knapper (fra hans egen samling), i stedet for de repro. general service knapper som min FS (field service) cap kom med.

I samme anledning er cap badgen blevet permanent udskiftet fra en restrike (en kopi, fremstillet i den originale form) til en original, så den matcher knapperne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 30. aug 2017, 19:20

DesertScarf.jpg
Pakke fra britishmilitarybadges.co.uk;

Medaljespange m. nål (fra venstre mod højre):
1939-1945 Star
Africa Star m. 8th Army markering
Italy Star
Defence Medal

2nd Dragoon Guards (Queen's Bays) cap badge

2nd Dragoon Guards (Queen's Bays) officers shoulder title

Men, hvad er det for et fint silketørklæde de ligger på? Jo, det er et som "min" veteran købte i Benghazi eller Port Said i 1946. Det var også i posten i dag :eek:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Senserazer » 1. sep 2017, 12:22

Er vild med tørklædet! Den slags kan lige tilføje en ekstra dimension til ens 'karakter'! Fantastisk!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 1. sep 2017, 20:52

Senserazer skrev:Er vild med tørklædet! Den slags kan lige tilføje en ekstra dimension til ens 'karakter'! Fantastisk!
Jeg tror ikke at jeg kommer til at bruge det i "felten", det har det med at tage hårdt på ens grej. Jeg ville have det rigtig skidt med at miste det, rive det i stykker eller (mest sandsynligt) brænde det når jeg arbejder over gryderne.

Men, jeg vil helt sikkert prøve at finde et nyt magen til og bruge.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: 2nd Dragoon Guards (Bays) uniform

Indlæg af Elbæk » 11. sep 2017, 20:40

2017-09-11 20.40.57.jpg
Befalet læsestof fra "min" veteran, en stor del af billederne i bogens første del er hans - og mindst to billeder er af ham :smile:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar